21 (2008)

Alternatieve titel: 21: Las Vegas

Drama / Misdaad

geregisseerd door Robert Luketic
met Jim Sturgess, Kevin Spacey en Kate Bosworth

Om zijn collegegeld te betalen, gaat de verlegen maar briljante Ben Campbell (Jim Sturgess) samen met een selecte groep topstudenten elk weekend naar Las Vegas. Het doel: hun kennis gebruiken om de uitkomsten van blackjack naar hun hand te zetten. Onder leiding van de onorthodoxe wiskundeprofessor en statistiekgenie Micky Rosa (Kevin Spacey), kraken ze de code en verslaan ze de casino's keer op keer. Verleid door het grote geld, de Vegas levensstijl, en zijn sexy teamgenote Jill Taylor (Kate Bosworth), zoekt Ben de grenzen op. Maar hij moet zijn hoofd bij de kaarten houden en de casinobewaking van Cole Williams (Laurence Fishburne) te slim af zijn. Anders kunnen de gewonnen miljoenen ze wel heel duur komen te staan.

Mooie film die door de varagids als een 2* film wordt beoordeeld. 3,5 sterren van mij!

avatar van Zeriel
Best aardige film. Het duurt alleen echt te lang, brengt weinig originaliteit en is vrij voorspelbaar. De ontknoping is mager. Er zijn te vele zwakke karakters om de hoofdpersoon heen.

Kortom de VARA-gids heeft de film juist beoordeeld.

avatar van tommykonijn
21 was een film die me aansprak, en waar ik gelijktijdig voor vreesde. Ik heb helemaal niks met ingewikkelde wiskunde of gokspellen. Gelijktijdig bevat de film een cast die me behoorlijk aansprak. Daarnaast levert Las Vegas altijd wel een aantal mooie plaatjes op. Heel gemengde voorgevoelens dus..

De film begint een beetje als de standaard tienerfilm: een hoop scholen, lessen en nerds die over meisjes praten. Zodra het hoofdpersonage in aanraking komt met zijn clubje wordt de film direct een stuk interessanter. Ondanks dat de gokscènes, waar ik zo voor vreesde, absoluut aan bod komen, blijft de film interessant. Het is prachtig om te zien hoe deze mensen de boel oplichten, succes boeken, nog meer succes krijgen, en uiteraard ook nadelen op hun weg tegenkomen. Ook erg leuk om te zien hoe de film in elkaar steekt qua montage. De beginscène is bijv. tevens de eindscene.

Jim Sturgess is leuk in zijn rol als intelligente knul, maar de overige jongerencast laat niet bepaald een memorabele performance achter. Laurence Fishburne en Kevin Spacey doen dat wél, al leek Spacey, zoals hierboven al werd opgemerkt, een beetje eentonig soms. Door het goede camerawerk, de interessante plotwendingen, felle Vegas kleuren en de redelijk grote onvoorspelbaarheid weet de film makkelijk mijn aandacht vast te houden. Duidelijk zichtbaar dat er qua script behoorlijk wat werk is verricht. Wat ik een erg leuk moment vond was waarop duidelijk werd dat Sturgess' personage Spacey in de val lokte, maar vooral de manier waarop. Ik was bang voor een cliché einde waarbij ze allen in de bak belandden, maar waarbij Sturgess om een of andere vreemde reden in de laatste minuut werd vrijgelaten ofzo. Erg leuk doordacht iig.

Ik kan best zeggen dat ik enthousiast ben over 21. De film verveelt nooit en er valt genoeg te zien, dus de twee uurtjes vliegen voorbij. Je blijft benieuwd wat de personages van plan zijn en wat hun uiteindelijke rol in de film is. Deze vrij spannende thriller kent genoeg positieve factoren voor een zeer geslaagde filmavond.

avatar van SlickRick
Eerste half uur moest ik moeite doen om mijn concentratie erbij te houden en is het allemaal niet zo interessant. Zodra ze richting Vegas gaan word het leuk en zat ik met veel spanning te kijken.
Een leuk en passend einde maakt deze film compleet.

ohja, en Kate Bosworth is een hele schone.

avatar van nadrin
lichtvoetige prent meer niet

avatar van MichaelMovie
Aardig filmpje die goed wegkijkt.
Na het mindere eerste half uur schiet alles pas echt in gang als ze vertrekken naar Las Vegas.
De film bevat ook mooie beelden van Las Vegas zelf.

Niet echt overtuigend, deze film die naar het schijnt op ware feiten is gesteund.
Het eerste gedeelte kon dan nog wel boeien, maar nadien wordt het slapper en slapper.
Karaktertekening kon ook al niet overtuigen.

avatar van blurp194
De eerste helft kon me nog wel boeien, maar zodra het feest in Vegas echt losbarst is het wel gedaan met de diepgang, de karakterontwikkeling en komt vooral de ongeloofwaardigheid op gang.

Spacey heeft op zich maar een relatief klein rolletje. Wel goed, maar door de omvang weinig impact. De rest van de cast is aardig - niet bijzonder. Leuke plaatjes van Vegas wel, al hoef ik daar niet zonodig heen.

avatar van Broek
CPTNJB schreef:
Naar aanleiding van een vakantie in vegas de film in het vliegtuig bekenen.
Leuk bedacht, maar zeer slecht uitgewerkt. Het verhaal klopt niet. Als de jongens echt zo slim zijn, waarom keren ze dan telkens terug naar het HARD ROCK CASINO? aangezien er een stuk of 100 casino's zijn in Las Vegas, waarom hele tijd dezelfde? Met dit in je achterhoofd is het een belachelijke film.

Precies.

avatar van jOERI
Spacey blijft een topper!

masterton
Broek schreef:

Precies.

Broek heeft helemaal gelijk, dat niemand van dat groepje het dom vindt om iedere keer in hetzelfde casino te spelen, en nog stommer, omdat er al flink wat gezeik was, door die andere bluffer van dat groepje die hem betichtte van een speler als rainman, hoe lomp kun je zijn dan, om nog terug te komen dan, en wil hij die 300000 dollar cash betalen!!

masterton
Movsin schreef:
Karaktertekening kon ook al niet overtuigen.

Ware feiten , hoe lomp zijn ze wel niet, om telkens weer naar hetzelfde casino terug te keren, waren geen geniale mensen, maar een groepje debielen, en de leider was een kneusje, omdat hij het niet voorstelde om in verschillende casino's te gaan spelen!!

avatar van GuidO96
Zit een leuke spanning in en Kevin Spacey laat weer zijn acteer skills zien. De bijdragen van Laurence Fishburn is ook erg aangenaam. De plottwist, als je het al zo mag noemen, zat er al een tijd aan te komen en was niet heel verrassend. Toch zeker een leuke film.

avatar van MRDammann
21, een film die me erg tegenviel. Kevin Spacey is een fantastische acteur, maar hij kon deze film niet naar een hoger niveau tillen. De soundtrack van deze film is goed, maar voor de rest is de film matig. Dat komt omdat ik geen feeling heb met de karakters. Ik vond ze allemaal behoorlijk onsympathiek. Het enige karakter wat me aansprak was dat van Laurence Fishbure. Goed karakter en goed geacteerd.

Daarnaast is de film behoorlijk cliché en je komt bij deze film ook niet voor verassingen te staan. Sommige scenes zijn nog wel amusant, maar daar hoort het dan op.

avatar van Boneka
Lekkere flitsende film die me qua stijl deed denken aan the Bank Job uit hetzelfde jaar. Toeval? Ik weet het niet. Dacht ook eerst dat ik met een Engelse film te maken had. Dat gold alleen voor de hoofdrolspeler Jim Sturgess. Voor de rest pendelen we van Boston naar Les Vegas en ik moet zeggen het ziet er gelikt uit. Grappig is dat de film er bijna eerder was dan het boek.

Vond het begin zeker ook niet onaardig. Keek lekker weg en smaakte naar meer. Ik had juist ergens in het midden zeg maar na ruim een uur, waar gaat de film heen en krijgen we nog wat spanning te zien. Gelukkig weet de film het "tweede" deel genoeg te boeien. Geen top (wat ook niet gold voor sommige acteurs), maar doordat er alles zo lekker uitzag kijkt ie gewoon mooi. Ook de muziek is een prettige meerwaarde van begin tot het einde. De snufjes van het camerawerk doen de rest, want ik ben zelf helemaal geen gokker gamer en wiskunde is nooit mijn ding geweest. Dat maakt bij deze film niet zoveel uit. Het gaat er meer om hoe het spelletje slinks wordt gespeeld volgens een vast patroon.

Voor de film is het wel logisch te kiezen voor een locatie. Zeker omdat je dan ook meer binding hebt met de eigenaars van de casino. Hier en daar had de film wel beter uitgewerkt kunnen worden. Verder heeft 21 een redelijk goed eind en gaat niet uit als een nachtkaars. Prima relaxt filmpje voor tussendoor zonder pretenties!

Leuk flitsend camerawerk, prima acteerprestaties van Jim Sturgess en Kate Bosworth, en het magische Las Vegas-decor maken van 21 een entertainende rise and fall-film. Wat mij betreft mocht er nog meer gefocust worden op het blackjack-spel zelf en op de leuke twist met Kevin Spacey en Laurence Fishburne en iets minder op de obligate liefdesstory en de ietwat stroef aanvoelende scenes met de nerdvriendjes. En je leert van de film dat kaarten tellen bij Blackjack eigenlijk echt wel niet zo moeilijk is. 2,5*

avatar van Noodless
Qua camerawerk en locatie zit het goed, maar het verhaal weet niet de volle aandacht te behouden. De focus op het kaartspel zelf is maar magertjes en de personages zijn totaal niet interessant te noemen. Matige film ! 5/10

avatar van royals
Vooral zo goed omdat het waargebeurd is en je je afvraagt hoe dat toch mogelijk was. De spanning wordt subtiel opgebouwd tot de ontknoping.

avatar van IH88
“Beginner's luck.”

Een vermakelijke film met een vlot verhaal, een ingenieus plot een leuke acteurs. De film bevat wat onlogische plotwendingen en het einde zie je van een afstandje aankomen, maar het verhaal op zich is interessant en de acteurs weten het goed te verkopen.

Het tellen van kaarten wordt op een sterke manier gebracht en het hele idee erachter wordt goed weergegeven. Het karakter Ben (Sturgess) hebben we vaker gezien, maar zijn 'groei' wordt goed gebracht. Ook Spacey, Bosworth en de andere acteurs spelen hun rol goed. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt met deze vlotte film.

avatar van mcdaktari
Zojuist weer opnieuw gekeken, en het verhaal mag dan vol zgn fouten zitten maar toch vermaakt de film prima. Althans mij. En we weten toch dat het een film is, en daarin kan veel wat normaal onmogelijk is. Maar het is film.

Had hier meer van verwacht. Mooi uitgangspunt, maar er wordt te weinig met gedaan en de karakters blijven vrij vlak. Ik denk dat er betere acteurs dan Sturgess zijn en Spacey blies me niet van mijn sokken zoals hij wel regelmatig doet.

avatar van Capablanca
Verveelt zeker niet, leuke rol van Fishburn. Het verhaal als geheel oogt echter wat ongeloofwaardig en kort door de bocht.

Nogal flauw.

Misschien is het de ouderdom (al lijkt me dat erg sterk), maar deze film miste nogal wat schwung. Voor een film die toch vooral jong en fris probeert over te komen, is het een redelijk stoffige bedoening die wel wat stylistische opsmuk had kunnen gebruiken.

De opzet van de film duurt meer dan een uur. Nogal langzaam van opbouw en vaak ook erg gemakkelijk, zelfs eerder lui. Maar ik had er nog wel enig begrip voor, al is het maar omdat je al van ver een twist voelt aankomen en dan is een beetje contrast welgekomen. Tweede maal dat ik het quizmaster probleem in een film tegenkom trouwens, ditmaal wel iets stelliger en minder charmant gebracht.

Het probleem is dat wanneer de twist zich aandient, je toch een intelligente uitwerking verwacht. Je zit hier namelijk met personages die superslim zouden moeten zijn. Maar ook dat verloopt erg makkelijk en vlak. Een simpel valletje wordt gezet, de prooi hapt véél te snel en eenvoudig en het verloop laat zich ook veel te eenvoudig raden. Een zoutloos gebeuren.

Het idee van de film heeft enige charme en de combinatie Sturgess/Spacey is best leuk, maar verder heeft deze film zeer weinig te bieden. Zo doorsnee dat het wat vervelend en irritant wordt, terwijl de opzet toch in ieder geval de poging tot een intelligenter script doet vermoeden.

avatar van W.V.
Een nieuwe versie van het tillen van de casino's in Vegas, maar het is allemaal al eens een keer verfilmd, deze keer worden studenten ingezet die de kaarten tellen. Uiteraard komt na het aanvankelijke succes de klad er in en de consequenties die er aan zijn verbonden, verraad, bankroet, vrienden kwijt, dromen en toekomst kwijt, om daarna nog een keer een meesterzet uit te voeren nu met behulp van de z.g. vijand en wordt de bedrieger bedrogen en iedereen is weer gelukkig.
Deze film wordt gedragen door de rollen van Spacey en Fishburne, het andere deel van de cast doet hun stinkende best, maar worden door de oude rotten overvleugeld. Het verhaal is te mager om echt te boeien, daarvoor is dit onderwerp al te vaak, en beter, verfilmd. Maar omdat Spacey en Fishburne werkelijk iets van hun rol maken scoort de film een kleine voldoende

Vlot filmpje, niet slecht. De stijl en vormgeving deed me wat aan een Danny Boyle-film denken, veel kleur en snelheid.
Er wordt hier en daar niet geweldig geacteerd en ook de dialogen laten wel wat te wensen over. Toch vond ik de film van begin tot eind onderhoudend en heb ik me nergens verveeld. Luchtig vermaak, 3*.

Erg tegenvallende film. Op zich wordt de film mooi opgebouwd, maar weet het allemaal niet te onderhouden. Het meest nare aan de film is dat alle personages worden neergezet als genieën, maar stiekem best wel dom zijn. Sterker nog, ik vond dat Fishburn's personage nog het meest intelligent overkwam. Elk enigszins vernuft persoon zou toch moeten snappen dat je niet 17 keer naar hetzelfde casino moet gaan en dezelfde gebaren moet gebruiken. Met name het einde vond ik veel te gemakkelijk voor een stel genieën.

Verder erg jammer dat de uitleg van het kaarten tellen, waar de film immers over gaat, zo gehaast wordt uitgelegd. Datzelfde probleem gold voor de uitleg van het Monty Hall probleem (met het switchen van die deuren). Het klopt allemaal wel, maar als je er onbekend mee bent, kan ik me voorstellen dat je er geen snars van begrijpt.
Vond verder dat alleen Spacey en Fisburn acceptabel acteerden.

avatar van Black Math
Erg matig.

Het begin zag er leuk gestileerd uit, maar de rest van de film was visueel veel meer standaard. Soundtrack bevat veel "hippe" muziek uit die tijd zoals MGMT en Peter, Bjorn and John. Tja, wel aardig, maar niet meer dan dat.

Het onderwerp is zeker interessant, jammer dat het plot het laat afweten. Het eerste half uur waar de hoofdpersoon overtuigd moet worden is ronduit saai. Daarna loopt het gesmeerd, waarna je weet dat het ergens mis moet lopen, want een film zonder drama is natuurlijk geen film. Hier gaat het dus mis omdat de hoofdpersoon, die verder erg berekenend overkomt, ineens besluit de regels overboord te gooien en te gaan gokken. Dit is gewoon karaktermoord, want erg weinig karakteristiek voor het personage zoals het opgebouwd is. De verklaring van het personage dat hij zelf ook niet wist waarom hij dat deed is weinig overtuigend.

De verdere afloop kan uitgetekend worden zoals het in zoveel films gaat: Hij bereikt rock bottom, maar uiteindelijk komt natuurlijk alles goed. De twist zag ik aanvankelijk niet aankomen, maar vanaf het moment dat Spaceys personage nogal erg makkelijk overtuigd wordt om mee te spelen, is het meteen duidelijk dat er dubbel spel gespeeld wordt.

Acteerwerk is verder niet slecht, maar weet weinig aan te spreken. Zelfs Spacey, die ik toch altijd wel een erg aansprekend acteur vond, weet de boel niet te verheffen. Ik vroeg me overigens wel de hele tijd of hij de jonge acteurs hij op de set ook lastig heeft gevallen, maar dat staat verder los van de film.

Kortom, weinig subtiel en voorspelbaar. 1*.