Genre: Avontuur / Drama
Speelduur: 109 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Geregisseerd door: Roland Emmerich
Met onder meer: Steven Strait, Camilla Belle en Omar Sharif
IMDb beoordeling:
5,1 (139.078)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 13 maart 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot 10,000 BC
"The legend. The battle. The first hero."
D'Leh, een 21-jaar oude jongeman, leeft in een primitieve stam 10.000 jaren voor Christus. Zij overleven door het jagen op mammoeten die eens per jaar door hun gebied reizen. D'Leh heeft bepaald niet veel aanzien in de stam, maar droomt heimelijk van prinses Evolet die ver buiten zijn bereik is. Maar wanneer de jagers van de stam en de prinses gevangen worden, realiseert D'Leh zich dat het tijd voor hem is om in actie te komen, voordat zijn stam zal uitsterven.
Externe links
Acteurs en actrices
D’Leh
Evolet
Tic-Tic
Baku
Ka’Ren
Warlord
Old Mother
One-Eye
Moha
Lu’Kibu
Video's en trailers
Reviews & comments
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Zelfs leeuwen en chimpansees hebben regels bij het eten. Je zegt: Omdat er later geen regels waren (wanneer dan?) zijn ze er eerder ook niet geweest. Een foute redenering; je gaat uit van vooruitgang in de geschiedenis van de mens. Maar kennis of beschaving/fatsoen kan ook weer verloren gaan. Soms duurt dat maar één generatie.
Een taal valt nooit met de andere te vergelijken. Naarmate een beschaving ouder is krijgt ze meer woorden en worden deze woorden vaak ook abstracter.De toename van woorden heeft daarnaast ook te maken met de toename van welvaart. En dit verband werkt vice-versa. Daarmee is het dilemma van een regisseur gelijk opgelost. Laat ze praten over de dingen die in beeld zijn. Alle andere zaken worden als mythe neergezet. Dat heeft Emmerich toch goed gedaan. Volgens mij moet ik mijn punten naar boven bijstellen
Vraag me toch sterk af waar jij u informatie vandaan haalt!
Trouwens, alles ivm de Egyptenaren, was ook geschiedkundig correct zeker? Over het eten ga ik gewoon stoppen en u lezing over taalgebruik klopt ook niet echt, vanwaar komt taal denk je? Waarom is taal uitgevonden denk je?
Zobor
-
- 153 berichten
- 956 stemmen
Vraag me toch sterk af waar jij u informatie vandaan haalt!
Trouwens, alles ivm de Egyptenaren, was ook geschiedkundig correct zeker? Over het eten ga ik gewoon stoppen en u lezing over taalgebruik klopt ook niet echt, vanwaar komt taal denk je? Waarom is taal uitgevonden denk je?
Mijn vraag naar jou toe was: "wat is er historisch niet juist?"
Ik verdedig dus niet de gehele film. Alleen is het best moeilijk om even een historisch onjuist feit te geven.
Mijn informatie haal ik uit o.a. het boek de onzichtbare vrouw. Daar staan zo ongeveer de nieuwste wetenschappelijke inzichten over voedsel, ontstaan van taal/communicatie. Verkrijgen van voedsel. Houding ten opzichte van wilde dieren. Superboek. De schrijver Adovasio is overigens ook niet de eerste de beste: klik
Wil je een uitwerking van het ontstaan van taal dan kun je beter het boek lezen. Hij geeft wel antwoord op de vragen die je stelt over taal. Ik denk trouwens niet dat taal is uitgevonden. Natuurlijk altijd leuk om te horen waarom mijn lezing van taal niet klopt. Je reageert elke keer op een manier van: "het klopt niet, het is echt niet zo, waar haal je de informatie". Ik geef tenminste argumenten, jij niet!
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Het slechte script en de vele fouten nekken deze film. Ik heb me tijdens de film meerdere malen zitten ergeren aan domme fouten zoals mammoeten die in galop gaan (dit is niet mogelijk) en de sabeltand die 20 maten te groot was. De makers hadden toch 2 of 3 keer naar National Geographic of Discovery kunnen kijken, dan hadden ze deze blunders niet gemaakt. En dat belachelijke script, laat ik het daar maar niet over hebben. Ik zou de film eigenlijk een 1,5 moeten geven, maar mede dankzij de redelijke effecten geef ik nog net een magere 2. Ohw ja, het acteerwerk was ook niet al te best.
Quest for Fire (1981) en Clan of the Cavebear (1986) laten zien hoe het wel moet.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Mijn vraag naar jou toe was: "wat is er historisch niet juist?"
Ik verdedig dus niet de gehele film. Alleen is het best moeilijk om even een historisch onjuist feit te geven.
Mijn informatie haal ik uit o.a. het boek de onzichtbare vrouw. Daar staan zo ongeveer de nieuwste wetenschappelijke inzichten over voedsel, ontstaan van taal/communicatie. Verkrijgen van voedsel. Houding ten opzichte van wilde dieren. Superboek. De schrijver Adovasio is overigens ook niet de eerste de beste: klik
Wil je een uitwerking van het ontstaan van taal dan kun je beter het boek lezen. Hij geeft wel antwoord op de vragen die je stelt over taal. Ik denk trouwens niet dat taal is uitgevonden. Natuurlijk altijd leuk om te horen waarom mijn lezing van taal niet klopt. Je reageert elke keer op een manier van: "het klopt niet, het is echt niet zo, waar haal je de informatie". Ik geef tenminste argumenten, jij niet!
Taal zoals wij het kennen is dacht ik uitgevonden bij de Grieken om de handel te kunnen controlleren! Zo heb ik het gezien in de les maar er kunnen meerdere verklaringen zijn!
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2412 stemmen
Het slechte script en de vele fouten nekken deze film. Ik heb me tijdens de film meerdere malen zitten ergeren aan domme fouten zoals mammoeten die in galop gaan (dit is niet mogelijk) en de sabeltand die 20 maten te groot was. De makers hadden toch 2 of 3 keer naar National Geographic of Discovery kunnen kijken, dan hadden ze deze blunders niet gemaakt. En dat belachelijke script, laat ik het daar maar niet over hebben. Ik zou de film eigenlijk een 1,5 moeten geven, maar mede dankzij de redelijke effecten geef ik nog net een magere 2. Ohw ja, het acteerwerk was ook niet al te best.
Quest for Fire (1981) en Clan of the Cavebear (1986) laten zien hoe het wel moet.
Ik denk niet dat ze die fouten 'perongelijk' gemaakt hebben, aangezien het fantasie is kunnen ze zich wat vrijheden veroorloven. Val eerder over dingen de absurde klimaat verschillen in plaats van beestjes die niet 100% echt zijn.
DeCol
-
- 7009 berichten
- 3024 stemmen
Herzien en waar ik een stemverlaging verwachtte is dat eigenlijk totaal niet aan de orde. 10,000 BC verrasste me de eerste keer met een wat tegenvallend verhaal. Nu op de hoogte van het verhaal was het toch best aardig om hem weer te zien. De omgeving ziet er mooi uit, het computerwerk zit netjes in elkaar en de actie is goed uitgewerkt. Geschiedenisfouten laat ik achterwege. Blijvende tegenvallers zijn toch wel de cast en de klimaatsveranderingen. Tevens vind ik het nog steeds jammer dat die sabeltandtijger niet wat meer in het spel voorkomt.
Stem blijft 3,0*.
RaouL#1
-
- 181 berichten
- 1727 stemmen
Ik denk niet dat ze die fouten 'perongelijk' gemaakt hebben, aangezien het fantasie is kunnen ze zich wat vrijheden veroorloven. Val eerder over dingen de absurde klimaat verschillen in plaats van beestjes die niet 100% echt zijn.
Inderdaad! Vanuit de bergen die met sneeuw bedekt zijn belandden ze in een tropisch regenwoud.
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Ik heb dit na een kwartier uit de dvd speler gehaald.
Heb ik wat gemist?
Pinoy
-
- 85 berichten
- 377 stemmen
Camilla Belle maakt de hele film goed. Ik vond de film in eerste instanties een beetje achterhaald verhaal van een paar Holbewoners maar na het kijken veranderde mijn mening totaal. Mooie Shots met Helicopter gedaan over het gebergte leuke beelden van Dino's in de regenwoud, en Piramides ook perfect gedaan.. allemaal heel groots
en ja de foutjes laat ik achter wegen, en van het klimaat niet te spreken.. ook over de dieren laat ik me niet uit maar als je zo kritisch op films gaat kijken kan je alleen maar The Godfather en Shawn Shank gaan kijken
Camiel77
-
- 16 berichten
- 51 stemmen
Toen ik begon te kijken waren mij verwachtingen hoog. Maar op de een of andere mannier kon de film me niet pakken. Zeer jammer van o.a. de reuze sabeltand tijger en andere overdreven dingen in de film. Dat verpeste veel kijk plezier, 2 sterren
juhnzun
-
- 670 berichten
- 0 stemmen
Snap niet dat zoveel struikelen over dat
sneeuw en die rare dieren
zo onrealistish is het niet in afrika kan je ook sneeuw in de bergen zien
en die dieren hebben daadwerkelijk bestaan
voor de rest sluit ik me aan dat dit een slechte film is
had zoveel beter en mooier gekunt
Poppe
-
- 644 berichten
- 628 stemmen
Emmerich begint een beetje de Uwe Boll van het witte doek te worden, SFX prima, verhaal plus uitwerking zwaar niks.
daantje81
-
- 148 berichten
- 212 stemmen
Vandaag voor tweede x bekeken en hij is 1 ster omhoog gegaan in de waardering de eerste x vergelijkte ik hem me apocalypto en dan schiet hij zwaar te kort (vind ik)
nog wel erg voorspellend maar met dit soort films moet je niet na gaan denken en gewoon achterover in de bank en lekker kijken
goed te doen vond ik
Frenetic
-
- 203 berichten
- 1425 stemmen
een hele spannende film, vooral het einde is sterk.
een aanrader voor iedereen. 1 van de leukste films die ik gezien heb.
Charmides
-
- 414 berichten
- 1305 stemmen
Een goede film. Heel orgineel en mooi gemaakt met die beesten enzo. Goede actie. Netjes 
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Gezien op dvd.
Er waren mensen die het best een goede film vonden en er zijn mensen die hem slecht vonden. Ik vond dit maar een flauw sentimenteel avontuur om op zoek te gaan naar een meisje. Ik had het wel wat beter verwacht. 1,5 voor een paar mooie shots.
.Herkauwer
-
- 55 berichten
- 1440 stemmen
Slechte film met oermensen die perfect getrimde baartjes hebben
De enigste scene die vermakelijk was waarbij ze in de jungle worden opgejaagd door op struisvogellijkende beesten.
Zizzo
-
- 456 berichten
- 1547 stemmen
Nee, ik vond hier niet veel aan, einde was wel licht vermakelijk. Special effects zijn matig, en verhaal niet interessant.
marko09
-
- 42 berichten
- 98 stemmen
geweldige film ik heb er van genoten
mooi verhaal en zo mijn stem is 4
tim-055
-
- 4 berichten
- 4 stemmen
Ontzettende spannende film, alleen vermelden ze op de cover dat er een grote tijger in komt, maar die komt maar een kllein stukje voor in de film! Maar het was toch een goeie film.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Gezien op dvd.
Er waren mensen die het best een goede film vonden en er zijn mensen die hem slecht vonden. Ik vond dit maar een flauw sentimenteel avontuur om op zoek te gaan naar een meisje. Ik had het wel wat beter verwacht. 1,5 voor een paar mooie shots.
Lijkt Avatar wel 
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
Op zich wil ik deze film geen onvoldoende geven maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg onder de indruk was van deze film. Eigenlijk had ik dat wel van te voren verwacht.
Het begin was wel heel sterk. Vooral de jacht op de mamoeten vond ik indrukwekkend om te zien en heel knap hoe ze het in beeld brachten. Ze brachten heel goed over hoe groot die beesten wel niet moesten zijn en hoe het haast een onmogelijke taak was om een mammoet te doden.
Ook de scene's in de jungle met die grote vogels (weet de namen van die beesten niet) vond ik ook heel goed in beeld gebracht. De scene met de sabeltandtijger vond ik eigenlijk behoorlijk nep overkomen in vergelijking met de scene van de mammoeten. Het was zo duidelijk een ingeplakte animatie in de film. Ik vond dat echt slecht uitgewerkt.
Het verhaal vond ik ook best simpel. Maar toch heb ik me al met al wel vermaakt tijdens deze film. Maar als je gaat zitten voor een spektakel (zoals ik) dan kom je best bedrogen uit.
aspro
-
- 570 berichten
- 1518 stemmen
Lijkt Avatar wel
lijkt op geen 100 jaar op avatar
_manga_
-
- 171 berichten
- 43 stemmen
snap niets van deze lage score!
ik vind het een mooie, goede en vermakelijke film
niet zo speciaal dat je er nog maanden over gaat spreken maar ik vond hem erg vermakelijk!
TheRisingSun
-
- 1140 berichten
- 2261 stemmen
snap niets van deze lage score!
Waarom geef je dan zelf maar 2,5 ster?!
Dat zit nog onder het gemiddelde... 
_manga_
-
- 171 berichten
- 43 stemmen
Waarom geef je dan zelf maar 2,5 ster?!
Dat zit nog onder het gemiddelde...
ik stem strenger dan de gemiddelde moviemeter gebruiker
2,5 is voor mij gemiddelde film, maar volgens de meeste gebruikers is deze film slecht meeste gebruikers geven 3,5 voor gemiddelde film 
Jozz
-
- 205 berichten
- 204 stemmen
Wat een hoop geklets over historische correctheid. Dit is een film van Emmerich, die kijk je voor plat vermaak en de leuke effecten
. Ik had niet anders verwacht van deze regisseur. Zoek je realisme zonder overdosis Hollywood, kun je beter geen Emmerich film meer kijken
.
Inderdaad, het verhaal heeft dus ook weinig diepgang en slaat eigenlijk nergens op. Neemt niet weg dat ik me de volle speelduur heb vermaakt doordat het toch best meeslepend was met goede effecten, en zo dramatisch geacteerd is het nu ook weer niet!
Wel ben ik het met mensen eens die zeggen dat dit inderdaad geen Apocalypto is, dat is natuurlijk wel van een wat hoger niveau, dat zal ik niet ontkennen
. Toch 3 sterren voor deze prima wegkijker.
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
Dat de regisseur slecht is, is geen smoesje voor een slecht verhaal. Ook hij mag wel eens zijn best doen.
Zobor
-
- 153 berichten
- 956 stemmen
Wat een hoop geklets over historische correctheid. Dit is een film van Emmerich, die kijk je voor plat vermaak en de leuke effecten
. Ik had niet anders verwacht van deze regisseur.
Inderdaad, het verhaal heeft dus ook weinig diepgang en slaat eigenlijk nergens op.
Als je al dat geklets hebt gelezen moet je er volgens mij achter komen dat het realistischer is dan menigeen denkt. Als je voor plat vermaak de film kijkt dan denk ik niet dat je oog hebt voor mogelijke diepgang.
Het laatste nieuws

'The Alienist' was toch een Netflix Original, waarom is die verdwenen?

'Outlander'-spin off 'Blood of my Blood' doet het ontzettend goed op HBO Max

'Perfectly Imperfect' met Yolanthe Cabau nu te streamen op Prime Video

Goed beoordeelde misdaadfilm 'Donnie Brasco' van Mike Newell is morgen te bekijken op televisie
Bekijk ook

Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.874 reacties

Animal Farm
Animatie / Drama, 1954
64 reacties

Sôseiji
Thriller / Mystery, 1999
44 reacties

9 Rota
Actie / Oorlog, 2005
120 reacties

Goal!
Drama / Sport, 2005
183 reacties

21
Misdaad / Drama, 2008
519 reacties
Gerelateerde tags
jagerinheemsfemale loverpyramidmammothsapient mountain villagestone agefighterprimitive time saber-toothed tigerprehistoric adventure
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








