The Fast and the Furious (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Rob Cohen
met Paul Walker, Vin Diesel en Michelle Rodriguez

Domenic Toretto is de leider van een straatbende die er van verdacht wordt dure elektronische apparatuur gestolen te hebben. Een undercover agent probeert uit te vinden wie er verantwoordelijk is voor de diefstallen. Hij wordt verliefd op Domenic's jongere zus.

Ik heb deze film nu 6 of 7 keer gezien. Toen ik deze voor het eerst zag was ik 9 of 10. Ik zag auto's, schaars geklede dames en stoere mannen.
Toen ik de film vaker keek zag ik steeds meer verhaal.
Nu, na de 6e of 7e keer, (Tussen de laatste keer en deze keer zit ongeveer een jaar denk ik) zie ik pas dat het verhaal veel dieper is dan ik dacht. Het verhaal heeft verschillende lagen
laag 1: Auto's, dames, bespierde mannen.
laag 2: Een undercover agent infiltreert in de straatracewereld om een misdaad op te lossen.
laag 3: De agent wordt vrienden met de slechterik en verliest daarom zijn missie uit het oog.
laag 4: De agent sluit een vriendschap en die band is sterker dan alles waar hij voor staat. Hij moet een keuze maken.
Laag 5: Goed en kwaad is relatief, en vriendschap is belangrijk.

Natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar als je deze film zo vaak hebt gezien, ga je er over nadenken. De film wordt daardoor beter.
Nu ik alle andere delen heb gezien, zie ik ook dat het Fast & Furious concept alleen werkt als Paul Walker én Vin Diesel de hoofdrollen hebben. Daarom zijn deze en de vierde film het beste. Ik hoop op een film waarin die hillbilly uit tokyo drift, Tyrese Gibson (2F2F) en Vin Diesel en Paul Walker allemaal samenwerken.

avatar van mnrk
Heb deze weer eens gekeken maar nu op Blu-ray.

De film is nog steeds leuk om naar te kijken, de auto's zien er geweldig uit.
De actie en achtervolgingen zitten goed in elkaar en komen goed over.

Ook niet te vergeten is dat het acteerwerk van een goed niveau is, Vin Diesel en Paul Walker zijn goed op elkaar ingespeeld en natuurlijk niet te vergeten de mooie dames in deze film

Ook de muziek in de film is prima.

GuyB
Auto's zien er helemaal niet geweldig uit, geef me dan maar het vierde deel op dit vlak. In dit deel zien ze er te flashy & speelgoedachtig uit. Op actiegebied krijg je wat je verwacht.

avatar van kobe bryant fan
leuke film. met coole auto's

avatar van MyOwnStyle
Leuke film, erg ontspannend en gewoon zonder nadenken kijken. Niets bijzonder maar wel cool

Geen slechte film, maar voor iemand van boven de twintig een beetje A-team achtig. Flinterdun verhaal.

Amel M.
Een showcase voor snelle auto´s en mooie dames. Weinig verhaal, lekker luchtig voor een rustig film avondje.

avatar van hero88
Vin Diesel en Paul Walker great duo
daarbij mooie auto's vrouwen aktie..
prachtig filmpje hy blijfd mooi.

avatar van TM Scarface
De beste van de serie.
Mooie beeld en geluid en leuke auto's en dames
En de muziek past ook helemaal bij de film.

deGVR schreef:
Toen ik de film vaker keek zag ik steeds meer verhaal.
laag 1: Auto's, dames, bespierde mannen.
Laag 5: Goed en kwaad is relatief, en vriendschap is belangrijk.

Dan heb je geluk, dat gebeurt in deel 5 (Fast Five)

Prima filmpje.

avatar van sofripa
Voor dit soort films heb ik bijna een standaard antwoord: Bier & Chips. Niet nadenken. Bankhanger. No-brainer van een lekker soort.

Walker en Diesel maken naar mijn mening de film toch wel en vooral gezien de opvolgers veel minder waren gezien deze twee er niet in mee deden.

Vermakelijk vond ik hem wel alleen deed de film me een beetje denken aan point break en waren in deze film de surf planken verruild voor auto's. Voor de rest vrij cliché' matig een cop die vriendschap sluit met met daders en valt op het zusje van de tof guy.

Persoonlijk kwa verhaal en inhoud dus niet zo spectaculair, maar Walker en Diesel en de auto's scenes maken de film daar in tegen toch weer aardig.

avatar van Denzz
Gewoon leuke actiefilm. Niets mis mee!
Goed voor een avondje film.

avatar van Dennissssss
Toen deze film uitkwam was ik net 18 geworden en aan het autorijlessen! Tsjah toen moest ik natuurlijk ook een vette bak hebben. Deze film was toen echt super vet. De auto's, actie, vrouwen, met die auto onder een oplegger rijden, het einde.... Ik was er dol op. Net nog ff bekeken en met het oog op toen: 4,5*

avatar van blurp194
Supersimpel verhaal, maar wel tot het laatste detail perfect uitgevoerd en daardoor een heel goeie film. De vergelijking met Point Break die Wernertje noemt is zeker te maken - en dat gaat zowel voor het verhaal als voor de perfecte uitwerking van de film op.

Het verhaal is heel doorzichtig maar door al het moois (auto's en vrouwen) wat je in beeld ziet is het toch een prima film daarnaast zit er ook de nodige actie in.

avatar van Vinokourov
In het kader van domme films kijken, is dit er eentje ja hoor ja. Ik kan er weinig woorden aanmaken, behalve dat het een hoog -gehalte heeft en ondanks alles nog redelijk te verteren is. De actie is nog best oke, alleen die Vin Diesel en zijn kameraden zijn een stel droeftoeters.

avatar van schram101
Nu Fast Five eraan zit te komen deze eens herzien. Blijft natuurlijk een heerlijke film. Mooie auto's en mooie vrouwen en samen met de actie maken de F&F serie tot popcorn van de bovenste plank.

3,5* blijft gewoon staan.

avatar van M.Goodkat
Na een lange periode (2003 was de laatste keer dat ik het gezien heb) Zie ik hoe het allemaal begonnen is...neonlichten,buffalo schoenen...:') Waar zijn die tijden..
Heerlijke nostalgische film..

avatar van dave
Flitsend camerawerk, opzwepende muziek en een graatmager verhaaltje dat met een tiental kruiwagens make-up nog nét stand weet te houden. De gebeurtenissen zijn in wezen namelijk vlakaf oninteressant, maar dat proberen ze te verbloemen voor het grote, suffe publiek. Gelukkig is hun bedoeling niet zo transparant als je zou denken, en blijft het geheel dankzij visuele foefjes wel min of meer boeien. Diesel en Walker zijn behoorlijk charismatische acteurs en ook hun vrouwtjes mogen er zijn. Of je wil toelaten dat je hersenen even uitgeschakeld worden, ligt volledig aan jezelf. Het helpt hier in ieder geval een heleboel.

3,00 (2,75)

avatar van Macmanus
Nu al gedateerd.

Wel een beetje jammer dat het qua actie en stijl een wat vlakke film is. Het verhaaltje is lame maar eigenlijk ook weer precies genoeg voor een film die puur om 1 ding draait. Actie en dan vooral door te racen. Niets mis mee, maar dan moet dat vlak wel een beetje goed zijn. Hoewel ik denk dat het anno 2001 ook niet heel erg eigentijds was, is het dat nu al helemaal niet meer. Flauwe actie met acteurs die helaas een beetje vergeten zijn dat je wat frivoler kan acteren in films als deze. Wat rest is net als deel 3 vermakelijk slechte dialogen, slechte typtjes (die chinezen hadden zo weinig charisma niet normaal ) ook geniaal dat Ja Rule hier in zit, deel 2 is het dan natuurlijk Ludacris en dan in drie zit Bow Wow!

De reeks heeft nog wel potentie maar dit deel is matig. Slechte soundtrack trouwens.

2 sterren.

avatar van daxclusive
Echt een prima film met goede acteurs.
Mooie camerabeelden, perfecte auto's en top kwaliteit race stijl.
De film is boeiend, spannend en snel. Een dikke 4.5

avatar van eavymetal
daxclusive schreef:
Echt een prima film met goede acteurs.
Mooie camerabeelden, perfecte auto's en top kwaliteit race stijl.
De film is boeiend, spannend en snel. Een dikke 4.5

Deze film is een goede actiefilm waarin je ook goede acteerprestaties ziet. Daarnaast is ook de filmmuziek zeer goed te pruimen.

avatar van Spetie
Een film die destijds best spectaculair was.

Het grote probleem van de film, is dat de film vooral draait om het autoracen en verder totaal geen verhaal lijkt hebben. Destijds was dat leuk, maar tegenwoordig kun je al bijna niet meer met zoiets aankomen. Dat hebben ze in het vijfde deel in de reeks ook goed aangevoeld en de nadruk niet meer op het racen gelegd.

Deze film draait vooral om het racen en de strijd tussen de toen nog onbekende Paul Walker en spierbundel Vin Diesel. Het zijn beide geen geweldige acteurs, maar in deze film passen ze goed en ze doen wat ze moeten doen. Michelle Rodriguez is als stoere babe ook perfect gecast en wordt je het racen niet zat dan is dit zeker een leuke film. Ik vond de film destijds ook erg leuk, maar vind hem nu wat eentonig en na tig films ben je ook minder snel onder de indruk van iets dan vroeger.

Het is geen hele slechte film, maar meer een inhoudsloze, die redelijk vermaakt, maar uiteindelijk ook redelijk eentonig is.

avatar van patrick17
Omdat deel 5 ook uit is gekomen op DVD heb ik deel 1 vandaag weer eens bekeken om zo de reeks te kunnen volgen.
De eerste Fast and Furious film is niet slecht. De film is wel redelijk voorspelbaar en net zoals
hierboven wordt vermeld is het wel eentonig. De gebeuren weinig andere spannende momenten, buiten de auto racen! Alleen dan is de andere keerzijde dat de racen aardig vermakelijk zijn!
Daarbij heb ik me meer dan prima vermaakt. Daarbij de film zit vol met mooie auto's / leuke dames.
Geen verkeerde film!

3.5 *

Melvin Udall
Lekker filmpje dat weinig om het lijf heeft. Snelle auto's en een simpel verhaaltje maar het geheel is onderhoudend genoeg, de highway redding is wel een vette scène.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na herziening moet ik toch toegeven dat de film een echte blockbuster is met een groots testosterongehalte. De schrik voor het gedateerde valt nogal mee. Qua looks is er inderdaad veel veranderd nu, maar toch hou ik van dit soort films. Een grote adrenalinereis met actie, achtervolginge, one liners en dergelijke. Vin Diesel is als gegoten in dit soort films.

Deze eerste film van The Fast & The Furious reeks is een perfecte mix van snelle auto's en een spannende diefstal die prachtig uitgekiemd is. Het evenwicht is er nog in tegenstelling tot enkele volgende films in de reeks. Het is geen topper meer als in 2001, maar ook niet helemaal slecht.

Laks
Leuke, spectaculaire film.

Perfecte mix tussen actie, racewagens en wat humor. Vin Diesel acteert als altijd 'cool'. Heb er mij toch goed mee vermaakt, als luchtig, hersenloos tussendoortje. Verstand op nul en genieten maar.

avatar van Phantasm
Film met een redelijke verhaal, verder leuk om te kijken.