• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.589 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.374 stemmen
Avatar
 
banner banner

2012 (2009)

Actie / Drama | 158 minuten
2,87 4.133 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 5,9 (418.737)

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Frans, Hindi, Italiaans, Latijn, Portugees, Russisch, Spaans, Tibetaans en Duits

Releasedatum: 11 november 2009

Plot 2012

"We Were Warned."

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige poging om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jackson Curtis

Kate Curtis

Adrian Helmsley

Laura Wilson

Carl Anheuser

Gordon Silberman

Charlie Frost

President Thomas Wilson

Noah Curtis

Lilly Curtis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JT Chinaski

JT Chinaski

  • 94 berichten
  • 107 stemmen

Ervaar deze film als achtbaanrit en het is een geweldige film, de effecten zijn om te smullen. John Cussack in de hoofdrol doet wat het moet doen en Woody Harrelson is een leuke toevoeging als hippie dat alles al zag aankomen. Alleen zonde dat je vervolgens doodgegooid wordt met clichés, kun je dat voor lief nemen dan is deze film topvermaak. Independence Day overtreft het niet, maar een goede 2e is dit zeker.


avatar van queenie

queenie

  • 593 berichten
  • 468 stemmen

De zaal zat vol. De film is leuk vanwege het geluid in de bios, maar hij duurt gewoon te lang. Begin komt langzaam op gang, dan ineens vol aktie en het einde duurt dan weer te lang. Ook af en toe over the top.

Maar wel geweldige special effects en John speelt goed. Ook Woody bijna onherkenbaar.

3*


avatar van amol87

amol87

  • 10 berichten
  • 143 stemmen

Gisteren de film in Pathé Eindhoven gezien. Qua special effects was het aardig indrukwekkend maar af en toe schoten ze er ook wel in door. Het verhaal was dan weer bagger. Dat de hoofdrolspeler op 1 dag 67x ter nauwernood aan de dood ontsnapt. Waarvan 3x in een vliegtuig dat net op tijd opstijgt. De film was verder ook ontzettend voorspelbaar. En ik heb het vermoeden dat ze het ook wel met een uur minder hadden kunnen doen, deze was te lang. Het is een film die je voor de special effects wel zou gaan kijken, maar het verhaal verziekte het teveel voor mij. Wel een pluspunt, de rol van Woody Harrelson vond ik echt leuk gedaan.

2,5*


avatar van atlantica

atlantica

  • 36 berichten
  • 69 stemmen

Een matige film. De special effects zijn leuk maar dat is ook het enige waar deze film het van moet hebben. Het waarschijnlijkheidsgehalte ligt laag en de acteerprestaties zijn ondermaats. Waarschijnlijk geen nominatie voor oscars.


avatar van Dirkjee

Dirkjee

  • 4 berichten
  • 9 stemmen

Geweldig die mensen die een film een 1 geven omdat het te overdreven is, haha.


avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

  • 4648 berichten
  • 2101 stemmen

atlantica schreef:

Een matige film. De special effects zijn leuk maar dat is ook het enige waar deze film het van moet hebben. Het waarschijnlijkheidsgehalte ligt laag en de acteerprestaties zijn ondermaats. Waarschijnlijk geen nominatie voor oscars.

Het waarschijnlijkheidsgehalte van Star Wars ligt ook laag (joh ) en toch schijnt dat een goede film te zijn?


avatar van DenisevB

DenisevB

  • 7 berichten
  • 0 stemmen

Schitterende visuele effecten, maar een suf verhaal..


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9970 berichten
  • 4657 stemmen

Het gemiddelde duikt nu al de diepte in. Ik ga hem hoe dan ook toch gaan bekijken, al was het maar voor de fun van de FX. Ik weet waaraan ik me kan verwachten met Emmerich. Kan het dan nog mislopen?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Volgens mij zitten er een hoop stemmen tussen van mensen die hem standaard toch wel een heel laag cijfer geven zodat het gemiddelde zou zakken.

Je weet toch wat je kan verwachten van een Emmerich rampenfilm. Visueel spektakel, ingepakt in een clichematig jasje. Zo gaan tot nu toe al zijn films. Het stoort me al niet eens meer.


avatar van SgtP

SgtP

  • 111 berichten
  • 143 stemmen

Iedere keer lees ik die berichten van jullie en dan schiet ik heel erg hard in de lach. Weet je wat jullie moeten doen;

Zelf film producer worden want blijkbaar weten jullie het allemaal beter.Op iedere slak zout leggen. Zo kan ik er ook nog wel een paar.

Geweldige wegkijk film. Gewoon niet te veel bij nadenken. Dan is het gewoon een 4sterren film.

Whiners


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9970 berichten
  • 4657 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Volgens mij zitten er een hoop stemmen tussen van mensen die hem standaard toch wel een heel laag cijfer geven zodat het gemiddelde zou zakken.

Je weet toch wat je kan verwachten van een Emmerich rampenfilm. Visueel spektakel, ingepakt in een clichematig jasje. Zo gaan tot nu toe al zijn films. Het stoort me al niet eens meer.

Het stoort misschien niet meer, maar ik vind het wel logisch dat users dit argument laten doorwegen op hun beoordeling. Want uiteindelijk heeft Emmerich de mogelijkheden om meer energie in een sterker verhaal te steken. Alleen doet hij het niet, en misschien maar goed ook want dan hoor je iedereen mekkeren dat er onvoldoende special effects in zitten, dat de film geen echte Emmerich film is, teveel gepraat enz.


avatar van Teric

Teric

  • 1 berichten
  • 2 stemmen

Wat een mooie film, beter dan ik had verwacht!

Zeker 5 punten waard, goed acteerwerk en mooie special effects.

Stond er echt versteld van

Een echte aanrader!!


avatar van joostus

joostus

  • 466 berichten
  • 288 stemmen

Dit is gewoon een hele sterke film door de beleving die er in zit. Ongelooflijk knappe en bijozondere special effects, heerlijk gewoon. Af en toe kon je ook nog wel eens lachen.

Wel zaten er een hand wat fouten in de film.. Zoals: een plaats kost 1 miljard... wat kan je nou met 1 miljard, geld is helemaal niks meer waard als er niks meer is. Daarnaast werd er gezegd er zijn 4 arken dus kunnen er 400000 mensen in. 100000 per ark dus.. Denk even aan een voetbalstadion van Barcelona bijv.. Daar kunnen in ieder geval 100000 mensen in. Maar die ark zag eruit alsof er 1 miljoen voetbalstadions in kunnen bij wijze van spreken. Iedereen had dan wel een grote kamer, maar van die kamers konden er dan alsnog 100 keer zoveel in als hoeveel er nu in zouden zitten als je keek naar hoe zo'n ark er in verhouding uit.. En dan heb je zo'n ongelooflijk bijzonder schip en zo sterk en dit en dat tegen de zee bescherm, en dan schiet ie los door een vliegtuig.. de zee is vele male krachtiger , en dan als laatste die ik noem.. want er kunnen er nog veel meer genoemd worden.. het geval van die kabel tussen de grote deur.. dat was de schuld van de hoofdpersonen, dus door hun konden zo 100000 mensen doodgaan, maar wel worden ze zowat een legende als ze die kabel weg halen :S, ik zou ze willen vermoorden dus dat wou ik ff kwijt ..

Maaar veel geklaag zou je misschien denken.. nou nee dat valt mee want bij zo'n onderwerp kan je bijna geen fouten maken, en is het door die cliches en fouten meteen een slechte film?.. Nee! want het is natuurlijk een ongelooflijk spectakel en dat werd ook over gebracht, ik zat aan het eind van de film niet van: 'phff wat een fouten en cliches'.. maar ik zat van ' wat een TOP film'.. een film met zo'n spectakel van zo'n hoog niveau kan je niet een laag beoordelen.

Dus 4 sterren vind ik deze film zeker waard.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

De recensies zijn trouwens ook verschillend. De Gelderlander geeft 2/5, de tv gids hier 4/5 en op internet zie ik veel 3/5 of 2,5/5.

Ligt er denk ik maar net aan met welk gevoel een recensent de film gaat kijken. Zon ouderwetse zuurpruim zal een spektakelfilm als deze vast niet waarderen.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

De film is gewoon niet vernieuwend.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

amol87 schreef:
Gisteren de film in Pathé Eindhoven gezien. Qua special effects was het aardig indrukwekkend maar af en toe schoten ze er ook wel in door. Het verhaal was dan weer bagger. Dat de hoofdrolspeler op 1 dag 67x ter nauwernood aan de dood ontsnapt. Waarvan 3x in een vliegtuig dat net op tijd opstijgt. De film was verder ook ontzettend voorspelbaar. En ik heb het vermoeden dat ze het ook wel met een uur minder hadden kunnen doen, deze was te lang. Het is een film die je voor de special effects wel zou gaan kijken, maar het verhaal verziekte het teveel voor mij. Wel een pluspunt, de rol van Woody Harrelson vond ik echt leuk gedaan.

2,5*


Woody was inderdaad wel goed .


avatar van Daan23

Daan23

  • 74 berichten
  • 1598 stemmen

Zware bagger...

Sacha was "the man"!!!

2* (voor de effecten)


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

The Oceanic Six schreef:

De recensies zijn trouwens ook verschillend. De Gelderlander geeft 2/5, de tv gids hier 4/5 en op internet zie ik veel 3/5 of 2,5/5.

Ligt er denk ik maar net aan met welk gevoel een recensent de film gaat kijken. Zon ouderwetse zuurpruim zal een spektakelfilm als deze vast niet waarderen.

Inderdaad!!

Je weet wat je kan verwachten, dan ga je je er toch ook minder aan irriteren?

De Veronicagids geeft bv 4 sterren, ondanks de clichés en zo. Omdat ze wisten wat ze konden verwachten, kan je moeilijk achteraf gaan zeure over die dingen toch?


avatar van neforce

neforce

  • 111 berichten
  • 80 stemmen

Ik denk dat we met z'n allen niet moeten zeuren, en gaan kijken naar recensies/scores.

Dit is net zo'n 'Knowing'- situatie,

Niet kijken naar de scores en recensies, gewoon de film kijken en ZELF beoordelen wat je er van vind.

want de een vind dit een topfilm, de ander een buttfilm... maar elke smaak is verschillend, dus ga er gewoon met een neutraal gevoel naar kijken, en oordeel dan zelf, en laat je niet gek maken door de ernstig wisselende scores hier op MM...

27e zie ik hem in de euroborg


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

metalblast schreef:

@elmotje

Het is ook geen cliche film, want er bestaan bijna geen films over 2012, en die er zijn, zijn low-budget producties.

Ik kon heel je bericht wel quoten maar dit paragraafje sprong er toch wel uit. Bijna geen films over 2012? Voor die korte tijd dat de "2012" hype er is vind ik dat er al vrij veel films zijn gemaakt over dit onderwerp. Alleen op moviemeter staan er al 4 die gemaakt zijn vanaf het jaar 2008. Hierbij laat ik de mini-series en tv-films nog buiten beschouwing. Daarnaast denk ik dat de poster die zei dat 2012 cliche was niet alleen bedoelde dat het onderwerp "2012" cliche is, maar vooral de gebeurtenissen en ervaringen die de personages in de film ondergaan.


avatar van Sjoerd111

Sjoerd111

  • 235 berichten
  • 281 stemmen

Ik verwacht er een lekker popcornfilmpje van, hoop dat het niet te langdradig wordt.


avatar van delvohii

delvohii

  • 54 berichten
  • 2 stemmen

Wel zaten er een hand wat fouten in de film.. Zoals: een plaats kost 1 miljard... wat kan je nou met 1 miljard, geld is helemaal niks meer waard als er niks meer is. Daarnaast werd er gezegd er zijn 4 arken dus kunnen er 400000 mensen in. 100000 per ark dus.. Denk even aan een voetbalstadion van Barcelona bijv.. Daar kunnen in ieder geval 100000 mensen in. Maar die ark zag eruit alsof er 1 miljoen voetbalstadions in kunnen bij wijze van spreken.

dit klopt niet helemaal, je hebt inderdaad niks aan de 1 miljard maar er werd in de film verteld dat ze die 1 miljard gebruikte voor het maken van de arken, en over dat het zo groot is en maar weinig mensen in een ark, voor zo'n grote , enorme tsunami bestendige, stevige ark heb je niet alleen maar plaatsen nodig maar ook heel veel besturing , ruimte voor het eten, misschien een keuken hier en daar , en natuurlijk waar de kabel in vast kwam te zitten, de mechaniek van de ark, daarnaast komen de plaatsen voor de mensen, waar ze ook al over zeurde dat het te groot was en dat er makkelijk 10 mensen in een zo'n kamer pasten.


avatar van canciser

canciser

  • 938 berichten
  • 558 stemmen

Zaterdag gaan ik en jules15 naar 2012, heb er zin in. Volgens mij wordt je helemaal weggeblazen door die special effects.


avatar van zidane01

zidane01

  • 46 berichten
  • 647 stemmen

canciser schreef:

Zaterdag gaan ik en jules15 naar 2012, heb er zin in. Volgens mij wordt je helemaal weggeblazen door die special effects.

Inderdaad de special effects zijn geweldig!

Deze film gaan beoordelen op realisme is gwn geweldige lariekoek! Je weet van te voren dat het met realisme niks te maken zal hebben. Dat is hetzelfde als je the lord of the rings een 2 gaat geven omdat Legolas 100'en orks vermoord zonder zelf ook maar een schrammetje te krijgen! Films moet je beoordelen op hun genre, en in de genre van ''rampenfilms'' scoort deze gewoon een goed cijfer.


avatar van Seamus

Seamus

  • 181 berichten
  • 405 stemmen

Een rampenfilm staat niet gelijk aan fantasiefilms waar alles kan.

Er zijn genoeg rampenfilms die zich aan de feiten (en de zwaartekracht!) houden, maar bij deze krijg je een groot deel ongeloofwaardige dingen te zien.

En niet heel de aarde die openbreekt, dat is het nog het normaalste van heel de film.

Het is het superhero gehalte wat hem onrealisitisch maakt, niet het hele apocalyps gebeuren zelf.

Dus een goeie fantasiefilm !


avatar van PsychoTiger

PsychoTiger

  • 74 berichten
  • 119 stemmen

Ik hoor en lees rare berichten over hoe de film eindigd.

Hoe eindigd de film?! Zet het me please!


avatar van wwelover

wwelover

  • 2605 berichten
  • 3963 stemmen

Moeilijk, Moeilijk wat ik hier over kan zeggen. Het concept is natuurlijk goed, het is een interessante en natuurlijk bekende theorie van de Maya's. Maar 2012 is wederom een uit de hand gelopen spektakel show van de niet al te sterke regisseur Emmerich. Hij is wederom te veel bezig met de Special Effects dan met het verhaal. Het slaat gewoon nergens op. Het is allemaal te geromantiseerd, en ook de humor zoals Arnold Schwarznegger vond ik totaal niet toevoegend. Ook de hoofdlijn met John Cusack vond ik toch niet sterk, deed me denken aan War Of The Worlds. (Gescheiden vader, af en toe ziet hij de kinderen en de band is niet sterk)

De Special Effects waren vaak goed, soms toch te computerachtig maar ook regelmatig te overdreven. Ze proberen echt alles uit de kast te halen, en gebruiken vaak meer Special Effects dan nodig is. De muziek was wel aardig. Het einde vond ik weer te cliché, maar ik las dat Emmerich een serie wil gaan maken als vervolg op deze film ben dus benieuwd. Zal wel een flop gaan worden. Klinkt ook totaal niet boeiend. Ik vond het overigesn belachelijk hoe snel Cusack en zijn ex-vrouw weer bij elkaar kwamen, zonder ook maar even te rouwen om haar huidige man. Echte te stom voor worden.

De cast, is aardig. Cusack zet een prima rol neer en ook Peet is prima. Ik vond Ejifor en Glover erg sterk. Maar Woody Harreldson was de man, natuurlijk heeft hij een geinige rol. Maar ik vind hem toch één van de meest onderschatte acteurs die er is.

3*


avatar van BS89

BS89

  • 21 berichten
  • 0 stemmen

Lachwekkend dom, deze troep. Ze willen ons bang maken voor die zogenaamde angst voor de opwarming vd aarde. Allemaal angst, angst en nog eens angst. Er zijn mensen die er nog in geloven ook. lijkt me echt helemaal niks deze film. Dit moet vast van Al Gore ofzo die ons ook alleen maar onzin verkoopt.


avatar van christian

christian

  • 518 berichten
  • 1546 stemmen

BS89 schreef:

Lachwekkend dom, deze troep. Ze willen ons bang maken voor die zogenaamde angst voor de opwarming vd aarde. Allemaal angst, angst en nog eens angst. Er zijn mensen die er nog in geloven ook. lijkt me echt helemaal niks deze film. Dit moet vast van Al Gore ofzo die ons ook alleen maar onzin verkoopt.

De rampen zijn in deze film niet veroorzaakt door mensen. Dus wat je hier suggereert, klopt niet.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Roland Emmerich's 2012 doet precies wat men verwacht en nog een flinke schep erboven op.Vergeet Deep Inpact vergeet Dante's Peak vergeet Armageddon vergeet Titanic en vergeet perfect storm.Al deze films verbleken bij het aanzien van deze natuurrampen.De grote alomvattende scene's van instortende gebouwen en hele steden die vergaan gaven mij de ultieme bioscoop ervaring.Ik heb twee en een halfuur ademloos genoten van dit spektakel.

Een van de vele kritieken op deze film is dat het verhaal zelf te dun is en veel cliche's bevat. Ik ben het daar wel mee eens maar ik denk dat een spektakel/rampen film van dit formaat niet kan zonder die kleine uitstapjes op de bekende weg.Het maakt de film tot een makkelijk te volgen achtbaanrit met vele scherpe bochten en loopings.Het viel me tevens op dat de opbouw van het plot erg goed werd opgebouwd.Jackson en aanhang blijken steeds groter vliegtuigen en boten tot hun beschikking te hebben tot aan de grote Ark zelf.

Ook een punt van kritiek zou de geloofwaardigheid van de vele vluchtscene's.Ook dit vind ik precies passen in dit type film.Zou het leuker/beter zijn als hun limo ongestoord door de stad zou rijden zonder omvallende gebouwen e.d.en er nog een halve dag tussen het opstijgen van hun vliegtuigen en het instorten van de aarde onder hun zat?Ik denk van niet.

Ik kan de makers van deze film een groot compliment geven voor die originele ontsnappingen.Hoe vaak heb je een auto door een omvallend gebouw zien rijden? Of een groep mensen een groot vrachtvliegtuig zien verlaten met een Bentley gevolgd door een stuk of wat andere peperdure wagens?Allemaal erg mooie scene's

Erg jammer dat ze op het eind net te ver gaan met dat broekje van zijn dochter. Dat was zo doorzichtig en flauw dat ik in plaats van een 4.5 een 4 geef.