
Toni Erdmann (2016)
Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland / Roemenië
Drama / Komedie
162 minuten
geregisseerd door Maren Ade
met Peter Simonischek, Sandra Hüller en Lucy Russell
Winfried is een 65-jarige begeesterende muziekleraar met een voorliefde voor grappen en die samenwoont met zijn oude hond. Zijn dochter Ines is echter het compleet tegenovergestelde: als ambitieuze zakenvrouw, reist ze de hele wereld rond en trekt van het ene project naar het andere om zo recht op de carrièreladder omhoog te klimmen. Vader en dochter krijgen elkaar daarom niet vaak te zien, maar dat verandert abrupt als Winfried's hond sterft en hij besluit om (onaangekondigd) Ines te gaan bezoeken op haar werk.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EKUchC4tXA4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 44074)trailer (YouTube, ondertiteld)spoilertopiciTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op Cinememberkijk op Amazon PrimeIk vind het jammer dat Ines wordt geportretteerd als kille zakenvrouw, die door haar tomeloze ambitie vergeet om te leven. Het is zo wel erg makkelijk identificeren met die gekke vader, want de figuren uit de kille zakenwereld zijn eigenlijk nog veel gekker, zo concludeert de kijker (in ieder geval de gemiddelde filmhuisbezoeker). Ik had liever gezien dat het wat zou schuren, dat Ines een hardwerkend chirurg zou zijn geweest. Maar ja, dan zou het 'personage' Toni Erdmann nergens op slaan, in die zin begrijp ik de keuze van de scenarioschrijvers wel.
1.0*
Wellicht dat dit mijn ergernis groter heeft gemaakt dan feitelijk had gehoeven.
Toni stelt zich steeds voor als carrièrecoach. Ik had het bijvoorbeeld leuker gevonden als dat fenomeen eens hilarisch door de mangel werd gehaald, maar daar werd verder weinig tot niets mee gedaan. Jammer aangezien je tegenwoordig struikelt over de zelfverklaarde coaches.
Smaken verschillen uiteraard. Een Duitse recensent schrijft over de restaurantscene:
Wer sich über diese Szene nicht kaputtlacht, dem ist wirklich nicht zu helfen!
Het ziet er somber voor me vrees ik.
Ben gisteravond tot 1 uur 20 gekomen en ik ga vanavond de film wel uitkijken. Maar ik ben het eens met Redlop en wibro, die vader ergert mij ook mateloos met zijn gebitje e.d.
Ook zie ik de kwaliteit wel van de film, maar een hoge waardering zal het voor mij niet worden. De film werd mij aangeraden als een lekkere weirde film en ik kan idiote films best waarderen.
Maar dit is gewoon een goedkoop (imo ergerlijk) trucje die telkens weer gebruikt wordt. Pruikje op, gebitje in en dat uren achtereen.
Vreemde en wat teleurstellende film. De eerste anderhalf uur had ik geen idee waar ik naar aan het kijken was, en waar de film naartoe wilde was onduidelijk. Een vreemde vader stalkt zijn dochter omdat hij denkt dat ze niet gelukkig is en te hard werkt. Deze vader probeert zijn dochter op te vrolijken met een zwarte pruik, een kunstgebitje en een scheetzak (don't ask, het is pijnlijk ongrappig). De dochter wil (begrijpelijk) in het begin niets weten van haar vaders vreemde toenaderingspogingen, maar ontdooit na een tijdje wel.
Ik had het gevoel dat ik om de vader zou moeten lachen, maar de lach kwam maar niet. De humor was eentonig en ik ergerde me dood aan dat vreemde en wat creepy lachje van de vader. Waarom de film toch een (nipte) voldoende krijgt? Het personage Ines en actrice Huller zijn het emotionele hart van de film, en dat gedeelte werkt. Ook heeft de laatste drie kwartier een aantal erg geslaagde scènes. Er wordt wel eens lacherig gezegd dat Duitsers geen humor hebben. Belachelijk en niet waar natuurlijk, maar door films als Toni Erdmann begin je toch weer te twijfelen.
Vaderlief wil zijn dochter weer wakkerschudden, door een alter ego in het leven te roepen en overal op te duiken om zichzelf en anderen in verlegenheid te brengen. Soms is het allemaal de schande voorbij en de grappen zijn vaak erg flauw en gênant. Eigenlijk vond ik Erdmann helemaal niet grappig, maar daar draait het ook niet om. Het is de bereidheid dat hij heeft om zijn dochter terug een ziel in te blazen.
Grappigste scène vond ik de naaktparty maar dat zullen velen wel vinden. De mooiste is de Whitney Houston zangscène, precies omdat dit mooist de vader-dochter band illustreert, want het is zeker; toen ze nog kind was, heeft ze dit nog gezongen samen met haar vader. . De twee hoofdpersonages overtuigen; de dochter nog sterker dan de vader zelfs. Toch vind ik het ondanks dit goedhartige tragikomedie is, een overhypte film die onwaarschijnlijk veel in de prijzen is gevallen. En het is ook een erg lange film die mijn geduld flink op de proef heeft gesteld. Gelukkig waren de laatste drie kwartier erg goed anders had ik het moeilijk nog zolang getrokken.
De vader is een buitenbeentje, eigenlijk enkel omdat hij zo puur is en het leven en bijbehorende maatschappelijke carrières niet zo serieus neemt die boven alles te stellen. De vader haalt rare grappen uit en verkleedt zich, maar het is grappig genoeg juist de dochter die veel eerder het typetje is. Eigenlijk is ze ook net iets overdreven naar mijn smaak, te geforceerd een tegenpool van haar vader.
De film is ook niet altijd per se even subtiel. Ongemakkelijke situaties worden soms wat al te makkelijk gecreëerd en jammer bijvoorbeeld hoe na de geweldige scène met het naaktfeestje op het einde dan nog een letterlijke korte preek volgt. Totaal onnodig. En bijvoorbeeld die scène met de werknemers op het olieveld valt moeilijk subtiel te noemen.
Maar dat valt de film makkelijk te vergeven. Zoveel leuke momenten en scènes die blijven hangen in je hoofd. En ook een paar wendingen die je niet ziet aankomen. En op dat ene momentje na is het einde gewoon prachtig en precies goed, niet te groots en mooi gemaakt. Dat onverwachte liedje met een ontdooiende Ines is zo ongelofelijk mooi. En daarna dat naaktfeestje dus wat tegelijk symbolisch en grappig en onverwachts is. Een dikke 3.5* denk ik maar. Die 162 waren makkelijk om door te komen maar daar had prima wat vanaf geschaafd kunnen worden.
En dan hier de echte spoilers, lees die sowieso NIET voor je de film kijkt: in het laatste halfuur gebeurde er iets heel bijzonders. Tijdens de scene waarin Sandra Huller The Greatest Love of All zong, ging de zaal compleet uit z'n dak. Tot twee keer toe een ovationeel applaus tijdens de film: op het moment van de eerste uithaal uit volle borst en als het lied af is. Dat gebeurde bij mijn voorstelling (ik was bij de officiele premiere met cast en crew, enigszins begrijpelijk, want Huller zat dus zelf in de zaal), maar ook bij de persvoorstelling op de avond daarvoor met dus alleen (doorgaans zo serieuze) pers.
De scene is misschien wat 'cheesy' gekozen, maar je bent als kijker op dat moment zo aan die bevrijding toe dat het ongelooflijk goed werkt.
3,5
om nog maar te zwijgen van die even idiote als nutteloze masturbatiescène. Wacht, wekt dat laatste woord joe interesse? Geloof mij, je wilt het echt niet weten...
Ik vond het een schitterende film, maar de betreffende scène ging mij ook te ver, een beetje het niveau van 'There's Something About Mary'. (1998) (Ga hem toch maar zien, want die paar minuten worden ruimschoots goedgemaakt in de rest van de film. Dat vind ik dan.

Idioot is het wel, maar nutteloos kun je die scène niet noemen. Die heeft een duidelijke functie namelijk tonen dat er naast haar drukke werkleven nauwelijks ruimte is voor een betekenisvolle (seksuele) relatie .
Dat, en het is het eerste moment waarop zij - net als haar vader- de verwachtingen van anderen loslaat en onvoorspelbare dingen doet om te breken met haar maatschappelijke keurslijf
Prima hoor, maar ik vrees dat als hij zo was als de vader in de film dat me ook dood zou schamen.
Holy shit! Dat verandert de zaak!!!
