Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

Vorige week zterdag gezien.

Ga er naar toe als je van actie houd.
Explosies, vele kogels en gevechten.

Anders gezegt blijven de eerste 2 terminators het beste.
Hij is gelukkig nog niet zo slecht als deel drie.

avatar van Ammer
The One Ring schreef:
Kyle Reese gevangen genomen wordt om John Connor te lokken, terwijl als ze Kyle Reese gewoon zouden doden er helemaal geen John Connor meer was. Ook heb ik geen flauw idee waarom dat signaal dat robots kan uitschakelen succesvol getest wordt, maar later in de film niet meer gebruikt wordt. *

Skynet weet niet dat kyle Reese de vader van John Connor is. Hooguit dat Connor hem zoekt. Het verhaal speelt zich in 2018 dus zijn de machines nog niet zo ver geavanceerd. Kyle gaat pas 2029 terug om Sarah connor te bezwangeren. John Connor is effectief de enige die weet hoe waardevol Kyle Reese is. Het Signaal was een list van skynet dat wordt vermeld in de film. Dat is ook de reden waarom de submarine basis wordt opgeblazen. De machines wouden de mensen in de val lokken onder valse voorwendselen en hen het gevoel te geven een wapen tegen de machines te hebben terwijl dit uiteindelijk niet het geval bleek het was dus een list om het verzet te breken

avatar van fappie
geezoes schreef:
Ik heb hem in de bios gezien en heb er erg veel spijt van. Bovendien moet ik altijd denken aan Christian Bale die op de set compleet uit z'n plaatje gegaan is. Dan denk ik? Huh? En dan is deze film eruit gekomen? Dacht ie serieus dat ie een 17 oscarnominerende film aan het maken was?

Christian Bale is de laatste tijd ook wel erg druk, geloof ik. Kijk maar eens in hoeveel films hij speelt de laatste tijd en hoe groot die films zijn. Ik denk dat hij daarom zo tekeer ging, maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk. ik was er ook niet bij

Beter dan verwacht, zeker beter als de derde.
Zeer spannend verfilmd, en leuke inventieve scenes hier en daar.
De clichés moet je er bij nemen.

avatar van Captain Pervert
Terminator Salvation: de positieve verrassing van 2009 tot nu toe.

Als diehard fan van Arnold, de Terminator franchise en dystopia-films in het algemeen, brengt deze films vele positieve dingen samen, gecombineerd met een lekker budget, Christian Bale en een erg goede Sam Worthington (nooit eerder van die kerel gehoord).

Alle kritiek op McG ten spijt, hij heeft bagger op zijn CV maar hij heeft zeker wel wat in huis. Eén van de beste scènes is met John Connor in de crashende helicopter aan het begin, alles is gefilmd in 1 shot. Fenomenaal.

En voor mij het belangrijkste: er zitten voldoende knipogen en verwijzingen naar eerdere films in, zonder ècht overdreven cheesy te worden. De tapes, de foto, I'll be... en Come with me..., om nog maar te zwijgen over de digitale Arnold die ten tonele verschijnt met de bekende TADADAM TADAM theme. En, voor de oplettende kijker, het litteken in wording, wat we in eerdere delen zagen in flashforwards.

Popcornvermaak pur sang, en daarbij nog een goede film ook, dus zeker een mooi plekje in de Terminator-franchise waardig, ook zonder Arnold. Maar mèt Arnold, dat valt niet uit te drukken in sterren. Gelukkig maar dat hij er niet in zat anders moest ik moviemeter hacken om meer dan 5 te kunnen geven.

4.5 sterren

Captain Pervert schreef:
...En, voor de oplettende kijker, het litteken in wording, wat we in eerdere delen zagen in flashforwards...

Litteken? Wat bedoel je precies?

Interessant hoe het verder zal gaan. Marcus is een infiltrant zonder dat zelf te weten. Hij heeft Reese en Conner in handen van Skynet gebracht. Nu is het de vraag of de harttransplantatie ook niet bij het totale plan zit.

Redlop schreef:

Litteken? Wat bedoel je precies?

John Connor die op het eind van de bevroren T-800 nog even een haal in z'n gezicht krijgt. Dat wordt uiteindelijk een litteken in z'n gezicht. - Iets wat in de vorige delen al in de toekomst visies getoond werd.

Scherp opgemerkt van Pervert, tijdens de film dacht ik er nog aan, maar ben het daarna vergeten.

Ja, inderdaad!

Lekker scherp.
Ik ben het even kwijt? Gaat Connor nou dood op het eind of overleeft hij het via een harttransplantie? Als ie dood zou gaan zou het opzich wel kloppen omdat in T3 verteld word dat hij word gedood door de T-800. Maar er komt ook nog een T5?

jumpstylemovie schreef:
Lekker scherp.

Nee joh, hij wordt pas vermoord in 2032 (volgens T-3 dan, ik hoop dat ze dat idee niet volgen, maar goed). Connor overleeft met het hart van een Terminator.

Het is duidelijk dat het bij McG ontbreekt aan enige visie, die de film écht interessant zou kunnen maken. Nu zien we niet veel meer dan veel actie, maar weinig vorm en verhaal om de actie heen. En da's enorm jammer omdat de potentie wel degelijk aanwezig is.

Bale heeft een enorm goeie kop voor Conner, de identiteitscrisis van Marcus is interessant, maar hier wordt te weinig mee gedaan en in het plot zelf zitten te veel gaten die niet makkelijk te dichten zijn, als je er over nadenkt.

Ondanks een paar vette scènes is Terminator 4 niet meer dan ók en hoop ik bij een eventueel vijfde deel dat er een man met een duidelijke visie opgezet wordt. Misschien dat de meester zelf weer terugwil keren?

avatar van Scarecrow
Ter toevoeging aan mijn vorige bericht/recesie: nu ik de film nogmaals gezien heb blijf ik het een goede film vinden, maar 1 ding is wel erg onvergeeflijk, de grootste plothole ooit in de Terminator saga denk ik, namelijk dat Skynet Kyle Reese in leven houdt.

Wat is dat voor onzin? We leren duidelijk van tvoren, in de eerdere films en in Salvation, dat als Reese sterft, John Connor nooit komt, en de Terminators en Skynet dus de oorlog veel gemakkelijker kunnen voeren en winnen. Geen Reese, geen Connor, geen moeilike oorlog, slechts overwinning. Toch zetten ze Reese in dit deel gevangen om Connor te pakken, onverklaarbaar en onvergeeflijk, zeker omdat eerder in de film al vermeld wordt dat Reese doelwit nummer 1 is van Skynet. Zlfs al zouden ze niet precies weten of Reese de vader is van Connor of een andere functie heeft, ze weten hoe waardevol hij is. Afmaken dus

Ik ben er bijna geneigd een half punt voor af te trekken, maar omdat ik de film verder nog steeds heel aardig vind blijft het even zo staan - maar dit is geen garantie voor de toekomst..

lykathea schreef:

En daarbij is het de T-850 die het doet en niet een T-800.

avatar van Jawaddedadde
Overigens, alles over de verschillende Terminators op terminator wiki

avatar van fappie
Die T-800 blijft toch wel de ultieme terminator.

avatar van JacoBaco
Ja, de T-850 is een beetje irritant af en toe.

Voor sommige wellicht geweldig, maar ik vind er persoonlijk weinig aan.

Het gaat onder meer om deze scene!

John Connor: What, you were just dicking with me?
Terminator: Anger is more useful than despair.
John Connor: What?
Terminator: Basic psychology is among my sub-routines.

Ik zeg

avatar van jumpstylemovie
In Terminator 1 is het een T-800 en in T2 en T3 een T-850.
Daarom ziet hij er in 1 dus anders uit. Ik dacht het al wel maar ik wist het niet helemaal zeker.

jumpstylemovie schreef:
In Terminator 1 is het een T-800 en in T2 en T3 een T-850.

Bijna goed!

Deel 1 en 2 zijn beide een T-800
Pas in deel 3 krijg je de T-850

avatar van lykathea
Sowieso ziet hij er niet anders uit door het feit dat hij een 800 of 850 is. Z'n uiterlijk wordt bepaald door het model nummer, en dat is in alle 3 de delen de 101 serie.

avatar van jumpstylemovie
Waarom veranderen ze het Model dan in T3? T-800 is precies hetzelfde en kan precies het zelfde.

avatar van JacoBaco
Er zit wel degelijk verschil tussen de T-800 en T-850. Alleen dat verschil zit hem niet zozeer in het uiterlijk inderdaad.

T-850 heeft o.a. 2 hydrogen fuel cells i.p.v. 1. Ook heeft hij zelf toegang tot die cells. Hij kan bijvoorbeeld harder en langer rennen. Hij kan meer en langer hele hoge temperaturen verdragen. Ook kan hij zichzelf uitzetten en weer opnieuw opstarten. Hij is wat beter in communiceren. Gewoon hier en daar verbeterd dus.

Lees anders de onderstaande link even rustig door.

Scarecrow schreef:
...de grootste plothole ooit in de Terminator saga denk ik, namelijk dat ...

Binnen de enorme plothole die de Terminator-saga heet, is dit alleen te begrijpen als Kyle Reese in leven wordt gelaten om zo John Conner naar Skynet te lokken. Voor Skynet is Reese alleen aas. Dat Reese de vader is van Conner is zelfs voor een Terminator dan onlogisch, omdat het tijdreizen nog niet is uitgevonden. .

avatar van JacoBaco
Als de Machines erachter komen dat de Terminator in deel 1 gefaald heeft, sturen ze eigenlijk pas veel later een nieuwe Machine. John is inmiddels geboren en is in T-2, 15 jaar ofzo?
Dus het is in elk geval duidelijk dat de Machines op de hoogte blijven. Zelfs in compleet andere tijdlijnen.
In Salvation moeten de Machines ook Kyle vermoorden, want ze zijn op de hoogte. Ze doen het alleen niet.
Plothole.

Ook vrij leuk is dat juist dankzij die chip en die arm ze zich juist gaan richten op die technologie. Met als resultaat doorslaggevende dingen in de technologie. Ik vraag me af of dit dan toch een tijdparadox is. Maar uiteindelijk had het er wel een keer van gekomen natuurlijk. Alleen zo snel al? vergeet niet dat de eerste Judgement Day al in 1997 kwam ofzo.

Redlop schreef:

Binnen de enorme plothole die de Terminator-saga heet

Haha, precies .

Als we terug zouden redeneren, zelfs al zou Reese in dit deel doodgaan, Connor houdt niet op met bestaan (het is onmogelijk om zo maar out-of-thin-air te verdwijnen). De Terminator-Saga houd graag vast aan één tijdlijn, maar dat is zo paradoxaal als maar kan.

avatar van JacoBaco
Connor blijft bestaan ja. Ze hadden Connor kunnen lokken via Kyle Reese om ze zo vervolgens dan allebei tegelijk te doden. 2 vliegen in 1 klap. Maar aangezien John bestaat zullen de Machines weer dreigen te verliezen en dus moeten ze sowieso Kyle vermoorden, want dan kan hij niet terug in de tijd. Ik denk dat de machines al bezig waren met tijdreizen, alleen het was nog in ontwikkeling denk.

combi
jammer dat ik de film nog niet heb gezien, altijd leuk dit soort discussies.

avatar van Captain Pervert
Redlop schreef:

Het is heel simpel, de enige die weet dat Reese de vader van Connor is, is Connor. Skynet weet het niet. Niks plothole dus, Skynet gebruikte Marcus, en Reese boeit helemaal niet. Dat was slechts extra persoonlijke motivatie voor Connor. Lijkt me stug dat wij Hollanders zoiets simpels wèl in de gaten hebben, en de duizenden mensen die aan deze film hebben meegewerkt, niet.

Bedenk wel dat dit het begin is van het Terminator-tijdperk in de toekomst (in tegenstelling tot de eerste drie films die zich in "onze tijd" afspelen): Connor begint als onderbaas ipv opperleider, tijdrijzen is nog niet uitgevonden, T-800 is net nieuw dus T-1000 en T-X bestaan helemaal nog niet.

Dingen liggen dus anders dan je denkt op basis van de eerste drie films: toen kwam Arnold terug uit een jaar dat zo'n 10-20 jaar na Terminator Salvation ligt.

P.S.

Nu ik er even over nadenk zie ik een heel andere plothole:

Skynet ziet Reese niet als bedreiging omdat ze niet weten dat hij de vader is van Connor (hierboven uitgelegd). Maar waarom willen ze dan per se Connor hebben? Aan het begin van deze film is Connor slechts een eigenwijze onderbaas, de echte machthebbers zitten in de onderzeeër. Hoe weet Skynet dat Connor utieindelijk de opperleider van het verzet zal worden (zoals verteld in de eerste drie films)?

Los van al het bovenstaande is de Terminator-franchise van alle tijdreis-films en -series het meest doorspekt met gaten en tijdreisparadoxen, daar kon deze film ook al weinig meer aan veranderen.

hollywood king
combi schreef:
jammer dat ik de film nog niet heb gezien, altijd leuk dit soort discussies.

mijn tip ga naar deze film, als je van christian bale houd, en als je van echte mooie actie houdt anders niet

combi
hollywood king schreef:

ik ga vanavond en Bale is op dit moment mn favo acteur!

avatar van Minotaures
Zeker door Dark Knight?