• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.648 acteurs
  • 199.107 gebruikers
  • 9.378.059 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

Avontuur / Fantasy | 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
4,22 10.539 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)

Oorsprong: Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

IMDb beoordeling: 8,9 (2.181.891)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 december 2001

Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

"One ring to rule them all."

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Gekeyed?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

"Fellowship of the Ring" is een prachtig fantasy-verhaal vol met aangrijpende thema's

Voor mijn favoriete films moet ik toch wel een mooie recensie hebben, vind ik. Gisteren de eerste uit de trilogie maar weer eens gekeken (kan er echt geen genoeg van krijgen) en hier dus mijn recensie voor The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring!

Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt: The Lord of the Rings is episch... tot het camerawerk toe. Jackson (regisseur) maakt vaak gebruik van groothoeklenzen met shots van veraf of ver van boven, waarin hij laat zien hoe groots het allemaal wel niet is. Of hij laat de camera weer eens over die prachtige met sneeuw bedekte bergen zweven. Buiten dat ademt de film ook nog eens sfeer uit, mooi gebruik gemaakt van kleurenfilters, kleurrijke shots en elke set is tot in detail gemaakt. En dan heb ik het nog niet gehad over de gelikte visual effects... kortom, zelfs na negen jaar is Fellowship nog steeds een van de mooiste films op visueel gebied. Peter Jackson laat je echt geloven dat je in deze wereld bent.

Maar ja, hoe vaak zie je wel niet van die films die visueel prachtig zijn, maar die totaal geen inhoud hebben? Mark my words, Lord of the Rings is daar een grote uitzondering op... hoewel niemand echt oscarwaardig acteert, zet iedereen toch een zeer mooie rol neer. Van de grote acteergiganten als Ian McKellen en Christopher Lee tot de wat onbekendere Elijah Wood en Sean Astin toe... iedereen acteert geweldig, alhoewel Orlando Bloom toch wel erg vaak zo'n simpel heldenrolletje op zich neemt.

Maar dat is nog niet alles... ook de personages zijn goed uitgewerkt. De onzekere Frodo, die niet weet te beslissen wat hij met de ring moet en deze zware taak niet alleen aankan, word bijgestaan door de dappere Sam die zich voor alles aan de belofte van de wijze, maar knorrige Gandalf wil houden. En dan hebben we nog Aragorn, die bang is voor zijn menselijke zwaktes en zich schaamt voor wat zijn voorvader Isildur heeft gedaan.

En als je de samenvatting van het verhaal hier op MovieMeter leest, denk je waarschijnlijk: cliché, cliché en nog eens cliché... Maar het is vooral de uitwerking van het verhaal die wonderen doet. De aangrijpende thema's die aan bod komen: hoop, liefde, maar vooral vriendschap. Allemaal geweldig uitgewerkt en laten je mede door de briljante muziek echt raken.

En elke keer weer dat ik dat schijfje in de Playstation stop word ik weer meegezogen door deze prachtige wereld, waarin verschillende soorten zich herenigen om Sauron en zijn legers af te weren. En elk personage is geloofwaardig en goed uitgewerkt. De dingen die er gebeuren raken me af en toe echt... het is gewoon zo mooi als Sam en Frodo bij elkaar komen om samen deze zware taak te volbrengen. Normaal kan ik best wel wat doordenken, maar als Sam en Frodo elkaar omhelzen zit ik stilletjes met bijna vochtige ogen naar het scherm te staren en komt het h-woord echt niet door mijn gedachten gevlogen.

5,0 sterren


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Yeah! Weer een mooie Albus. Ik ga Midden-Aarde ook binnenkort weer eens bezoeken.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Don MN schreef:

Yeah! Weer een mooie Albus. Ik ga Midden-Aarde ook binnenkort weer eens bezoeken.

Ja, ik ben ook weer van plan om nu heel de trilogie te kijken. Heb ik wel vaker, dan denk ik: ff 'n Lord of the Rings filmpje opzetten, maar als ik hem dan opzet wil ik niet dat het ophoud en wil ik de andere twee ook weer graag zien. Ik kijk dan ook heel erg veel uit naar The Hobbit, maar dat is nog bijna 2,5 jaar...


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

het is gewoon zo mooi als Sam en Frodo bij elkaar komen om samen deze zware taak te volbrengen. Normaal kan ik best wel wat doordenken, maar als Sam en Frodo elkaar omhelzen zit ik stilletjes met bijna vochtige ogen naar het scherm te staren en komt het h-woord echt niet door mijn gedachten gevlogen.

Nou nou, het is wel duidelijk dat je een echte fan bent ...


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Nou nou, het is wel duidelijk dat je een echte fan bent ...

Ben ik ook!

Maar alleen de films. De boeken vond ik saai en langdradig.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

serpico schreef:

Gekeyed?

Ja, gebluescreened, hoe je het maar wilt noemen. Ik bedoel dus dat het contrast tussen Isildur en de achtergrond veel te duidelijk en dus ook te groot is. Doodzonde.
Albus Dumbledore schreef:

Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt: The Lord of the Rings is episch... tot het camerawerk toe. Jackson (regisseur) maakt vaak gebruik van groothoeklenzen met shots van veraf of ver van boven, waarin hij laat zien hoe groots het allemaal wel niet is. Of hij laat de camera weer eens over die prachtige met sneeuw bedekte bergen zweven.

Hmmm, ik ga op dit soort dingen in mijn recensies eigenlijk nooit in. Waarom, vraag ik me af. 't Is niet zo dat het me niet opvalt, namelijk. Kortom, je hebt groot gelijk, de cinematografie past perfect bi jdit epische verhaal !
Albus Dumbledore schreef:

Buiten dat ademt de film ook nog eens sfeer uit, mooi gebruik gemaakt van kleurenfilters, kleurrijke shots en elke set is tot in detail gemaakt. En dan heb ik het nog niet gehad over de gelikte visual effects... kortom, zelfs na negen jaar is Fellowship nog steeds een van de mooiste films op visueel gebied. Peter Jackson laat je echt geloven dat je in deze wereld bent.

Inderdaad, als ik deze film(s) bekijk, geloof ik ook echt alles wat er gebeurt. Ik ga er helemaal in op. En de kleurenfilters zijn niet zomaar kleurenfilters; ze hebben overal accenten op gelegd en op specifieke plaatsen in het shot de kleur en de belichting van objecten, locaties en/of personages aangepast. Maar goed, dat gebeurt denk ik tegenwoordig bij alle films wel. Trouwens; negen jaar? Nog net geen acht, hoor .
Albus Dumbledore schreef:

Maar ja, hoe vaak zie je wel niet van die films die visueel prachtig zijn, maar die totaal geen inhoud hebben?

Het enige juiste antwoord: TE vaak!
Albus Dumbledore schreef:

Mark my words, Lord of the Rings is daar een grote uitzondering op...

To say the least !
Albus Dumbledore schreef:

En als je de samenvatting van het verhaal hier op MovieMeter leest, denk je waarschijnlijk: cliché, cliché en nog eens cliché... Maar het is vooral de uitwerking van het verhaal die wonderen doet. De aangrijpende thema's die aan bod komen: hoop, liefde, maar vooral vriendschap. Allemaal geweldig uitgewerkt en laten je mede door de briljante muziek echt raken.

Kijk, jij snapt 't ! Echt niks in deze trilogie komt mij clichématig over, wat bijvoorbeeld in Star Wars wel anders is. Dat is vaak ZO tenenkrommend, brrr!
Albus Dumbledore schreef:

En elk personage is geloofwaardig en goed uitgewerkt. De dingen die er gebeuren raken me af en toe echt... het is gewoon zo mooi als Sam en Frodo bij elkaar komen om samen deze zware taak te volbrengen. Normaal kan ik best wel wat doordenken, maar als Sam en Frodo elkaar omhelzen zit ik stilletjes met bijna vochtige ogen naar het scherm te staren en komt het h-woord echt niet door mijn gedachten gevlogen.

Klopt, er is sprake van grote liefde tussen die twee, maar wel op platonische wijze. Prachtig uitgewerkt, de relatie tussen die twee.
Albus Dumbledore schreef:

De boeken vond ik saai en langdradig.

Pardon?! Die zijn echt wel een stuk epischer en tragischer dan de films, vind ik:)! De historie die 't boek uitwasemt, details; zoals ik al zei en met je eens was, ik geloof echt dat alles echt gebeurt wat er zich op mijn scherm afspeelt als ik de films opzet. Maar dat gevoel van realisme heb ik nog meer als ik 't boek lees. Die heb ik nu net uit, inclusief Appendices. Ik lees nu The Silmarillion.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2780 berichten
  • 1741 stemmen

Ik moet de hele reeks maar weer eens gaan bekijken want het zijn echte Toppers. Binnenkort maar weer eens een Lord of the rings Marathon.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Bioscoopversie of Special Extended DVD Edition ?


avatar van Enemy Number 1

Enemy Number 1

  • 49 berichten
  • 248 stemmen

so so uitstekende film had er eerste instantie weinig van verwacht maar echt een meer dan uitstekende film


avatar van bild

bild

  • 318 berichten
  • 0 stemmen

Het grootste verschil tussen deze eerste lord of the rings en de andere is dat hier het verhaal en consept bekend wordt gemaakt en dit iets beter is dan de andere films. Al vind ik de lord of the rings trilogy ook niet super interessant, uit persoonlijk aspect dan.


avatar van Quintijn

Quintijn

  • 36 berichten
  • 254 stemmen

Heerlijke film en tevens ook de beste van de 3. Alhoewel het op de actie aankomt ik toch voor deel 3 ga.


avatar van R1992

R1992

  • 172 berichten
  • 381 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Ben ik ook!

Maar alleen de films. De boeken vond ik saai en langdradig.

Waaaah, excuse me?

Tolkien is dé beste schrijver oooit in het fantasygenre

Soms schrijft hij langdradig en die stukken zijn niet om door te komen, maar de boeken vind ik alsnog echt veel en veel beter dan de films..

Dit geeft wel aan dat je fan v.d films bent en niet van de nóg geweldige boeken. Echt onzin dat je ze langdradig en saai noem. Als je een beetje gelooft in de epische wereld van Lord of the Rings, dan moet je de boeken echt lezen.

Bij mij hebben de films veel bepaalt voor het beeld, maar het écht vertrouwde Lordoftherings 'adventure feeling' krijg ik voor 80% voldoening bij de boeken. Ik ben dan ook meer fan van het Tolkien gevoel, dan van het Peter Jackson gevoel, zeg maar. Al vind ik dat P.Jackson het Tolkien gevoel van Ballingshoek het beste heeft overgebracht, maar zelfs dat ligt mijlenver van de 'echte' Fantasy van Tolkien. Echt!

En btw, Flipman.. het is moeilijk om te ontkennen dat bij verschillende scenes waarbij Frodo en Sam over de Gouw praten, of over het gras en de aardbeien, dat het toch cliché wordt/overkomt..

Soms moet ik met spijt toegeven dat het té sentimenteel wordt, maar ach... dan probeer ik er maar gewoon in te geloven Één enkele keer was het echt tenenkrommend, maar ben nu ff vergeten waar dat was

Hebben jullie nooit de neiging gehad om Frodo, Sam een schop onder zn reet te laten geven? Pff..


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Nou, nee, echt niet. Toen ik deze film voor het eerst zag was ik nog niet zo kritisch als kijker. Maar sindsdien heb ik in heel de filmtrilogie nog nooit het gevoel gehad dat scènes te overdreven en/of sentimenteel waren. Nooit werd ik ook maar één moment lichtelijk geïrriteerd, ik kan telkens weer helemaal opgaan in het verhaal zonder dat ik me aan Hollywoodclisché's stoor.


avatar van R1992

R1992

  • 172 berichten
  • 381 stemmen

Ik ga er ook vanaf de 1e scene in op, daar niet van ;p


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Flipman schreef:

Maar sindsdien heb ik in heel de filmtrilogie nog nooit het gevoel gehad dat scènes te overdreven en/of sentimenteel waren. Nooit werd ik ook maar één moment lichtelijk geïrriteerd, ik kan telkens weer helemaal opgaan in het verhaal zonder dat ik me aan Hollywoodclisché's stoor.

Inderdaad, als je geluk en plezier in langgestrekte groene velden gewend bent en je moet een helse reis afleggen door een verdorven land dat nog niet in je ergste nachtmerrie voorkwam, mag je af en toe wel huilen.


avatar van gillette

gillette

  • 314 berichten
  • 575 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

"Fellowship of the Ring" is een prachtig fantasy-verhaal vol met aangrijpende thema's

Voor mijn favoriete films moet ik toch wel een mooie recensie hebben, vind ik. Gisteren de eerste uit de trilogie maar weer eens gekeken (kan er echt geen genoeg van krijgen) en hier dus mijn recensie voor The Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring!

Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt: The Lord of the Rings is episch... tot het camerawerk toe. Jackson (regisseur) maakt vaak gebruik van groothoeklenzen met shots van veraf of ver van boven, waarin hij laat zien hoe groots het allemaal wel niet is. Of hij laat de camera weer eens over die prachtige met sneeuw bedekte bergen zweven. Buiten dat ademt de film ook nog eens sfeer uit, mooi gebruik gemaakt van kleurenfilters, kleurrijke shots en elke set is tot in detail gemaakt. En dan heb ik het nog niet gehad over de gelikte visual effects... kortom, zelfs na negen jaar is Fellowship nog steeds een van de mooiste films op visueel gebied. Peter Jackson laat je echt geloven dat je in deze wereld bent.

Maar ja, hoe vaak zie je wel niet van die films die visueel prachtig zijn, maar die totaal geen inhoud hebben? Mark my words, Lord of the Rings is daar een grote uitzondering op... hoewel niemand echt oscarwaardig acteert, zet iedereen toch een zeer mooie rol neer. Van de grote acteergiganten als Ian McKellen en Christopher Lee tot de wat onbekendere Elijah Wood en Sean Astin toe... iedereen acteert geweldig, alhoewel Orlando Bloom toch wel erg vaak zo'n simpel heldenrolletje op zich neemt.

Maar dat is nog niet alles... ook de personages zijn goed uitgewerkt. De onzekere Frodo, die niet weet te beslissen wat hij met de ring moet en deze zware taak niet alleen aankan, word bijgestaan door de dappere Sam die zich voor alles aan de belofte van de wijze, maar knorrige Gandalf wil houden. En dan hebben we nog Aragorn, die bang is voor zijn menselijke zwaktes en zich schaamt voor wat zijn voorvader Isildur heeft gedaan.

En als je de samenvatting van het verhaal hier op MovieMeter leest, denk je waarschijnlijk: cliché, cliché en nog eens cliché... Maar het is vooral de uitwerking van het verhaal die wonderen doet. De aangrijpende thema's die aan bod komen: hoop, liefde, maar vooral vriendschap. Allemaal geweldig uitgewerkt en laten je mede door de briljante muziek echt raken.

En elke keer weer dat ik dat schijfje in de Playstation stop word ik weer meegezogen door deze prachtige wereld, waarin verschillende soorten zich herenigen om Sauron en zijn legers af te weren. En elk personage is geloofwaardig en goed uitgewerkt. De dingen die er gebeuren raken me af en toe echt... het is gewoon zo mooi als Sam en Frodo bij elkaar komen om samen deze zware taak te volbrengen. Normaal kan ik best wel wat doordenken, maar als Sam en Frodo elkaar omhelzen zit ik stilletjes met bijna vochtige ogen naar het scherm te staren en komt het h-woord echt niet door mijn gedachten gevlogen.

5,0 sterren

Mooie review.

Prachtige films, kan niet wachten op de blu-rays.


avatar van YTK999

YTK999

  • 52 berichten
  • 409 stemmen

bild schreef:

Het grootste verschil tussen deze eerste lord of the rings en de andere is dat hier het verhaal en consept bekend wordt gemaakt en dit iets beter is dan de andere films. Al vind ik de lord of the rings trilogy ook niet super interessant, uit persoonlijk aspect dan.

consept? met je 3 sterren voor deze geweldige film. Als je er niet van houdt ok, maar ga hem dan niet onderwaarderen lutser.


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

De locaties vind ik echt de allerbeste van de film


Eerst zien we het vredige en rustgevende dorpje, waar waarschijnlijk veel van ons zijn/haar jeugd of laatste jaren zou willen doorbrengen.

Daarna de prachtige groene bossen van Midden-Aarde, gevolgd door het hemelse Rivendel,

Na de vorming van de reisgenoten, de besneeuwde bergen en Moria, waar we de reusachtige en oneindige grotten/mijnen zien van de voorouders van Gimli.

Lothlorien is ook ongelooflijk mooi gedaan en dan komt voor mij het meest indrukwekkende, namelijk de Argonath, de enorme standbeelden van Isildur en Anarion. Het is magisch en ademt gewoon historie.

Al deze scenes worden nog beter, als je de voorgeschiedenis van Midden-Aarde een beetje kent of bestudeerd heb.


avatar van huVILEub

huVILEub

  • 3081 berichten
  • 537 stemmen

Geweldige film. Geweldig camerawerk en prachtige special effects/make-up etc. Ook het landschap en decor is geweldig (gevonden en gemaakt). Super goede filmmuziek. En meesterlijk verhaal. Dit alles maakt de 3 uur tot snel voorbij en boeiend.


avatar van bild

bild

  • 318 berichten
  • 0 stemmen

YTK999 schreef:

(quote)

consept? met je 3 sterren voor deze geweldige film. Als je er niet van houdt ok, maar ga hem dan niet onderwaarderen lutser.

Na u quotes bij de lord of the rings reeks lijkt het wel alsof u het woord consept niet begrijpt. Ik onderwaardeer de film ook niet, 3 sterren is zeker niet slecht. U heeft ook een zeer hoog gemiddelde. Trouwens, wil je nu zeggen dat als ik niet van de film hou goed moet stemmen. Ik begrijp je echt niet YTK... U


avatar van arjan_hoek

arjan_hoek

  • 10 berichten
  • 14 stemmen

Na lang te hebben gewacht heb ik een tijdje geleden ook de trilogie gekeken. Had er een paar jaar geleden wel eens van gehoord, maar nooit echt interesse in gehad. Tijdje geleden dacht ik dat ik die films toch echt wel een keer moest kijken.

Eerst wilde ik alleen het eerste deel kijken, maar toen ik die gezien had wilde ik meteen verder met het vervolg. Echt een geweldige film. Er is al genoeg over gezegd, het enige wat ik nog wil benadrukken is dat de kracht waarmee je in het verhaal wordt gesleurd zo groot is dat het geen moment verveeld.

Tot slot is het inderdaad de beste van de 3 films (naar mijn mening), maar ik denk dat dat komt omdat in het eerste deel de situatie en alles wordt uitgelegd, en de lange reis die erna komt wat eentoniger wordt, maar ondanks dat toch spannend.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Van die hele LotR-trilogie vond ik dit het slechtste deel, deel 2 het beste en 3 een niet meer dan aardige afsluiter.

Het begint allemaal nog wel oke. Een hoop diverse karakters werden geïntroduceerd, het overzicht verliezen deed ik niet. Maar toch, ik moest er toch wel wat inkomen. Het duurde ook natuurlijk even voordat het hele verhaal eindelijk begon. Echt veel gebeurt er niet in die drie uur: Frodo en de ring wordt gevolgd op zijn reis en ondertussen vergezellen diverse personen hem en dat is het. Opvallend is dat veel verteld wordt in de 'en toen... en toen... en toen'-vorm. Het einde was ook wat teleurstellend, maar ja het is ook niet te doen om hier op een zichzelf staande film te maken.


avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2537 stemmen

Vinokourov schreef:

Het einde was ook wat teleurstellend, maar ja het is ook niet te doen om hier op een zichzelf staande film te maken.

Wat vond je er teleurstellend aan?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik heb nog nooit de LotR sage op Moviemeter besproken zag ik tot mijn spijt net. Dus doen we dit nu even.

Laat ik voorop stellen dat ik alle drie de films erg goed vind, maar dat ik toch wel mijn voorkeuren heb. De boeken heb ik nooit gelezen.

De voorkeur ligt dan niet bij dit 1e deel. Ik heb eerst een paar jaar LotR geboycot tot dat ik met mijn vader deel 3 heb bekeken. (daarover in de recensie van deel 3 meer) en onder de indruk raakte van het verhaal, de gevechten en de personages.

Deel 1 is in mijn ogen te traag. Uiteraard volgen ze grotendeels de boeken en begon het verhaal natuurlijk minder heftig als de delen 2 en 3 maar ik heb me bij deel 1 soms geirriteerd. Ik vond sommige scene's in The Shire bij oom Bilbo e.d. best wel saai. De personages werden geintroduceerd, het verhaal bekend gemaakt en toen begon de film gelukkig echt. Maar dan zit er wel al een uur op. Maar vanaf dat moment is dit dan ook een uitstekende film.

Gandalf, Sauron, Frodo...het acteerniveau is erg hoog en het verhaal wordt steeds boeiender.

Het is logisch, maar natuurlijk wel spijtig dat deze film met een open einde stopt. Dat wist je natuurlijk, maar als je dan jaren moet wachten op het vervolg, dan is dat wel irritant lijkt me haha.

Gelukkig had ik dat probleem niet en kon ik de 3 delen snel achter elkaar kijken in een paar daagjes.

Conclusie is dat ik erg genoten heb van deze film, maar dat in deel 2 en vooral 3 pas echt alle registers open worden gegooid!

Toch is deze film me ook veel waard.

My precious.....4*

Gister heb ik het 1e deel na enkele jaren weer eens herkeken en het is me echt bijzonder goed bevallen. Vergeleken met mijn oude mening (zie de gequote recensie) ben ik toch veranderd van mening over het 1e gedeelte van de film. Het is wel wat traag, maar zeker wel boeiend. Jaren terug zat ik misschien alleen op de actie te wachten, maar uiteraard bevat de film ook een zeer boeiend verhaal.

Alles klopt gewoon aan de film. De aankleding, de muziek, de actie, de dialogen, de sfeer...alles.

Daarom geef ik de film ook een extra ster erbij. 4,5* nu dus.

Ik kijk al uit om de komende dagen ook deel 2 en 3 weer te zien.


avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2537 stemmen

Binnenkort geef je hem zo een 5je. Gebeurt vaker.


avatar van Oordeel

Oordeel

  • 17 berichten
  • 120 stemmen

the Fellowship of the ring word door velen de beste van de triologie genoemd. Iets waar ik het niet mee eens ben.

Jazeker, er word een prachtig sfeertje gecreeerd door Jackson. Maar toch blijft dit deel in mijn ogen saai. Zeker het eerste anderhalf uur (tot Rivendel) kan mij nauwelijks boeien. Vervolgens word het allemaal wel iets interessanter, maar het grijpt me toch nog niet.

De film kabbelt rustig verder zonder echt te boeien, tot het moment dat de fellowship bij Moria aankomt. Wat een prachtig stukje cinema is dat . Dus ja, het kan toch, een fantasierijk sfeertje en spanning ineen.

Ook in het vervolg blijft de film goed en het einde is erg sterk.

3,5*


de beste film ooit (de trilogie dan)


avatar van R1992

R1992

  • 172 berichten
  • 381 stemmen

Oordeel schreef:

the Fellowship of the ring word door velen de beste van de triologie genoemd. Iets waar ik het niet mee eens ben.

Jazeker, er word een prachtig sfeertje gecreeerd door Jackson. Maar toch blijft dit deel in mijn ogen saai. Zeker het eerste anderhalf uur (tot Rivendel) kan mij nauwelijks boeien. Vervolgens word het allemaal wel iets interessanter, maar het grijpt me toch nog niet.

De film kabbelt rustig verder zonder echt te boeien, tot het moment dat de fellowship bij Moria aankomt. Wat een prachtig stukje cinema is dat . Dus ja, het kan toch, een fantasierijk sfeertje en spanning ineen.

Ook in het vervolg blijft de film goed en het einde is erg sterk.

3,5*

Lol, daar snap ik echt geen hout van.. ik vind de eerste anderhalfuur van deze film, misschien wel de beste van de trilogie. De opbouw van de vredige Gouw, naar de komst van de Nazguls en dusde komst van het Kwaad in de film. In die anderhalfuur zitten er echt een paar briliante omslagpunten, die je doen realiseren dat het wel erg serieus wordt

Het einde daarentegen is al doordrenkt van de Uruk-hais en al die shit, voor mij is dat minder spannend


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

Ik ga vandaag weer beginnen aan alle 3 delen van LOTR!

Maar eerst beginnen met een leuke film, Wild Hogs