Bowling for Columbine (2002)
Genre: Documentaire / Misdaad
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Geregisseerd door: Michael Moore
Met onder meer: Michael Moore, George W. Bush en Marilyn Manson
IMDb beoordeling:
8,0 (152.037)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 december 2002
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Bowling for Columbine
"One nation under the gun"
Michael Moore zoekt naar de oorzaken van het bloedbad van 20 april 1999 in het Amerikaanse Littleton waar 2 leerlingen van de Columbine High School in de refter met halfautomatische geweren begonnen te schieten. De balans: 15 doden en 12 zwaargewonden. Ook trekt Moore door Amerika op zoek naar een verklaring voor het hoge aantal gewelddaden in het land dat ooit voor iedereen het beloofde land was. Wat is er misgelopen? Moore neemt de mentaliteit onder de loep van de Amerikaanse burger die met een geweer onder zijn kussen slaapt. Hij probeert ook acteur Charlton Heston, voorzitter van de wapenbond, te strikken voor een interview, hij bezoekt Marilyn Manson en analyseert de Amerikaanse geschiedenis.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf - NRA President
Zichzelf - President of Guatemala
Zichzelf - Mayor of Sarnia, Ontario, Canada
Zichzelf
Zichzelf - County Prosecutor: Flint, Michigan
Zichzelf - Police Detective
Zichzelf - Columbine Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Bingo! en daar zit juist het probleem....
De instelling van Moore is dat er alleen creatief wordt boekgehouden met cijfers die in zn eigen straatje passen!!
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Maar ondanks het feit dat ik de juiste cijfers niet kende, is het natuurlijk een feit dat het aantal schietincidenten in de VS verhoudingsgewijs STUKKEN hoger ligt dan in (bijvoorbeeld) Japan. Het is inderdaad verkeerd om de verhoudingen te verzwijgen, maar ergens heeft hij toch een punt. Want nergens ter wereld kom je zo makkelijk aan een wapen als in de VS.
De site HardyLaw heeft het ook over die cijfers, en zegt dat Moore ze verdraait. De schietincidenten worden bij hen echter opgedeeld in cathegoriën, en onder de noemer 'gun incidents' vallen gemiddeld 824 doden per jaar. Maar het cijfer 10,217 uit dezelfde tabel (Deaths from gun homicides, includes self-defense and police killings of criminals) wordt toch wel mooi geminimaliseerd.
Ook de slotopmerking: "Of the 2.39 million US deaths that year (1999), gun homicides comprised 0.4%", is natuurlijk te gek voor woorden. Alsof dat een verwaarloosbaar cijfer is...
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Maar ondanks het feit dat ik de juiste cijfers niet kende, is het natuurlijk een feit dat het aantal schietincidenten in de VS verhoudingsgewijs STUKKEN hoger ligt dan in (bijvoorbeeld) Japan. Het is inderdaad verkeerd om de verhoudingen te verzwijgen, maar ergens heeft hij toch een punt. Want nergens ter wereld kom je zo makkelijk aan een wapen als in de VS.
Eens, maar verhoudingsgewijs komen de meeste schietincidenten voor in grote steden, en die zijn er in Amerika nou eenmaal een stuk meer......
Als je het aantal wapens dat er in Amerika mee laat wegen, worden er relatief misschien wel minder mensen vermoord per wapen dan in andere landen.....
Feit is dat in Amerika een wapen legaal is en dus volgens de wet....het illegaal wapenbezit in andere landen is wellicht verhoudingsgewijs hoger, mensen met een illegaal wapen in het bezit plegen verhoudingsgewijs meer moorden...
Hele lullige reacties van mij en misschien wel niet hele goede voorbeelden,
maar mijn punt is dat het met enige achtergrondkennis en creatief boekhouden mogelijk is elk cijfer in je straatje proberen te verklaren en dit irriteert me bij dhr. Moore in grote mate....
bioscoopzaal
-
- 2805 berichten
- 4325 stemmen
Och, het zijn natuurlijk geen lullige reacties. Dit is meer het geval van een discussie zonder einde. De kip of het ei, zeg maar.
En je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat cijfergegevens heel makkelijk te misbruiken zijn.
Of om het in de woorden van ene Homer Simpson te zeggen:
"Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of all people know that." 
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Och, het zijn natuurlijk geen lullige reacties. Dit is meer het geval van een discussie zonder einde. De kip of het ei, zeg maar.
Ik stel voor dat :" we agree that we don't agree"......
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
Maar ondanks het feit dat ik de juiste cijfers niet kende, is het natuurlijk een feit dat het aantal schietincidenten in de VS verhoudingsgewijs STUKKEN hoger ligt dan in (bijvoorbeeld) Japan. Het is inderdaad verkeerd om de verhoudingen te verzwijgen, maar ergens heeft hij toch een punt. Want nergens ter wereld kom je zo makkelijk aan een wapen als in de VS.
Dit is volgens Moore dus juist niet de reden voor het hoge aantal schietincidenten in de VS. Hij benadrukt keer op keer dat het wapenbezit ook in andere landen (bijv. Canada) heel hoog ligt.
Bij nader inzien, moet ik mijn cijfer verlagen. Mede door het bovenstaande, begrijp ik niet echt waar Moore heen wil met zijn vraag. 'De VS is gebouwd op angst' zegt hij. Dit blijft me toch té abstract en het Southpark-achtige filmpje brengt daar niet echt verandering in.
Het enige lichtpuntje is eigenlijk nog altijd Marilyn Manson.
3,5 > 2,5*
rik_kubrick02
-
- 84 berichten
- 0 stemmen
Wel Topper maar toch een beetje vaag statement...
Hij rules maar hij sucked ook een beetje, weet nie waarom eigenlijk. (te Amerikaans? weet nie)
domie
-
- 4 berichten
- 5 stemmen
interessante en soms schokkende documentaire...
alleen heb ik het id dat niet alles klopt. Hij maakt soms vergelijkingen terwijl je die volgens mij helemaal niet kan maken, maar ik vind het heel gedurfd van hem dat die zo'n documentaire durfde te maken.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Bovendien verandert dit niets aan de domheid van de Amerikanen.)
Je voorspelbare anti-Amerika fanatisme begint zeer irritant te worden.
Zo fanatiek je iedere kritiek op Midnight Express probeert weg te poetsen door te wijzen op volksgeneralisering, zo fanatiek ben je steeds opnieuw bezig om Amerikanen te generaliseren.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
... zo fanatiek ben je steeds opnieuw bezig om Amerikanen te generaliseren.
En mijn bovenstaande quote is hier een voorbeeld van?
Asjeblieft zeg. Je kunt toch wel raden dat het niet mijn bedoeling is te generaliseren?
Moet ik iedere keer een smiley gebruiken ter verduidelijking?
Alan Parker deed dat ook niet...
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik heb hier trouwens wat reacties gelezen ..."Fantastisch die zelfkritiek! Zie hoe dom die Amerikanen zijn!"
We kicken er wel op, hè. Amerikanen ...die hun eigen land voor paal zetten. Ik ook hoor, ga ik niet ontkennen...
Je generaliseert ook nog MM-ers om zo je anti-Amerika hetze kracht bij te zetten...
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
... of hij heeft de pik op me.
Redlop, ga heen.
(Of zit je me gewoon te plagen? Denk aan de smiley's!)
damon
-
- 1887 berichten
- 0 stemmen
een ware verademing dat mensen nu ook in Amerika kunnen zien in wat voor land ze leven 4*
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Op het laatste half uur na heb ik de film gezien en vond hem zeer indrukwekkend. Moore die oprecht mee lijkt te leven met zijn medemens wat op veel momenten prachtige beelden oplevert.
Maar zaterdag komt hij weer op Canal+ en dan moet ik dan maar het laatste half uur kijken. 
master_yoda
-
- 30 berichten
- 738 stemmen
Of je nu pro of anti amerikaans bent, dat doet er hier niet toe. We zijn zelf ook zo een klimaat aan het maken.
Ik denk dat michael moore gewoon wilt duidelijk maken hoe sterk de media staat. Het zijn zij die een beeld vormen, niet wij. Zij bepalen ons manier van denken.
Terwijl M.M. neutraal blijft, en dat is een sterk punt van hem, luistert hij naar alle partijen en pas dan trekt hij zijn conclusie. (cfr. meisje van 6j bij het interview met heston van de NRA) M.M. was zelf ook lid van de NRA.
Wij laten tegenwoordig meer voor ons denken dan dat we het zelf doen.
In ieder geval dat is mijn eigen mening.
Mijn mening doet er dan ook niet echt toe. Het is iets persoonlijk van hoe je denkt. Wat ik wel weet is dat je deze film moet zien. Of je nu pro of contra bent, je moet hem zien. Als je naar verschillende troep kunt kijken op tv, dan moet je deze zien.
Het was echt een goeie documentaire-film.
mvg
master yoda
Goldragon
-
- 12 berichten
- 19 stemmen
mooie documentaire die de misstanden over wapenbezit/ moorden in amerika aan het ligt steld van s'werelds beste documentaire maker Micheal Moore
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
s'werelds beste documentaire maker Micheal Moore
*kuch*
aryan
-
- 986 berichten
- 1752 stemmen
Mooie docu. Ik verwachte dat Moore zo een soort frequin was, maar dat viel reuze mee. Hij was best rustig en daardoor kreeg je wel een mooie film. Je kwam veel over Amerika te weten, vooral dat het verre van een perfect land is 130 km rijden, 70 uur werken en dan nog zo weinig worden betaald...dan kan je beter in Nederland werken
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dat is wat jij eruit gehaald hebt?! Dat het geen perfect land is en veel moet werken voor je geld?
aryan
-
- 986 berichten
- 1752 stemmen
Dat is wat jij eruit gehaald hebt?! Dat het geen perfect land is en veel moet werken voor je geld?
Nee dat is een deel van de film wat indruk op mij heeft gemaakt.
De Vries
-
- 97 berichten
- 1778 stemmen
Nog maar is gekeken nu met Fahrenheit in m'n achterhoofd. Al met al vond ik deze toch beter. Misschien omdat ik waarschijnlijk nu meer achter zijn mening sta.
Wat ik gewoon minder vindt is dat Moore maar een kant laat zien.
Iemand die een goede docu of reportage maakt, laat het van beide kanten zien en laat dan de kijker kiezen.
Hij maakt wel een punt maar blijft er zo lang op door gaan dat je er een klein beetje aan begint te ergeren.
Vooral het Tekenfilmpje met de kogel vond ik geweldig......
Blijft op 4 **
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Goed gemaakt, maar echt echt warm of koud word ik er niet van.
Amerika zuigt, maar dat wist ik toen ik 8 was al 
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2102 stemmen
Ik ben het met veel standpunten van Moore uit deze film eens.
Maar ik vind het desondanks een onuitstaanbare rotvent. Hij komt op een zeer vervelende manier op mij over. Hoe hij zich bij Heston naar binnen manupileert, en hoe hij die kerel afschildert, echt stuitend.
Toch jammer. Want de mensen tegen wie deze film gericht is (conservatief Amerika) zien hem als een ultralinkse vetzak, in plaats van als een serieus documentairemaker.
La dormeuse
-
- 111 berichten
- 218 stemmen
Ik denk dat michael moore gewoon wilt duidelijk maken hoe sterk de media staat. Het zijn zij die een beeld vormen, niet wij.
Mee eens. Maar volgens mij wil hij ook duidelijk maken hoe gevaarlijk dit is in combinatie met het recht op wapenbezit. Door alle verslaggeving rondom misdaad worden mensen bang, waardoor ze wapens gaan kopen.
Het laatste nieuws

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'

Netflix gooit ook de geprezen oorlogsfilm 'Platoon' uit het aanbod

Waargebeurde WOII-film 'Anthropoid' met Cillian Murphy is vrijdag te zien op televisie

Nederlandse komedieserie 'Moedermaffia' scoort op Videoland
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties

No End in Sight
Documentaire, 2007
19 reacties

Senna
Documentaire / Biografie, 2010
158 reacties

Searching for Sugar Man
Documentaire / Biografie, 2012
74 reacties

Earthlings
Documentaire, 2005
102 reacties
Gerelateerde tags
vscanadapistoolmass murderhomicideto shoot deadchecks and balancescolumbineoklahoma city bombingamerican culture gun violenceperson running amokmass shooting
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









