Oorlogswinter (2008)

Nederland / België
Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower

Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.

helaas moet ik melden dat ik dit dus een zwakke nederlandse oorlogsfilm vindt.
Dat het zoveel prijzen gewonnen heeft vind ik dan ook zeer vreemd.
Melody Klaver speelde bijv. in "AFBLIJVEN" een betere rol ( ook al speelde ze een bitch) als in oorlogswinter.
Daar kreeg ze ook geen prijs voor?!?!...denk ik???

Wat betreft oorlogsfilm vind ik Zwartboek toch op eenzame hoogte staan.

avatar van otherfool
Macmanus schreef:
Muziek sorry maar dat is echt de achilleshiel van Koolhoven films, was weer zwaar kut.

Volledig mee eens, de derde keer op rij dat het echt negatief opvalt.

Hopeloos overroepen verder, want dit is gewoon weer een middelmatig werkje. De nepsneeuw heeft duidelijk meer aandacht gekregen dan de vertaling van het boek naar het scherm, waarom anders magische passages als het melkkannetje (perfecte introductie karakters, nu zijn de eerste 15 minuten wanordelijk) en de wanhoopsblokjes weglaten? Ik las ergens dat regisseur Koolhoven het boek zelf niet in zijn jeugd had gelezen, het verklaart een hoop.

Tel daarbij op de onduidelijkheden in het verhaal (voor wie het boek niet gelezen heeft is het denkelijk volstrekt onduidelijk waarom de burgemeester wordt gefusilleerd), de werkelijk hopeloze soundtrack (veel te aanwezig, veel te bombastisch, veel te repetitief), een storende montageglitch en je houdt weinig anders over dan, heel veel, nepsneeuw. Zelfs de fade to white was daar nog een ode aan volgens mij.

Aankleding prima, cast naar behoren, voor de rest ondermaats. 2*.

avatar van mcdaktari
en hier is dan zo'n heisa over gemaakt??
Nee sorry ik had er veel van gehoopt maar mij heeft het niet geraakt.
hij kan in de verste verte nog niet in de schaduw staan van "soldaat van oranje" of "zwartboek"
en als je de kranten toen moest geloven was het een top film..
maar goed ik vergeet dat het een nederlandse produktie is.
ondanks ik heel teleur gesteld was over deze film geef ik 2,5*

avatar van Nohands
Ik had er ook veel meer van verwacht na al die heisa in de media, maar ben er niet kapot van....jammer.

Uitstekend nederlands oorlogs drama
Sfeervol in beeld gebracht.
Met name het acteerwerk van de jonge acteur Martijn Lakemeier laat goede indruk achter.
De dramatische scene met zijn paard deed mij echt even een brok wegslikken.
Tygo Gernandt een keer in een kleine bijrol en godzijdank geen Georgina Verbaan als zus en verpleegster van Michiel.

De film is degelijk en stabiel maar zeker niet groots, gewoon een hele degelijke zeven.
De film was zeker een uur te kort , het ging allemaal vrij snel...

avatar van otherfool
Goodfella_90 schreef:
de scène bij de brug is te infantiel voor woorden, ook al zal het best zo in het boek gestaan hebben.

Niet dus. Erg jammer dat deze film op deze manier ook nog eens demythologiserend werkt. Mensen, lees aub het fantastische boek!

avatar van Phantasm
Ik vond het toch nog wel een indrukwekkende film, al had ik er ook ietsje meer van verwacht.

Drakerig oubollig oorlogsdrama.

Meest opvallende en meteen ook meest irritante element is de vreselijke soundtrack. Was je nog niet geraakt door het droevige verhaaltje en de slomos dan is daar de soundtrack. Enorm bomastisch en opdringerig, bijna continue aanwezig en zo belachelijk dik aangezet dat je de film eigenlijk beter met je ogen dicht kan kijken om niet te ontploffen. Dramatische misser die ook maar enige poging tot subtiliteit volledig vernietigt en enorm misplaatst bij het niet-werkende drama.

Verder is er het enorm povere acteerwerk. Enkel de vader komt een beetje uit de verf (voor zover die dan meespeelt). Het kereltje is compleet onzichtbaar en ook de dochter is een enorm grijze muis. De rest van de personages ben ik ondertussen alweer vergeten.

Visueel is er enkel het kleurgebruik dat een beetje opvalt, maar brakke editing en slecht camerawerk houden hier maar weinig van overeind. De actie is best knullig en het verhaaltje is gewoon te saai om enige interesse op te wekken.

Vreselijke tralala BAM jank slomo boerenfilm die ik net zoals Zwartboek op de zo snel mogelijk vergeten lijst zet.

avatar van soom
Onderhond schreef:
Hetzelfde niveau als Carice in Zwartboek?

Erg genoten van de film oorlogswinter Het boek oorlogswinter van Jan terlouw is een jeugdboek en zo moet je de film ook bekijken. Een hele leuke film voor kinderen van 10 tot 15 jaar en ik als volwassene heb er ook van genoten. Mooie beelden alleen hadden de filmmakers wel wat sneeuw op de daken kunnen doen. Het viel mij echt op dat de daken sneeuwvrij waren.

avatar van pegasuspiet
Gewoon een goeie nederlandse film.
Snap al die kritiek niet hoor.

soom schreef:
Hetzelfde niveau als Carice in Zwartboek?

Als ik mij er nog wat van zou herinneren zou ik er zeker antwoord op geven.

avatar van Rodger
Ik vond het een matige film, ondanks dat er veel positieve dingen over geroepen werd. een 2.5

Ik vond dit helaas ook wat tegenvallen.
Het verhaal is op zich wel leuk maar kan helaas niet aan het boek tippen.
Er zijn al teveel goede oorlogsfilms met diepgang verschenen waardoor deze film een beetje saai is.
Het verhaal is niet echt heel bijzonder, waardoor het soms een beetje voelt of je naar een film van tien jaar geleden kijkt.

Als je normaal niet veel naar films kijkt zou dit een leuke film kunnen zijn.
Heb je al heel erg veel oorlogsfilms gezien, dan zal hij waarschijnlijk tegenvallen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als dit als een Nederlandse topfilm wordt gezien dan is het nog altijd zeer droevig gesteld met Nederland filmland.

Mensen, mensen wat een ongeinspireerde bagger! Ik was een klein kind toen ik het boek heb gelezen. Dat was een fase toen ik alle jeugdboeken over WO 2 verslond. Als pakweg 10 jarige zijn zulke verhalen best spannend maar anno 2009 op het witte doek bleef er weinig, heel weinig over.

Sowieso is het maar een heel karig verhaal waar eigenlijk geen hol in gebeurd. Men springt van hot naar haar. Dan weer een scene met paps, dan weer met de piloot, dan weer met zusje, dan weer met mams...pffff. Enige geslaagde scene was met Michiel die zijn vaders executie ziet. Al werd dat ook wel weer overgedramatiseerd met alle slomotion en tranen.
Uiteindelijk vond ik 1 iemand die een redelijk acteerniveau haalde en dat was ''oom Ben''. De rest was echt vreselijk. Dat jochie deed erg zijn best maar het kwam totaal niet uit de verf. Alle teksten leken wel opgelezen van een papiertje wat hij 5 minuut voor opname had gelezen. Bedroevend. Geldt overigens voor zon beetje iedereen die meespeelde. En wat ze oplazen aan dialoog was echt vreselijk oudbollig en slecht geschreven.

Pluspunten? Nederland anno 1944 in de winter zag er fraai uit. De film had verder enkele mooie camerashots van dijken, bossen en dorpjes maar als dat al de hoogtepunten van de film genoemd worden, dan weet je genoeg. De muziek viel me ook wel mee trouwens.

Nederland kan het overigens wel hoor; een goede oorlogsfilm afleveren vandaag de dag. Zie het uitstekende Zwartboek.

Jammer van dit. Het boek was zo goed in mijn gedachten. Misschien had ik het toch daarbij moeten laten...

1* (vanwege de natuurbeelden)

avatar van Stephan
De film Oorlogswinter heeft hele mooie momenten.
Koolhoven weet op een zeer vakkundige manier, op het oog simpele momenten sterk te pakken.
Voorbeelden:

Neem het moment dat Michiel in zijn bed ligt en wanneer Oom Ben binnen komt, hij het briefje onder zijn kussen stopt. Zonder woorden, maar met gedetaileerd camerawerk zie ik de twijfel om hem op de hoogte te brengen, doordat hij zijn hand naar het kussen brengt, om het later (na een opmerking van Ben) weer weg te halen.

Dit oogt simpel maar het wordt zo vaak slecht gedaan. Zo zaten er meer mooie visuele momenten in waarin Koolhoven toch duidelijk laat zien dat hij de filmtaal snapt.

Twee zeer ontroerende momenten en dan heb ik het niet over de executie of de climax.
De scène waarin zijn vader hem leert scheren was wonderschoon. Tevens het eindshot, waarin het kind toch eindelijk weer naar boven komt en de traumatische ervaringen waarschijnlijk goed verwerkt zullen worden was bijzonder mooi.

Wat me dan toch verbaasd is dat de scène's die er toe doen dat effect dus niet hadden. Prima gedraaid met een duidelijke visie, maar het deed me toch weinig. Ik zelf had geen problemen met de muziek, dus daar lag het niet aan. Het lijkt wel alsof de opbouw naar die momenten te afstandelijk waren gedraaid. Neem nou het moment dat Pa wordt 'klaargezet' om neergeschoten te worden. Een schitterend shot dat handheld naar hem toeloopt en Pa die precies op het goede moment opkijkt. Berusting. Dan wordt er weggesneden naar het peloton en zien we afstandelijk hoe men klaar gaat staan. Ik miste daar echt het shot op Pa terwijl we die handelingen alleen maar horen. Dat geeft je de tijd om in die man te kruipen en mee te voelen. Hoe mooi was dan ook het contrast ,et de aanstormende Michiel. Eeuwig zonde dat vlak voor het schot Pa niet even nog ziet hoe zijn zoon aan komt rennen.
De shots op Michiel waren ook vreemd genoeg allemaal wat afstandelijk... op het eindshot na. Ondanks de slomo.

Dit zijn zeker gemiste kansen en het had, als het precies goed had gezeten geen oog droog gehouden. Nu deed het me niet zoveel.

Blijft over het bijzonder goede spel van de gehele cast. Enkel Melody en Jamie waren wat kleurloos.
Martijn daarentegen was een verademing. Het ingetogen spel werkte bij mij erg goed. De angst in zijn ogen in het openingsshot zette de toon en hij hield die spanning goed vast.
Yorick is altijd goed en ik vind hem bij verre de beste acteur die we hebben. Pa speelde mooi en Ma's paniek-scène was ook indrukwekkend.
Een oscar voor het paard graag. (en een pluim voor de sound design)
Mag Tygo trouwens ook vermeld worden met de beste "drop dead face plant"?

Overigens... Ik heb het boek nooit gelezen, maar wat was nou eigenlijk de motivatie van oom Ben? Kwam hij al op voorhand met het idee zijn eigen familie eens goed te grazen te nemen? Vond ik erg ongeloofwaardig.

Verder nog wel wat 'sock watcher' problemen (de piloot had ineens wel heel erg weinig last van zijn verwonding tijdens de chase) en de sneeuw en de gezonde koppies...

Maar... Al met al heb ik me prima vermaakt.

avatar van devilsarea
Vond de film erg tegen vallen en kan zeker NIET op
tegen Zwartboek.
Hoop gelul en weinig echte actie.
Ik geef het 2 sterren meer kan ik er niet van maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
devilsarea schreef:
Vond de film erg tegen vallen en kan zeker NIET op
tegen Zwartboek.
Hoop gelul en weinig echte actie.
Ik geef het 2 sterren meer kan ik er niet van maken.

Pff, als je de film af wil kraken, kom dan wel met logische argumenten. Als je een beetje wist hoe het boek ging dan had je geen actiefilm kunnen verwachten.

avatar van queenie
Lang verwachte film, maar ik vind dat er teveel reclame over gemaakt is, want hij is uiteindelijk best een beetje saai.

Natuurlijk je blijft kijken, omdat je wilt weten hoe het afloopt, maar er had veel meer in kunnen zitten. De oorlog had meer in beeld gebracht moeten worden en de gevolgen. Het begint mooi met die bom, maar dat was bijna het enige wat je van de oorlog te zien krijgt.
Veel gepraat en weinig actie.

3* voor de moeite

avatar van Quentin
queenie schreef:

Welke bom ?

Het vliegtuig, gok ik...

avatar van Patwick
Het boek heb ik als kind meerdere malen gelezen, de TV serie uit de jaren 70 heb ik met plezier bekeken en dan nu de film. Vol verwachting heb ik er naar gekeken.

Het valt me op dat de verhaallijn uit het boek omgebogen wordt vanaf moment één. Er missen elementaire delen uit het boek. De rode draad is er wel, maar in de (veel te korte) tijd die de film duurt, komt het verhaal wat mij betreft maar matig uit de verf.

Voor een film waar best flink wat ophef over gemaakt is, in publicaties en dergelijke, vind ik het allemaal behoorlijk tegenvallen. Misschien als ik het boek niet eerst gelezen had en de TV serie had gezien dat het oordeel milder was uitgevallen.

Mijn conclusie: 2 sterren.

rose
Nohands schreef:
3* is dan toch nog redelijk?

jhangoor
iets meer verwacht, maar niet verkeerd

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Lichte tegenvaller. Mooie sfeer en beelden, acteerwerk was ook in orde, maar de wel erg overheersende muziek kan niet verbloemen dat het scenerio een beetje aanvoelt als een doelloze opvolging van scènes zonder sterke spanningsboog. De herinneringen die ik aan het boek heb zijn vooral de "vondst" als centrale gebeurtenis van het verhaal, als katalysator voor Michiel's deelname aan het verzet en daarbij zijn volwassen worden. Uit deze film haalde ik dat niet, hier was het voor mij meer just a bunch of stuff happening, waarna de laatste beelden van de film vervolgens ook nog eens dwars stonden op waar ik dacht dat deze film nou al die tijd over ging.

De dramatische slow-motion beelden deden het dan wel weer goed bij mij, en zo zaten er nog wel wat sterke scènes in.

avatar van hannes64
Pure tegenvaller voor mij.
ZWARTBOEK was al een drama, maar dit even erger.
Uit de losse pols ( heel vaak ) geschoten nederlands vehikel.
Ja, dan zie ik nog maar weer `s "soldaat van oranje", duurde wel wat langer, maar 10 keer beter dan deze en bovengenoemde.
De jongen speelde ook niet goed, alleen Melody Klaver als verpleegster vond ik goed spelen.
Verder , het neerstorten van het vliegtuig met explosie vond ik `t enige mooie van de gehele film....en zelfs sommige huizen werden pas nà de jaren 50 gemaakt.
1 keer zien, met met wat achter `t oor krabben.
En over een maandje of wat op omroep MAX te bekijken.
Ik niet dus...........

rose
hannes64 schreef:

alleen Melody Klaver als verpleegster vond ik goed spelen.
[.......
Vond haar juist het zwakste...

avatar van Dutchero
Misser.

Ik zal beginnen met de positieve punten. Het Nederland anno 44-45 wordt erg goed neergezet. De bezetting, de beklemde sfeer, de beelden, allemaal best goed gedaan. Ook vind ik oom Ben en Pa best goed acteren, al zijn hun rollen redelijk beperkt.

Helaas verpest het plot (of het gebrek daar aan) de film. Het lijkt of het 'verhaal' in duizend stukken is gehakt, door elkaar geschud en in willekeurige volgorde in deze film gesodemieterd. Voila: Oorlogswinter. Fragmentarisch is zacht uitgedrukt. De film zit vanaf minuut 1 op een dwaalspoor, gaat van hot naar her, van het ene naar het andere personage, maar verteld eigenlijk bizar weinig. Ook zitten er een aantal plot hiaten in (waar kwam Ben ineens vandaan?) die de geloofwaardigheid zienderogen doet afnemen. De geloofwaardigheid neemt ook al niet toe als de meeste Duitsers in de film Duits spreken met een onmiskenbaar Hollands accent. Als de actiescenes voorspeld kunnen worden door een kind. Als het acteerwerk op Ben en Pa na om te janken is.

Het einde is niet tranentrekkend, slechts tenenkrommend. Amateuristisch zelfs. Die brug scene! Mamma mia wat slecht.

Nee, ik ben niet echt enthousiast over deze film.

De film viel mij ook tegen. Oké, leuk om een avondje te vullen maar niet meer dan dat. De scenes zijn ongeloofwaardig en staan ver van de werkelijkheid af. Oorlogswinter had een leuke tv-serie geweest maar als bioscoopfilm vind ik hem onder de maat. Zoals eerder gezegd hier, vond ik zwartboek een stuk beter maar desondanks toch een 3.