Genre: Oorlog / Komedie
Speelduur: 153 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Quentin Tarantino
Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent
IMDb beoordeling:
8,4 (1.757.654)
Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 27 augustus 2009
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inglourious Basterds
"Once upon a time in Nazi occupied France..."
In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1757654)
- Trailer (YouTube)
- Quentin Tarantino's Inglourious Basterds (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
LT. Aldo Raine
Shosanna
COL. Hans Landa
SGT. Donny Donowitz
LT. Archie Hicox
Bridget von Hammersmark
Fredrick Zoller
SGT. Hugo Stiglitz
CPL. Wilhelm Wicki
Marcel
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Tuurlijk. Als een film inboet aan kwaliteit dan waardeer ik hem omlaag. Is toch logisch.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Lol!
Juist die eeuwigheid van cinema maakt het zo'n geweldige kunstvorm. Het is geen broodje frikadel dat je naar binnen werkt.
Waarom zou cinema niet geanalyseerd mogen worden?
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Onzin. Je laat dus je stem (mede) bepalen door wat anderen vinden. Jij hebt een mening over wat je ziet en voelt en daar hoort een waardering bij. Als bepaalde zaken niet duidelijk zijn in een film is het goed om dat uit te vinden via andere meningen/berichten. Anderszins zal het mijn waardering niet veranderen. En als je een film hebt bekeken op een zeer jonge leeftijd, een leeftijd waarop je je waarschijnlijk niet in staat achtte een goed oordeel te geven, is dat duidelijk niet hetzelfde. Dat heeft er nu dus niets mee te maken.
Waar staat dat je je mening niet mag veranderen op basis van commentaren van anderen?Wat waar is is waar.
En dat jij je mening niet veranderd na fatsoenlijke argumenten gehoord te hebben, betekend niet dat ik dat ook moet doen.
Ik heb ondervonden dat mijn filmsmaak in de jaren veranderd is, wat ik in mijn jeugd goed vond, vind ik nu niet meer zo interesant, of andersom.Heeft niets te maken met of ik in staat was een goed oordeel te geven.Een oordeel kan veranderen.
Ps: Ik zie nu net pas dat jij Back to the Future3 in je top tien hebt staan.Hand op mijn hart, dat wist ik niet toen ik mijn vorige post schreef.No offence!
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Lol!
Juist die eeuwigheid van cinema maakt het zo'n geweldige kunstvorm. Het is geen broodje frikadel dat je naar binnen werkt.
Waarom zou cinema niet geanalyseerd mogen worden?
Je mist klaarblijkelijk een jaar of 50 van cinema toen dit nog niet of nauwelijks mogelijk was. Natuurlijk mag cinema wel geanalyseerd worden. Maar niet tot in den treure zoals dit nu schijnt te moeten. Je wilt toch niet werkelijk een film vergelijken met een schilderij of een beeldhouwwerk of wel?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Fotografie en cinema zijn juist uitgevonden om dingen te 'vereeuwigen'.
Die mensen 50 jaar geleden hadden gewoon weg pech dat bepaalde technieken nog niet voorhanden waren. Net of Dreyer toen films ging maken om ze eenmaal te laten bekijken en daarna weg te flikkeren. Kom nou toch. 
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Ik denk dat het allemaal wel offtopic wordt, dit hoort thuis bij het topic stemmen of iets dergelijks.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Waarom niet? Al die kunstvormen benutten de eeuwigheid. Je legt er iets van jezelf in en hoopt dat het publiek er nog generaties lang van gaat genieten. Het is geen frikadel: hap-slik-weg. Misschien denkt Bay er nog wel zo over.
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Waar staat dat je je mening niet mag veranderen op basis van commentaren van anderen?Wat waar is is waar.
En dat jij je mening niet veranderd na fatsoenlijke argumenten gehoord te hebben, betekend niet dat ik dat ook moet doen.
Ik heb ondervonden dat mijn filmsmaak in de jaren veranderd is, wat ik in mijn jeugd goed vond, vind ik nu niet meer zo interesant, of andersom.Heeft niets te maken met of ik in staat was een goed oordeel te geven.Een oordeel kan veranderen.
Ps: Ik zie nu net pas dat jij Back to the Future3 in je top tien hebt staan.Hand op mijn hart, dat wist ik niet toen ik mijn vorige post schreef.No offence!
Geen probleem
Ik bedoelde hiermee dat je een film zou moeten beoordelen zoals je het hebt ervaren op het moment van bekijken. Dat je interesse verandert na veel jaren ben ik met je eens. Maar dat is mijns inziens iets anders dan het meermalen bekijken van een film in een korte tijd.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Dat heb ik gedaan en nu vier maanden later is mijn oordeel veranderd, dus gaat mijn stem omlaag.En misschien zakt hij nog wel verder, of stijgt hij.Alles is mogelijk 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Als ik nu The Big Lebowski weer ga kijken, dan kan ik elke dialoog vantevoren uitspellen en zie ik elke situatie aankomen. Toch geniet ik weer met volle teugen. Gewoon de kwaliteiten van een goede film.
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Fotografie en cinema zijn juist uitgevonden om dingen te 'vereeuwigen'.
Die mensen 50 jaar geleden hadden gewoon weg pech dat bepaalde technieken nog niet voorhanden waren. Net of Dreyer toen films ging maken om ze eenmaal te laten bekijken en daarna weg te flikkeren. Kom nou toch.
Niet alleen "die mensen" hadden die pech. De filmmakers waren zich daar ook van bewust. Ze konden echter alleen hopen dat hun films ook in een veel later stadium nog eens bekeken en beoordeeld zouden worden. Dat is niet hetzelfde als fotografie waar, net zoals bij beelden en schilderijen, een direct "hard copy" beschikbaar was..... Een film haalde je niet "even in huis"... Maar goed, ik geloof dat Wimnoot gelijk heeft.. Deze discussie hoort hier niet.....
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Als ik nu The Big Lebowski weer ga kijken, dan kan ik elke dialoog vantevoren uitspellen en zie ik elke situatie aankomen. Toch geniet ik weer met volle teugen. Gewoon de kwaliteiten van een goede film.
Oh, ik ken dat gevoel echter wel. Maar ik waardeer films waarschijnlijk toch op een andere manier. Niet zoals ik dat echter wel doe met muziek of de andere kunstvormen die ik eerder aangaf.....
The Hidden
-
- 90 berichten
- 632 stemmen
Pas na een tweede kijkbeurt thuis, in een relaxte thuis-bios-omgeving en in m'n eentje, kan ik deze film pas beoordelen.
Eerste kijkbeurt was namelijk: in de bios met vrienden en op naar de nieuwe Tarantino! Beide ervaringen tellen mee natuurlijk.
Pluspunten:
- De nagenoeg perfecte meertaligheid van de acteurs: dit was echt een verademing en draagt zóveel bij aan de sfeer, realiteit en echtheid van de film.
- De dialogen: sommigen van jullie vinden ze langdradig, maar ik vind het prachtig. De gehele Tarentinosfeer is top.
- Scènes: intro, Hans ontmoet Shosanna, kelder, mijn drie favo's!
Minpunt:
- Brad Pitt en in mindere mate zijn kornuiten: tijdens de eerste kijkbeurt ergerde ik me meer dan tijdens de tweede, maar ik vond het een beetje overacting van vooral Pitt, en daardoor niet geheel in lijn met de sublieme acteerprestaties van de rest van de cast.
Hierdoor levert voor mij de film een halve ster in van de maximale score.
Dus: 4,5*!
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Minpunt:
- Brad Pitt en in mindere mate zijn kornuiten: tijdens de eerste kijkbeurt ergerde ik me meer dan tijdens de tweede, maar ik vond het een beetje overacting van vooral Pitt, en daardoor niet geheel in lijn met de sublieme acteerprestaties van de rest van de cast.
Dat vond ik nu juist Tarantino typisch..... 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou dan! Die regisseurs hoopten ook dat je 5 maal terugkwam naar de bios. Dat het nu makkelijker is gemaakt via video en dvd (in plaats van het bewaren van een filmrol) doet daar niets aan af.
Als ik van de eerste indruk uit moet gaan dan kan ik me immer laten foppen en manipuleren door totaal foute films. Gelukkig wordt mij de gelegenheid gegeven om film in een juiste context te plaatsen.
The Hidden
-
- 90 berichten
- 632 stemmen
De acteurs in T's films hebben idd wel wat overactingtrekjes soms, maar Pitt in I.B. was voor mij een dusdanig contrast met de rest van de cast dat ik me er heel lichtelijk aan stoorde.
Afgezien van het historisch incorrect verhaal, had een "geloofwaardigere" Pitt wel de 5* opgebracht voor I.B. voor mij 
Cebar
-
- 2 berichten
- 11 stemmen
Matige film mijn inziens...ik lees teveel hype dat zegt al genoeg ....
Maar goed ieder zijn ding..
amanda3785
-
- 82 berichten
- 130 stemmen
Ik vond de film enorm tegenvallen. Heel jammer.
Ik had hoge verwachtingen van deze film en daar zal het ook zeker wel aan liggen dat ik hem niet goed vond.
Maar buiten dat... Er zaten leuke stukjes in, maar verder vond ik het veel geklets, weinig actie.
willemfilm
-
- 671 berichten
- 689 stemmen
En kanker mag je wel een komedie over maken.....? Zijn wel meer mensen aan dood gegaan.
Over domme opmerkingen zijn ook films gemaakt.Vaak ook niet leuk.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Over domme opmerkingen zijn ook films gemaakt.Vaak ook niet leuk.

canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Kan m'n lach niet inhouden! Een film is een film, er gaan toch geen echte mensen dood. Al maken ze een komedie over Anne Frank die haar familie erin luist en op vakantie gaat van het geld dat ze van de nazi's gekregen heeft (over domme opmerkingen gesproken). Als het te gevoelig ligt, ga je maar niet.
Venom-W
-
- 8 berichten
- 21 stemmen
Vond sommige stukken hilarisch maar ik had meer mooie actie scènes verwacht vandaar een magere 3 sterren.
neobuxgait
-
- 5 berichten
- 1 stemmen
ik vond de film met flagen heel erg grappig, ook zat er wel een redelijk sterk verhaal achter, maar vind dit niet de beste film van 2009.
Grindpad
-
- 175 berichten
- 0 stemmen
ik vond juist het verhaal niet ijzer sterk.
de "Inglourious Basterds" zelf blijven bijv. behoorlijk aan de oppervlakte
BraveSirRobin
-
- 20 berichten
- 158 stemmen
Al met al een erg vermakelijke film. Ik had me van te voren niet goed ingelezen dus wist niet precies wat ik van de film moest verwachten, maar met "Once upon a time in nazi occupied France" was de toon al gezet.
Brad Pitt vond ik niet heel denderend overkomen, Christoph Waltz daarentegen was erg goed! De openingsscène was heel sterk evenals die scene in de kroeg. Mooie is dat je natuurlijk van te voren al op je klompen kunt aanvoelen dat dat helemaal uit de hand gaat lopen, maar de manier waarop dat wordt uitgewerkt is desalniettemin schitterend.
Mooi is ook die knullige poging waarmee Brad en de zijnen proberen binnen te dringen in de bios. Bij de briefing staat ie te patsen met zijn kennis van de Italiaanse taal en kraamt vervolgens een paar woorden Italiaans uit met dik Amerikaans accent, waarop die Hans in een waterval van vloeiend Italiaans uitbarst. Ahaha, toen heb ik wel gelachen, daar sta je dan midden tussen de Nazi's!
Wat ik wel buitengewoon merkwaardig vond is dat, terwijl de politieke top van Duitsland in de zaal aanwezig is, er welgeteld 2 (!) man bij een deurtje worden gezet om die te beschermen! Ahaha, dat is pas lachwekkend, de kopstukken komen in het openbaar in bezet buitenland bijeen met 2 man beveiliging! Geen wonder dat dat derde rijk ten onder is gegaan, wat een sukkels. Dat zijn niet eens halve maatregelen te noemen, nog niet een kwart. uiteraard was ik niet ter plekke toen operation Kino plaatsvond en ik kan de situatie dan ook niet geheel overzien, maar dit lijkt mij toch wel een inschattingsfoutje...
Triple G
-
- 472 berichten
- 404 stemmen
Nou dan! Die regisseurs hoopten ook dat je 5 maal terugkwam naar de bios. Dat het nu makkelijker is gemaakt via video en dvd (in plaats van het bewaren van een filmrol) doet daar niets aan af.
Als ik van de eerste indruk uit moet gaan dan kan ik me immer laten foppen en manipuleren door totaal foute films. Gelukkig wordt mij de gelegenheid gegeven om film in een juiste context te plaatsen.
Ter afronding.. Ik doelde meer op volgend publiek, latere generaties i.p.v. hetzelfde publiek. Tevens geloof ik dat mensen doorgaans nóg eens naar een voorstelling gaan vanwege de amusementswaarde, niet zozeer om andere redenen. Bovendien geloof ik dat ik de meeste films, dus op een aantal uitzonderingen na, ook wel in één keer kan plaatsen zonder ze meerdere malen te moeten bekijken. Zó makkelijk zal jij je ook weer niet laten "foppen"...
Maar goed, ieder z'n manier van kijken, ervaren, genieten, recenseren en analyseren zou ik zeggen... 
The Hidden
-
- 90 berichten
- 632 stemmen
Wat ik wel buitengewoon merkwaardig vond is dat, terwijl de politieke top van Duitsland in de zaal aanwezig is, er welgeteld 2 (!) man bij een deurtje worden gezet om die te beschermen! Ahaha, dat is pas lachwekkend, de kopstukken komen in het openbaar in bezet buitenland bijeen met 2 man beveiliging!
Daar heb je volkomen gelijk in

Geen wonder dat dat derde rijk ten onder is gegaan, wat een sukkels. Dat zijn niet eens halve maatregelen te noemen, nog niet een kwart. uiteraard was ik niet ter plekke toen operation Kino plaatsvond en ik kan de situatie dan ook niet geheel overzien, maar dit lijkt mij toch wel een inschattingsfoutje...
Maar het is dan ook een geheel verzonnen geschiedenis, en het Derde Rijk is toch iets anders ten onder gegaan, ik mag hopen dat je hiervan op de hoogte bent

Blijft desalnietemin een ongeloofwaardigheidje in de film.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Eindelijk gezien na alle commotie eromheen. Mooi verhaal, vooral Tarantinos opvallende draai aan de geschiedenis en een paar leuke filmverwijzingen en knipogen naar genres. Maar het minder gewaardeerde Death Proof vind ik toch een geslaagder en boeiender genre-ode.
Gelukkig zijn er wel een paar erg goede scenes zoals op de Franse boerderij, de spelletjes in de kroeg (de letterlijke spelletjes en het sluwe spelletje van de majoor) en vooral de finale in de bioscoop wanneer het doek met de lachende Shosanna in vlammen opgaat. En Walz is werkelijk geniaal als de doortrapte Hans Landa.
Van de soundtrack had ik wel (veel) meer verwacht gezien de tijdsperiode en locatie, dat verbaasde me echt. Ook de dialogen vind niet altijd even gevat en Brad Pitt valt me behoorlijk tegen, is ook blijkbaar niet zo goed met accenten (waar hij in Snatch. nog mee weg kon komen in de rol van een onverstaanbare pikey).
Jammer dat ik op een of andere manier toch niet 'gegrepen' kon worden, misschien omdat de aanloop naar bepaalde gebeurtenissen lang duurde of omdat de humor me niet altijd aansprak. Toch wel een klein teleurstellinkje als liefhebber van Tarantinos andere films, hoewel 3,5* natuurlijk niet slecht is, maar je kijkt er onbewust extra kritisch naar. Voor de rest lijkt me alles wel zo'n beetje gezegd op 113 pagina's en in 125 meningen.. 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...het minder gewaardeerde Death Proof vind ik toch een geslaagder en boeiender genre-ode.
Geheel mee eens. Ook 3,5* want zeker erg vermakelijk. (ff kijken wat ik Death Proof gegeven heb...)
Gerelateerd nieuws

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' van Quentin Tarantino komt weer naar Netflix

Populaire WOII-film 'Inglourious Basterds' verdwijnt binnenkort van Netflix

Tarantino-klassieker 'Inglourious Basterds' komt zeer binnenkort naar Netflix

Netflix voegt komende maand deze ijzersterke films toe aan het aanbod
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








