The Lost Boys (1987)

Horror / Komedie

geregisseerd door Joel Schumacher
met Jason Patric, Kiefer Sutherland en Corey Haim

Michael en Sam verhuizen met hun moeder naar het kustplaatsje Santa Carla. In het plaatselijke pretpark ontmoet Michael een leuk meisje. Op hetzelfde moment verschijnt er een groep motorrijders. Het meisje stapt bij één van hen achterop. David, de leider, vraagt of Michael meekomt. Het zal een uitstapje worden dat Michael nooit zal vergeten. Zijn broertje Sam heeft ook ontdekt dat er vreemde dingen gebeuren in Santa Carla, het stikt er namelijk van de... vampiers. Sam merkt dat Michael ook rare, vreemde dingen doet en roept zijn vrienden om de zaak te onderzoeken. De drie jongens trekken ten strijde.

22 augustus te zien in Eye in het kader van De Keuze van Koolhoven.

avatar van remorz
Death by stereo!

Opvallend hoe vaak je hier The Goonies terugleest. Voor mensen die de films chronologisch gezien hebben misschien logisch; The Lost Boys was mijn Goonies. Hon-derd procent onvervalst jeugdsentiment, tientallen keren gezien. En hoewel hij ongetwijfeld lager gescoord zou hebben als ik ‘m op latere leeftijd ontdekt had; nu staat de boyish charm nog altijd als een huis.

Stoer stoer stoer, dat was de gang van opperhoofd Sutherland, die de meest charismatische rol van zijn leven speelt, en wel met smakelijk sadisme en gevoel voor drama. Geen wonder dat Patric zich door hem laat verleiden: met een ensemble als dat van David en consorten maakt hij vast indruk op meisje Star. En laat het woord ensemble gerust zowel op het gezelschap als hun heerlijk foute, exemplarisch 80’s-verantwoorde kleding betrekking hebben.

Niemand die het decennium van afkomst hier kan ontgaan. Kleding, haardracht, crossmotors, soundtrack en ietwat blije insteek: een tijdsdocument verpakt in een vampierenfilm. Geen al te enge; de film laat zich het best kijken als een verfilming van Carry Slee’s Pas op met Vampieren!, maar wat simpele vleugjes gore of (de ook al zo typisch 80’s) slijm zijn genoeg om het als horror te kunnen bestempelen.

Komische noot werkt het beste bij (een onweerstaanbare) Haim en opa, de broertjes Frog trekken het een beetje de karikaturale kant op, wat gezien hun comic-book achtergrond nog prima werkt ook. Patric speelt zijn rol erg serieus. Niet slecht, maar zijn scenes met Star spoelde ik als kind toch vaak door. Ook nu hoeft dat randje drama voor mij niet zozeer.

Laatste pluspunt zijn de su-per sfeervolle locaties en decors. Van de kermis tot de grot tot de comic-book store tot de garage van opa, randje duister, randje kitsch. Zelfs de rode belichting bij David vs. Michael (Michaellllll) is een heerlijk dramatisch doka-effect.

Laat ik compleet bevoordeeld zijn in mijn jeugdsentiment, genoeg films die na 20 jaar al hun veren verloren hebben. Deze proef ik zo’n beetje om de twee jaar opnieuw en iedere keer blijkt ie nog altijd prima houdbaar. Glaasje bloed erbij, afhaalchinees, lekker avondje. Halfje erbij. 4*

kappeuter schreef:
22 augustus te zien in Eye.

Op mijn verjaardag! ??
Gelukkig/jammer genoeg ga ik dan al naar Scott Pilgrim ??

avatar van alexspyforever
Met een titel als The Lost Boys die mij onvermijdelijk aan Peter Pan doet denken, was de kans bijzonder klein dat ik deze film ooit uit pure interesse zou opzetten. Zo van die boys clubjes vind ik sowieso niet meteen een boeiend uitgangspunt. Ik kan het nog wel begrijpen dat gasten onder de 18 dit wellicht nog wel stoer vinden, maar tot die doelgroep behoor ik al lang niet meer. Vergelijkingen met the Goonies die zijn wel aanwezig, vooral die 2 vampierjagers lijken letterlijk uit die film te komen.
Fright Night zie ik er ook wel in, al heeft die dan wel veel leukere karakters (vooral dan de vampier zelf en Amanda Bearse). In The Lost Boys blijven ze allemaal van bordkarton met nauwelijks karakterontwikkeling of als ik een term van joolstein mag gebruiken, bloedeloos zonder al te veel pit. De focus op blote mannenbasten aan het begin en een van de vampieren die veel meer interesse toonde in Michael dan Star (mooi meisje maar meer dan bait en decoratie is ze niet) voelde aan als duidelijke gay ondertonen. Niks mis mee als de regisseur dat leuk vindt en kennelijk ligt de film goed bij de LGBT community. Ligt helaas niet in mijn interesegebied. Neen, ik ben niet anti-LGBT integendeel ik ben grote voorstander voor gelijke rechten voor iedere geaardheid. Nogmaals het grote probleem voor mij is het uitgangspunt van een clubje dat bijna 100% uit jongens bestaat met de voorspelbare stoerdoenerij, opschepperig en haantjesgedrag tot gevolg. Star was dan het verplichte meisje in het scenario maar was toch nog van enig nut wat niet gezegd kon worden van dat jochie dat Star beschermde. Die had evengoed kunnen weggelaten worden.

Laat ik met enkele positive dingen eindigen, de aankleding is wel leuk, alsook de muziek. In de laaste 20 minuten wordt het zowaar toch nog een beetje leuk al kan dat ook niet het niveau van kinder/tienerhorror ontstijgen.

avatar van Collins
Wonderlijke film, die op mij een geestverruimend effect had. En dan bedoel ik niet dat de film zo bijzonder ingewikkeld is en zo veel lagen heeft dat er nieuwe inzichten vrijkomen of dat situaties of personages niet binnen bestemde kaders zijn te plaatsen door een surrealistische verhaaltrant. Nee, niets van dat. Zo spectaculair, wereldschokkend, onbegrijpelijk en vernieuwend is deze productie van Joel Schumacher niet.
Ik heb het over de sfeer en in die zin bedoel ik dat het een vreemde gewaarwording is dat een doorsnee film als deze zo amuseert en zelfs in staat is om nostalgische gevoelens op te wekken. Ik werd bij het kijken zelfs een beetje opgetogen van de hele entourage waarin het verhaal zich afspeelt.
Gauw terug naar de film, voordat ik hier los ga op een persoonlijke beschouwing van de jaren 80. Bij het kijken vallen natuurlijk de jaren 80 elementen heel erg op. Ze ogen misplaatst en zien er zelfs wat lachwekkend uit, terwijl ze dat niet zijn. Het hoort zo te zijn. Hé, de film speelt immers in de jaren 80 en is gemaakt in de jaren 80, waarin kleding, haardracht en lifestyle er een beetje anders uitzien dan nu het geval is. De jaren waarin de muziek ook wat anders klinkt dan nu gangbaar is. Neem de filmscore. Een typisch exponent uit dat decennium. Met van die resonerende drums, synthesizers en kinderstemmetjes. De muziek klinkt nogal mechanisch en doet me weinig, maar is in de film wel mede bepalend voor het nostalgische gevoel dat wordt opgeroepen.
Vreemde film. Ik ging de film in met pure entertainment bedoelingen. Horrorfilm, beetje schrik, beetje spanning, vampiers. Leuk. Plots was er echter ook herkenning, zodat ik de film ook als een soort geschiedkundige documentaire ging bekijken. Vreemd. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de film zo’n verlokkende premisse heeft. Jonge mensen en ‘jonge’ vampiers in een setting waarin alles mogelijk is. Dat biedt ruimte voor het in werking zetten van de eigen fantasie. De entourage van de film helpt bij dat gevoel.
In de film spelen veel personages. De film ziet er visueel goed uit. De muziek is verschrikkelijk, maar herkenbaar. Er is overvloed en die voelt goed. Ik had na het einde van de film wel zin om mij naar de bars, de stranden en de promenade van het fictieve Santa Carla te begeven en mij onder te dompelen in al die plezierige verlokkingen.
Hm, nog steeds weinig over de eigenlijke film gezegd. Ok, nog maar even snel doen dan.
De film kijkt plezierig weg. Visueel mooi. De scènes waarin de vampiers figureren zien er prima uit en zorgen voor een dreigend sfeertje. Af en toe zelfs eventjes spannend. Verder een aantal fijne actiescènes met goeie sfx. Prima acteerwerk ook. Echt eng en rauw is de film niet. De film is (op een enkel moment na) redelijk braaf. Denk aan een iets ruigere versie van The Goonies en je hebt een aardig beeld voor ogen. Die film heeft dezelfde plezierige avontuurlijke uitstraling.
Prettig kijkwerk dus.

avatar van Flat Eric
Vampieren met hair metal haar.

En toch zijn ze verschrikkelijk cool. De hele setting in Santa Clara met de permanente kermis doet geweldig sfeervol aan waarbij de soundtrack ook net dat beetje extra sfeer geeft. Het nummer People are strange zit nu nog steeds in mijn hoofd.
In 1987 deze film voor het eerst gezien en nu dus jaren later n.a.v. Eye's Keuze van Koolhoven herzien.
De film heeft verassend genoeg niet aan kracht ingeboet. Sterker nog het verbaasde me hoe vlot het allemaal verloopt. Naast de humoristische jongensboek invalshoek zitten er toch een paar mooie dreigende scènes in.
Kiefer Sutherland is daarbij enorm charismatisch als leider van de vampieren bende. Ik zou er ook zijn ingetrapt en me aangesloten hebben bij die bloedzuigers.

Tussen de traditionele vampierfilms als Dracula of Nosferatu met iconische vertolkers als Max Schreck, Bela Lugosi en Christopher Lee en die emo-vampiercrap de Twillightserie in zit The Lost Boys. Het was de zoveelste film met de Toxic Twins Corey Haim en Corey Feldman in de hoofdrollen maar wel hun beste. Een recentelijk gescheiden moeder (Wiest) gaat met haar twee puberzoons Michael (Patrick)en Sam(Haim) bij haar vader in het Californische plaatsje Santa Clarita. Santa Clarita ziet er uit als een leuk plaatsje bij aankomst maar al snel valt een grafitti met de tekst murder capital of the world op. En dat blijkt niet gelogen want er verdwijnen nogal wat personen spoorloos. Het blijkt dat een groep jonge vampieren onder leiding van Kiefer Sutherland het stadje terroriseren. Waar Sam met behulp van de gebroeders Frog (Feldman en Newlander) jacht maakt op de vampieren raakt Michael juist in hun macht vanwege zijn verliefdheid op het vrouwelijke lid van de groep Star (Gertz). The Lost Boys is een typische 80's film maar wel een steengoede vanwege het verhaal, de vaart, de humor,de cast en de soundtrack. Daarnaast is het ook mijns inziens nog altijd de beste moderne vampierfilm. Wel tragisch dat Haim en Feldman zo vroeg opgebrand waren want talent hadden ze zeker.