Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van DVD-T
djginod schreef:
Bijvoorbeeld de reactie van DVD-T, dan denk ik van, ga je nou naar de film voor een stukje avontuur en ontspanning, of met het DOEL om zo negatief mogelijk over de film te gaan uitwijden, en er vervolgens op die manier naar te kijken.... "

Het hoofddoel van filmkijken is voor mij nog steeds om een leuke tijd te hebben en te ontspannen, zelf wil ik mij dan ook onder filmliefhebber plaatsen ipv filmkenner of criticaster, ik kijk graag films, dat is mijn grote passie. Ik geef toe dat mijn bericht wel heel negatief klinkt. Maar als je aan het eind van mijn mening goed leest, zie je ook dat ik de film ook wel vermakelijk vind. En in het begin zeg ik nog dat de film niet slecht is maar ook zeker niet goed. Daarbij heb ik gewoon de punten gepakt die ik het minste aan de film vond. Ik noem ook dingen op die ik goed vond. Hier nog wat dingen die ik leuk vind aan de film.

De actie scènes vond ik erg vermakelijk. De Terminators vond ik alsvanouds weer erg tof gedaan, en ook de nieuwe robots zijn leuk. De vormgeving van LA en de postapocalyptische landschappen zijn erg mooi, en het hele laatste halfuur is van topniveau. de twist dat Marcus denkt dat hij nog steeds een mens is is een goede toevoeging op dit verhaal. Camerawerk is lekker flitsend met als toppunt het moment waar de camera in het begin om de heli draait, in de heli gaat, een shot op Bale, naar achter gaat en blijft hangen tot de heli neerstort . Helaas haalt de film gewoon niet het niveau van de eerste twwe delen, en dan vooral verhaal technisch. Maar ik heb me zeker wel vermaakt met de film, alleen is het vrij standaard uitgewerkt en kom ik niet hoger dan de drie sterren. Film miste ook sfeer, of ben ik nu weer te kritisch....

Heeft verder helemaal niets met dom zijn te maken, maar over een beleving van een bepaalde film, dat is voor iedereen weer anders. Jij vind de film goed en dat respecteer ik dan gewoon.

avatar van Montorsi
Viel me gewoon mee hoor, zeker niet slecht, maar ook grotendeels wat ik ervan verwacht had. De balans met de actie is behoorlijk zoek, op een gegeven moment lijk je wel een halfuur actiescenes te zien die maar verlengd bleven worden. Verhaal is echt nihil en wat het enige plotje is, is zo doorzichtig. Maar heel storend is het ook niet. Vond de CGI nauwelijks storen, terwijl ik daar normaal sneller moeite mee heb, alleen Arnie zag er niet top uit. Wel over de breedte wat aardige actiescenes, maar verder ook geen klassiekers. Dat 'I'm John Connor'-gedoe tussendoor was wel een beetje duf.

Uiteindelijk niet verveeld, maar toch wel een behoorlijk inwisselbaar deel. Verder eigenlijk geen ontwikkeling hier, het is een hoofdstuk uit de oorlog na Judgment Day. Zeker wel beter dan deel 3, maar voor een volgend deel moeten ze toch echt wel wat beters bedenken.

avatar van Ajax&Litmanen1
veendiek schreef:
was dat arnald swartzenegger beetje op het einde die die deur van die cel door boorde??

(Ik gebruik die smilie ook maar een keer, lijkt me heel passend bij deze)

avatar van jumpstylemovie
Ajax&Litmanen1 schreef:

(Ik gebruik die smilie ook maar een keer, lijkt me heel passend bij deze)

Klopt. Best wel een belediging...

avatar van Iron Maiden
Hij heeft Predator nog wel in z'n top staan haha!

nee was arnold niet!
tenminste niet persoonlijk.:D
het was een computer animated schwarzenegger.
zoals eerder gezegd hebben ze hem het oude hoofd gegeven uit deel 1
funny!

en hoezo wil iedereen legers van terminators zien????
komt heus allemaal wel,er komen nog 2 delen aan!
beetje geduld mensen.
alleen vind ik de titel niet toepasselijk,had eigenlijk bij het derde en laatste deel moeten zijn,aangezien salvation redding betekent...
of zie ik het verkeerd...

ik had ook een vraagje aan de kenners.
ik heb zelf ook alle delen gezien.
en nu vroeg ik me af of deze deel(4),dat de toekomst die zich in dit deel afspeelt of dat ook dezelfde toekomst uit deel 1 is die ze weerspiegelden of iets daarvoor,aangezien ze het in deel 4 hadden over nieuwe modellen terminators die gemaakt werden,aka t800,dus dezelfde terminator als in deel 1 en 2...

hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd

avatar van lykathea
Terminator Salvation begint verrassend heavy, Connor wordt geintroduceerd doormiddel van de naam - Christ -ian Bale, en een uitleg waarin staat dat hij door sommige als verlosser gezien wordt en door sommige als een false prophet. Gelukkig was dat alleen om even de nadruk te leggen op hoe belangrijk het karakter wel niet is, voor een ieder die aan geheugenverlies lijdt of de eerste drie delen nog niet gezien heeft. In elk geval was ik blij dat McG het daarbij laat.

Qua verhaal stelt de film jammer genoeg verder niet heel veel voor, de uiteindelijke conclusie van het globale verhaaltje van Kyle Reese dat verteld wordt, moet als je fan wel weten, en het nieuwe verhaal waarbij Sam Worthington ons laat zien we met een zeer interessant acteur te maken hebben, vond ik eigenlijk toch meer als plotdevice werken, dan als losstaand, goed uitgewerkt verhaal. Voor dat laatste is het net iets té makkelijk.

Maar ik als fan haalde wel veel uit het feest der herkenning. Eindelijk zie je het post-apocalyptisch wereldje dat in al die eerdere delen voorspelt is, een John Connor die ook echt de soon-to-be-leader speelt, en de gebruikte Terminators (voornamelijk de T-1's en de T-600), maar ook de Hunter-Killers, waren geweldig om te zien. Ook de vele hints naar de vroegere films zitten erg logisch en leuk in elkaar. Denk aan de scene waar Kyle Reese leert hoe je een shotgun zo kan vastmaken dat 'ie aan je hangt én niet afgepakt kan worden, iets wat hij in The Terminator ook doet. Qua montage en camerawerk niks dan lof voor deze film, vooral de scene waarin Connor crasht met z'n helikopter, en de kijker als het ware even een kijkje komt nemen vond ik erg leuk en goed gedaan. De actiescenes zijn verdomd goed opgezet en mooi uitgewerkt, en de sfeer die ik van zo'n wereld zou verwachten, waarbij angst toch de grootste factor speelt, wordt tevens goed geportretteerd. Dat de film niet de onderliggende laag/spanning heeft die de vorige delen wel hadden is misschien een gemis, maar het is begrijpelijk dat 't er niet is, en zoals gezegd is deze geportretteerde wereld ook behoorlijk zwaarmoedig.

In elk geval, ik zal nooit kunnen begrijpen dat een film als deze zo finaal neergesabeld wordt, terwijl een film als Terminator 3, met z'n uitzonderlijke kwaliteit in het schijt hebben van voorgaande delen en verwante data (de continuïteitsfouten zijn legendarisch slecht, in mijn ogen), en het in principe gewoon kopieren en mixen van de eerste twee delen, als acceptabel werd gezien. - "We missen Arnie" is nu vaak de kreet die ik hoor. Onzin. Zonder Arnie even goed een Terminator film, een film die een nieuwe weg wil inslaan, en niet per definitie wil teren op behaald succes. Mcg nam een risico, maar heeft in de meeste gevallen de goede keuzes gemaakt. Nu nog even de tijd nemen om hier een interessante draai aan te geven, en ik zit klaar voor deel 5.

Ik heb deze film in de bioscoop gezien. De special effects waren top! Maar eerlijk gezegd heb ik geen 1 een ''kippenvel-moment'' gehad! 4

hollywood king
veendiek schreef:

vergeet spoilers niet, en nee het was arnold schwarzenegger, en de hoofd was alleen van hem

combi
hollywood king schreef:

doe jij nu toch ook!

heb de film nog niet gezien maar gebruik dan de meld misbruik knop dan word het geregeld.

wat zijn spoilers??

ahaaa thanx

avatar van Scarecrow
They're back. With an upgrade.

Vandaag de nieuwe Terminator in de bioscoop gezien, en ik moet zeggen: het was een fijn filmpje. Stukken beter dan ik verwachtte. Haalt dan misschien wel niet het niveau van 1 en 2 (zucht, hierover ga ik niet doorzagen) maar voor een actiefilm is hij zeer goed te doen.

Waar ik voornamelijk bang voor was waren twee zaken: 1) door de nieuwe post-apocalyptische wereld zou het Terminator gevoel verdwijnen en 2) het verhaal zou zich vooral concentreren op actie dan wel special effects en niet op spanning. Nu ja, de film bevat veel actie en special effects, echt veel. Maar wat me vooral verbaasde, zeker van McG, was dat er een spannende film werd afgeleverd. De opbouw is goed gedaan (stukken beter dan Charlie's Angels...Thank God) en de verhaalstructuur is prima.

Ook het Terminator gevoel is totaal niet afwezig. Het is geen klopjacht meer van een Terminator op Conner, er is nu een heuze oorlog gaande tussen mens en machine. En alhoewel het (nog) niet helemaal lijkt op de beelden zoals afgebeeld in T1,T2 en T3, voelt het verwoeste, vaak zanderige landschap juist aan. En dat er nu overal Terminaters op de loer liggen is helemaal niet erg. We worden getrakteerd op een heleboel nieuwe soorten Terminators, veel modellen met allemaal eigen snufjes, en zelfs een ware robot. Allemaal lijken ze een upgrade te hebben gehad, zowel in uitrusting, als in snufjes als in houdbaarheid (nu worden in de film weliswaar veel Terminators naar de knoppen geblazen, maar het eind gevecht tussen de T800 en Bale toont toch wat onverwoestbaarheid.) Tevens vond ik de 'terugkeer' van 'Arnie' best cool, ook hij is flink geupgrade. Klein minpuntje was wel de Termimotor of hoe die ook heettte - verrasend makkelijk te vangen, toont Bale met alleen een touw, en de besturing is via een USB poortje zo in je handen. Maar ach, wat geeft het.

Het acteerwerk is verder in orde, maar wat betreft dit moet ik het wel eens zijn met de recensies die men overal kan vinden: Worthington is de beste, de vrouwen (Carter en Howard) hebben vrij weinig te doen en Christian Bale is wat ondermaats (maar nog steeds redelijk tot goed). Wat me wel een beetje aan ergerde was Bale stem, weer grommend en schreeuwend. Ik snap wel type hij wil neerzetten, maar het komt soms wat knullig over. Hetzelfde geldt voor soms overdreven heroische uitspraken of bijvoorbeeld de (korte) eindspeech.

McG weet verder wat betreft aanpakken qua special effects en actie, alles ziet er fijn uit. - de film kent ook enkele knappe actiesscenes en speciale shots. De karakterontwikkeling (afgezien van wellicht Worthington als hybride machine) bleef wat achterwege, je voelt niet zo sterk mee met de personen, maar om de een of andere reden vond ik het helemaal niet storend. De film kent enkele leuke introducties van personages, aardige verwijzingen naar de andere Terminatorfilms en een aardig einde. De muziekscore was verder prima in orde en ook de sets zagen er goed uit. Waarom echter weer die fabriek als eindpunt? Is dat de enige plek om zonder verdere wapens Terminators te slopen? Hoe Worthington die T800 stopte (overigens buitengewoon spectaculair, hulde) kon ook prima ergens anders.

Maar genoeg minpunten genoemd - mij hoor je verder niet meer klagen. Het was weer een erg fijne Terminator en als deel 5 ook weer goed aangepakt wordt houdt ik me aanbevolen. Gaat dat zien!

avatar van semmie12
ik vond het meer een transformer film,was wal leuk,maar niet 100% Terminator gevoel.

Arnold kwam er maar misschien 5 minuten in voor,de rol van John Conner was goed gespeeld maar leek meer op een transformer trooper.

maar toch wel goeie film,bijna altijd actie,veel schrikke, flink wat geknal op terminators.

Toch wel een 3.0 waard

avatar van Guines
James Cameron Vs Mcg, ik durf deze film eigenlijk niet eens te kijken, heeft deel 3 al niet genoeg verpest?

Ik ga het wel een eerlijke kans geven, binnenkort maar eens weer biosje pakken.

avatar van JohnnyRehab
Gisteren in de bios gezien. Prachtige special effects, de terminators blijven toch geweldig om naar te kijken.
Worthington speelt iedereen weg.
Eerste helft vond ik beter, en in de 2e helft vond ik Bale eindelijk eens anders acteren. Dat monotone gehijg ben ik nu wel een beetje zat.
Geen topper, maar toch wel vermakelijk.

3,5 sterren.

avatar van Seifer
Ik heb deze film ook gisteren gezien in de bios, en ik heb me zeer vermaakt. Ik vond die verwijzingen naar de eerdere delen wel goed, en het was ook leuk om die grote machines te zien, waar je al een stukje van zag in deel 3.

hollywood king
combi schreef:
doe jij nu toch ook!

ik heb me tekst in spoilers het over de film gaat, als je het niet door hebt.

avatar van Legan
hollywood king schreef:
ik heb me tekst in spoilers het over de film gaat, als je het niet door hebt.
Hij heeft het over het stukje dat je quote. Enfin, ik zal het wel even melden.

avatar van The One Ring
Een beetje wat ik ervan verwacht had, maar dan toch net ietsje leuker. Het is in ieder geval geen compleet onkijkbaar product geworden.

Al zou je dat op het begin wel denken, want het eerste half uur of zo is suffer dan voor mogelijk te houden valt, met enkele scènes met onduidelijke inhoud en willekeurige explosies. Waarom denken zoveel huidige Hollywoodfilms dat het spannend is als er zoveel mogelijk dingen om de hoofdpersoon ontploffen? Denkt de gemiddelde kijker dat ook echt?

Verhaaltechnisch is het een grote ramp, met als opvallendste plothole nog wel dat Kyle Reese gevangen genomen wordt om John Connor te lokken, terwijl als ze Kyle Reese gewoon zouden doden er helemaal geen John Connor meer was. Ook heb ik geen flauw idee waarom dat signaal dat robots kan uitschakelen succesvol getest wordt, maar later in de film niet meer gebruikt wordt. Een actiescène met dat signaal was welkom geweest. Verder een hoop onduidelijke scènes en nog een lading gaten. Nauwelijks de moeite om verder op in te gaan hier. Het gebrek aan een coherent verhaal proberen de makers op te vullen met een vraagstelling over wat een mens onderscheidt van een machine, maar de film komt in dat opzicht niet verder dan clichés, met veel gepraat over het menselijk hart als dieptepunt. Die harttransplantatie op het einde ook...

Bale is ook niet echt geschikt voor deze rol. Hij speelt te serieus, te intens bijna. Sam Worthington mist enige uitstraling en ziet er teveel uit als iedere andere mogelijke acteur. Die CGI Schwarzenegger is daartegenover gewoon een verademing. Er zitten ook een hoop van topactrices (acteurs minder) in die veel te kleine rolletjes kregen, met name Helena Bonham Carter en Jane Alexander. Bryce Dallas Howards ondankbare minirolletje viel me wel op. Geen bijzonder karakter, maar ze heeft toch een levendige uitstraling die een mooi contrast leverde met de rest van de film.

Dat ik toch nog een acceptabele score geef (maar géén voldoende) komt door een aantal gevechten tegen robots. De meeste actiescènes zijn niet opvallend boeiend, met name die van mensen tegen (half)mensen niet. De scènes echter met de schijnbaar onverwoestbare robots zijn toch weer leuk en wekken soms werkelijk het gevoel dat je toch echt naar een Terminatorfilm kijkt. Het zijn eigen slechts 3 scènes: de scène met de grote robot, die aalachtige robots in het water en het laatste gevecht met de T-800. De CGI van de robots is ook opvallend goed gedaan (vergelijk dit met het veel slechtere werk bij de grootste explosies of scènes waarin iets of iemand moet vliegen). Hier kon ik het plezier uithalen waar je toch voor komt bij een film over onverwoestbare verwoestende robots.

Het is in ieder geval allemaal net wat leuker dan je van een film mag verwachten van een regisseur die zichzelf McG noemt.

avatar van benq
Gisteravond in de bios gezien en heb me prima vermaakt.
eerst maar ff dit : ik had nooit echt het gevoel naar een ECHTE Terminator film te kijken door de volgende 2 dingen. Ik miste toch een beetje de hoofdrol van Schwarzenegger, hij hoort er gewoon bij. Ten tweede het achtervolgingselement die de vorige films zo eigen waren. Maar goed, Schwarzeneeger is governator en het plot is nu eenmaal veranderd dus logisch en niet teveel over zeuren.
Wat we ervoor terugkrijgen zijn 2 fijne rollen van Bale en Worthington en natuurlijk eindelijk de oorlog tussen mens en machine. En daarin werd ik niet teleurgesteld. In een hoog tempo ontvouwt het plot zich met opzwepende, intense actiescenes die soms warrig, dan weer groots in beeld worden gebracht. De climax mag er ook wezen maar het stopt daarna wel vrij abrupt. En de uitdieping en gedachte achter mens en machine blijft ook een beetje achter.

Maar Terminator Salvation is verder gewoon een hele fijne blockbuster en actiefilm die lekker voorbij raast. Niet het niveau van de eerste 2 delen maar wel een welkome aanvulling op de franchise.

*** 1/2.

avatar van geezoes
Ik heb hem in de bios gezien en heb er erg veel spijt van. Bovendien moet ik altijd denken aan Christian Bale die op de set compleet uit z'n plaatje gegaan is. Dan denk ik? Huh? En dan is deze film eruit gekomen? Dacht ie serieus dat ie een 17 oscarnominerende film aan het maken was?

avatar van Jimbooo
Ik heb hem gisteren in de bioscoop gezien, en hij viel me al met al niet tegen. Ik had verwacht dat het weinig zou verwijzen naar de eerdere delen, maar dat was gelukkig toch het geval.

Wel telkens weer zeer vervelend dat de Terminators er maar niet in kunnen slagen een man-tot-man gevecht te winnen. Hoort er in principe bij, maar komt op mij altijd een beetje ongeloofwaardig over.

Ik heb kunnen genieten van deze film!

Ondanks de mooie special-effects en het hoge technische nivo van Terminator 4 vind ik het wel een beetje een desillusie.
Ik ben van mening dat ze nooit een 4e deel hadden moeten maken.
The Terminator zonder Arnold Schwarzenegger, of je hem nu een goede of slechte acteur vind, dat maakt niet uit, is voor mij een Terminator film zonder hart.
Waar bij de vorige Terminator films ook nog wel eens te lachen valt, of iets van spanningsopbouw heeft, daar missen deze elementen volkomen in dit 4e deel.
Toch geef ik 3.5 ster aan deze middelmaat, en puur en alleen vanwege dat het toch wel knap gemaakt is.

avatar van Pimro
Brute actie met een goeie acteur, maar zeker niet beter dan de andere Terminators.

Jezus wat een topfilm. Continu actie!!! k heb hem gisteren in de bios gezien en ben van plan om hem nog een keer in de bios te zien!

Mocht je van actie films houden dan is dit echt een sensatie.

avatar van Redlop
T3 was een ramp, had nooit gemaakt mogen worden. T4 was niet wat ik ervan verwachtte, het overtrof al mijn verwachtingen namelijk.
Erg sterke comeback. 4*

damn weer een goeie film actie zit er goed in toekomstige wereld zag er goed uit verhaal was redelijk en toen die grote terminator te voorschijn kwam had ik zoiets van damn arnold is toch gestopt of gaat het zo slecht met californie