• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.631 stemmen
Avatar
 
banner banner

2012 (2009)

Actie / Drama | 158 minuten
2,87 4.133 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 5,9 (418.829)

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Frans, Hindi, Italiaans, Latijn, Portugees, Russisch, Spaans, Tibetaans en Duits

Releasedatum: 11 november 2009

Plot 2012

"We Were Warned."

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige poging om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jackson Curtis

Kate Curtis

Adrian Helmsley

Laura Wilson

Carl Anheuser

Gordon Silberman

Charlie Frost

President Thomas Wilson

Noah Curtis

Lilly Curtis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2637 stemmen

Dat zij jezus zegt, wil toch niet meteen zeggen dat hij daarin gelooft.


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

wyatt earp schreef:

Dat hij jezus zegt, wil toch niet meteen zeggen dat hij daarin gelooft.

Ik geloof er in ieder geval in dat ''het'' een zij is en geen hij.


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2637 stemmen

Het schijnt inderdaad een zij te zijn. Ik zal het voor je aanpassen.


avatar van MC:T

MC:T

  • 76 berichten
  • 223 stemmen

Gish schreef:

we zijn nu eindelijk klaar met rampenfilms in Hollywood.

hahaha, you wish!


avatar van mandy7

mandy7

  • 487 berichten
  • 305 stemmen

Gish schreef:

Voordeel, we zijn nu eindelijk klaar met rampenfilms in Hollywood.

Waarom dat dan?


avatar van Mood Indigo

Mood Indigo

  • 119 berichten
  • 141 stemmen

3 x niks

de rampen zijn belachelijk

goedkope software produktie

alsof het kleine huis op de prairie een nieuw home cinema set

heeft gekregen van de sinterklaas


avatar van Flex-74

Flex-74

  • 44 berichten
  • 54 stemmen

Zeer overgewaardeerde film. Voor het verhaal hoef je niet te kijken want de hoofdpersonages zijn de SFX. Die zien er dan ook heel indrukwekkend uit op het grote scherm. Maar qua verhaal is ie gelijk aan the Day After Tomorror, Titanic, Independance Day en noem maar een paar rampenfilms. Erg amerikaans en 2,5 uur naar een flinterdun verhaal met flauwe humor kijken is echt te lang.


avatar van grovonion

grovonion

  • 595 berichten
  • 2203 stemmen

Ik kan wel tientallen redenen bedenken waarom dit een slechte film is. Van de torenhoge cliches tot de vele fouten in het verhaal tot de onmogelijke opeenhopingen van toeval. Maar mijn rare conclusie na meer dan twee uur film is dat ik hem goed vind. Hij deed wat een film in de cinema moet doen: mij entertainen. Ik heb me geen minuut verveeld en anders dan bij bv. transformers heb ik me bijna geen moment gestoord aan de voor de hand liggende dommigheden in de film. Als ik dan toch even een onlogica in de film moet vermelden is het wel het al te positieve einde. Gebruik een apocalyps als thema voor een film dan voer hem ook juist uit. Wil zeggen laat de wereld dan ook ondergaan. Aardverschuivingen en bijhorende monster-vulcanen gaan heus niet 27 dagen later weer liggen. Een 1000-jarig rookgordijn met bijhorende ijstijd ligt meer voor de hand.


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

Van dit soort films weet je wat je ervan kunt verwachten: geweldige special effects, maar verder uitermate ruk. En dat was het ook...

Was al weer even geleden dat ik een grote Hollywood-film had gezien in de bioscoop, maar de clichés zijn gelukkig onveranderd gebleven:

-loser wordt held
-gescheiden echtpaar komt weer bij elkaar
etc.


Er zit zelfs nog een 'happy' end aan, wat eigenlijk wel idioot is. Voor het drama hoef je het niet te doen, dan kun je nog beter GTST kijken. Heb het zelden zo tenenkrommend gezien. Afscheidsscènes waarbij de hele zaal zoiets heeft van 'schiet eens op'. De special effects waren dan ook overdonderend. Behalve dat is er eigenlijk weinig veranderd sinds Deep Impact, Independence Day, etc.


avatar van Mai*

Mai*

  • 202 berichten
  • 195 stemmen

Wat een slechte film! Ik had misschien iets te veel van deze film verwacht. Eindelijk een keer een doomsday film waarin echt het hele menselijke ras uitsterft.
Aan het begin wist je al wie het ging overleven...jammer.

Uiteraard waren de special effects wel mooi, maar soms klopte er gewoon geen hout van!

Zoals dat het vliegtuigje niet werd geraakt door de brandende brokstukken die overal terecht kwamen.
De sluis/deur die van het grote schip niet dicht kon, de ene (rijke) mevrouw ging dood door het water, maar de mensen die een gang voor haar zaten daar kwam het water niet zo hoog...
Te jammer gewoon.

Ach, het was weer 3 uur vermaakt niet?


avatar van Skrean

Skrean

  • 539 berichten
  • 694 stemmen

Was allemaal behoorlijk cliché, maar de scene waar john cusack zijn familie in de limo komt halen blijft episch en zorgde voor een kippenvelmomentje. De film moet je wel in de bios zien op een groot scherm in hd.


avatar van SITH_LORD

SITH_LORD

  • 79 berichten
  • 50 stemmen

Heb gehoord dat bepaalde stukken eruit zijn gelaten.
bv dat mekka ook zou vallen omdat anders onze gelovige vrienden boos zouden worden. Weet niet of het zo is, maar dat zou wel erg jammer zijn als men daar boos om wordt, het is maar een film toch.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Ik denk toch niet dat het veel toe zou voegen, hoor: de film duurt nu al behoorlijk lang - al vliegt de tijd wel voorbij - en een extra scène zou misschien iets te veel van het goede zijn, zowel qua speelduur als qua verzadiging wat rampen betreft.


avatar van Nasty

Nasty

  • 164 berichten
  • 813 stemmen

Best wel een aardige film .

Na alle recentie's te hebben gelzezen over een mega slecht verhaal was ik bang dat het een enorme tegenvaller zou worden deze fim .

Maar het viel allemaal reuze mee , tuurlijk was het verhaal wat buiten sporig maar dat is in 99 van de 100 gevallen met dit soort films (.zie bv The happening ).

De geweldige speciaal effect 's maken toch een boel goed hoor super gedaan .

De acteer prestatiesvan sommige personage's zijn daar in tegen wel weer wat onder de maat .

En er zitten her en der wat gaten in .

Al met al een film die je eigenlijk wel zou moeten kijken .

3 *


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2934 stemmen

En dan alleen om de special FX want de rest stelt weinig voor


avatar van okaysjon

okaysjon

  • 10 berichten
  • 27 stemmen

Heerlijke film om bij uit te rusten dit.

Na ongeveer een half uur ben ik in slaap gevallen en dat half uur wat ik gezien heb vond ik niet boeiend genoeg om nog eens een poging te wagen.


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

Wel toevallig dat je alleen het eerste ''saaie'' halfuur hebt gezien waar iedereen het over heeft. Waarom kijk je de film niet opnieuw en skip(als de dvd te huur/te koop is tenminste) je het eerste halfuur zodat je het spectaculaire deel kunt zien?


avatar van Rodehaan

Rodehaan

  • 221 berichten
  • 13 stemmen

okaysjon schreef:

Heerlijke film om bij uit te rusten dit.

Na ongeveer een half uur ben ik in slaap gevallen en dat half uur wat ik gezien heb vond ik niet boeiend genoeg om nog eens een poging te wagen.

Als je denkt dit kan niet dit is onmogelijk dan snap

je niet wat een onderhoudende film is en hierdoor

kun je best moe van worden .


avatar van mandy7

mandy7

  • 487 berichten
  • 305 stemmen

Rodehaan schreef:

Als je denkt dit kan niet dit is onmogelijk dan snap

je niet wat een onderhoudende film is en hierdoor

kun je best moe van worden .

Leestekens.

En niet zomaar midden in een zin op enter drukken.


avatar van Re-Mo

Re-Mo

  • 3 berichten
  • 122 stemmen

mandy7 schreef:

(quote)

Leestekens.

En niet zomaar midden in een zin op enter drukken.

Pffff.... docente Nederlands?? :s


avatar van mandy7

mandy7

  • 487 berichten
  • 305 stemmen

Re-Mo schreef:

Pffff.... docente Nederlands?? :s

Nee, maar het is zo nogal onduidelijk.

En als je iemand gaat becommentariëren, doe dat dan fatsoenlijk.

Zo nemen mensen je toch niet serieus.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

You must know the feeling...


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2637 stemmen

Re-Mo schreef:

(quote)

Pffff.... docente Nederlands?? :s

Het lijkt me toch logisch dat je hier gewoon nederlands schrijft met normale leestekens, of dat je het in ieder geval probeert.


avatar van mandy7

mandy7

  • 487 berichten
  • 305 stemmen

wyatt earp schreef:

Ik kom net van de bios, en ik ben helemaal weggeblazen door de special effects. Jezus, wat een spektakel. Wat rampenfilms en natuurgeweld betreft, steekt deze film er met kop en schouder boven de rest uit. Helaas komen de bekende cliché's ook stuk voor stuk aan bod. Maar nu moet gezegd worden dat je met rampenfilms sommige cliché's niet kunt vermijden.

Echter een groot minpunt wat mij betreft is het einde, waar ik eigenlijk al bang voor was. Het is allemaal zo zoetsappig, dat ik me er een beetje aan geërgerd heb. Van de dreigende sfeer van het einde van de wereld die de film had is helemaal niks meer over. Emmerich probeert er (zoals gewoonlijk) een draai aan te geven zodat alles toch maar goed afloopt. Erg jammer. Dat was wat mij betreft nog wel het meest ongeloofwaardige.

Maargoed, al met al heb je een prima spektakelfilm/ rampenfilm, met special effects die je helemaal vanb je stoel blazen.

ik heb te horen gekregen dat ik alles en iedereen

afkraak en dat ik commentaar heb op ieders review

dus wil bij deze even melden dat ik het hier

helemaal mee eens ben!

Mijn excuses voor mijn Nederlandsch.


avatar van PsychoTiger

PsychoTiger

  • 74 berichten
  • 119 stemmen

Ben zondag naar de bios geweest en heb '2012' gezien! Helemaal uitverkocht, stampvolle zaal.

Echt, ik kan NIET SNAPPEN waarom mensen zulke kritiek over deze film uitslaan en lager dan een 4 geven... Deze film is echt machtig GEWELDIG! Van 't begin tot 't einde! Dit is gewoon een heilige film!

Ik zat op 't puntje van me stoel met openmond te turen. Ik werd gewoon van mijn stoel geblazen! Ik zat gewoon helemaal in de film. Ik vergat alles om me heen.

Die specialeffects, dat geluid... AWESOME!

Echt... ik vind dit de beste rampenfilm ooit! Dit is gewoon mijn lievelings film! Ik moet en zal 'm op DVD krygen...

Roland Emmerich, you're a genius! En die specialeffect-dudes ook =P.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Misschien heb je gewoon niet zo'n heel erg goed inlevingsvermogen


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

PsychoTiger schreef:

Ben zondag naar de bios geweest en heb '2012' gezien! Helemaal uitverkocht, stampvolle zaal.

Echt, ik kan NIET SNAPPEN waarom mensen zulke kritiek over deze film uitslaan en lager dan een 4 geven... Deze film is echt machtig GEWELDIG! Van 't begin tot 't einde! Dit is gewoon een heilige film!

Ik zat op 't puntje van me stoel met openmond te turen. Ik werd gewoon van mijn stoel geblazen! Ik zat gewoon helemaal in de film. Ik vergat alles om me heen.

Die specialeffects, dat geluid... AWESOME!

Echt... ik vind dit de beste rampenfilm ooit! Dit is gewoon mijn lievelings film! Ik moet en zal 'm op DVD krygen...

Roland Emmerich, you're a genius! En die specialeffect-dudes ook =P.

Er zijn ook personen ouder dan 14 jaar die naar de film zijn geweest. Als kind zijnde vind je deze film natuurlijk geweldig maar als volwassenen kijk je er toch vaak iets anders tegenaan.

Je hebt als meisje trouwens wel een aparte (donkere) film smaak moet ik zeggen Zeker als ik een film als "Grotesque" in je lijst zie staan. Knap dat je deze hebt mogen kijken van je ouders. Toch niet echt een film welke geschikt is voor kinderen.


avatar van Gish

Gish

  • 1445 berichten
  • 6911 stemmen

PsychoTiger schreef:

Ben zondag naar de bios geweest en heb '2012' gezien! Helemaal uitverkocht, stampvolle zaal.

Echt, ik kan NIET SNAPPEN waarom mensen zulke kritiek over deze film uitslaan en lager dan een 4 geven... Deze film is echt machtig GEWELDIG! Van 't begin tot 't einde! Dit is gewoon een heilige film!

Ik zat op 't puntje van me stoel met openmond te turen. Ik werd gewoon van mijn stoel geblazen! Ik zat gewoon helemaal in de film. Ik vergat alles om me heen.

Die specialeffects, dat geluid... AWESOME!

Echt... ik vind dit de beste rampenfilm ooit! Dit is gewoon mijn lievelings film! Ik moet en zal 'm op DVD krygen...

Roland Emmerich, you're a genius! En die specialeffect-dudes ook =P.

Beste Cynthia, leuk als iemand zo enthousiast is over een film. Goed voor jou. Helaas snap je niet dat er kijkers zijn die wat ouder zijn dan jij en wat meer films hebben gezien als jij. Let maar op, als je straks 20 jaar bent en dan deze film nog eens terugziet, valt hij zwaar tegen. Maar blijf vooral kijken.


avatar van Rodehaan

Rodehaan

  • 221 berichten
  • 13 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Er zijn ook personen ouder dan 14 jaar die naar de film zijn geweest. Als kind zijnde vind je deze film natuurlijk geweldig maar als volwassenen kijk je er toch vaak iets anders tegenaan.

Je hebt als meisje trouwens wel een aparte (donkere) film smaak moet ik zeggen Zeker als ik een film als "Grotesque" in je lijst zie staan. Knap dat je deze hebt mogen kijken van je ouders. Toch niet echt een film welke geschikt is voor kinderen.

Wat een onzin , volwassenen kunnen zich best inleven in

deze film er is altijd nog een beetje kind in iedereen.


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2637 stemmen

Er zijn volwassenen die meer zoeken in een film dan alleen actie en explosies. Ik kan me dan best voorstellen dat je dit niks aan vind, hoewel je er niet omheen kunt dat de special effects er gewoon gelikt uit zien.