• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.479 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.137 gebruikers
  • 9.379.473 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.654)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Bottleneck schreef:

Ook de dialogen vind niet altijd even gevat en Brad Pitt valt me behoorlijk tegen, is ook blijkbaar niet zo goed met accenten (waar hij in Snatch. nog mee weg kon komen in de rol van een onverstaanbare pikey).

Hier ben ik het niet mee eens Bottleneck, Pitt weet als geen andere verschillende accenten te beheersen.Dat viel me al op in The Devils Own met harrison Ford, waar hij in een perfect Belfast accent acteerd.Of in The Curious Case of Benjamin Button waar hij een New Orleans accent had.Ik moet wel toegeven dat ik niet precies weet hoe zuiderling uit de bergen van Tennesee met Apache indianen-bloed hoort te klinken, maar waarschijnlijk niet erg anders dan Brad Pitt in deze rol.

Wel vind ik dat zijn rol als leider van "The Bastards" erg dik aangezet is.Maar niet heel veel meer over the top dan Lee Marvin in The Dirty Dozen.


avatar van dancingbunny

dancingbunny

  • 64 berichten
  • 63 stemmen

wauw.
wat een prachtige film.
heb me zeker niet verveeld tijdens het kijken.
en ondanks het lange speelduur viel me dit totaal niet op.
fantastisch einde wanneer je ziet hoe Hitler wordt vermoord en het héle theater wordt opgeblazen.Niks op aan te merken. Zo verbaast dat ik nog niet eens een minpunt kan opmerken. 5 Sterren.


avatar van StickStickly

StickStickly

  • 57 berichten
  • 33 stemmen

W.M.J.M schreef:

Bij een Tarantinofilm zit er altijd veel geklets in.

ik vind niet dat dat klopt.

Kill Bill had niet echt veel geklets.

en daarbij vind ik het leuker als er geklets in zit dan de 2 uur lang naar mensen kijken die één voor één worden neergeschoten.


avatar van StickStickly

StickStickly

  • 57 berichten
  • 33 stemmen

Fuck you. And your Jew dogs!

De film begint uitstekend. Een ' onschuldige ' melkboer met een prachtig gezin krijgt bezoek van Duitsers. Na een bepaald moment word vastgesteld dat de man een paar Joden in zijn huis verstopt. Wanneer dit ontdekt word, worden de Joden op brutale wijze vermoord. Eén meisje kan ontsnappen. Dit is het begin van Shosanna's verhaal. Hierna maken we kennis met de Bastards. Een groep van 8, met maar één opdracht voor zich. " Killing Nazi's." Ze trekken naar Frankrijk om hier zo véél mogelijk Nazi's uit te roeien en de oorlog te beëindigen. Wat een prachtig plot. Helemaal iets voor Quentin Tarantino. Inglourious Bastards heeft de nodige humor, drama en actie. Prachtig om te zien hoe mooi de film is uitgewerkt en een beeld geeft van de oorlog. Alhoewel sommige momenten iets minder realistisch zijn ben ik van mening dat dit één van de beste oorlogsfilms is. Goed acteerwerk van Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent. De film had nog wel een beetje langer mogen duren naar mijn zin. En over de Bastards mochten we ook nog wel wat meer te weten komen.
Favoriete scéne is wanneer Aldo en de andere 3 Nazi's gevangen houden om informatie los te krijgen. Spannend en vermakelijk om te zien. Een welverdiende 4 sterren.


avatar van J_star

J_star

  • 13 berichten
  • 31 stemmen

Onbegrijpelijk hoe kut deze film was, samen gekeken met mijn vriendin, waarbij iedere enige verwachting had. Kan mijzelf totaal niet aansluiten bij het huidige cijfer.

Waarom een rot film? Simpel, lang dradige scenes die onnodige uitgerekt worden zonder waarde toevoeging. Zelfde style als pulp fiction maar niet toepasselijk. Acteer werk is echter niet slecht, maar heel het plot en opbouw is gewoon saai en langdradig.


avatar van Rebel80

Rebel80

  • 294 berichten
  • 186 stemmen

Helaas voor mij een beetje tegengevallen, toen ik de preview in de bioscoop zag dacht ik nog, dit word een vette actie, mja, helaas was de actie in de trailer bijna alle actie in de hele film.

Vond sommige stukken erg saai en had graag gezien dat die laatste ss er even gruwelijk in stukken was gesneden of iets dergelijks.


avatar van StickStickly

StickStickly

  • 57 berichten
  • 33 stemmen

J_star schreef:

Onbegrijpelijk hoe kut deze film was, samen gekeken met mijn vriendin, waarbij iedere enige verwachting had. Kan mijzelf totaal niet aansluiten bij het huidige cijfer.

Waarom een rot film? Simpel, lang dradige scenes die onnodige uitgerekt worden zonder waarde toevoeging. Zelfde style als pulp fiction maar niet toepasselijk. Acteer werk is echter niet slecht, maar heel het plot en opbouw is gewoon saai en langdradig.

hoezo uitgerekt?

en dat kan je in het vervolg ook beleefd zeggen, hoor.

zeg dan gewoon dat je hem niet leuk.

in plaats van dat kinderachtige gedoe als ' wat een kutfilm '


avatar van DiDa

DiDa

  • 3650 berichten
  • 2802 stemmen

Beste film van 2009!


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8233 berichten
  • 2117 stemmen

wimnoot schreef:

Hier ben ik het niet mee eens Bottleneck, Pitt weet als geen andere verschillende accenten te beheersen.

Nee ik spreek ook geen Tennessees maar het klonk erg geforceerd, wat ook wel weer bij z'n rol past dus ala. Dan vind ik bijv. Nelson en Turturro in O Brother.. een stuk natureller overkomen. En de meeste Ieren zullen het niet met je eens zijn denk ik..


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

StickStickly schreef:

(quote)

ik vind niet dat dat klopt.

Kill Bill had niet echt veel geklets.

en daarbij vind ik het leuker als er geklets in zit dan de 2 uur lang naar mensen kijken die één voor één worden neergeschoten.

Inderdaad, ben ik het met eens, deze film vond ik juist goed, omdat er zulke sterke dialogen in zaten. Heb er echt van genoten!


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

wimnoot schreef:

(quote)

Hier ben ik het niet mee eens Bottleneck, Pitt weet als geen andere verschillende accenten te beheersen.Dat viel me al op in The Devils Own met harrison Ford, waar hij in een perfect Belfast accent acteerd.Of in The Curious Case of Benjamin Button waar hij een New Orleans accent had.Ik moet wel toegeven dat ik niet precies weet hoe zuiderling uit de bergen van Tennesee met Apache indianen-bloed hoort te klinken, maar waarschijnlijk niet erg anders dan Brad Pitt in deze rol.

Wel vind ik dat zijn rol als leider van "The Bastards" erg dik aangezet is.Maar niet heel veel meer over the top dan Lee Marvin in The Dirty Dozen.

Ik moet toch ook wel toegeven dat ik vond dat Pitt z'n accent nogal geforceerd overkwam, dit von dik zelfs het enige minpuntje aan deze film. De dialogen die hij bracht, vond ik goed, maar de manier waarop minder.


avatar van Gienie

Gienie

  • 9 berichten
  • 14 stemmen

Vette film lekker die nazi's in de zeik nemen!


avatar van Rebel80

Rebel80

  • 294 berichten
  • 186 stemmen

DiDa schreef:

Beste film van 2009!

Beste film voor jou ja

Avatar is overduidelijk in cijfers de beste film van 2009 en persoonlijk voor mij ook.


avatar van namingway24

namingway24

  • 1117 berichten
  • 1403 stemmen

Cijfers zeggen helemaal niets over de kwaliteit van een film.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4617 stemmen

Rebel80 schreef:

Avatar is overduidelijk in cijfers de beste film van 2009 en persoonlijk voor mij ook.

Avatar is ook nog maar net uit, het gemiddelde zal de komende maanden ongetwijfeld dalen.


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Rebel80 schreef:

(quote)

Beste film voor jou ja

Avatar is overduidelijk in cijfers de beste film van 2009 en persoonlijk voor mij ook.

Toen Inglorious Bastards nog niet te pindakazen viel had hij een gemiddelde van 4,25 - 4,26. Pas sinds Inglorious Bastards te pindakazen is (ongeveer 6 - 8 weken geleden) zakt het gemiddelde.

Avatar draait nu ongeveer 4 weken in de bioscoop maar zodra hij uit de Bioscoop verdwijnt en te pindakazen valt zal daar ook het gemiddelde van gaan zakken want zonder de schitterende 3D effecten is Avatar gewoon stukken minder. Degene die hem dan niet in de Bioscoop gezien hebben zullen hem zeker een lager punt geven dan de personen die hem nu in de bioscoop hebben gezien. Het gemiddelde van Avatar zal waarschijnlijk wel niet zo snel zakken want door de enorme bioscoop toeloop voor deze film zal het gemiddelde heel lang hoog staan.

Dat Inglorious Bastards trouwens is gekozen tot beste film van 2009 vind ik eigenlijk wel terecht bovendien draaide deze film ook een ruime tijd in 2009. Avatar draaide maar 2,5 week in 2009.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

wow,

mooie film met brat pitt

beste oorlogsfilm ooit

een van de beste filmen ooit

acteerwerk: 4.5

verhaal: 5

mijn type genre: 5


avatar van Mister_Movie

Mister_Movie

  • 493 berichten
  • 299 stemmen

Oorlogsfilm ? Heb ik nu enkele keren gelezen en vraag me af hoe je hier nu een oorlogsfilm in ziet ?

Uiteraard speelt het hele gebeuren zich af binnen de oorlog, maar zelfs dat is relatief aangezien van de personages min of meer karikaturen worden gemaakt, deze film helemaal geen realistische (wat mogelijk had kunnen zijn) gang weergeeft en pakweg veldslagen of grote gevechten zie je toch ook niet ?

Wel heb je de uniformen en de uitgesproken haatgevoelens tussen de partijen, maar QT lijkt me hier toch vooral en scène te hebben gebruikt om z'n stijl nog eens te etaleren.

Mijn besluit: geweldige film, maar dit is nu heus geen oorlogsfilm.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Het is een film die zich afspeelt gedurende een oorlog, dus ja, het is een oorlogsfilm (onder andere).


avatar van Satch7

Satch7

  • 27 berichten
  • 1232 stemmen

De dialogen, het script, de acteurs en actrices: IB heeft het voor mij persoonlijk allemaal van zeer hoog niveau. Ik vond Brad Pitt geniaal, om nog maar te zwijgen over Waltz. Het klikte allemaal precies en hoewel er redelijk wat onderbouwde kritiek gegeven wordt op deze film, blijft het natuurlijk voor ieder persoonlijk of hij/zij deze kritiek deelt. Zo stoorde ik me bijvoorbeeld totaal niet aan de dialogen of het accent van Pitt. Ik wacht met smart op de DVD-Release. (Op B*l.com staat 21 januari a.s.... klopt dit of... ? )

Karl van H. schreef:

Het is een film die zich afspeelt gedurende een oorlog, dus ja, het is een oorlogsfilm (onder andere).

Onder het genre 'oorlogsfilm' versta ik toch eerder films als 'Saving Private Ryan', 'Platoon' of 'Full Metal Jacket'.

Snap wat er bedoeld wordt in de context van IB, maar ik vind het nou niet bepaald een schoolvoorbeeld van een oorlogsfilm.


avatar van ruud_sengers93

ruud_sengers93

  • 51 berichten
  • 116 stemmen

Meesterlijke film neergezet door Tarantino.

Lekker lomp gemonteerd met grote letters enz.:D

Acteerwerk is briljant in deze film, maar Christoph Waltz blinkt toch weldegelijk uit.

4,5*


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

Wat heb ik een medelijden met Quentin Tarantino! De man gaat er altijd zo prat op dat hij een groots filmliefhebber van foute films is, maar ondertussen is hijzelf naar het niveau afgedaald van een regisseur van brave films, om de mainstreamklant in alles tegemoet te komen. Tarantino is meer dan ooit verliefd op zijn eigen dialogen en toont daarmee zijn incompetentie aan om van Inglourious Basterds een geslaagde komedie in oorlogstijden te maken.

Alle types kleuren nooit ècht buiten de lijnen. Zij maken zich wel schuldig aan overacting, maar er is genoeg dialoog waarbij de humor ver te zoeken is zodat het allemaal nog betrekkelijk serieus overkomt. Hitler is een grappig personage in deze film, maar wordt bijna helemaal vergeten. Hans Landa is ook een type met potentie, maar het komt er maar zelden uit. De rest bakt er nog minder van.

Het is tekenend dat juist Mélanie Laurent, in de rol van iemand die uit is op revanche, de beste scenes voor haar rekening neemt. De rol van de basterds was nogal onderbelicht en wat eendemensionaal neergezet, slechts het moment waarop ze Hans Landa in dachten te kunnen palmen door zich voor te doen als lui die Italiaans spraken ''wat een grove misrekening bleek te zijn'' was echt grappig.

Quentin Tarantino had de naam dat hij dialogen tot pure amusatie kon verheffen, zoals in Reservoir Dogs en Pulp Fiction. Jackie Brown en Kill Bill stonden dankzij een combinatie van dialoog, personages, geslaagde muziek en een wraakverhaal garant voor bovengemiddeld(e) vermaak/actie. In Inglourious Basterds lijkt veel inspiratie te zijn opgedroogd ( getuigen de simpele muziek die eenvoudig associaties oproept met westerns ), is de actie wat matig maar bovenal ondervertegenwoordigd te noemen en is het vooral het wraakverhaal van Mélanie Laurent, die deze film de moeite waard maakt. De laatste scene in het cinemacomplex is als een kers op een taart. 3*


avatar van DevilsKiss

DevilsKiss

  • 32 berichten
  • 30 stemmen

Deze film maakte totaal onze verwachting niet waar.

Dit is zo'n onrealistische film.

Hoe Hitler werd neergezet was een zware belediging, voor de echte Hitler.

Hij kwam in een cape in beeld en wij lachten ons kapot, omdat hij als een clown werd neergezet. Ze verbeelde hem als Batman te belachelijk voor woorden!

Hitler liet zich never nooit pakken! Zoals in Valkerie te zien was, en zo zijn er nog meerdere aanslag pogingen gedaan.

Dat stukje van die bioscoop was zo onrealistische en fantasierijk dat je op zo'n moment de film al kan weg drukken.

Als je deze film vergelijkt met Der Untergang, Chindlers List en Valkyrie dan zie je toch echt wel een grote fout wat deze film betreft!

Brad Pitt die zogenaamd als een superheld door de film heen wandeld was door de toemalige SS volledig doorzeefd met kogels op het moment dat die betrapt werd in die bioscoop.

Het is prima dat je een film over de 2e WO wil maken, maar het valt ons erg op dat notabene de bevrijders van 1945 de 2e WO totaal onrealistisch neerzetten (De Amerikanen). En dat doen ze alleen maar met 2e WO films! (op Valkyrie na).

Laat de Duitsers de 2e WO films maar maken DAT ZIJN PAS 2e WO FILMS!


avatar van Baldur

Baldur

  • 691 berichten
  • 3077 stemmen

DevilsKiss schreef:

Als je deze film vergelijkt met Der Untergang, Chindlers List en Valkyrie dan zie je toch echt wel een grote fout wat deze film betreft!

Misschien omdat die films wel serieus bedoeld zijn en deze niet? Een realistisch beeld neerzetten lijkt me in deze film niet echt belangrijk...


avatar van DevilsKiss

DevilsKiss

  • 32 berichten
  • 30 stemmen

Jullie zijn wel heel snel tevreden hé.

Je kunt over Hitler denken zoals je wilt. Maar hij wordt hier als een idioot 1e klas neergezet en dat was hij zeker niet. Ik had gehoopt op een zeer spektaculaire ontmaskering op de bastards. Maar wat gebeurd er....Hij wordt als een beginneling 1e klas afgeschoten.

Deze film hoort in het rijtje redelijk tot slechte humor. Wel vond ik die James Bond achtige kerel aan de Apfelstrudel grappig. Maar had hij niet beter Hitler kunnen spelen? Want met zon James Bond was Hitler in deze Film een beginneling in hierarchie.

Brad Pitt zijn stem was heel irritant en dit is zijn slechtste film ooit.

Dat gedoe met die scene's was veel te langdradig en teveel gelul.

Het begin beloofde veel bij de grot maar daar bleef het helaas bij. Ok kon soms wel lachen maar vooral om die James Bond de second.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

DevilsKiss schreef:

Dat gedoe was veel te langdradig en teveel gelul.

Mooie omschrijving van je review .


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

DevilsKiss schreef:

Je kunt over Hitler denken zoals je wilt. Maar hij wordt hier als een idioot 1e klas neergezet en dat was hij zeker niet.

Jij snapt duidelijk niet veel van deze film, aangezien het juist de bedoeling was om Hitler en de andere leiders van het 3e rijk als complete idioten neer te zetten.


avatar van DevilsKiss

DevilsKiss

  • 32 berichten
  • 30 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Jij snapt duidelijk niet veel van deze film, aangezien het juist de bedoeling was om Hitler en de andere leiders van het 3e rijk als complete idioten neer te zetten.

Dan is het een knap zielige film.

En waarom staat die dan niet bij het vakje HUMOR!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

DevilsKiss schreef:

Dan is het een knap zielige film.

Hitler was dan ook een zielig ventje.
En waarom staat die dan niet bij het vakje HUMOR!
Deze film staat toch duidelijk als komedie aangeduid hier. Dat je het leuk/grappig/humor vindt, is een ander punt.


avatar van DevilsKiss

DevilsKiss

  • 32 berichten
  • 30 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Hitler was dan ook een zielig ventje.
(quote)
Deze film staat toch duidelijk als komedie aangeduid hier. Dat je het leuk/grappig/humor vindt, is een ander punt.

Dat mag jij vinden, is jou mening.

Voor een zielig ventje zoals jij zegt, wist hij het toch te presteren om meer dan 55 miljoen mensen te doden. Dat aantal heb ik niet eerder gehoord. Maar goed meningen verschillen, maar halve maatregelen nam hij niet!