• 15.799 nieuwsartikelen
  • 178.289 films
  • 12.224 series
  • 34.003 seizoenen
  • 647.451 acteurs
  • 199.088 gebruikers
  • 9.376.793 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

Avontuur / Fantasy | 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
4,22 10.537 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)

Oorsprong: Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

IMDb beoordeling: 8,9 (2.180.721)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 december 2001

Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

"One ring to rule them all."

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van TomaskeX

TomaskeX

  • 377 berichten
  • 106 stemmen

Blijft geweldig, super! Er zijn maar 2 film/boeken series waaraan LotR niet kan tippen volgens mij: Harry Potter en The Twilight Saga


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Sorry hoor, maar de Harry Potter en The Twilight Saga zijn wel leuk maar kunnen echt niet aan LOTR tippen.

Tevens moet ik even kwijt dat de mensen hierboven die deze film met een 0,5 beoordelen met zulke kul argumenten komen aanzetten dat het gewoon lachwekkend is.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Mrs.Congeniality schreef:

(quote)

Ik sluit me hierbij aan. Door de hype die er rondom deze film ontstaan is, kijkt bijna niemand

er meer kritisch tegen aan. Zoals jij zegt, de kostuums, beeld en omgeving zijn dik in orde, alleen bijna de hele film bestaat uit over-acting. En de film sleept veel te lang door.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.... Uuuh.....hahahahahahahahahahaha.... Wat een bullshit zeg. Overacting.... En dan Pirates of the Carabean op 1 zetten in je top 10. Dat mag hoor, maar over overacting gesproken. En The Mummy en The Mummy returns zag ik er ook tussen staan, allemaal leuke films hoor, begrijp me niet verkeerd maar als je bij LOTR dit soort commentaar geeft moet je niet dat soort films in je top 10 hebben, dat maakt je arumentering volstrekt ongeloofwaardig. Het kan best zijn dat je niet van deze films houd hoor, dat kan en mag natuurlijk. Je mag het zelfs de slechtste films ooit gemaakt vinden, maar dit is hewoon lachwekkend. Hahahahahahahaha


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9968 berichten
  • 4655 stemmen

De redenering achter de 0,5* is vaak : het is een hype dus moet het wel slecht zijn. Ik kan begrijpen dat de LOTR niet iedereens cup of tea kan zijn maar dit soort uitgangspunten zijn idd totaal ongefundeerd


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

m1chel schreef:

En The Mummy en The Mummy returns zag ik er ook tussen staan, allemaal leuke films hoor, begrijp me niet verkeerd maar als je bij LOTR dit soort commentaar geeft moet je niet dat soort films in je top 10 hebben, dat maakt je arumentering volstrekt ongeloofwaardig.

Toch ben ik het hier niet helemaal met je eens, m1chel. The Mummy heeft, behalve actie en avontuur, ook een behoorlijke komische inslag. Vanuit dat punt bezien maakt overacting deze film alleen maar leuker.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7111 berichten
  • 1141 stemmen

Mrs.Congeniality schreef:

Ik sluit me hierbij aan. Door de hype die er rondom deze film ontstaan is, kijkt bijna niemand er meer kritisch tegen aan.

Oh echt wel! En er zitten ook wel clichés in maar niet op een irritante manier, ze komen niet kwalijk op me over. De wereld die wordt geschapen zuigt me er helemaal in en laat me niet meer los tot de aftiteling is afgelopen... en daarna nog niet!
TomaskeX schreef:

Blijft geweldig, super! Er zijn maar 2 film/boeken series waaraan LotR niet kan tippen volgens mij: Harry Potter en The Twilight Saga

Mag je vinden. Harry Potter is leuk maar de films blijven te haastig verteld worden. En Twishite mist wat mij betreft alles wat The Lord of the Rings wél heeft; alle elementen die onwerkelijk zijn worden op een geloofwaardige manier gebracht.


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

zowel Twilight als Harry Potter zijn gemaakt voor een tienerpubliek, Lord of the Rings is daarintegen niet gemaakt voor een tienerpubliek.

er word een stuk volwassener en uitgebreider ingegan op zo´n beetje alles, terwijl dat bij de eerder genoemde series vele malen minder is.

maargoed, word tijd om ze weer eens te herzien.


avatar van TomaskeX

TomaskeX

  • 377 berichten
  • 106 stemmen

legian schreef:

zowel Twilight als Harry Potter zijn gemaakt voor een tienerpubliek, Lord of the Rings is daarintegen niet gemaakt voor een tienerpubliek.

er word een stuk volwassener en uitgebreider ingegan op zo´n beetje alles, terwijl dat bij de eerder genoemde series vele malen minder is.

maargoed, word tijd om ze weer eens te herzien.

Dat is alleen maar mijn mening hoor


avatar van TomaskeX

TomaskeX

  • 377 berichten
  • 106 stemmen

sierrra schreef:

Sorry hoor, maar de Harry Potter en The Twilight Saga zijn wel leuk maar kunnen echt niet aan LOTR tippen.

Tevens moet ik even kwijt dat de mensen hierboven die deze film met een 0,5 beoordelen met zulke kul argumenten komen aanzetten dat het gewoon lachwekkend is.

Kunnen volgens jou er niet aan tippen, en het is mijn mening, LotR is zonder twijfel een meesterwerk, maar de HP en Twilight boeken en films blijven me meer boeien.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

TomaskeX schreef:

LotR is zonder twijfel een meesterwerk,

Inderdaad

maar de HP en Twilight boeken en films blijven me meer boeien.
Heb je je echt verdiept in de wereld van Tolkien ? Als je van fantasy houdt, zou je dat echt eens moeten doen. Lord of the rings is slechts een jaar uit een geschiedenis die duizenden jaren beslaat. Probeer de Silmarillion eens te lezen. Dat gaat over de schepping van Midden Aarde tot voorbij de Oorlog van de Gramschap waarin Beleriand verwoest wordt. Het staat vol verhalen en legenden. Allemaal ontsproten uit het brein van Tolkien. Helaas leest het niet echt lekker weg. Maar deze complete geschiedenis geeft LOTR zoveel meer diepgang dan Harry Potter en Twilight.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

@ nakada: Natuurlijk heb je helemaal gelijk als je zegt dat het lezen van `De Silmarillion` een enorme diepgang geeft aan de LOTR. Toch moet het voor de filmliefhebber mogelijk zijn/blijven om deze film te beoordelen zonder deze voorkennis. Tja, en dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat mensen deze film anders beoordelen dan jij en ik. (zouden willen)

Overigens zou ik het lezen van `De Silmarillion` niemand aanraden, want hoewel de gehele geschiedenis van Tolkien`s wereld hierin wordt beschreven en uitgelegd, is het een ontzettend ontoegankelijk boek.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Arnhemmer schreef:

(quote)
Toch ben ik het hier niet helemaal met je eens, m1chel. The Mummy heeft, behalve actie en avontuur, ook een behoorlijke komische inslag. Vanuit dat punt bezien maakt overacting deze film alleen maar leuker.
Klopt, maar de over acting in LOTR maakt de film ook tot wat het is. Ik bedoelde niet te zeggen dat The Mummy niks is, maar dat je een avonturenfilm als The Mummy wel leuk vond, terwijl er , laten we het maar zo noemen, functioneel overacting word gebruikt en eigenlijk word dat in LOTR ook gebruikt. Dat is toch kolder? Als je LOTR niks aan vond prima, dat kan. Ik ken meer mensen, maar het belachelijke argument en dan Pirates of the Carabean en The Mummy in je top 10 gooien omdat er over acting in LOTR gebruikt zou worden. Tja het kan aan mij liggen hoor, maar de beargumentering slaat van kut op Dirk als je het mij vraagt.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Arnhemmer schreef:

@ nakada: Natuurlijk heb je helemaal gelijk als je zegt dat het lezen van `De Silmarillion` een enorme diepgang geeft aan de LOTR. Toch moet het voor de filmliefhebber mogelijk zijn/blijven om deze film te beoordelen zonder deze voorkennis. Tja, en dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat mensen deze film anders beoordelen dan jij en ik. (zouden willen)

Je hebt gelijk natuurlijk, maar hij refereerde bij Harry Potter ook aan de boeken. Die geven ook veel meer diepgang dan de films. Alles lezen van Tolkien geeft dan een eerlijker vergelijk.

Er zitten in the LOTR overigens talrijke verwijzingen naar dat ( verre ) verleden.

Overigens zou ik het lezen van `De Silmarillion` niemand aanraden, want hoewel de gehele geschiedenis van Tolkien`s wereld hierin wordt beschreven en uitgelegd, is het een ontzettend ontoegankelijk boek.
Klopt, gaf ik ook aan. Maar hij zou best een poging kunnen wagen.


avatar van Hostelg

Hostelg

  • 64 berichten
  • 56 stemmen

De film is erg mooi gemaakt en zo maar het verhaal kon me totaal niet boeien.

Veel te lange speelduur,wat niet erg zou zijn als de film intressant was maar dat was het niet,paar leuke scene's en daar is alles ook wel mee gezegd.

2*


avatar van Ayres

Ayres

  • 259 berichten
  • 811 stemmen

Ik ben in slaap gevallen. Ik snap niet hoe iemand dit leuk kan vinden, ik vond het oersaai.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Niet genoeg romantische liefdesverwikkelingen ?


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Deze film is ook het ultieme slaapmiddel. Vandaar de hoge waardering.


avatar van K. V.

K. V.

  • 4363 berichten
  • 3768 stemmen

Het is inderdaad een erg indrukwekkende film. De inleiding vond 'k eigenlijk niet langdradig, je leert ten minste de personages zo wat kennen.

"You shall not pass" was één van de absolute hoogtepunten in de film.

'k heb de film nu voor een tweede keer gezien, maar nog steeds ben 'k er niet super wild van, 'k vrees dat het nooit m'n favoriete film/genre zal worden.


avatar van Hip-Hop Drunkie

Hip-Hop Drunkie

  • 372 berichten
  • 166 stemmen

Als prille tiener helemaal wild van deze film en z'n vervolgen geweest en ik moet zeggen dat ik het nog steeds adembenemend mooie films zijn ! Zeer mooi gefilmd allemaal en prachtige landschappen worden mooi in beeld gebracht. Ik ben normaal absoluut geen fan van fantasie en fictie films maar dit wordt allemaal zo mooi en inhoudelijk verteld dat je helemaal wordt meegezogen in deze wondere wereld van Midden-Aarde !


avatar van Savvaniah

Savvaniah

  • 9 berichten
  • 289 stemmen

Voor mij de beste film ooit, Echt alles is perfect aan deze film...elke keer als ik hem kijk, de hele tijd kippenvel en een brok in mijn keel. Heb het boek al 4 keer gelezen..maar wat de film zo bijzonder maakt is toch wel dat de eerste ervaring met de LOTR speciaal blijft. 10 jaar zijn en dan het verhaal voor het slapen gaan, horen via je je vader. Daar kan niets tegenop.

De film zelf is echt meesterlijk, het begin bij Mordor de veldslag rondom de doemberg..geweldig. Al die details die te zien zijn en vooral als de helm van Sauron op de grond knalt na te zijn verslagen. Dat geluid in de bioscoop destijds. De Nazgul ook echt tot in de puntjes verzorgd, vooral de krijsen van ze..masterfull gebracht.

De reisgenoten waren goed neergezet, met hun sublieme humormomenten..vooral de hobbits. Vooral het stuk waar Pepijn dat skelet in Moria naar beneden laat kegelen.

Prachtigste decor vond ik de bomen van Lothlorien met de gebouwen erin en de Argonath is super weergegeven..vooral de vogels die eromheen rondvliegen was super gedaan. De Uruks komen ook overtuigend over. Enigste domper is wel het ontbreken van Tom Bombadil en Goudbezie.(sorry voor de nederlandse namen steeds, maar de vertaling in het engels viel mij zeer zwaar, vooral in de ondertiteling..anderen hebben het juist andersom) Vond haar nog mysterieuzer dan Galadriel en Arwen samen in het boek.

Over Arwen was ik wel verrast dat ze in film 1 al haar intrede deed, was wel gelijk gecharmeerd van de verschijning van Liv Tyler.

Galadriel had ik toch veel knapper verwacht eigenlijk..hoewel Cate Blanchet ook een mooie vrouw is. Maar van de Lady of the Light had ik meer verwacht.

Maar ik kan nog uren zo blijven schrijven...als fan zit deze gewoon in het hart.


avatar van Laks

Laks

  • 131 berichten
  • 0 stemmen

Heb de LOTR-trilogie nu al zo vaak bekeken, en blijf het echt geweldig vinden. De veldslagen, de decors, de kostumering, de personages... alles is tot in de puntjes verzorgd en ziet er zo indrukwekkend uit. Film maakt niet enkel plaats voor geweldige actie en avontuur, maar er zit ook heel wat humor in én zelfs wat ontroerende momenten. Ook de casting en het acteerwerk was gewoon uitstekend. Verhaal zelf stelt eigenlijk maar weinig voor, maar er gebeurt gewoon zo veel dat je elke minuut aan het scherm gekluisterd blijft en dat de film nooit gaat vervelen.


avatar van lexiepexie

lexiepexie

  • 118 berichten
  • 400 stemmen

ik heb er weinig.... 5 sterren. dit is er dus 1


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8159 stemmen

Wat valt er nog over "The Lord of the Rings" te zeggen? Vrij weinig dat nog niet gezegd is.

Het is een fantastische trilogie, dat zal menigeen beamen en sommigen natuurlijk ook niet. Eigenlijk kun je enkele jaren later al zeggen dat de films echte klassiekers zijn. Op menig filmlijstje scoren de drie films hoog en mijns inziens is dat wel terecht.

Regisseur Peter Jackson nam destijds een groot risico, omdat de gelijknamige boeken van Tolkien eigenlijk onmogelijk leken te verfilmen. Jackson is er echter op sublieme wijze in geslaagd.

De film duurt bijna drie uur, maar verveelt geen moment. De special effects, de spanning, de uitbeelding van het verhaal, eigenlijk bijna alles is meer dan in orde. Het knappe is bovendien is dat de film ook duidelijk is voor mensen zoals ik, die de boeken nooit hebben gelezen, want dat is namelijk lang niet altijd bij zulke films het geval.

Prima film dus, maar niet de beste in de reeks, dat is wat mij betreft het derde deel.

4,5*


avatar van Elron

Elron

  • 5 berichten
  • 7 stemmen

Het begin van één van de meest epische trilogieën die er bestaan!


avatar van mnrk

mnrk

  • 1876 berichten
  • 1733 stemmen

There is only one Lord of the Ring, only one who can bend it to his will. And he does not share power.

Een absolute topfilm van Peter Jackson en een schitterend begin van een geweldige triologie...

Ik heb deze film herzien op Blu-ray en dan ook de extended editie...een absolute aanrader !

Het hele verhaal begint op een mooie manier en er wordt mooi de tijd genomen voor alles, ook de gehele aankleding en setting zorgt natuurlijk voor een geweldige sfeer..

De hele cast in deze film is ook goed gevonden en vult elkaar prima aan ,waardoor er de juiste chemie is tussen de spelers...

Dit allemaal aangevuld met een mooie soundtrack van Howard Shore.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

mnrk schreef:

There is only one Lord of the Ring, only one who can bend it to his will. And he does not share power.

Een absolute topfilm van Peter Jackson en een schitterend begin van een geweldige triologie...

Ik heb deze film herzien op Blu-ray en dan ook de extended editie...een absolute aanrader !

Het hele verhaal begint op een mooie manier en er wordt mooi de tijd genomen voor alles, ook de gehele aankleding en setting zorgt natuurlijk voor een geweldige sfeer..

De hele cast in deze film is ook goed gevonden en vult elkaar prima aan ,waardoor er de juiste chemie is tussen de spelers...

Dit allemaal aangevuld met een mooie soundtrack van Howard Shore.

Ik heb die Blu-Ray box ook gisteren aangeschaft, en ik sluit me voledig aan bij deze recentie. Prachtig op de schijven gezet hoor. Een nadeel, dat vond ik bij de extended DVD editie ook al, ze hebben de film op 2 schijven gezet, waardoor je onder de helft van de film moet switchen van schijf... Beetje jammer, maar aan de andere kant, dat is wel af te zien aan de kwaliteit hoor, en het geluid. 5* blijf ik bij. Ik vond deze LOTR ook de meest sfeervolle van de 3. Ben benieuwd naar The Hobbit


avatar van Tall man

Tall man

  • 289 berichten
  • 1049 stemmen

Dit zijn nou echt films zoals ik ze graag zie. Goed geacteerd, schitterende scenes met mooie landschappen, en ook de special effects zijn verbluffend voor die tijd. Zeker als je de making of hiervan hebt gezien blijft Peter Jackson je keer op keer verbluffen met zijn team. Ook voor mij kwam het verhaal goed over ondanks dat ik de boeken niet heb gelezen. ik vond het gewoon een goede onderhoudende film die ondanks zijn speelduur voor mij geen minuut verveelde.


avatar van cularis

cularis

  • 23 berichten
  • 0 stemmen

Er zitten fouten in de film.

BV: De harige trol zet een bijl in de hond en er hangt geen bloed aan de bijl.

Wat een fail zeg.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

cularis schreef:

Er zitten fouten in de film.

BV: De harige trol zet een bijl in de hond en er hangt geen bloed aan de bijl.

Wat een fail zeg.

Jezus !!! Waar zat ik met mijn gedachten ! Hier kan ik nooit vijf sterren voor geven natuurlijk !


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Film van 12 uur en dan op dat soort onbelangrijke dingen letten. Dan zul je echt geen enkele film goed vinden, want in elke film zijn foutjes te vinden. Het blijft mensenwerk.