The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
8,9 (2.188.404)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 december 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
"One ring to rule them all."
Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,9 / 2188404)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (BoekMeter)
- Game (GamesMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Bilbo
Arwen
Saruman
Boromir
Pippin
Merry
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
King Kong gaat precies dezelfde kant op als LOTR. Ik had gehoopt op het tegendeel maar ik zie het somber in.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Ik meen tering enthousiaste reactie over King kong van jou gelezen te hebben? Vanwaar ineens die omslag?
MarkFish
-
- 1070 berichten
- 1505 stemmen
De LOTR trilogie zijn de 3 slechtste films ooit gemaakt. Ik ben het dus met elk punt eens met Onderhond. Waar heb ik de indruk gewekt dat ik het juist oneens zou zijn met die stelling?
Dit is wel één van de zieligste berichten die ik de laatste tijd gezien heb. Slechter dan Ernest, als je dat zegt weet ik in ieder geval dat ik je niet serieus kan nemen.
MarkFish
-
- 1070 berichten
- 1505 stemmen
Braindead en Bad taste vond ik erg vermakelijk maar een goed regisseur vindt ik hem niet. LOTR was een grote fout van hem en hij gaat er met King Kong vrolijk mee door.
Waarom was LOTR een fout van hem? Specifiek
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik hou goede hoop alleen de regisseur zit mij niet lekker en die is toch het belangrijkst. Die enthousiaste reacties zijn vooral gebaseerd op mijn eigen positieve instelling en met Naomi krijgen we denk ik wel een verbeterde Ann Darrow. Ik hoopte alleen op dat Darrow gevleid zou raken door Kong's liefde en niet blijft gillen, met het aannemen van Naomi ga ik ervan uit dat Darrow meer dan een giltante wordt.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Zo'n omslag is het niet:
Ik weet het niet zeker maar de trailer wekte die indruk en hoop dat dat zo blijft tijdens de volledige film.
Ik blijf ook de angst hebben dat het vooral om visuele pracht en praal gaat, Jackson kennende. Maar de trailer heeft me wat hoop gegeven, maar meer dan hoop is het niet. Door mijn enthousiasme die is opgewekt door de laatste 45 seconden va nde trailer kom ik erg overtuigt over ben ik bang maar het tegendeel is waar. Ook ik hoop dat ik er naast zit.
Geen vertouwen in Jackson. En ook geen zin in visuele pracht en praal, wat dat betreft heb ik ook een beetje genoeg van films die alleen goed zijn vanwege hun visuele actie scènes. LOTR was een van de beste, maar na WOTW heb ik echt genoeg van visuele troep. Verhaal mensen! Verhaal! Gelukkig doet LOTR het nog goed bij me. Nou hopen dat 'The Hobbit', waar geruchten over gingen dat Jackson die wou verfilmen, geen visueel hoogstandje word (mag wel) maar dat het vooral het gevoel is dat hem goed maakt...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dit is wel één van de zieligste berichten die ik de laatste tijd gezien heb. Slechter dan Ernest, als je dat zegt weet ik in ieder geval dat ik je niet serieus kan nemen.
Subjectief he? Je hoeft mij ook helemaal niet serieus te nemen, neem ik jou toch ook niet?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je noemt LOTR de slechste film oot gemaakt, definieer slecht?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Paar pagina's terug heb ik op verzoek van BoordAppel opgesomt wat ik zo slecht vindt aan LOTR. So help yourself.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Overbombastisch, voorspelbaar, slecht verhaal, geen sprake van personages maar scripttools, saai vormgegeven ... slecht maw 
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Dat vind ik ook. Het gaat er in de LOTRs meer om hoe het in beeld wordt gebracht, dan wat er gebeurt.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
En hoe wordt het in beeld gebracht dan ? Makke CGI, oertypische en brave camera die, wanneer hij z'n stoutste schoenen aantrekt een beetje op z'n Hollywoods rondzweeft. Knap hoor 
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Het gaat mij niet zo zeer om de CGI. Dat vind ik tegenwoordig niet meer bijdragen aan de kwaliteit van de film. Natuurlijk let je er wel op en als het erg slecht gedaan is, kost het punten, maar goede CGI draait in mijn ogen niet veel bij aan de kwaliteit van een film.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2290 stemmen
Overbombastisch, voorspelbaar, slecht verhaal, geen sprake van personages maar scripttools, saai vormgegeven ... slecht maw 
Dat is zowat mijn mening van ROTK.
FOTR vind ik daar en tegen nog erg spannend vinden.Komt waarschijnlijk omdat er niet zo'n overbombastische veldslag inzit(plaats in m'n top 20)
Hier moet het niet allemaal zo bombastisch zijn zoals die eindloze veldslag in ROTK 
Ik had het gevoel dat ik nooit meer uit die bioscoopzaal ging komen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je noemt LOTR de slechste film oot gemaakt, definieer slecht?
Paar pagina's terug heb ik op verzoek van BoordAppel opgesomt wat ik zo slecht vindt aan LOTR. So help yourself.
Overbombastisch, voorspelbaar, slecht verhaal, geen sprake van personages maar scripttools, saai vormgegeven ... slecht maw 
Onderhond. 
Bloeit er iets moois op?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Overbombastisch, voorspelbaar, slecht verhaal, geen sprake van personages maar scripttools, saai vormgegeven ... slecht maw 
Ik vind dat bijvoorbeeld ID 4 en Twister op alle vlakken beter scoren.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Je vroeg enkel "slecht" te definiëren. Ben het trouwens niet eens met je eens. Vind beide films minder hoog scoren op die criteria.
Was ik trouwens nog vergeten :
* Elijah Wood 
* Erg slechte actiescenes. Het typische "oeverloos neermeppen van mannetjes tot de volgende keyscene". Ook terug te zien in de nieuwe Star Wars film ... in de meeste van die epische gedrochten trouwens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mijn vraag was slecht te definieren in het licht van Naomi's opmerking.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Goh, Onderhond geeft Lord of the Rings een 0,5
Wat een verrassing. Uitkijken dat je zelf geen cliché wordt, hé Onderhond 
Ik heb nu helemaal geen zin om diep in discussie te gaan op Onderhonds reacties, al is het maar omdat ik zo'n beetje iedere opmerking van Onderhond met gemak kon voorspellen en hij een totaal andere kijk op films heeft als ik en hij deze film niet leuk zal vinden wat ik ook probeer te zeggen. Wat ik wel kwijt moet (slaat niet eens alleen op Onderhond) is dat deze film té vaak afgedaan wordt als een film die alleen bestaat vanwege zijn CGI. Belachelijk, er zit veel meer in. Daarbij is CGI alleen gebruikt op plaatsen waar het echt nodig is; de meeste landschappen zijn decors en miniaturen bijvoorbeeld. Hoe Onderhond erbij komt dat de CGI inmiddels veroudert is, is mij een raadsel.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
De trap in de mijnen die instort is bijvoorbeeld erg lelijk gedaan. De manier waarop die in stukken breekt is erg fake. De meer overdadige legers en landschappen ook (dat oorlogje in het begin bijvoorbeeld).
Ik beschouw dit ook geenszins als een CGI film, geen idee waar je dat vandaan haalt. Eerder een film die met veel epiek en serieux een belachelijk verhaalt probeert te vertellen. En daar heb ik niks aan.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Al die dingen die je nu zegt slaan voor mij op Memories. Met name dat eerste verhaal vond ik ook een film met veel epiek en serieux die een belachelijk verhaal probeert te vertellen. En in mijn recensie in dat topic had ik het ook al over belachelijk brekende rotsen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Leuk voor je. Wat moet ik daar mee bij deze film ?
Helemaal niks. Het valt me alleen op dat jij met dezelfde argumenten een van mijn favorite films afkraakt als ik een van jou favoriete films. Heeft verder geen diepere betekenis of zo.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
.Verder is deze film duidelijk geen superslechte film als je het vergelijkt met echte bagger. Dan is dit al heel wat.
Maar die moet je dan wel eerst gezien hebben.
.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Hangt er een beetje vanaf hoe je naar een film kijkt denk ik. Kingukongu geef ik 2*. Technisch gezien op alle vlakken veel slechter dan deze film natuurlijk, maar die film pretendeert ook niks, behalve wat campy fun.
LOTR doet dat wel, en gaat in dat opzicht veel harder tegen de grond.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Nou ja, zoveel meer pretendeert deze film toch ook niet?
Een fantasyverhaaltje.
Weliswaar een groot budget en vette promotie, maar goed, dat doet weinig af aan het resultaat.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sommigen (niet zozeer Onderhond) zien een groot budget en vette promotie anders ook al als een reden om een film de grond in te boren. Gelukkig zie je het niet vaak, maar het gebeurt.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Een fantasyverhaaltje ? Meer een epos, met veel dramatiek, spanning en wilde, fantasieaanwakkerende avonturen. Het typische (Hollywood) totaalpakket onder het mom van "deze film heeft alles - humor, drama, romantiek, spanning".
Je kan toch niet ontkennen dat de hele LOTR opzet groots is ?
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Return of the King
2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Hugo Weaving niet te zien als Elrond in nieuwe delen 'The Lord of the Rings: 'Ik word te oud'

Nieuwe 'The Lord of the Rings'-films in de maak: Keren geliefde personages terug?
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitverlies van geliefdegebaseerd op boekrivierbergobsessieminemazemagiefireworkskasteelvulkaanpowerbraverybirthday partyoorlogoomverslavingvoortvluchtigetrollstrijdgewelddemondoodblizzarduncle nephew relationshipfantasy worldtovenaarreisringinvisibilitylive action and animationhero's journeywraith sword and sorcerytrekkinggood versus evilmiddle-earthmiddle-earthcreaturesepic questhobbitstrolls
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








