X-Men Origins: Wolverine (2009)
Genre: Actie / Sciencefiction
Speelduur: 107 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Gavin Hood
Met onder meer: Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston
IMDb beoordeling:
6,5 (564.611)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 april 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot X-Men Origins: Wolverine
"Witness the origin."
Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,5 / 564611)
- Trailer (YouTube)
- X-men Origins: Wolverine (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Logan / Wolverine / Weapon X
Victor Creed / Sabretooth
William Stryker
Kayla Silverfox / Silver Fox
Remy LeBeau / The Gambit
Chris Bradley / Bolt
Fred Dukes / Blob
John Wraith / Kestrel
David North / Agent Zero
Wade Wilson / Deadpool / Weapon XI
Video's en trailers
Reviews & comments
superfly84
-
- 31 berichten
- 40 stemmen
Erg vette film! goede acteurs en mooie special effects. Naar mijn zin alleen iets te ver van de comics van vroeger vandaan maar dat mag de pret niet drukken.
Kan niet wachten tot de volgende X-men film komt!
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
BS
-
- 853 berichten
- 673 stemmen
Zelfs voor de onderhand 2 uur dat we de geschieden ingaan blijft het een spannende en entertainende film !
In X-men origin gaan we dus eens even kijken wat er allemaal gebeurt is voor de eerste films. Een prequel dus. Das meestal wel een goed idee en Wolverine is daarmee natuurlijk ook een van de meest interesante helden ( alleen al voor de actie ! ) en hij heeft een mooie achtergrond.
Het verhaal is leuk en loopt soepel maar is niet al te ingewikkeld.
Daarintegen wordt de film overgoten met mooie en spectaculaire actie, met nieuwe karakters ( met nieuwe krachten ) en dus veel om heerlijk naar te kunnen kijken. Opvallend voor mijn gevoel is dat, naast de bekenden, ik erg makkelijk in de nieuwe karakters kom. Er is goed gecast en er wordt goed geacteerd !
Hugh Jackman zit natuurlijk gegoten in de rol als Wolverine en ziet er "jonger" maar zeker ook gespierder uit. Het hele proces wat we volgen is boeiend en het karakter wat we kennen wordt mooi neergezet.
Eerst even een groot compliment aan jonge wolverine gespeeld door Troye Sivan. Ja, oke, hij kan zingen maar das niet boeiend. Hij acteerd ( vooral in de scene dat hij boos wordt !! ) zo erg goed !! Die gezichts-uitdrukking is byzonder goed gedaan. Prima begin !
Voor de rest komt het allemaal wel goed, wordt Gamlot prima neergezet en hebben we wel een mooi eind.
Wat je zou verwachten bij een actie-spectacel als de X-men zit ook in deze film en wat meer. Als er niet een paar van die "verliefde" scenes in hadden gezeten en het had ook nog eens een strak verhaal gehad dan was dit een perfecte film geweest. Nu is bij zeer byzonder en krijgt van mij 4 * die hij goed verdient heeft !
De vraag is nu natuurlijk .. who's next?
Parisa
-
- 605 berichten
- 925 stemmen
Woei, m'n favo x-men z'n eigen film! Het heeft genoeg verschillende goed uitgevoerde elementen om een goede film te zijn. Toch hoort hij niet bij mijn toppers, omdat ik het idee heb het allemaal al een keer eerder te hebben gezien.
Nivo
-
- 67 berichten
- 80 stemmen
eindelijk een prequal zonder fouten.. werd een keer tijd..
erg vette film. goede actie, zeer goed acteerwerk, een van de betere films dit jaar dat is sowieso zeker!
4,5*
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Gaan we weer. Deze prequel heeft juist fouten. Maar deze film klopt meer dan de andere delen, dat wel. Daarbij is het is een Spin-off, dus zie het maar niet als een prequel.
Al vind ik het ergens wel jammer. Als je nu X-Men 1 gaat kijken, merk dat Sabretooth niet eens laat blijken dat hij Wolverine heel goed kent. Dat is grote fout 1. In X-Men 2 wordt gezegd dat Wolverine die Messen/klauwen juist gekregen heeft als extra'tje. In deze film heeft hij die uitschuivende scherpe botten juist al. En dat vind ik grote fout 2.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
nou de tweede fout zie ik niet als fout. zoals je zegt heeft wolverine de messen gekregen en in deel 1 werd al verteld dat het adamantium chirurgisch is geplaatst
En de film zie ik als zowel een prequel als spinoff. Van de X-men Films op zich is het een prequel omdat je ook andere mutanten ziet (natuurlijk), waarvan er 2 iig nog later een grotere rol zal hebben en ik zie het als een spinoff omdat het de achtergrond verhaal van 1 personage is. dus ik zie het als allebei.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Maar door de fouten zie ik ze liever als los van elkaar.
Wat betreft die 2e fout. In X-Men Origins: Wolverine zie je wanneer Logan nog jong is, al 3 puntige botten per hand uitsteken.
Als ik naar X-Men 2 kijk, dan zegt William Stryker. Je bent een beest Logan, het enige wat ik heb gedaan, is jou klauwen geven. Dan vat ik dat op dat tijdens de adamantium overdracht Wolverine juist dan pas die Klauwen/Messen (erbij) krijgt. Maar ik zie die puntige botten uit X-Men Origins: Wolverine ook al als klauwen.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
ah, op die manier. Ja op de manier dat strycker dat zei klonk het ook alsof wolverine daarvoor die klauwen niet had. Voordat ik X-men origins had gezien dacht ik ook dat hij die klauwen had gekregen en dat zijn mutatie alleen zijn regeneration was. Toen ik deze film had gezien wist ik pas dat wolverine de klauwen al had, maar dan in bot vorm
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ja, en volgens Wikipedia bezit Wolverine drie intrekbare klauwen per hand, deze klauwen maken deel uit van zijn skelet. Het Adamantium heeft ze alleen maar versterkt.
Dus wat dat betreft klopt X-Men Origins: Wolverine het beste en William Stryker moet niet net doen alsof hij ze heeft gegeven, want hij had ze al.Bryan Singer heeft in dit geval zitten kloten. Vooral bij deel 1.
Aeneas
-
- 12 berichten
- 500 stemmen
Erg vermakelijke film.
Goed geacteerd door Hugh Jackman en Liev Schreiber. Toch moet de film het meer hebben van de actie en de special effects. Maar dat maakt het niet minder leuk.
Leuke rollen voor Gambit en Will-I-am
3*
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
ah, op die manier. Ja op de manier dat strycker dat zei klonk het ook alsof wolverine daarvoor die klauwen niet had. Voordat ik X-men origins had gezien dacht ik ook dat hij die klauwen had gekregen en dat zijn mutatie alleen zijn regeneration was. Toen ik deze film had gezien wist ik pas dat wolverine de klauwen al had, maar dan in bot vorm
Ik had het ook altijd opgevat alsof Wolverine de klauwen voorheen nooit heeft gehad, en dat Stryker ze hem als extra wapen heeft gegeven. Daarmee zou de enige mutatie in zijn lichaam het automatisch genezen zijn, wat mij ook het meest aannemelijke scheen, want kom op, een mutatie die je klauwen geeft, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op
jpbosch
-
- 228 berichten
- 589 stemmen
Verhaal niet indrukwekkend, actie vond ik supervet. Schreiber is geknipt voor de rol, Jackman houdt zich prima staande.
Wel moet ik zeggen dat deze een stuk leuker is in de bios.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Wel moet ik zeggen dat deze een stuk leuker is in de bios.
100% oneens.
Er gaat niets boven lekker achter je pc of laptop samen met je matties of je ho een slechte cam rip of workprint kijken van deze film. Is toch wat romantischer dan met zijn allen als een blik sardines in het pikkedonker naar een groot scherm turen.
mcdaktari
-
- 7318 berichten
- 0 stemmen
WAT EEN ONZIN ZEG. in de bioscoop is een film altijd mooier om te zien, en tegenwoordig hebben ze best luxe stoelen in de bios, maar ik weet niet waar jij naar de bios gaat. misschien zit je daar nog op een klap stoeltje.
Maar goed, als jij liever een cam op je pc kijkt met je matties, ga je gang
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
lol
Ik denk dat Pastichio Rocker weer lekker ironisch was. Tuurlijk is een film in de bios zien gewoon veel mooier, zeker als het om dit genre van films gaat.
Nivo
-
- 67 berichten
- 80 stemmen
Ja, en volgens Wikipedia bezit Wolverine drie intrekbare klauwen per hand, deze klauwen maken deel uit van zijn skelet. Het Adamantium heeft ze alleen maar versterkt.
Dus wat dat betreft klopt X-Men Origins: Wolverine het beste en William Stryker moet niet net doen alsof hij ze heeft gegeven, want hij had ze al.Bryan Singer heeft in dit geval zitten kloten. Vooral bij deel 1.
wat je natuurlijk hier ook ziet is dat Wolverine zijn klauwen verliest in het gevecht met zijn broer! daarna zijn die klauwen er door striker aangezet, maar wat ook zo is: de fout is dan niet hier gemaakt want in de comics kwam ook naar voren dat hij al klauwen had. fout zit dan in film 2 volgens mij als je het zo opvat! wel moet ik toegeven dat dit inderdaad niet echt een prequel is! excuses voor mijn foute taalgebruik!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
wat je natuurlijk hier ook ziet is dat Wolverine zijn klauwen verliest in het gevecht met zijn broer! daarna zijn die klauwen er door striker aangezet, maar wat ook zo is: de fout is dan niet hier gemaakt want in de comics kwam ook naar voren dat hij al klauwen had. fout zit dan in film 2 volgens mij als je het zo opvat! wel moet ik toegeven dat dit inderdaad niet echt een prequel is! excuses voor mijn foute taalgebruik!
In deze film zie inderdaad dat hij 1 van z'n klauwen breekt. Maar je zou toch zeggen, dat ook dat weer hersteld.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ironie kan ook, aangezien juist hij tegen downloaden is en wanneer je dan met een opmerking komt over lekker op je Laptop een gedownloade CAM versie kijken (met de nadruk op CAM) dan is dat een vorm van ironie.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Dank je JacoBaco 
@ Glacius: Sarcasme is gewoon een doorgetrokken vorm van ironie, alleen nog iets zwartgalliger. Doch dit geheel terzijde.
Weddy Jazza
-
- 27 berichten
- 4 stemmen
had een wat meer donkere film verwacht waarin wolverine vroeger echt nog een beest was en spijt kreeg van zijn daden. Ik vond het opzich wel een aardige film springt wel wat van de hak op de tak veel personages missen diep gang. Liev was top en over de sf whats with the helicopter beetje nep maar goed ?! 2.5
Blood Duster
-
- 249 berichten
- 245 stemmen
Geweldige film. Ik vond deze film lekker wegkijken , wat ik niet zo kon zeggen van X-Men III, welke wat te uitgemolken was.
Nou, laat de volgende maar al komen: X-Men origine: Magneto;)
james hetfield
-
- 20 berichten
- 19 stemmen
100% oneens.
Er gaat niets boven lekker achter je pc of laptop samen met je matties of je ho een slechte cam rip of workprint kijken van deze film. Is toch wat romantischer dan met zijn allen als een blik sardines in het pikkedonker naar een groot scherm turen.
heb jij een ho ????? wat kost dat nou, spastische rocker?
GodOfDarkness
-
- 6 berichten
- 3 stemmen
Prachtige film, alleeen beetje jammer van het einde , dat hij zich nix meer herinnerd. Xmen 1 is ook een perfect gevolg hierop. Ik geef hem een 4,5 ster
Gr. Robin God Of Metal music and Horror
Nesquick
-
- 15 berichten
- 15 stemmen
Mooie film maar...
Wolverine was al 1 van mijn helden van toen ik 13 jaar was.
Ik kocht alle comic books van hem en heb zelf 1 vd eerste specials liggen.
Het gaat wel meestal zo met mensen die de boeken lezen en dan de film zien, dat deze teleurgesteld zijn.
Ik vond de film goed, zeker omdat Jackman de rol van Wolverine zo goed op zich neemt, maar het verhaal klopt gewoon niet met de boeken. Ook Gambit zijn deel erin klopt totaal niet. Zelfde wat Sabretooth betreft.
Ik kan hier zeker begrip voor tonen dat het verhaal zo verloopt, zeker omdat er zoveel boekjes van uit zijn gekomen en er nooit echt duidelijk is geweest wat het verleden van Wolverine betreft.
Net hetzelfde wat X-men betreft.
Maar omdat ik altijd fan ben geweest van deze marvels, kan ik enkel de verfilming waarderen.
Klinkt wat dubbelzijdig van mijn kant maar toch.
Filmen zijn goed, boekjes waren beter.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Het argument dat 'het verhaal niet klopt met het (strip)boek' heb ik altijd nogal zwak gevonden. Natuurlijk wordt 't verhaal aangepast: wat in een boek werkt, hoeft nog niet altijd een film te werken. Het verhaal wordt juist (als het goed is) zodanig aangepast dat het de best verlopende film oplevert.
Dat gezegd hebbende was het verhaal van deze film behoorlijk van de hak op de tak en best wel kut, doch dit terzijde 
Scarlett2
-
- 47 berichten
- 105 stemmen
Teleurstellende film. Ik vond het verhaal zwak en de special effects ronduit slecht. Ik vond het eerder een B-film.
Dit keer is de plank volledig misgeslagen. Voor de moeite, toch 2,5 punten.
Gerelateerd nieuws

Keiharde actiefilm 'X-Men: Wolverine' met Hugh Jackman morgenavond te zien op televisie

De Russo Brothers zouden Wolverine "graag onder handen willen nemen"
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

Die Hard
Actie / Thriller, 1988
909 reacties

Batman Begins
Misdaad / Actie, 2005
1.813 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

Das Verschwinden des Josef Mengele
Historisch / Drama, 2025
6 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.











