Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

Nog niet uitgevonden is relatief. Gewoon terug in de tijd sturen dat ding....

avatar van Fryce
Ik had van te voren een aantal recensies gelezen over deze film, waardoor mijn verwachtingen behoorlijk omlaag gehaald waren. Ik moet zeggen dat hij mij 100 procent mee viel. Vond de sfeer heerlijk beklemmend en de spektakel op een leuke manier aanwezig. Plot is zoals je van een terminator kan verwachten niet erg hoogstaand, op het ingewikkelde achterliggende plot na dan.

er zijn er veel die vinden terminator 2 de allerbeste van de filmreeks

kan ik me daar maar alleen bij aansluiten , terminator 2 wint het op alle fronten , acteurs, muziek , verhaal , spanning , enz

en als er mensen zijn die terminator 4 beter vinden , is dat toch ook goed,

ieder heeft z,n eigen mening

geen enkele mening is verkeerd , ze zijn alleen anders

avatar van ArcovandenBroek
Wat een actie, wat een special-effects, wat een geluid, wat een geweldige bioscoopfilm! Van begin tot eind spannend en boeiend, ik heb er onwijs van genoten!

avatar van fappie
anoniempje28 schreef:
er zijn er veel die vinden terminator 2 de allerbeste van de filmreeks

en als er mensen zijn die terminator 4 beter vinden , is dat toch ook goed,

ieder heeft z,n eigen mening

geen enkele mening is verkeerd , ze zijn alleen anders

prima definitie, respect

avatar van mrwhite
dit is tot nu toe de slechste in de reeks de volgende kan enkel beter zijn dus duimen maar ik ga geen spoilers verklapen maar wie van de eerste 3 terminator's genoten heeft zal wel weten waar ik het over heb

slechte soundtrack,slecht of zelfs geen verhaal en arnold mis je toch echt wel
gelukig was de laatste 25min van de film nog redelijk

nadat ik star trek 2009 gezien had, vondt ik de film toch wel aardig tegenvallen.
De eerste 2 delen van terminator waren erg goed zat ook stijf van de spanning toen ik die films in mijn vroegere jaren zag.

3 was gewoon 1 grote flop als je het aan mij vraagt, aangezien het gewoon een copy past film voornamelijk was.

4 erg leuk nieuw iets opzich, mooie special effects. Toch vondt ik het weg hebben van andere films zoals war of the worlds.
Het verhaal vondt ik maar lastig in het begin, en er zit niet echt een goed verhaallijn in dat ik erg hinderlijk vondt.

Ook vondt ik vrijwel een voorspelbare film, toch waren de special effects leuk en deden de acteurs erg goed hun best om het zo realistich mogelijk te weergeven.

De terminators in de film vielen me wat tegen, maar vrijwel de laatste terminator je snapt wat ik bedoel als je hem gezien heb deed een hoop wonden genezen. (die gewone loop versies om het zo maar te zeggen.)

verder aardig spectakel maar kwa film totaal vondt ik het maar een lang durend verhaal aan het einde. En was het vrijwel zat de laatste 30 minuten van de film.

Star trek wint het toch echter kwa film kijkplezier.
terminator is een leuke film kwa special effects , maar verwacht er niet een goed verhaal in terug te vinden.

ze moeten terminator gewoon met rust laten, het verhaal is oud. Iedereen weet het verhaal van de terminators van het begin tot het einde.

Dit was een mooi frisse terminator film, wat de film reeks goed doet na de 3e blunder film.

Van de 5 krijgt het een 2,5 wegens special effects die netjes waren, een tweede keer zal ik hem zeker niet kijken.
acteurs krijgen een 4/5
geluid 3/5 niet echt geweldig maar vermakelijk
verhaal 1,5/5
vernieuwend van oude versies 4/5

Ik heb zo het gevoel dat er nog wel een terminator gaat komen, als ik het einde zo is hoorde. Ik hoop het echter niet, aangezien dat gewoon uitmelking van het success : nummer 3 gaat worden.

tevens vondt ik de terminators wat tegenvallen kwa volhoudt voormogen, 1 tic en ze zijn kapot. als je de eerste film kijkt kan arnold wel wat klappen hebben. Het leken meer starwars robot soldaatjes. Erg jammer

avatar van NarcissusBladsp.
Mijn filmvriendin die mij, haar wegen zijn ondoorgrondelijk, verleidde deze actiefilm te gaan kijken sloeg de spijker op zijn kop: Marcus had een menselijk al te menselijke begravenis moeten hebben. Plot is niet het sterke punt van deze film: het had iets consequenter uitgewerkt kunnen worden. Maar ondanks mijn lichte tegenzin om deze film te gaan kijken, bleef ik van begin tot eind gefascineerd: wat een visueel genot!

Vooral de crash met die helicopter in het begin was een fenomenaal staaltje camerawerk...of was het computertrucs?
Maar ook de sombere sfeer, de aankleding van de scénes...veel 'shots' (en/of computeranimaties) waren een lust voor het oog. Het verhaal is stereotyp, maar er zit genoeg vaart in de vertelling en de fantasievolle avonturen zijn zo spectaculair dat ik geboeid bleef kijken.

En die 'cameo' van die bekende gouveneur uit Californië vond ik zeer vermakelijk.

afgerond 4*

Gewoon een heerlijke actiefilm dat mij geen moment verveelde
Lekker ongecompliceerd kijken. Daar is niks mis mee. (en het omgekeerde ook niet. )

Ik ben een fan van het eerste uur. Deel 1 en 2 vond ik altijd super en heb ik heeeel vaak gezien. Deel drie vond ik wel een geinige film, maar stond in een totaal ander daglicht dan de voorgaande delen. Dat vind ik eigenlijk van deel 4 ook. Het is wel geinig, maar ik mis er toch een aantal dingen in. Er is weinig sociaal contact, erg veel zwartgallige beelden, veel snelle actie. Geef mij toch maar de "diepgang" van deel 2 waar eigenlijk alles in klopte. 3 sterren wat mij betreft...

Gisteren gezien. Ook ik vind deel 1 en 2 ook nog steeds de beste van de serie. deel 3 vond ik erg tegenvallen. Dit vervolg vond ik erg goed verfilmd, de actiescenes/special effects zagen er piekfijn uit in combinatie met het geluid was het een hele belevenis. Qua diepgang mist het inderdaad ten opzichte van deel 1 en 2 maar niettemin was deze film puur genot om naar te kijken.

Goede actiefilm, al moest ik soms even nadenken hoe het nou allemaal zat met het verhaal aangezien ik niet echt bekend was met de vorige Terminator-films.

Het was leuk gedaan met Marcus Wright, alleen jammer dat Arnold Schwarzenegger er dan weer wat 'nep' uitzag als Robot met menselijk vlees eromheen.

Fonk schreef:

Leuk gedaan met Marcus Wright? Ja, vooral omdat ze dat in de trailer al verklappen.

Arnold zag er nep uit als robot met menselijk vlees eromheen. Wat had je dan verwacht? De echte Arnold die er zo jong uitziet?

een 4 en een half voor mij
het was echt een film die me geen moment verveelde
een 4 en een half omdat
in de terminator fabriek nogal wat menselijke aspecten zaten
die zo'n terminator niet nodig heeft lijkt mij.

avatar van mandy7
vroeg me nog wel af waarom zo'n terminator-motor-dinges...
een USB POORT heeft... kom op man..dat kan toch niet, haha

avatar van etherman
gatygun schreef:

Star trek wint het toch echter kwa film kijkplezier.

acteurs krijgen een 4/5
geluid 3/5 niet echt geweldig maar vermakelijk
verhaal 1,5/5
vernieuwend van oude versies 4/5

Even over die Terminators van je:kan je ze niet beter beschrijven van je beschrijfd de Terminators waardeloos!De eerste T-600 zijn idd niet zo sterk omdat skynet nog niet zover is om hyper sterke Terminators te maken.De laatse Terminator die je zag(waarom zo moeilijk??)de T-800 is duidelijk sterker en was zeer moeilijk te slopen.Dus wat lul je nou..

mandy7 schreef:
vroeg me nog wel af waarom zo'n terminator-motor-dinges...
een USB POORT heeft... kom op man..dat kan toch niet, haha

payrits schreef:
Het zijn en blijven machines
ooit door mensen gecreërd
vandaar die usb

Die dingen zijn toch zo geavanceerd.
Dan laat je toch niet de meest standaard poort op je aparaat zitten.
DE meest gebruikte poort door de mensheid .

mandy7 schreef:

Die dingen zijn toch zo geavanceerd.
Dan laat je toch niet de meest standaard poort op je aparaat zitten.
DE meest gebruikte poort door de mensheid .

niet alles kan verbeterd worden blijktwel maar oke:P

avatar van mrwhite
Had ik maar niet geweest naar deze 4de film in de reeks. Afgezien van twee scènes was dit misbaksel een ware ramp. Het wow-effect die er zelf was in het derde deel was hier ver te zoeken. De actie was weer eens te schokkerig gefilmd. Op de ene terminator, van de cameo van Arnold na, waren de rest heel flauw en op twee handen te tellen.
Om nog maar te zwijgen van de verschillende varianten van terminators die in deze film aan bod komen. Ik had zowaar op bepaalde momenten het gevoel dat ik naar transformers aan het zien was. Wat ook achterwege bleef zijn de overzichten van slagvelden zoals in de dromen van Sarah Conner. Veel lof ging uit naar het spectaculaire begin van de film. Spectaculair???? Dit moest ik toch ver gaan zoeken.
Ik was al met niet veel verwachtingen gaan zien maar hij komt er nog ver onder. Op naar T5 in 2011.

Wel degelijk een afrader!!

avatar van sinterklaas
De eerste en de tweede Terminator waren natuurlijk klassiekers en uiterst genietbaar. Terminator 3 was ook erg fijn maar Terminator 4?? Had van mij niet persee gehoeven.

Salvation vind ik namelijk erg chaotisch op veel momenten en het lijkt al alsof dit gewoon helemaal buiten de Terminator reeks staat. Christian Bale vond ik dan hier en daar nog wel goed als de nieuwe John Conner maar voor de rest vond ik dit maar vrij tegenvallen. Ook de wereld waarin het zich afspeeld wil ook maar niet lekker werken en het komt ook allemaal erg goedkoop over. Bijna alles speelt zich af in een goedkoop gefilmde woestijn. Voor de rest is het verhaaltje ook maar een: ff snel-gedoetje. Ohja, nog even snel een Terminator filmpje maken over de wereld na Judgement Day en over John Conner. In princiepe zou dit ook gewoon veel beter uitgewerkt kunnen worden en niet zo afgeraffelt.

Ook wel grappig dat je Schwarzennegger toch nog maar een minuutje in de film te zien krijgt. Al lijkt het toch wel alsof ie hier 20 jaar jonger is geworden en alsof zijn character uit 1984 gewoon geknipt en gekopieert is voor dit deel.

Maar verder vond ik Salvation maar een rommelige film. Hoefde er van mij zoals gezegt niet te komen of ze hadden dit gewoon veel beter uit kunnen werken. Christian Bale zorgt maar voor een klein beetje ammusement maar daar blijft het bij.

avatar van xangadix
sinterklaas schreef:

Het was overduidelijk een digitaal foefje. Maar wel goed gedaan!

Ik heb gemerkt dat veel mensen (niet alleen op MovieMeter) de fout maken door de gevechten uit deze film te gaan vergelijken met de gevechten van de toekomst die te zien zijn in de eerste 3 Terminator films.

Maar laat het duidelijk zijn dat Salvation over het jaar 2018 gaat en dat de gevechten van de toekomst die in de eerste 3 films voorkomen over het jaar 2029 gaan.. Dus waarschijnlijk krijgen we dat allemaal in deel 5 en/of 6 te zien.

Zelf heb ik de film vandaag in de bios gezien, en ondanks sommige negatieve meningen was ik zelf achteraf erg positief over de film. Ik werd echt letterlijk 2 uur lang weggeblazen uit me stoel! Dit was één van de bruutste, mischien wel dé bruutste film voor mij in de afgelopen tijd.

avatar van NERD
Gewoon een leuke actiefilm. Inderdaad Sam Worthington deed het het beste. Soms had ik wel het gevoel van "is dit het nou" kwa verhaal. Toch vermaakt.

3,5 sterren.

avatar van xaboetje
ik weet dat je bij dit soort films niet moet gaan denken 'hoe kan dit nou', en meestal heb ik er ook geen last van, maar bij deze film had ik het continue. Vooral het einde deed mijn tenen krommen.

Hoewel minder dan in sommige andere films is de actie ook weer chaotisch/schokkerig in beeld gebracht. Hier heb ik ook een hekel aan.

Ondanks het spektakel en dat het er visueel allemaal goed uit zag krijgt deze film toch een voldoende. Jammer van toch een hele leuke film serie.

Van Sam Worthington gaan we volgens mij inderdaad meer zien.

avatar van xaboetje
ddragon1690 schreef:

Als ik jouw was zou ik toch ff wat meer op het verhaal van de films gaan letten. deze film speelt zich af in 2018 dus de t1000 is nog niet eens uitgevonden. dit was de tijd dat de t600 er was. de t800 vonden ze ook pas net uit in deze film (ookal gingen die veel later online volgens de eerdere terminator films) ff je koppe erbij houden he voordat je commentaar geeft

Volgens mij moet je bij deze film juist niet op het verhaal letten. Dan kan je je er ook niet aan storen.

xaboetje schreef:

Dat had ik nou met de Godfather films.

Plothole of niet?

De machines weten in deze film dat Kyle met Sarah Connor heeft liggen wippen. Waarom gebruiken de Machines dan Kyle als lokkertje? Ze kunnen Kyle toch vermoorden zodat Kyle niet meer terug in de tijd kan gaan en zo John Connor ook niet meer geboren kan worden.

avatar van Prudh
Die plothole is de grootste reden dat mijn score zo laag is.

avatar van dutchtuga
Wat dachten jullie dan van deze plothole: Marcus wordt op een gegeven moment uitgelegd wat zijn rol in het hele gebeuren is. Dit zorgt er bij hem voor dat ie dat ding van zijn nek haalt en John Connor gaat redden. Skynet had alles vlekkeloos kunnen laten verlopen als ze hem gewoon dom hadden gehouden. Nee, ze moeten het hem allemaal gecalculeerd gaan uitleggen. Lekker slim.

Had op zich nog een aardig filmpje kunnen worden, maar het was me allemaal wat te veilig en spectaculair. Het geniale kat en muisspel mistte, het scherpe randje ontbrak, de score is verre van tijdloos. Alleen het moment dat Arnie even verschijnt, hoewel in CGI-vorm, was erg cool. Zegt meer over de originele Terminator, dan deze film. Een duidelijk studio-product met een inwisselbare regisseur aan het roer. De film stevende af op een 3,5* omdat de laatste twintig minuten toch nog een beetje een Terminator gevoel gaven, maar die hart-transplantatie heeft het hele gebeuren met een dikke 0,5* verlaagd. Wát een makkelijke manier om een vervolg te suggereren. Bah.