Rogue One (2016)

3,54

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

443 BERICHTEN 71 MENINGEN
avatar van sandokan-veld
geplaatst: 27 december 2016, 21:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verrek, laat ik gewoon weer eens 4* uitdelen. Met enige twijfel, want 'Rogue One' is niet zonder zwakheden.

Vooral het eerste half uur is matig, zowel te gehaast als te veel hak op de tak. Het stuk space combat-op-meerdere-fronten op het einde voelt dan weer een beetje plichtmatig en gedateerd aan, en is misschien net een beetje té, na een al vrij lange tweede akte.

Maar al met al heb ik me prima vermaakt. Zeker ook door de casting van de altijd uitstekende Felicity Jones en Diego Luna als hoofdrolspelers, eindelijk eens een Star Wars-film die opvalt door sterk acteerwerk (verbaas me enigszins over de mensen hierboven die spreken van zwak acteren, zeker in vergelijking met het gehouteklaas uit de vorige Star Wars-films was dit echt een verademing imho).

De groep acteurs portretteert dan ook nog vermakelijke karakters die een soort knusse sfeer neerzetten van 'groep buitenbeentjes met een gestolen ruimteschip vs. het universum', wat eigenlijk heel de bedoeling is van de reeks. Het min of meer tragische einde is ook best gewaagd en indrukwekkend (voor een blockbuster).

Charmant en op de juiste momenten aandoenlijk. Eigenlijk gewoon de beste Star Wars-film die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van sierrra
geplaatst: 27 december 2016, 22:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na The Force Awakens weer een teleurstellende Star Wars film. Na het lezen van Catalyst wel met goede verwachtingen RO gaan kijken. Dat viel helaas nogal tegen. De relatie Krennic vs.Galen wordt nauwelijks meer uitgediept. Er wordt met geen woord gesproken waarom Galen en zijn gezin zijn gevlucht voor Krennic en the empire. Hoe Krennic hen in het begin van de film dan toch weet te vinden blijft een raadsel. Zowiezo is de rol van Galen in de film erg beperkt en komen we nauwelijks iets van hem te weten. Graag had ik ook meer gezien van Jyn nadat zij is gevlucht en onder de hoede was van Saw Gerrera en wat haar heeft gevormd tot wie ze is. Tevens zijn er veel te veel personages die niet boeiend zijn en weinig tot niets toevoegen aan het verhaal. Had men zich alleen geconcentreerd op de karakters van Jyn en Cassian en die meer diepgang gegeven had de film al een stuk boeiender geweest. Het eerste uur van de film was zoals hier al vaker aangegeven erg rommelig en onsamenhangend. De scenes op Scarif die we in de trailers zagen zien we helaas amper terug in de film. De AT-ATC s voelen nu erg aan als fanservice maar zijn amper dreigend en worden veel te makkelijk vernietigd. Dat de rebellen niet als een front optreden bevreemde mij ook enigszins. Na het zien van de vernietigende krachten van de Deathstar hadden ze naar mijn inziens weinig tot geen keus meer en was het stelen van de Deathstar plannen het enige logische wat men nog kon doen om nog enige kans slagen van te hebben. De aanwezigheid van Vader is leuk voor de fans maar voegt aan het verhaal weinig toe. Ik had liever gezien dat Vader Krennic in opdracht van de keizer had gedood en dan als opdracht had meegekregen het terughalen van de gestolen plannen wat weer mooi had aangesloten op deel IV. Nu was de aansluiting op deel IV ook wel oké maar is het contrast met de Vader, en dan vooral zijn skills met zijn ligthsaber, die we zien in deel IV wel erg groot. Als laatste had het mij wel cool geleken als Jyn in beperkte mate in bezit was geweest van the force en zij alleen door gebruik te maken van the force de datafiles had kunnen weten te bemachtigen. Al met al voor mij een matige film waar veel meer mee gedaan had kunnen worden.

geplaatst: 28 december 2016, 18:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best ironisch en apart, gisteravond zag ik deze Star Wars film in de Bioscoop (zelfs op zeer luxe wijze, namelijk met meebewegende D-box stoelen) en in de laatste scene van het verhaal zie je even Princess Lea in beeld (dit verhaal speelt zich namelijk af tussen Star Wars: Episode III en IV en sluit op het einde naadloos aan op Star Wars: Episode IV), wel niet gespeeld door Carrie Fisher, en op de terugweg naar huis hoor je dan in de auto op de radio (even na 22:00 uur) dat Carrie Fisher (ik zag haar pas geleden nog in "The Graham Norton Show" op de "NPO 3", waar ze o.a. sprak over haar nieuwe autobiografie boek "The Princess Diarist", zal nu wel zeker goed verkopen. Ik had haar in eerste instantie helemaal niet herkend, want van haar schoonheid destijds is niets meer van overgebleven en ze had nu ook een vreselijke stem) is overleden aan de gevolgen van een hartaanval opgelopen op 23 december tijdens een vlucht van Londen naar Los Angeles. Dus nadat ik eerst met plezier naar deze film heb gekeken, kreeg ik daarna het droevige bericht te horen dat Carrie Fisher op veel te jonge leeftijd (pas 60 jaar) is overleden.

Deze Star Wars film heeft min of meer het typische verloop (o.a. wat clichématig, vrij voorspelbaar, soms wat te langdradig en actie waarbij je geen bloed of verminkte lichamen ziet) van een Star Wars film, maar desondanks wist deze film me toch wel te boeien en vooral te vermaken. Want visueel (3D is zeker van toegevoegde waarde, hoewel ik het beeld soms wat te donker vond en de achtergrond soms wat te wazig vond) zag het er allemaal zeer prachtig uit (geweldige computer effecten) en ook bevat de film meer dan genoeg actie en zeker in het laatste gedeelte van het verhaal, waarbij de actie ook nog eens zeer fraai in beeld werd gebracht (had wel iets weg van "Operatie Overlord"). Omdat ik ook nog eens in een meebewegende D-box stoel zat, kon je de actie ook nog eens voelen (maar eerlijk gezegd viel het me wel een beetje tegen, maar vond ik het wel leuk om dat eens meegemaakt te hebben en zeker bij deze film. Daar betaal je overigens wel flink voor, namelijk in dit geval 16,80 euro). Verder bevat het verhaal voldoende tempo en gebeurt er meer dan genoeg, waardoor de film eigenlijk nergens echt saai is.

Het verhaal bevat ook regelmatig wat droge humor (o.a. op conto van de leuke robot K-2SO) en wat verder bijzonder in dit verhaal is, is dat iedere hoofdrolspeler in het verhaal doodgaat en dat vond ik best verrassend. Maar gezien de latere Star Wars: Episodes IV, V en VI, is het eigenlijk ook wel logisch, omdat ze daarin niet meer in voorkomen. Wat dat betreft is deze film dan vooral ook een lekkere opwarmer voor Star Wars: Episode IV, waarbij ook alle onduidelijkheden uit dat deel opeens logisch (logisch is eigenlijk meer van toepassing op "Star Trek" i.p.v. "Star Wars" ) zijn. Wat dat betreft vond ik het einde van deze film ook wel goed en je kan na het zien van deze film thuis gelijk Star Wars: Episode IV opzetten (wat ik overigens wel niet gedaan heb en juist heb zitten te kijken naar "The Opening of Misty Beethoven (1976)", waar ook veel actie en "Stars" in te zien waren ).

De cast doet het ook goed en leuk en bestaat zowel uit bekende acteurs als onbekende acteurs. Dat laatste geldt ook min of meer voor actrice Felicity Jones in de hoofdrol van Jyn Erso, die het overigens wel verdienstelijk deed en dat geldt ook voor de andere onbekende acteur Diego Luna in de hoofdrol van Cassian Andor. De bekende acteurs in deze film zijn Forest Whitaker (in de korte rol van Saw Gerrera), ik noem hem eigenlijk altijd de schele neger, Mads Mikkelsen (in de korte rol van Galen Erso, die zeg maar de geestelijke vader is van de beruchte "Death Star") en Donnie Yen (in de rol van de blinde Chirrut Îmwe, die steeds wordt bijgestaan door Baze Malbus, welke leuk gespeeld werd door Wen Jiang, en die beiden goed kunnen vechten). Donnie Yen kan ik vooral van zijn rol als "Ip Man" in de drie "Yip Man" films (een 4e deel is overigens opkomst). Van de onbekende cast vond ik het vooral Ben Mendelsohn als slechterik Orson Krennic het goed doen en vooral tijdens de opening van het verhaal waarbij hij Galen Erso dwingt om verder te gaan werken aan de "Death Star". Deze opening deed me ook zelfs een beetje denken aan de opening van de Oorlog / Komedie film "Inglourious Basterds (2009)". Ook (en tevens gelukkig) komt Darth Vader weer voor in het verhaal en gelukkig dit keer weer met de stem van James Earl Jones. Verder zien we nog een glimp van de robots C-3PO en R2-D2 en zoals bij de opening al aangegeven ook Princess Leia (gespeeld door Ingvild Deila).

Al met al heb ik me gewoon goed vermaakt (zeker vanwege de prachtige beelden en de vele actie) met deze Star Wars (noem het maar Episode 3,5) film in de bioscoop (zaal was overigens niet uitverkocht, maar voor circa 75% gevuld) en dat ondanks de lange zit (wel in zeer comfortabele D-box stoel) van ruim twee uren. Ik mag dan ook gerust zeggen dat deze film me geen moment verveeld heeft. Daarom krijgt deze Star Wars film net zoals de vorige Star Wars film, namelijk "Star Wars: The Force Awakens (2015)" (oftewel Episode VII), van mij gewoon hetzelfde punt, namelijk 3,5*.

avatar van pdonidvie
geplaatst: 28 december 2016, 19:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was vreemd om gisteren, na een tweede keer deze film gezien te hebben op het witte doek, te horen te krijgen dat Carrie Fisher die ochtend overleden was aan de gevolgen van een hartaanval. Rogue One eindigt namelijk met enkele woorden van de 19-jarige versie van het personage dat door haar vertolking zo bekend werd. Leia is altijd een jeugdliefde van me geweest, een onbereikbare natte droom. Ik ben met haar opgegroeid en erg aangedaan door het tragische nieuws.

Men heeft her en der kritiek op de CGI-versies van Tarkin en Leia, maar ik vond die laatste het hoogtepunt van de film.

avatar van filmkul
geplaatst: 28 december 2016, 22:08 uur [permalink]
Weer een redelijk sterke Star Wars film. De film begint wat rommelig en het duurt even voor je in het verhaal zit. De diverse hoofdpersonages worden nauwelijks voorgesteld en we springen van de ene planeet naar de andere. Eenmaal de draad gevonden te hebben stijgt de film razendsnel naar een hoog niveau en doet er richting het eind nog eens een schepje bovenop. Alles wat je van een sw film kan verwachten, zit er in. Leuk zijn het aantal verwijzingen naar A New Hope en de letterlijke aansluiting daarop. Wat uiterlijk betreft ziet alles er weer verbluffend uit. De hoofdrolspelers hadden wat krachtiger moeten zijn, met name Luna komt niet over als held. Yen en Jiang stelen daarentegen de show. Op en top vermaak. 4.0

geplaatst: 28 december 2016, 23:26 uur [permalink]
Ben geen Star Wars fan maar vind de films wel vermakelijk en vond The Force Awakens erg goed. Maar Rogue One deed het het hem niet voor mij. Het is niet slecht, maar meer dan een solide amusements film is het niet. Visueel natuurlijk schitterend, maar ik stoorde me een klein beetje aan de dialogen. Soms te geforceerd grappig of gewoon slecht (de typische strategie bespreking rond de tafel, tenenkrommend slecht). Had zelf graag wat meer gezien van Mikkelsens karakter.

Een kleine 3*

avatar van linxde1
geplaatst: 29 december 2016, 10:54 uur [permalink]
Leuke Star Wars film. Meer van zulken.

geplaatst: 29 december 2016, 11:09 uur [permalink]
wwelover schreef:
(de typische strategie bespreking rond de tafel, tenenkrommend slecht).

Hoezo?

avatar van Arri
geplaatst: 29 december 2016, 11:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond zelf de speech van Jones het dieptepunt van de film. Qua acteerwerk en regie inderdaad tenenkrommend slecht. Dit is een film die het moest hebben van de actie en verwijzingen, niet van de dialogen.

geplaatst: 29 december 2016, 11:46 uur [permalink]
Voor ALLE Star Wars films geldt: (althans, dat vind ik) dat ze het niet moeten hebben van de dialogen.

geplaatst: 29 december 2016, 11:53 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Eensch voor het grootste gedeelte. Als je Attack of the Clones met Rogue One vergelijkt dan lijkt Rogue One wel weer hoogstaand.

geplaatst: 29 december 2016, 12:04 uur [permalink]
Attack of the Clones is wel een dieptepuntje ja.. De gesprekken tussen Anakin en Padmé bijvoorbeeld..

geplaatst: 29 december 2016, 19:26 uur [permalink]
Aardige film, maar ik mis toch de humor en de orkest muziek. De personages komen nu ook niet echt tot leven. De imperial droide had nu een beetje ' braaf ' karakter. Ik zou hem wat meer ' gangsta ' gegeven hebben. Een wat sadistischer karakter, haha. Dat was leuk geweest. Nu toch een beetje ' the a-team ' achtig.

geplaatst: 29 december 2016, 19:46 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Hoezo?

Moeilijk uit te leggen. Maar gewoon dat ze langzaam een plan bedenken doordat er steeds iemand anders 1 zin toevoegt aan het idee zodat het groepsgevoel ook meteen beter wordt. Zo geforceerd allemaal.

geplaatst: 29 december 2016, 19:57 uur [permalink]
wwelover schreef:

Heb je nooit in een brainstorm sessie gezeten?

geplaatst: 29 december 2016, 22:10 uur [permalink]
horizons schreef:

Heb je nooit in een brainstorm sessie gezeten?

Zeker wel. Ik heb ook niks tegen het idee van zo'n 'sessie' maar ik vind het hier gewoon heel erg slecht uitgewerkt. Veels te makkelijk allemaal.

geplaatst: 29 december 2016, 22:13 uur [permalink]
wwelover schreef:

Dat heet ook wel beetje film, uur brainstorm sessie zou wel veel film in beslag nemen.

geplaatst: 29 december 2016, 22:15 uur [permalink]
horizons schreef:

Goh.. Maar dat vind ik geen excuus. Had gewoon beter uitgewerkt kunnen worden. Maar ja zoals ik al aangaf de dialogen zijn sowieso niet heel sterk in Rogue One

geplaatst: 30 december 2016, 00:48 uur [permalink]
Zeer matige film. Geen Star Wars vibes, overdreven en niet uitgewerkte links naar de voorgaande delen, matige acteurs, matige humor, geen duistere Star-Wars sfeer, doorsnee dialogen en eigenlijk gewoon niets meer dan een zeer flauwe actiefilm. Ik ben een groot Star Wars fan, maar ik wilde hier eigenlijk wel na zo'n 75 minuten uitlopen. Zeer teleurstellend.

avatar van horizons
geplaatst: 30 december 2016, 08:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dialogen hebben we het hierboven over gehad.
geen duistere Star-Wars sfeer,

Maar, eh, duistere Star Wars sfeer? Buiten einde van Empire Strikes Back en het meeste grimmige Star Wars gebeuren in Revenge of the Sith (vanaf order 66) zijn de Star Wars films nergens duister. Dus een film waarin alle hoofdrolspelers doodgaan past daar wel tussen. .

geplaatst: 30 december 2016, 09:31 uur [permalink]
realiteitspaard schreef:
niet uitgewerkte links naar de voorgaande delen.

Ja wat wil je? Tussen Episode 3 en 4 zit 19 jaar. Maar wat Rogue One o.a. leuk maakt, zijn juist de vele, vele en vele easter eggs.. Speciaal voor de fans. En dat moet zelfs voor een groot fan als jij leuk zijn.

Nou vooruit, misschien vind je dit dan leuker dan de film zelf.. ROGUE ONE: A STAR WARS STORY All Easter Eggs & References - YouTube

avatar van Rodger
geplaatst: 30 december 2016, 11:53 uur [permalink]
Prima film, ook al ben ik niet zo fan van Star Wars.
Het begin is wat saai en langzaam, maar naar mate de film volgt wordt deze steeds beter, met een mooie klapper op het einde,zeker als je deze in de bioscoop mag bewonderen.
3.0 ***

geplaatst: 30 december 2016, 17:23 uur [permalink]
realiteitspaard schreef:

Barstte toch gewoon van de SW vibes.

avatar van eRCee
geplaatst: 31 december 2016, 11:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het blijft grappig om te zien hoe sterk de afschuw voor bepaalde Star Wars films en de adoratie van anderen tussen users verschilt. De één vindt The force awakens helemaal kut en Rogue One een terugkeer naar de originele serie, de ander vindt de prent uit 2015 fantastisch en deze spin-off mislukt. Voor mij geldt dat ik alle Star Wars films die ik gezien heb op 2,5 of 3 sterren heb staan. In mijn optiek is universum erg vermakelijk, maar hebben de films zelf allemaal behoorlijke manco's (ja, ook The empire strikes back).

Zoals door velen al gezegd is de opening van Rogue One erg matig (daarop wint TFA het in elk geval) en komt de film pas in het tweede uur los. De beelden zijn vrijwel continu te donker en met het 3D wordt weinig gedaan. Vergeleken met bijvoorbeeld Fantastic Beasts legt Rogue One het in dit opzicht af. Verder zitten er behoorlijk wat klungelige zaken in het script die soms op de lachspieren gaan werken (het inpluggen van dat snoer bijvoorbeeld, en het dieptepunt de "master switch", een levensgrote hendel op een paneel midden op het strand waarvan het natuurlijk essentieel is dat die manueel wordt omgezet). De hier ook al eerder besproken pathetische dialogen zijn helaas een onuitroeibare Hollywood-ziekte waar we vrees ik nooit vanaf zullen komen.

Maar, wat er goed is zijn de grootse beelden, het gegeven dat werkelijk alle personages waarmee je je als kijker verbonden moet voelen het loodje leggen en het ontbreken van een zeemzoete romance. De tweede scene met Lord Vader vond ik ook erg tof, sowieso het einde.

Dus al met al blijft het goed vermaak en mogen er best nog wat spin-offs bij komen. Hoewel ik het stiekem nog leuker zou vinden als eens een onafhankelijke regisseur een obscure variant maakt zonder budget maar mét een goed script.

geplaatst: 31 december 2016, 18:48 uur [permalink]
Ben geen groot Star Wars fan, maar leuk vind ik het zeker. Elke film ga ik toch weer voor naar de bios.
Had geen grote verwachtingen van deze film en maar goed ook.
Zeker het eerste half uur is ronduit saai. Verder in de film word het beter ook kwa actie.
Maar het niveau van The Force Awakens word nergens gehaald.

avatar van Macmanus
geplaatst: 1 januari, 08:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Unbreakable.

Kan me erg vinden in eRCee zijn review. Star Wars is definitief in de harten gesloten. George Lucas wou het nog een beetje over een andere boeg gooien met 1, 2 en 3. Maar Disney heeft genoeg testpublieken losgelaten op het Star Wars universum en dus krijgt men wat het wil.

Dit deel laat zien dat Disney het uitmelken tot een kunst heeft verheven. Niemand die hierom heeft gevraagd, niemand die zich echt afvroeg hey wat is er tussen deel 3 en 4 gebeurt. Maar toch krijg het publiek zo een film. Disney, zo nobel als ze zijn, heeft wel aangegeven dat Rogue One geen trilogie wordt.

Maar goed ik doe vrolijk mee aan de hype. Moest toch wel de Imax versie zien maakte ik mijzelf wijs. Eigenwijs dat ik ben vond ik eerlijk gezegd het begin het leukst. Tempo lag hoog, zagen wat verschillende planeten. Ik ben net als eRCee geen fanboy. Het schommelt soms net tegen een 3.5 aan maar hoger zal het nooit komen. Maar ik kan een film wel waarderen die een hele eigen universum creëert. Ook de cast is best leuk gekozen. Iets wat pc wellicht, maar het waren ook daadwerkelijk goede acteurs. Riz Ahmed is geweldige acteur zelfs in een rol met zulke slechte dialogen weet hij nog gevoel te leggen. Iedereen kan veel beter maar zeg maar eens nee tegen zoveel geld en faam. Bepaalde dialogen kun je ook moeilijk met droge ogen uitbrengen. Daar schieten dit soort fantasy films altijd wat in door. Het is deels wel geestig. Trek eerst aan de switch, dan pas werkt het. Maar ook wel weer zo lazy geschreven door Hollywood.

Film gaat daarna zoals een blockbuster betaamd over naar een actievolle climax. Het is allemaal te doen. Komen nog hoop James Bond achtige scene om de hoek krijgen. Powercord aansluiten, zoeken naar een tape, waarna de hoofdrolspeelster na uren zoeken pas denkt aan haar bijnaam. (WAAROM ZOUDEN WIJ ALS KIJKER HET ANDERS ZO VAAK HOREN!) het is wel geestig maar dit op een 8.1 of als goed bestempelen geeft aan dat men slim word ingepakt. Micheal Bay is overal neergehaald voor zijn stompzinnige actiefilms. (maar zijn actie is dan wel echt heel goed) Maar hier is de fanboy wereld helemaal kritiekloos. Het even knap als onbegrijpelijk hoe Disney dat doet.

Ook ik kan hun force niet totaal weerstaan en kom nog op een redelijk aantal sterren uit. Maar wees gewaarschuwd, de dark force zit niet in de witte en zwarte pakken maar in een blauw kasteel.

3 sterren.

avatar van k.grubs
geplaatst: 1 januari, 23:19 uur [permalink]
Bij The Force Awakens werd ik vrolijk en kreeg ik het gevoel dat StarWars verder ging. Bij deze film krijg ik het gevoel dat ik wordt belazerd. Verspilling van acteertalent in een slecht script, een format waar niemand zich een buil aan kan vallen, bloedeloos geweld als in de A-team, seksloze helden. Op deze manier kan je eindeloos nieuwe starwars films uitbrengen: cute girl next door als heldin, beetje autistische tegenspeler, een amerikaanse hollywood ikoon, een europese hollywood ikoon, een droid met kinderachtige humor, elke vijf minuten een verwijzing naar een andere SW film. En natuurlijk eindeloze bolletjes en eierdozen die planeten en ruimteschepen voorstellen. In het geval van Rogue One wordt de blinde vechtende monnik uit de kungfu films er nog bijgesleept.
Teleurstellend zijn dit keer ook de kostuums, maar IJsland als locatie vond ik dan wel weer leuk. Zijn dat de scenes die men hier 'te donker' vindt?
Tsja, misschien krijg ik nu pas door hoe het format uitgemolken wordt? Of vond ik Daisy Ridley gewoon leuker? What's next, de jeugd van Joda in drie delen, de kinderen van Chewbacca?

avatar van Valii
geplaatst: 2 januari, 16:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iedereen die TFA en R1 heeft gezien ontkomt niet aan het maken van een vergelijk. Om dit maar direct uit de weg te ruimen: persoonlijk vind ik R1 lichtjaren veel beter.

In tegenstelling tot iemand hierboven vind ik de setting en het tijdperk wel degelijk interessant genoeg voor een op zichzelf staand verhaal. De Deathstar is één van de meeste iconische ruimteschepen uit de hele serie en the Battle of Scarif representeert de eerste overwinning van de rebellen op het keizerrijk. Het dunkt me dat er films zijn gemaakt rond minder materiaal. Door het spaarzame gebruik van de force zijn de scenes waarin het wel wordt gebruikt des te krachtiger (sowieso zijn de twee scenes met Lord Vader erg sterk; zeker de laatste is bijna een instant klassieker). Daarbij markeert dit op waardige wijze de totale absentie van de Jedi in deze periode. Ook van de terugkeer van een aantal helden (Raddus, Tarkin, Leia) en de (bijna) naadloze aansluiting op ANH werd mijn Star Wars hart uitermate blij. Met de keuze om uiteindelijk alle helden te laten sterven schiet deze film volledig door het plafond van zijn potentie heen. Verassend sterk!

geplaatst: 2 januari, 23:45 uur [permalink]
Heb het gevoel dat deze film serieus wat ontbrak aan creativiteit en dat probeert goed te maken door een aaneenschakeling van gevechtsscenes, die bovendien telkens worden opgelost door een resem Deus ex machinas, allemaal iets te gemakkelijk. Vond de film al bij al toch ondermaats gezien de hoge verwachtingen.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 3 januari, 09:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Morning-after-pi, hoeveel creativiteit verwacht je nog na 7 Star Wars films? Maar los daarvan, Rogue One speelt zich enkele weken/dagen voor A New Hope af, dus het meeste (op de nieuwe hoofdpersonages na) kennen we al uit A New Hope.. Toch krijgen we dan ''eindelijk'' een verklaring waarom de Death Star zo'n makkelijke zwakke plek had... En zelf vind ik de robot K-2SO eigenlijk best creatief. Zelden zo'n frisse kijk op een robot ervaren. En je geeft aan de Deus Ex Machina.. Hey kom op, het is Star Wars en geen 2001: A Space Odyssey. Plus alle hoofdpersonages gaan zo'n beetje dood. Dat is vrij uniek in Star Wars.

Hoe zijn de rebellen aan de blauwdruk van de Death Star gekomen? Nou, zo dus. Niets meer, niets minder. Rogue One is niet gemaakt om wat extra diepgang aan het Star Wars universum te geven. Nee, het laat zien hoe de rebellen aan de blauwdruk voor de Death Star zijn gekomen en waarom er zo'n zwakke plek is. En daar is actie voor nodig.. Heel veel actie en dat krijgen we. Ik denk dat je Rogue One met deze instelling moet kijken.