
Toni Erdmann (2016)
Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland / Roemenië
Drama / Komedie
162 minuten
geregisseerd door Maren Ade
met Peter Simonischek, Sandra Hüller en Lucy Russell
Winfried is een 65-jarige begeesterende muziekleraar met een voorliefde voor grappen en die samenwoont met zijn oude hond. Zijn dochter Ines is echter het compleet tegenovergestelde: als ambitieuze zakenvrouw, reist ze de hele wereld rond en trekt van het ene project naar het andere om zo recht op de carrièreladder omhoog te klimmen. Vader en dochter krijgen elkaar daarom niet vaak te zien, maar dat verandert abrupt als Winfried's hond sterft en hij besluit om (onaangekondigd) Ines te gaan bezoeken op haar werk.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EKUchC4tXA4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 44074)trailer (YouTube, ondertiteld)spoilertopiciTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op Cinememberkijk op Amazon PrimeWat wel werkt is die ene scene: het naaktfeestje. Ik hoopte steeds dat er een diepere laag onder de film te vinden was, maar die is anderhalf uur volledig afwezig. Als die laag eenmaal naar voren komt was het wel te verwachten waardoor het heel voorspelbaar is en echt diepgaaand wordt het ook niet.
Toni Erdmann heeft wat mij betreft veel te weinig om het lijf om het niveau te halen wat de critici beloven, laat staan om de 160 minuten dat het duurt te vullen. Als ik na 30 minuten een uur had doorgespoeld was het voor mij meer genietbaar geweest. Ook de 'zie hoe gedurfd ik als regisseur ben'-scene (oftewel de masturbatiescene) is overbodig maar levert kennelijk wel prijzen op. Overgewaardeerd. 1,5*

Wat wel werkt is die ene scene: het naaktfeestje. Ik hoopte steeds dat er een diepere laag onder de film te vinden was, maar die is anderhalf uur volledig afwezig. Als die laag eenmaal naar voren komt was het wel te verwachten waardoor het heel voorspelbaar is en echt diepgaaand wordt het ook niet.
WTF! Waarom leef jij?
Ik zeg toch "Wat WEL werkt is die ene scene".
Maar dus ook dat men dat lang ziet aankomen, dat de diepgang beperkt is, en (indirect) dat je niet een film van 2,5 uur vanwege één scene de hemel in kunt prijzen.
Maar ik sta open voor tegenargumenten hoor


De 'Waarom leef je?'-opmerking komt uit de film. Dat is een observatie / vraag van de vader aan de dochter. Waarom leef je? Waarvoor leef je? Hoe leef je? Zoiets.
Het is een existentiële tragikomedie die geregeld zijn betekenis expliciet dan weer impliciet blootgeeft.
De 'WTF' slaat op je onnavolgbare alinea. Wat probeer je nu te zeggen?
De 'Waarom leef je?'-opmerking komt uit de film. Dat is een observatie / vraag van de vader aan de dochter. Waarom leef je? Waarvoor leef je? Hoe leef je? Zoiets.
Het is een existentiële tragikomedie die geregeld zijn betekenis expliciet dan weer impliciet blootgeeft.
LOL, het klonk even als een doodsbedreiging

Ik dacht dat mijn zinnetje duidelijk was, maar ik zal het toelichten:
In die eerste anderhalf uur zat ik op den duur steeds op de diepere laag (de zin van het leven... het stoppen met jezelf verhullen achter schijnvertoningen (luxe kleren, interessant klinkende beroepen...) ) te wachten, je kunt op den duur aanvoelen dat zo'n diepere betekenis er komt, maar het duurt zo lang dat dat moment uiteindelijk voorspelbaar wordt. Het was leuker voor me geweest als het kwam wanneer je het niet verwacht zonder je af te vragen "waar blijft het nou".
En als het er eenmaal komt, zeg maar op het moment van het liedje en het naaktfeestje wat erop volgt, dan wordt het niet zo uitgediept. Het blijft bij de boodschap, en dan vind ik dat wat te weinig in vergelijking met de verwachting die ik had (en het lange wachten erop). Maar zoals gezegd, die scene werk wel. Alleen jammer dus wat mij betreft dat je daar anderhalf uur op moet wachten.
Voor mij was de film anderhalf uur komedie (met een humor die bij mij niet zo goed aanslaat), en pas daarna de tragiek.
Geen idee of het nu duidelijker is geworden...
Wat wel werkt is die ene scene: het naaktfeestje. Ik hoopte steeds dat er een diepere laag onder de film te vinden was, maar die is anderhalf uur volledig afwezig. Als die laag eenmaal naar voren komt was het wel te verwachten waardoor het heel voorspelbaar is en echt diepgaaand wordt het ook niet.
Ik vind je mening opvallend. De diepgang die je zoekt wordt juist erg zorgvuldig opgebouwd. Die ene scene die je wel goed vindt werkt juist door de twee uur die eraan vooraf gaan.
Die twee uur duren mij te lang, de opbouw had véél korter gekund (dat hele bezoekje aan dat industriële terrein waar ze aan het boren zijn hadden ze best kunnen wegknippen om maar wat te noemen).
Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt, Arno, want het is een lange film, maar ik vond het zelf uitstekend laag voor laag opgebouwd. En wat de betreft de boodschap: dit is meer een film die het invoelbaar maakt hoe het leven van de hoofdpersonages is. En het einde is toch wel bitterzoet: Ines gaat wel weg uit Boekarest, maar gaat vervolgens voor McKinsey werken in Singapore. Wordt ze daar nou wel gelukkiger van?
Sandra Hüller speelt een gestreste dochter en doet dit ontzettend goed.
Prima film maar niet voor een ieder denk ik, maar mijn mening een aanrader!!
Dat langzame tempo met die saaie sfeer..
Dit was absoluut geen film voor mij ! terwijl ik wel een heel brede smaak heb..
1 ster geef ik het en dat is uitzonderlijk.
Tot heden de beste film die ik dit jaar heb gezien!
1 woord: GENIAAL!
Van te voren had ik hier wel wat van verwacht. Door de poster had ik mijzelf wijsgemaakt dat het een soort fantasy komedie was. Maar het blijkt toch meer in de lijn te liggen van wat vaker hoge ogen haalt op Cannes.
Gelukkig is het geen echte komedie. Die zijn zelden leuk uit Duitsland. Wel is het te veilig in zijn kritiek en boodschap. Het is allemaal te duidelijk. We zien een stompzinnig shopping mall, we zien een gastvrije familie, we zien een lieve man en zoon die de man van zijn toilet gebruik laat maken. En daar tegen over zien we een harde zakenvrouw(en) en nog een hoop oppervlakkige westerlingen. Ondanks de film heel lang duurt en het vaak shots (te lang) laat staan is dit voor mij niet subtiel genoeg. Vraag mij ook altijd af of de makers dit milieu echt kennen of meer vanuit hun kunstwereld kijken naar de mannen en vrouwen in pak. Het riekt naar een wat oppervlakkige blik. Niet dat ik denk dat die wereld niet veel oppervlakkigheden kent hoor. Maar ik heb meer nodig. Zelfkritiek is aardig maar een totaalbeeld is voor mij veel interessanter.
Na een tijdje weet het wat luchtiger te worden en is de focus op de relatie ook wat duidelijker en zitten er een paar aardige scenes in. Zelf vond het zingen wel een goede scene. Maar de film is verder ook vrij lelijk en echt veeeeeeel te lang. Punt had ook echt in 90 minuten meer dan duidelijk gemaakt kunnen worden. Een beetje oog voor wat art design en een lampje uit hier en daar had ook geen kwaad gekund.
2.5 sterren.
Dit is geen satire; dit is een pijnlijk geestig komisch drama, vol met dwaze en af en toe briljante scènes, maar wel een film die schrijnt omdat echte menselijkheid, echte communicatie, kennelijk alleen nog mogelijk is als men zichzelf te kakken durft te zetten, en de geschreven en ongeschreven sociale regels (zeer ruim) durft te overtreden...
'Kritiek', 'boodschap'... ik weet het niet hoor, Macmanus, of deze film op die manier een specifiek 'punt' probeert te maken... en het totaalbeeld lijkt me inderdaad ook wat diffuus. Maar dat vind ik persoonlijk eigenlijk allemaal eerder positief. Misschien zoek je naar zaken die er gewoon niet in zitten.
Dit is geen satire; dit is een pijnlijk geestig komisch drama, vol met dwaze en af en toe briljante scènes, maar wel een film die schrijnt omdat echte menselijkheid, echte communicatie, kennelijk alleen nog mogelijk is als men zichzelf te kakken durft te zetten, en de geschreven en ongeschreven sociale regels (zeer ruim) durft te overtreden...
Vraag me dan toch af waarom het zo wordt getoond. We zien de westerse wereld voornamelijk bestaan uit zakenlui en de arbeider bestaat alleen maar uit vriendelijke gastvrije mensen. Itt de oppervlakkige zakenlui die alleen maar willen netwerken. Het is natuurlijk ook niet toevallig dat de hoofdpersoon gevestigd is in een oost-blok land.
De film wil wel degelijk wat zeggen over de westerse normen en waarden. Wat uiteraard mag maar het komt niet sterk op mij over. Wat jij beschrijft lijkt mij ook een punt dat de film wil maken. Maar eentje waar ik wel mijn vraagtekens bij stel. Dit voelt nergens als aan als een Todd Solondz achtige film. Omdat de makers hier wel kiezen om de ene kant heel negatief af te schilderen en de andere kant te positief. Ik hou van schuren van beide kanten, nu voel ik mij veilig bij het personage van Peter Simonischek. Ik ben de lieve man die echt niet alleen aan werk denkt hoor! Het is mij allemaal te veilig. Ik voelde me niet ongemakkelijk, ik voelde geen herkenning, ik voelde geen lach. Het trok langs mij heen omdat het te weinig echt is. Het moet meer durven. Maar goed het succes hiervan is wel tekenend voor deze tijd. Men is erg pc en wil graag in duidelijke termen horen wat er mis is met de mens om zich heen. Ik ben een zwarter persoon we zijn allemaal zo gek als een deur, zwart/wit/geel/bruin laat het van iedereen zien. Dat is uiteindelijk veel mooier dan deze veilige zone.
Ik zie nu dat de hoofdrolspeelster ook in Requiem gespeeld heeft, een erg sterke film!
Enfin, een film dus die ik weliswaar goed vind maar met andere keuzes allicht nog beter had gevonden. Men kon twee kanten uit, de dramatische kant of meer de humoristische zoals nu is gedaan. Dat laatste past prima, want dit is een film over toneelspel, hoe mensen een glimlach ophouden om elkaar maar tevreden te houden en uiteindelijk de grootste clown de meest oprechte lijkt te zijn, want die maakt het Spel overduidelijk. Maar toch heeft de film alles in zich om juist een meer dramatische kant uit te gaan. Het heeft er de thema's voor en de acteurs, vooral de briljante Hüller die nog wel iets van liefde heeft voor haar vader maar zich verder laat leven en haast doodse blikken kan uitstralen. Maar meer nog doordat de film de humoristische route volgt wordt de dramatische kant wat verdrukt en komen niet alle thema's altijd even goed uit. Ade wil veel vertellen en daardoor lijkt de film soms wat stuurloos en mist focus. En dan heb je er ook nog grappenmaker Simonischek bij die zeker in het begin er te ver over gaat en ik weleens vooral gemiste kansen zag.
Maar ziedaar, al snel werkt de komedie wel en doet wat het moet doen: bijten en schuren maar vooral laten lachen. Er zitten echt enorm geestige en pijnlijke (en vooral beide) momenten in die ook zinnige dingen zeggen. Verder in een heerlijk ritme gemonteerd waardoor de 160 minuten soepel voorbij vlieden. 4,0*.
Ik kan me er trouwens totaal geen Amerikaanse remake van voorstellen.
Ondanks de over het algemeen lichtzinnige toon geen gemakkelijke film. Ik denk dat ik ‘m nog een tweede keer moet bekijken om ‘m echt op waarde te kunnen schatten.