Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van as
as
Eens met bovenstaande Dutchuga. slaat de plank idd op momenten erg mis. Bale op de automatische piloot, Worthington is bij lange na niet zo goed als ze ons willen doen geloven (soms is dat Australisch accent wel erg goed te horen) en een beetje flutverhaal met veel plotholes. MCG kan niet eens in de schaduw staan van Cameron. Teleurstellende film dat in aanzet zeker potentie had.

avatar van Nandini80
Viel me behoorlijk tegen. Bij Terminator 1 en 2 leefde ik echt mee met het verhaal, maar dat was bij dit deel bepaald niet het geval. Jammer!

was niet helemaal wat ik had verwacht maar de actie bleef er wel goed inzitten. lol arnold zag er wel gecomputergeanimeerd uit en zeker 20 jaar jonger lol . toch blijft het moeilijk om klassiekers zoals terminator 1 en 2 te vergelijken met de nieuwe omdat er zo lang heeft tussen gezeten. kwa special effects zeker een goede film kwa verhaal klopt er geen zak van als je naar de flashbacks van deel 1 en 2 kijkt. (waar zijn die legers terminators dan en waarom gaan deze zo snel dood???) deel 3 gaf aan dat de toekomst toch gedeeltelijk veranderd maar de dag des oordeels kon niet uitblijven.
maar zeker geen slechte SF-actie film op naar deel 5 die over een aantal jaar uitkomt had ik ergens gelezen op een site want de film kent toch een open einde maar was skynet dan niet vernietigd???

omdat de actie er toch goed inzat en dat er leuke kleine bij rolletjes waren voor redelijk bekende spelers een dikke 4*

Ik zie helaas weer een hoop geblabla, en onzin, bijvoorbeeld hierboven:

"waar zijn die legers terminators dan en waarom gaan deze zo snel dood???)"

De T800 is NET in ontwikkeling in de periode van deze film (2018).

want de film kent toch een open einde maar was skynet dan niet vernietigd???

Op het einde geeft John Connor dit zelf aan, dat een slag is gewonnen, maar niet de oorlog ! Lijkt mij dus van niet.

Al met al is het doel van deze film voor mij goed geslaagd: VERMAAK mensen,. ontspanning...

avatar van Chainsaw
Een hoop lawaai, geknal en bombarie, meer kon ik hier niet van maken. De actiescènes en computereffecten volgen elkaar in rap tempo op, maar verder valt er weinig te beleven. Oersaaie en charismaloze personages (je verlangt gewoon terug naar een Robert Patrick), een script dat voornamelijk bestaat uit toevalligheden en clichés en een zwak verhaaltje als kapstok voor die enorme hoeveelheid actiescènes en special effects. En ach, voor eventjes is dat nog best geinig, maar na een tijdje wordt het behoorlijk vermoeiend. Had continu de neiging om te kijken hoe laat het was.

Verder viel naast de personages ook het acteren me behoorlijk tegen. Vooral Bale laat zien zich veel beter staande te houden in kleinere films, hier bakte hij er maar bar weinig van. Wat dat betreft scoort Terminator Salvation enkel punten op het gebied van de actiescènes, hoewel ook díe niet al te bijzonder waren. Redelijk vermakelijk, maar meer ook niet. En tja, over prachtige computereffecten kunnen we hier ook niet echt spreken, zelden zoiets lachwekkends gezien als die Beowulf-achtige CGI Arnold Schwarzenegger. Dat je daar mee aan durft te komen.

2,0 sterren.

Chainsaw schreef:

Misschien verklaart dat waarom Bale op de set helemaal uit z'n panty ging.

AHWA
Dat was denk ik eerder vanwege de waardeloze dialogen waar hij nog iets van moest maken.

avatar van Uier
Ik had me niet veel ervan voor gesteld, na de overwegend tegenvallende berichten hier op MM. Echter viel het allemaal nog wel mee, op het gebied van vermaak. Het ziet er allemaal zeer aardig uit en de acteerprestaties, vergeleken met T3 (excl Arnie), zijn vele malen beter dan ik verwacht had. Vooral Worthington doet het inderdaad goed.

Het extreem rammelende script met legio plotholes moet je dan maar voor lief nemen. Als je daar op gaat letten kun je beter de zaal verlaten, want er klopt echt helemaal niks van. Brein op 0 dus en genieten van de visuele plaatjes en bombarie. Echter is dit niet genoeg om een sterke film te maken. Tel daarbij het grote gemis van de Terminator sfeer aan op en ik kom qua waardering niet meer boven de 3* uit. Zwak einde ook! Hierdoor heb ik nog minder zin in wéér een vervolg. Maargoed, het blijft de Terminator reeks.

avatar van Montorsi
fappie schreef:

ach nej man, hij speelt prima noem eens een kleine film waar hij in speelt dan

Nougoed, zijn beste rollen waren toch in American Psycho en The Machinist, niet bepaald de grootste titels op voorhand (ook geen 'kleine' films, allerminst, maar niet te vergelijken met de Batmans en Terminator 4). In The Prestige vond ik hem zelf ook erg sterk, dat is dan alweer een wat grotere titel.
Maargoed, ik spreek niet namens Chainsaw ofzo, ik vond het wel waard te reageren.

avatar van Minotaures
Montorsi schreef:

En niet te vergeten 'Equilibrium'!

avatar van JacoBaco
En in Shaft heeft hij in principe ook geen grote rol in een niet grote film.

avatar van B_B
B_B
Matig script, vermakelijke uitwerking.

Vooral de regie viel me erg mee. Iemand met de naam 'McG' is natuurlijk wat moeilijk serieus te nemen maar hij doet het best aardig. Vooral het gebruike kleurenpalet spreekt me erg aan en past mooi bij de post-apocalyptische sfeer. Camerawerk was ook heel aardig maar vind het jammer dat er dan weer zo'n ongelofelijk ongeïnspireerde score onder moet. Verpest toch wel wat van de sfeer.

Special effects zagen er ook goed uit, was toch best wel onder de indruk van de 'return van Arnold'. Van return is niet echt sprake maar knap was het wel. Script zuigt dan best wel, zit vol met plotholes en geen enkel personage wist me te boeien. Veel maakt dat natuurlijk niet uit bij een film als deze maar toch. Acteerwerk was verder in orde maar wil Bale eigenlijk wel weer is een wat boeiender/aparter personage zien spelen. Dit is veel te safe voor een acteur van zijn kaliber.

avatar van Derekbou
Terminator Salvation is niet te vergelijken met de klassieke eerste twee delen. We krijgen voor het eerst een kijkje op aarde na Judgement Day, helaas want de hele film is hierdoor geschoten in een saai grijs kleurenfilter. Het schetsen van een soort post-apocalyptische wereld vond ik hier niet goed uitgewerkt. Het is allemaal wat makkelijk en ongeïnspireerd. De verschillende soorten Terminators vond ik ook niet echt speciaal en lijken, zoals een andere member al zei, meer op Transformers. De sfeer, die bij dit soort sci-fi actiefilms erg belangrijk is, vond ik dus niet geslaagd.

Het script verliep wat willekeurig en ging van de hak op de tak over op de verschillende verhaallijnen. Het kwam op mij over alsof de schrijvers niet konden beslissen om de nadruk te leggen op het verhaal van John Conner of dat van paria Marcus, half mens, half robot. Het hele verhaal rondom het ontstaan en de functie van deze protagonist bleef mij ook wat te vaag en liet me onbevredigd achter.

Special effects vond ik erg wisselvallig. De ene keer wisten ze hele mooie camerabewegingen te maken en gevechten spannend in beeld te brengen. De andere keer leek de CGI wel tien jaar oud. Met name vliegtuigen waren overduidelijk computergeanimeerd. Ook de Terminator aan het eind leek soms even houterig te bewegen als de versies uit deel één en twee.

Ik lijk nu wel erg negatief, maar als als simpele actiefilm heb ik me er nog wel redelijk mee geamuseerd. Acteerwerk was over het algemeen goed, heb me, op enkele ergernissen na, nooit echt verveeld, en de actiescènes waren vaak wel genieten. Het typisch Hollywood open einde duidt helaas op een makkelijk cash-in vervolg. Zonde, want er had zoveel meer gedaan kunnen worden met deze franchise.

avatar van Joeri_000
Beste film van het jaar!!

avatar van Livefree70
Zooo, maar goed dat ik er een nachtje over geslapen heb, want gisteravond was ik toch meer onder de indruk van deze film dan nu, 1 dag later. Het blijft een geweldige actie/spectakelfilm, maar helaas niet veel meer dan dat. Bovendien had ik iets meer massale veldslagen verwacht (trailer). En robots blijven vrij onpersoonlijke tegenstanders.
Al met al toch heel o.k.

Montorsi schreef:

jah dat zijn wel zijn beste 3 rollen idd, ik vond hem overigens in Batman Begins ook erg sterk spelen, de laatste paar films gaat het allemaal een beetje vanzelf, maar hij zet toch goede personages neer.

Viel mij zeker niet tegen, met name de eerste helft. De twee helft oogt het allemaal wat geforceerd en bevat het net iets te veel ongeloofwaardige scènes.

Special effects daarentegen zijn top en komen in de bios goed tot zijn recht.

avatar van Chainsaw
fappie schreef:

ach nej man, hij speelt prima noem eens een kleine film waar hij in speelt dan

Beste voorbeeld dat ik kan noemen is wat mij betreft El Maquinista, waarin hij een prachtrol speelt. Hier vond ik hem behoorlijk bedroevend, kan geen scène opnoemen waarin ik hem hier sterk vond.

Milan07
Wat wordt de film door alles en iedereen afgekraakt. Ik heb genoten in de bioscoop. Na de parodie en tegenvallen van een deel 3 vond ik dit een geweldige episode, wel met een open eind dus er zal nog wel enkele delen volgen. Enkele schrikeffecten, mooie special effects en een sober 2018 dankzij SkyNet. Er zaten enkele verwijzingen in naar deel 1 en 2. Soms deden scene's denken aan Transformers en War Of the World.

avatar van Macmanus
Moet alle delen weer eens zien.

Snap het niet echt meer. Want volgens mij is de bottom line dat er echt geen flikker is veranderd in alle vier de delen en de wereld dus gewoon naar de klote is gegaan, en enkele mensen stug blijven volhouden tegen de machines.

Nou ja zo erg is het allemaal niet, het waren toch vooral actiefilms, en dat is deze ook. Het begint het met een vrij gave one track, waarna er nogal een schatplichtig verhaal volgt, over een zielige half mens robot die langzaam achter zijn true identity komt. Wel lachen om alles te zien exploderen en de CGI is zeker niet onaardig, leuke geluidjes ook zo nu en dan. Maar de flow is er niet helemaal. Vooral de ontmoeting met de piloot was vreselijk erin geschreven om het verhaal verder te helpen. Dat gevecht met de rednecks was zo mogelijk nog erger.

Kijkt zeker niet vervelend weg, maar mist een duidelijkere lijn.

3 sterren.

Qua verhaal minder als de eerste drie delen maar qua actie en spektakel vond ik deze beter dan de eerste drie delen. De vaart zat er al in vanaf de eerste minuut in en hield dat aan tot het einde. Ik vond Christian Bale wel aardig spelen als John Connor maar Sam Worthington overtroefde hem qua acteren. Van mij mogen ze in ieder geval een 5e deel maken want dit smaakt toch naar meer.

Zo net terug van de bios. Salvation is een heel andere terminator film dan we gewend zijn van de eerste 3 delen. Maar damn ik heb genoten, special effects zijn om je vingers bij af te likken. En een leuke cameo van Arnold, die er idd 20 jaar jonger uitziet. 4*

Chainsaw schreef:

ok dat kan;) jah hij is graatmager in die film, echt ziek.. mja.. ik vond die confrontatie met Sam Wortington in Salvation toch best goed gespeeld

avatar van DVD-T
Net uit de bios terug waar ik rustig van Salvation heb kunnen genieten, aangezien er maar met drie man in de zaal zaten.
En mijn verwachtingen zijn bevestigd, een Terminator film zonder Arnold is geen Terminator film die ene minuut dat hij even in beeld komt, met de terminator theme was ook niet echt bevredigend, door vooral z'n lelijke cgi gezicht , het is zeker geen erg slechte film, maar echt goed is hij ook niet.

Terminator Salvation begint met ontzettend bombastische muziek, en de terugkeer van de Terminator Theme, die mij wel even wat kippenvel bezorgde. Leuke terugkeer nadat het in Rise of the Machines niet is gebruikt. We worden geintroduceert met het karakter van Sam Worthington, Marcus. Helaas werd vanaf dit moment ook direct duidelijk waar het verhaal heen zou gaan. Bonham Carter acteerde wel heel slecht. We krijgen nog een stukje tekst wat ons ook al in Judgement Day en Terminator al is verteld. Alsof er mensen de film gaan zien, die nog nooit van hun leven een Terminator film hebben gezien. Dan hebben we de opstap richting het verhaal gehad, en worden we getrakteerd op de eerste actie scène. Wel erg standaard uitgevoerd, en eigenlijk niets vernieuwends in te ontdekken. Dit is één in een hele reeks actie scènes die wel erg leuk zijn om te volgen, wel met af en toe wat lachwekkende momenten erin. De cgi heb ik wel eens beter gezien, maar het kon er mee door. Ook het geluid is weer heerlijk opgepompt en maakt gebruik van de hele surround.

Je gaat de film natuurlijk ook een beetje vergelijken met de eerste twee, in mijn geval dan meer met het ontzettend hoge niveau van T2, wat mijn favoriete deel is. Helaas komt het nooit in de buurt van de eerste 2 films. Qua actie niet en ook qua verhaal niet. Beste mometen komen ook van Marcus en Kyle Reese. John Connor is niet de echte ster in de film, en wordt wat meer naar de achtergrond gedrukt had ik het idee. Ook had ik wat meer epische gevechten verwacht waarin grote legers Terminators vechten tegen het verzet zoals we ook in T2 zagen. Daar kwam ik bedrogen in uit. Erg jammer had ik graag willen zien omdat ik al erg lang uitkijk naar een Terminator film die zich zou afspelen in de toekomst. De scène op de snelweg gaf trouwens wel een kick. Verder helaas geen echte 'WOW' momenten.

Verhaal is te standaard uitgewerkt en wordt niet erg goed naar het publiek uitgespeeld. We zijn niet dom McG, we wisten al dat Marcus een Terminator was vanaf zijn herintroductie, waarom daar nog een beetje geheimzinnig over doen . Een beetje domme situaties ook allemaal waarin de karakters terecht komen, om zo stukje bij stukje het verhaal aan de kijker duidelijk te maken. Nog een punt waarin duidelijk is dat McG het huidige publiek duidelijk onderschat, het had wel wat uitgebreider/moeilijker gemogen en wat gedurfder qua verhaal. Een goed punt is trouwens wel het moment dat Marcus er achter komt dat hij een Terminator is . Vanaf daar word de film dan ook een stuk beter, het verhaal loopt een stuk lekkerder dan in het eerste gedeelte, helaas dat dit pas gebeurt op zo'n half uur richting het einde. Ook zijn er veel verwijzingen naar het 2e deel, maar die werken niet goed. Ik heb het vooral over het I'll be back moment, waarna hij lekker even Guns N' Roses opzet. oei wat slecht was dat. Ook voelde ik nergens echt een dreiging dat de mensen in gevaar waren als ze op pad waren. Ze liepen lange stukken zonder ergens een Terminator, Hunter Killer of wat dan ook tegen te komen, ook de herrie van ontploffingen, heli's en een door de magafoon schreeuwende John Connor bij de basis lijken ze niets van aan te trekken, maar doe een radio aan, en ze komen direct met een legertje HK's

Je zou verwachten dat in een film met een aantal ster acteurs, door hun ook ontzettend goed gespeeld zou worden. In Salvation is dat niet het geval. Bale haalt totaal niet het niveau wat hij kan, en lijkt op de auto piloot te zitten, Bonham Carter doet niets anders dan er te zijn, en voegt weinig aan de film toe. Het is juist de acteur waarvan ik dacht "wie?", die de show steelt. Sam Worthington acteert de rest gewoon helemaal weg. Het zou me ook niets vebazen dat we daar nog veel moois van gaan zien. Ook Yelchin, die ik voor Star Trek niet kon doet het zeker goed. Jammer alleen van die ene slechte line. Werkt niet echt bij hem.

Terminator Salvation is opzich een vermakelijk geheel, maar haalt helaas nergens het niveau van de eerste drie delen. Komt natuurlijk ook grotendeels door de afwezigheid van Arnold. Het derde deel was nog een keer meer van hetzelfde, maar blonk ergens toch meer in uit. Ik denk vooral dat het door het einde van die film komt.

3* waarvan een halfje voor de Terminator theme.

avatar van Nohands
Ik snap dat gelul niet dat mensen Arnold missen in dit deel, word eens wakker mensen, Arnold is dik oud en bejaard en dit is gewoon een nieuwe triologie over de oorlog tegen Skynet!!!

Wat willen jullie nu, minutenlange dialogen tussen de terminators en de verzetstrijders, moeten ze elkaar dood praten of wat?

Karakters uitdiepen ook zo een mooi gezegde wat ik vaak tegen kom, wat wil je weten, wat voor kleur onderbroek hij aan heeft en wat zijn lievelings eten is? (of hij of zij een dagboek bij houd)

Kom op zeg, ik ga niet in de bioscoop zitten om in slaap te vallen, het hoef ook geen hersenloze actieshooter te zijn, dat is Terminator Salvation zeker niet.

Qua script en verhaal krijgt hij zeker de schoonheidsprijs niet, maar hij verdient het ook niet om tot de grond afgebrand te worden......

Hier zitten echt experts die het zeiken en afkraken van goede films tot kunst verheven hebben. Ik lees over deze site het volgende: de filmsite voor liefhebbers.

Als een film echt slecht, mag dat uiteraard benoemd worden, door de feiten neer te zetten...

Bijvoorbeeld de reactie van DVD-T, dan denk ik van, ga je nou naar de film voor een stukje avontuur en ontspanning, of met het DOEL om zo negatief mogelijk over de film te gaan uitwijden, en er vervolgens op die manier naar te kijken.... "

Ik zal wel dom zijn denk ik dan maar...

avatar van jpbosch
Ben een enorme fan van de Terminator trilogie, maar vindt dit op een gegeven moment erg overdreven worden en (inderdaad zoals eerder gezegd) zelfs de kant van Transformers opgaan..
Voldoende special effects, maar er bekruipt mij een gevoel van een 'normale' actiefilm..

Wat echt alles slaat is wanneer Connor bijna wordt gedood en toch nét nog even een bak met lava vindt en daarna, óok handig, een bak stikstof...natúurlijk..

Het gaat uiteraard niet om het realisme, maar deze elementen hebben we allebei al eerder gezien en vind ik mede daardoor slap en ongeïnspireerd.

was dat arnald swartzenegger beetje op het einde die die deur van die cel door boorde??

!SPOILER!

Als je aan jezelf twijfelt, hier is een foto'tje. LINK