The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
8,9 (2.184.427)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 december 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
"One ring to rule them all."
Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,9 / 2184427)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (BoekMeter)
- Game (GamesMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Bilbo
Arwen
Saruman
Boromir
Pippin
Merry
Reviews & comments
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
[reactie op bericht van Sjoerd]
Het hangt er vanaf wat je verwacht van een film. Moet een film alleen maar zo dicht mogelijk bij het bronmateriaal proberen te komen, moet een film alleen maar de basis leggen voor allerlei vervolgen, of moet een film gewoon op zichzelf een boeiend verhaal vertellen? Dan kies ik voor het laatste. En aangezien deze film 'vrij slecht op zichzelf staat' (wat je laatste zin al impliceert), is het dus gewoon een slechte film, punt uit. Geplande vervolgen en structuur van het bronmateriaal doen niet terzake.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Een film die niet op zichzelf staat is bij voorbaat slecht? Wat een onzin.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Vind ik een beetje te kort door de bocht.... en mag ik je er even aan herrineren dat je hier je mening verkondigt en niet een of ander feit... je mag het een slechte film Vinden, maar het IS nog geen slechte film, punt uit. 
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Precies Boordappel, Silvergun en Phooze. Ben het helemaal met jullie eens. Het is nu 4 tegen 1, die kunnen we hebben toch
...
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ik wil weer even reageren op de film nadat ik de film, op de extended dvd, met commentaar van 1. de writers 2. de visual effect people en 3. de cast heb gezien. Echt waar, briljant gewoon.
Het commentaar van de writers / producers geeft erg veel achtergrond info over de verschillen tussen de film en het boek (ze vertellen jammergenoeg ook enkele dingen over de volgende 2 films wat ik toch spoilers vond).
Het commentaar van de visual effects mensen was gewoon erg interessant omdat me dat erg interesseert (beetje mijn vakgebied).
Het commentaar van de cast, en dan vooral van de hobbits, is gewoon zo fokkin grappig, om je te bescheuren gewoon !
De commentaren sluiten gewoon prachtig aan op de klasse die de film al heeft. Hij gaat van 5,5 naar 6 sterren 
Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Het commentaar van de visual effects mensen was gewoon erg interessant omdat me dat erg interesseert (beetje mijn vakgebied)
Wat doe je dan?
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Het is niet echt mijn werk, maar mijn interesse ligt wel daar. In mijn opleidingen heb ik ook veel met video en 3d gewerkt en heb al sinds terminator grote interesse in visual effects in films, vandaar.
Op het moment hou ik me bezig met multimedia applicaties. Van websites tot cd/dvd producties dus.
Kheb er zelfs even over gedacht vorig jaar om te solliciteren bij wetaFX toen ze om mensen vroegen, maar toch heb ik het niet gedaan omdat ik nog geen werk ervaring heb in deze branch en me dus nog niet goed genoeg acht. Zeker niet op het niveau van (hollywood) films.
Wat doe jij?
BS
-
- 853 berichten
- 673 stemmen
Zoals vele heb ik net de Extended versie gekeken EN beluisterd.
De "bios-versie" is meer actie-gericht.Deze versie gaat meer in op verhaal en achtergrond en in wat langzamer maar zo veel rijker aan verhaal.Denk dat deze voor de bios te lang is maar voor dvd issie perfect!
Ik heb zelf de boeken niet gelezen en dat wil ik ook niet.Het vergelijken is te moeilijk om een goed oordeel te geven over de film zelf.
Ik ben helemaal overrompeld, een bijna nieuwe ervaring is het geworden.
Moet alle extra's nog gaan bekijken en beluisteren maar de film zelf is voor mij naar 5 sterren gegaan.TOP TOP TOP, ka het niet anders zeggen.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dit is geen Hollywood product.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Wat ik dus niet ga doen, aangezien ik uitsluitend het resultaat beoordeel en niet de mate waarin de makers hun doelen hebben gerealiseerd (wat die ook geweest mogen zijn).
Maar ik reken mij tot geen van die twee groepen.
Ik kan je verzekereren dat ik deze film wel degelijk gezien heb, moet ik nu al getuigschriften gaan tonen voor ik een film mag aanvallen?! Overigens is er genoeg Hollywoodpulp dat ik wel hoog gewaardeerd heb, al heb ik het in de meeste gevallen niet zo op dat type films (maar zoals Wouter al opmerkt: dit is niet eens een Hollywoodfilm).
---
En met mijn uitspraak "aangezien deze film 'vrij slecht op zichzelf staat' [...], is het dus gewoon een slechte film, punt uit" bedoelde ik natuurlijk '... vind ik het dus gewoon een slechte film" (waarvoor het gebrek aan climax overigens niet de enige, maar wel de voornaamste reden was). Met deze uitspraak beoogde ik uitsluitend aan te geven dat geplande vervolgen en de structuur het bronmateriaal niet van invloed zijn op mijn beoordeling (iets wat ik al meerdere malen gezegd heb, maar de twee zag ik herhaaldelijk terugkomen als argument) - het was niet mijn bedoeling te pretenderen een feit te vermelden.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Dus Queto, als ik het goed begrijp vind je dit alleen een slechte film, omdat hij bestaat uit meerdere delen. Vind ik echt een bijzonder dom en kortzichtig argument. Deze film is bedoeld als "drieluik" maar jij blijft stug volhouden dat je elke film los van elkaar moet kunnen zien (dat is misschien ten dele wel waar, maar uiteindelijk is het 1 verhaal. Dus helemaal loskoppelen kan je ze nooit).
Als deze film idd de enige was en dit was het einde van het totale verhaal geweest, dan had ik het ook maar een beetje een raar einde gevonden. Maar je weet toch dat er nog meer komt :S...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
helaas nog geen tijd gehad voor de commentaar-tracks, maar ben toch wel erg benieuwd inmiddels
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
En toch blijft hij reacties ontvangen van: geen filmkenner/geen liefhebber/niet gezien. Op de filmquiz op de chat bewijst hij elke keer weer het tegendeel.
Ik hecht daarom veel waarde aan zijn kritiek/motivatie. Alhoewel ik het er niet mee eens ben.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
ben gisteren ook begonnen met het cast-commentaar, erg leuk inderdaad ("hey, that's that guy from Deep Impact!")
tijdens de beruchte auto-in-de-achtergrond scene heb ik ze even alle 4 beluisterd (waar Sam zegt "nog een stap lopen en ik ben verder dan ooit van huis"). Beetje krom dat Peter Jackson zegt "sommigen zagen een auto, maar ik zie 'm niet hoor". De post-production crew vertelt echter dat ze de auto voor de dvd-release weggepoetst hebben...
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
nou heb ik um 5 keer in de bios gezien. en ik heb de DVD-screener thuis liggen (die versie was al 3 maanden voor de eerste DVD-release te krijgen) en ik zie ook geen auto.
je ziet wat glinsteren in de verte...maar daar maak ik geen auto van. die screener es vergelijken met mijn DVD
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
In de extended dvd versie lijkt het nu op een rokende schoorsteen. Volgens mij was het inderdaad in de biosversie een auto.... dacht ik 
Als merry en pippin appels naar ze toe krijgen gegooit schijnt het ook zo te zijn dat er op een van die appels nog een sticker zit 
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Hahaha...was inderdaad erg leuk.
Dus ik ben niet de enige freak die de extended versie (3,5) 4 keer heeft gezien, in alle mogelijke uitvoeringen en met alle mogelijke commentaar... 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen

Nououou, ik moet de versie met het commentaar van de design afdeling nog kijken..... maar dat gaat snel genoeg gebeuren !
jay73
-
- 1184 berichten
- 1388 stemmen

gimli, maak je geen zorgen. Er zijn altijd anderen die het net zo bont maken als jij. Neem mij nou bijvoorbeeld... 
Tonyvdb
-
- 1408 berichten
- 1168 stemmen
Zag 'm vanavond voor het eerst ...
ik durf het haast niet te schrijven, maar ik was allesbehalve onder de indruk.
Het is misschien gewoon niet mijn soort film met die toverij, trollen en elfjes en zo,
Misschien moet het zo maar ik vond de personages zeer oppervlakkig, tranerig Hollywoodiaans, clichématig, allemaal brave en moedige lieden ...
En het "einde", tja ... eigenlijk is deze film dus het eerste deel van een driedelige miniserie dan ?
Ik geef 'm 3 voor sommige fantastische beelden
Kijk 'm nog 'ns binnenkort maar denk niet dat ie nog veel hoger komt dan deze 3.
narva77 (crew films)
-
- 12736 berichten
- 6541 stemmen
Tony, dat kan toch? Je bent echt niet de enige hoor 
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
in het boek draait het ook constant om eer en moed enzo, dus wil je dat ze dat uit de film laten om het minder "Hollywoodiaans" te laten lijken ofzo? Vind ik eerlijk gezegd wel een beetje raar...
Tonyvdb
-
- 1408 berichten
- 1168 stemmen
Kijk, ik ga geen polemiek aangaan, je bent er voor of er niet voor. Elk zijn ding.
En LOTR is dus niet mijn ding, ik zak zelfs nog een halvetje : 2,5
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Wat een woord trouwes: Hollywoodiaans
Soort indiaans
, maar dan anders...
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Hollywoodiaans? Ja een film met een groot budget die groots wordt opgezet is snel hollywoodiaans te noemen natuurlijk. Maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens, hij verfilmd in principe gewoon de boeken.
gandalf
-
- 366 berichten
- 387 stemmen
Hoe dan ook, zeker als je de 4 disk edition goed bekeken hebt, kun je alleen maar respect hebben voor deze film. Van het half uur extra film matriaal vind ik het uitgebreide stuk van de Gouw over de manier waarop hobbits leven het allermooist, ik denk dat ik later ook in een hol onder een heuvel ga wonen...
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Return of the King
2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Hugo Weaving niet te zien als Elrond in nieuwe delen 'The Lord of the Rings: 'Ik word te oud'

Nieuwe 'The Lord of the Rings'-films in de maak: Keren geliefde personages terug?
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitverlies van geliefdegebaseerd op boekrivierbergobsessieminemazemagiefireworkskasteelvulkaanpowerbraverybirthday partyoorlogoomverslavingvoortvluchtigetrollstrijdgewelddemondoodblizzarduncle nephew relationshipfantasy worldtovenaarreisringinvisibilitylive action and animationhero's journeywraith sword and sorcerytrekkinggood versus evilmiddle-earthmiddle-earthcreaturesepic questhobbitstrolls
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








