Rogue One (2016)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 134 minuten
Alternatieve titel: Rogue One: A Star Wars Story
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Gareth Edwards
Met onder meer: Felicity Jones, Diego Luna en Ben Mendelsohn
IMDb beoordeling:
7,8 (748.023)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 december 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Rogue One
"A rebellion built on hope."
De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 748023)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Rogue One: A Star Wars Story (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
Social Media
Acteurs en actrices
Jyn Erso
Captain Cassian Andor
K-2SO
Chirrut Imwe
Baze Malbus
Director Orson Krennic
Grand Moff Tarkin
Saw Gerrera
Bodhi Rook
Galen Erso
Video's en trailers
Reviews & comments
stormjager
-
- 6 berichten
- 3 stemmen
Lang naar uitgekeken maar toch licht tegenvallend. In IMAX theater te Arnhem gezien. Waar de vorige Star Wars film tenminste nog 1 3D scene had met de boeg van een ruimteschip die de zaal in kwam nu totaal geen 3D gevoel. Zit je dan meer als 2 uur met 2 brillen op je kop. Mooie beelden maar redelijk vlak verhaal. Verder verbaasd over de ruimteschepen. Deze leken wel gemaakt van Lego blokjes.... Ook de pakken van de stormtroopers die niks kunnen hebben blijven me verbazen. Wel een deathstar op kunnen tuigen maar geen pak voor je soldaten kunnen maken die een klap of schot overleven. Mager verhaal dus met weinig echte emotie. Je kan merken dat ze alle niches in deze serie aan het opvullen zijn.....
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Uitermate vermakelijke Star Wars. Lekker oldskool.
Inclusief capejes, Daft Punk achtige helmen en Commodore 64 achtige computers.
Maar het laatste halfuur (At-Ats!) is wel een visueel hoogtepuntje vol fijne Star wars herinneringen en je gaat met een grote glimlach de bios uit.
Mijn grote probleem was aanvankelijk wel de (veel te) internationale cast.
Ik snap sowieso niet helemaal het nut van dit soort franchises waar opeens een deel tussen 3 en 4 langskomt in hetzelfde universum maar met grotendeels andere personages.
Ik vind Donnie Yen, Mads Mikkelsen en Wen Jiang net zo cool als de next guy maar niet echt in een Star Wars film. laat staan nog een zuid-Amerikaan er naast.
Maar gaandeweg irriteerde dit me gelukkig steeds minder.
Leuk filmpje!
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
P.S. Was ik de enige die dat datacentrum en de omgeving nogal vond lijken op de Burj Khalifa in Dubai?
Dat lijkt me onmogelijk te missen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
deel 3 start direct waar deze film stopt
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Uitermate vermakelijke Star Wars. Lekker oldskool.
Ik vond dat voornamelijk voor heerlijke het laatste uur gelden. Ik zal het eerste uur, met al die warrige scenes waar het groepje rebels wordt samengesteld, niet snel nog een keer kijken.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Ik vond dat voornamelijk voor heerlijke het laatste uur gelden. Ik zal het eerste uur, met al die warrige scenes waar het groepje rebels wordt samengesteld, niet snel nog een keer kijken.
Toch was het begin met die vage marktjes en personages die er rondlopen in Jedda ook wel zo.
mcdaktari
-
- 7318 berichten
- 0 stemmen
Actie / Avontuur, ik dacht dat er toch ook minimaal sciencefiction bij hoort te staan, of zie ik dat verkeerd?
Alberic
-
- 55 berichten
- 131 stemmen
Actie / Avontuur, ik dacht dat er toch ook minimaal sciencefiction bij hoort te staan, of zie ik dat verkeerd?
Ja.
Star Wars bestaat nu al zo lang dat het echt geworden is ?
Warp
-
- 963 berichten
- 3058 stemmen
Voor mij toch één van de betere Star Wars films wat ik niet had verwacht. Het voelde nu meer als een echte oorlog en een stuk grimmiger en serieuzer (uiteraard met nog een vleugje humor) dan de andere delen of zoals vorig jaar The Force Awakens. 'De karakters waren wat minder uitgewerkt', ja dat klopt. Echter gaan ze wel allemaal dood, en loopt het eens niet goed af voor hun maar zorgen ze toch voor een klein beetje hoop op het einde. Zo'n einde heeft toch een grotere impact op mij. De beperkte tijd van Darth Vader ergerde ik me totaal niet aan. Er is al een hele trilogie die over hem gaat. De beperkte scenes met name de eindscene maakte het daardoor zo krachtig dat hij niet de hele tijd in het scherm is. De eindscene loopt dan ook ontzettend soepel over naar A New Hope die ongeveer een kwartier erna begint.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Hoge scores toch wat vreemd voor zo'n een chemieloze bende.
Hoge scores voor iets waar ik lage verwachtingen bij had. 
kleintje 2
-
- 473 berichten
- 970 stemmen
Ben net 20 minuten terug van de voorstelling. Hij was geweldig. Hij brengt de war echt terug in star wars, het laat meer zien van de rebellen acties zelf. Echt geweldig 
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Hij brengt de war echt terug in star wars,
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Mijn grote probleem was aanvankelijk wel de (veel te) internationale cast.
Ik snap sowieso niet helemaal het nut van dit soort franchises waar opeens een deel tussen 3 en 4 langskomt in hetzelfde universum maar met grotendeels andere personages.
Ik vind Donnie Yen, Mads Mikkelsen en Wen Jiang net zo cool als de next guy maar niet echt in een Star Wars film. laat staan nog een zuid-Amerikaan er naast.
!
Thank you!
In deze PC-tijden is het risky om daar een opmerking over plaatsen, maar ik stoorde me bij TFA ook al aan die gozer met z'n dikke Schotse accent, dus misschien geeft me dat een pass.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Ik heb mij denk ik te veel laten beïnvloeden door de vele positieve reacties, maar ik liep gisteren toch teleurgesteld de bioscoop uit. Ik weet niet precies waar het in zit, maar ik kwam nauwelijks echt in de film. Ik denk dat het voornamelijk in het slechte acteerwerk en de regie zit, het voelde alsof er een stel B-acteurs (wat het niet zijn) gedropt zijn op een Star Wars set. Wat uitzonderingen daar gelaten.
Production design, CGI en cinematography was wel echt genieten. Evenals de vele subtiele easter eggs. Muziek daarentegen dan juist weer een teleurstelling, jammer dat Alexandre Desplat zijn plek heeft opgegeven.
Het einde van de film, en dan bedoel ik echt de laatste 10 minuten, was dan wel weer heel goed, richting de 5 sterren voor mij. Ik kreeg kippenvel van hoe mooi het aansluit.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
In ieder geval heeft Prinses Leia een hartaanval gehad en gaat het nog niet zo goed met haar.
[Update 2] 'Star Wars'-actrice Carrie Fisher in ziekenhuis na hartaanval | Filmtotaal filmnieuws
martijnk
-
- 774 berichten
- 310 stemmen
Ik vond dat voornamelijk voor heerlijke het laatste uur gelden. Ik zal het eerste uur, met al die warrige scenes waar het groepje rebels wordt samengesteld, niet snel nog een keer kijken.
Helemaal eens! Maar het laatste uur maakte alles meer dan goed 
james_cameron
-
- 7013 berichten
- 9796 stemmen
Aangename verrassing, dit sprongetje buiten de reguliere Star Wars-films. Daar profiteert regisseur Gareth Edwards behoorlijk van- je merkt dat hij minder vastzit aan regeltjes en plotlijnen dan bijvoorbeeld J.J. Abrams met The Force Awakens van vorig jaar. Het resulteert in ieder geval in een vlot en zeer onderhoudend spektakel, met heel veel aktiescenes en imposante special effects. De cast is ook een leuk samenraapsel. Minpuntjes zijn er natuurlijk ook: die CGI-versie van Peter Cushing had van mij niet gehoeven en ongeveer halverwege loopt de boel behoorlijk vast in allerlei motiverende speeches. Het lijkt verdomme Independence Day wel. Gelukkig wordt dat naar het einde toe meer dan goedgemaakt, met de beste en meest spectaculaire finale van alle Star Wars-films tot nu toe.
thgryda
-
- 15 berichten
- 244 stemmen
Lang naar uitgekeken maar toch licht tegenvallend. In IMAX theater te Arnhem gezien. Waar de vorige Star Wars film tenminste nog 1 3D scene had met de boeg van een ruimteschip die de zaal in kwam nu totaal geen 3D gevoel. Zit je dan meer als 2 uur met 2 brillen op je kop. Mooie beelden maar redelijk vlak verhaal. Verder verbaasd over de ruimteschepen. Deze leken wel gemaakt van Lego blokjes.... Ook de pakken van de stormtroopers die niks kunnen hebben blijven me verbazen. Wel een deathstar op kunnen tuigen maar geen pak voor je soldaten kunnen maken die een klap of schot overleven. Mager verhaal dus met weinig echte emotie. Je kan merken dat ze alle niches in deze serie aan het opvullen zijn.....
Ik reageer hier normaal niet vaak, ben meer actief op MuMe maar die uitleg over de Death Star opsmukken en de Storm Troopers... Je beseft dat de film zich voor EP4 afspeelt en dat dit de originele DS is? Je kan toch nu geen stormtroopers introduceren met een enorm sterke armor? Dat houdt toch geen steek gezien ze die in de originele trilogie klaarblijkelijk ook niet hadden?
Graaf Machine
-
- 9808 berichten
- 1421 stemmen
Houdt sowieso geen steek. Kijk nou eens gewoon naar onze eigen legers anno nu (niet de Nederlandse, maar gewoon de beste wereldwijd). De sterkste tanks, geweldige vliegtuigen, ongelooflijk geavanceerde marineschepen, drones, computers etc. maar een soldaat gewoon in zijn gevechtsoutfit is met een knuppel of schot uit te schakelen. Machines zijn wat anders dan soldatenpakkies.
LPMM
-
- 58 berichten
- 964 stemmen
Rogue One - A Star Wars Story:
In mijn review van Star Wars Ep VII heb ik aangegeven dat dit voor mij absoluut niet de film is waar ik op zat te wachten. Dat was naar mijn gevoel een soort van remake van A New Hope. Een remake is Rogue One zeker niet, maar is dit dan de Star Wars film waar ik op had gehoopt bij het uitkomen van VII? Nee, dat is Rogue One niet. Dat heeft niks te maken met of het een goede film is of niet. Waar het wel mee te maken is dat dit niet echt een Star Wars film is. Dit is meer een oorlogsfilm die zich in "A Galaxy, Far Far Away" afspeelt. Maakt dit de film slechter? Zeker niet.
Rogue One vertelt het verhaal van een groep rebellen die zich inzetten om een blauwdruk te bemachtigen met daarop het antwoord op de vraag, hoe de Death Star te vernietigen is.
In tegenstelling tot de vorige SW film, wijkt Rogue one af van de gebruikelijke "Box-office" formule. In deze formule is het namelijk zaak, zoveel mogelijk mensen en daarmee dus zoveel mogelijk leeftijden aan te spreken. Cruciaal hierbij zijn de jonge kinderen die zodoende hun hele gezin mee kunnen nemen naar de film wat veel geld oplevert.
Rogue One is echter een film geworden die voor kinderen wellicht als saai gezien kan worden. Zeker het eerste uur zien we een rustige opbouw, waarin de nieuwe personages voorgesteld worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste technieken waardoor we pas echt de Star Wars wereld met zijn prachtige planeten kunnen zien, zoals George Lucas het in zijn prequels bedoeld had (maar zoals de star wars fans onder ons zullen weten niet uit de verf kwam toen doordat CGI nog niet was waar het nu is). Ik heb de film in Dolby Cinema bekeken wat er echt voor zorgde dat de wereld van Star Wars levendig werd. Nog nooit eerder in Star Wars films heb ik echt het gevoel gehad dat je je echt in een andere wereld begeeft.
Tijdens het bekijken van het eerste uur werd me wel duidelijk dat dit niet een film is zoals alle andere films in het Star Wars universum. In deze film is de scale veel kleiner en wordt er gefocust op de normale Rebel ipv de kopstukken van de opstand. Dit geeft een veel rouwere rand aan de film en geeft ook meer het gevoel dat je je in een soort van "burgeroorlog" begeeft. Heeft dit ook nadelen? Ja, door te kijken naar het kleine plaatje zien we minder van de Jedi en de Sith en alles wat met de Force te maken heeft. Natuurlijk weet ik van de monnik met zijn: "I'm one with the force and the force is with me." Maar dit is toch anders dan films waar alles van te voren bepaald wordt door the Force (bijv. een uitverkorenen om balans in de Force te brengen).
Ook blijft het verhaal hier en daar te makkelijk, waar het op andere momenten juist wel de diepte opzoekt en in gaat.
Waarom zo'n hoog cijfer? Ik ben van mening dat dit het maximale vermaak is wat je uit een Block-buster kunt halen. Maar weinig blockbusters kunnen zo'n sterk verhaal combineren met een gigantisch geweld aan special effects wat lijdt tot een aantal geweldige scènes. Voor het eerst in de serie, ondanks dat het verhaal afwijkt van het verloop van de andere delen, heb ik echt een andere wereld kunnen zien, de Star Wars wereld. Dit resulteerde in een film van topformaat en in de beste film van de Franchise. Het is niet alleen een volledig op zichzelf staande film, maar wekt gelijk weer je interesse om de andere delen ook weer te herzien.
Met Rogue One gaat de franchise weer de goede kant op. Ik heb me geweldig vermaakt en geef daarom deze film een zeer hoge 4,5*.
Ondanks dat de film zelf al goed was, heeft een scène zeker voor het verschil tussen een 4,0* en een 4,5* gezorgd. Iedereen die deze film heeft gezien hoort natuurlijk direct te weten waarover ik het heb. Ondanks dat wil ik hem toch nog even bespreken:
Ik heb het natuurlijk over de Darth Vader vechtscène. Niet alleen is deze scène enorm goed en bruut en daarmee de beste vechtscène uit de totale serie, dit laat eindelijk de kracht van Darth Vader zien. In ep III zien we natuurlijk ook al een sterke Anakin, maar die is ernstig verwond en het is maar de vraag hoe goed hij nu nog is. In de originele trilogie vecht hij alleen met een oude man die sowiso al wilde sterven en met zijn zoon die amper zwaardvechttraining gehad heeft. Toch wordt Vader in heel de galaxy het meest gevreesd, sterker nog in ep VIII zegt Rey tegen Kylo Ren: "you're afraid you'll never be as powerful as Darth Vader". Nou dames en heren, eindelijk zie je dan wat je eigenlijk al altijd hebt willen zien. Vanaf het kijken in de donkere gang weet je al wat gaat gebeuren en Vader laat zien hoe sterk en machtig hij is. Deze scène heeft voor mij de film echt gemaakt en maakt het verschil tussen een 4* en een 4,5*.
The_CrY
-
- 168 berichten
- 472 stemmen
Vind het zeker wel een Star Wars film. Wie wat meer kent van Star Wars en ook de Clone Wars TV serie heeft gezien zal hier kunnen smullen. Niet alleen komen er karakters uit die serie hier eindelijk op het doek, maar ook heeft de sfeer heel veel weg van die bij de TV serie. Dit is uiteraard alleen maar positief. Ik ga verder geen redenen geven voor mijn hoge cijfer, die hebben mijn voorgangers al perfect uiteengezet. Deze film geeft me hoop op een goede Episode 8.
Donkerwoud
-
- 8673 berichten
- 3946 stemmen
Na 'Star Wars: Episode VII - The Force Awakens' (2015) was ik voorlopig verzadigd op het gebied van sterrenoorlogen. Gelukkig zijn de mystieke zweverigheid en de nostalgische verwijzingen naar de gloriedagen van de franchise op een zijspoor gezet, want 'Rogue One' (2016) gooit het over een andere boeg: het is duister en grimmig. Misschien was 'The Force Awakens' nodig om de magie van de mythologie terug te brengen, maar met deze nieuwe telg gaat de franchise meer richting de serieuze sciencefiction en weg van de veiligere Disney-aanpak. Binnen de grenzen van wat het Star Wars-universum toelaat, is het een oorlogsepos waar vele slachtoffers zullen gaan vallen. De duistere insteek zorgt vooral voor enkele verrassingen in de tweede helft: als de actie volledig losgaat en het lijkt of je middenin een chaotische oorlogsfilm terecht bent gekomen. Een groot mankement is dat de opbouw naar dat bevredigende slotstuk een beetje lang duurt en van de clichés aan elkaar hangt, maar desalniettemin spoelt de knetterende finale die bittere smaak weg met een perfecte afronding. Voor mij (als niet-fan) één van de beste Star Wars-films.
EVIL '84
-
- 415 berichten
- 294 stemmen
Sluit ik me bij aan, lekker veel nostalgie en goede actie!
Had iets meer blockbusters verwacht in de bios zo aan het eind van het jaar, ben toen maar naar Rogue One gegaan, hij is mij zeker niet tegengevallen!
Enige twee punten van kritiek vond ik dat het begin nogal langdradig was en de hoofdpersonages me niet echt zijn bijgebleven. Ik zou ze bijvoorbeeld niet meer bij naam kunnen noemen.
Ik vond het wel gaaf dat ze die CGI-versie van Peter Cushing in de film hebben gedaan, toch leuke fan-service! Stoorde me niet. Ook princess Leia op het eind vond ik goed gedaan. Als je goed oplet in de film zie je wel meer bekende personages terugkomen en verschillende easter-eggs. En natuurlijk het hoogtepunt met Darth Vader aan het einde, top!!!
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
Erg goede film. Eerste uur vond ik een beetje rommelig, maar zeker niet slecht. De nieuwe hoofdpersonen die geïntroduceerd worden waren leuke karakters. Vooral Jyn Erso en de nieuwe robot waren twee leuke nieuwelingen. Die robot zorgde echt voor een leuke komische noot.
De scenes met Darth Vader vond ik erg sterk, ook leuk dat Tarkin ook nog langs komt. Ik vond de GG omtrent Tarkin best wel goed gedaan. (Dat geld overigens ook van GG-versie van Leia)
In de tweede helft van de film wordt erop het gebied van actie alles uit de kast worden gehaald. De actie scenes vond ik geweldig. Ook heel mooi gedaan dat de film (bijna) naadloos aansluit op A New Hope.
De muziek is van de hand van Michael Giacchino. Zoals verwacht keren ook een aantal thema’s van Williams terug. Wat ik ook erg goed vond is dat ook een paar wat relatief onbekende thema’s terug keren. Zo vond ik het bijvoorbeeld een aangename verassing om naast "The Imperial March ook het imperial Motif te horen in de film. Echt heel goed dat niet alleen de bekende oude thema’s terug keren.
Ondanks dat oude muziek terugkeert is een groot deel van de muziek nieuw. Michael Giacchino komt met een paar redelijk goede thema’s aanzetten. Net als Williams bij The Force Awakens komt ook Giacchino met een thema aanzetten voor het vrouwelijke hoofdpersonage . Het thema van Jyn Erso haalt het bij lange na niet bij Rey, s thema, maar toch vond ik ook Jyn Erso thema erg mooi. Het thema lijkt wel erg op een thema wat Michael Giacchino eerder dit jaar heeft gecomponeerd voor Star Trek Beyond. Naast het thema van Jyn erso komen er in de film ook nog een paar andere mooie thema’s van Michael Giacchino voorbij.
Ik stoorde mij een beetje aan het koorgebruik in de Darth Vader scene aan het eind van de film. Het eind van de film vormt een soort burg naar A New Hope. Ook op muzikaal gebied wordt aan het eind van de film thematische naar het begin van A New Hope toegewerkt. Die koormuziek sluit helaas helemaal niet aan bij de muziekstijl uit A New Hope. Met de koormuziek onder de Darth Vader scene wordt meer gerefereerd naar de koormuziek uit Revenge of the Sith. Ik had liever onder de Darth Vader scene muziek gehoord die qua stijl wat meer aansluit bij A New Hope, zeker omdat de rest van de muziek tijdens de laatste paar minuten van de film wel mooi aansluit.
Maar al met al ben ik toch erg tevreden met het werk van Michael Giacchino. De muziek van Williams wordt niet overtroffen of benaderd, maar de thema’s van Michael Giacchino zijn ook zeker niet slecht. Oorspronkelijk zou Alexandre Desplat de muziek componeren voor deze film. Helaas ging dit niet door, ik was namelijk wel benieuwd wat Desplat voor deze film gedaan zal hebben.
Ik had eerlijk gezegd niet zo hoge verwachtingen van de film, maar ik ben positief verrast
.
4,0*
RaoulDuke
-
- 377 berichten
- 917 stemmen
Met gemengde gevoelens de bioscoop verlaten. Film ziet er visueel schitterend uit. Plus voor de actie, de decors en de fotografie. Minnetje echter voor het acteerwerk, en de dialogen . Niet dat het slechte acteurs zijn, maar meer ´n geval van miscasting.
Verder ook weinig pakkende, en hier en daar zelfs tenenkrommende oneliners. Peter Cushing is hier, ironisch genoeg, de beste acteur. De personages en het verhaal wisten bij mij verder maar weinig emoties op te roepen.
Had voor een groot deel van de film het idee dat ik naar een, prachtig weliswaar, rariteitenkabinet zat te kijken. Eindoordeel niet meer dan een voldoende. De robot was overigens wel ´n aangename droogkomische toevoeging.
Henry Spencer
-
- 468 berichten
- 1197 stemmen
Een episode die me toch wel wat tegenviel. Heeft nochtans zijn sterke en zwakke kanten, maar de balans draait voor mij negatief uit.
Sterk:
- visuele stijl: oogt net als The Force awakens opnieuw weer wat robuuster en materiëler dan de prequels
- slot: geen geforceerde happy-end oplossing voor de hoofdrolspelers
Minder sterk:
- acteerwerk: weinig inspirerend, geen memorabele karakters, geen nuances, maar gewoon net voldoende om het verhaaltje vooruit te laten draven naar de finale
- scenario: weer veel terugkerende stereotypische situaties en intriges (vader-dochter, de cavalerie schiet te hulp, moedige outsiders, afvalrace van de personages, ...)
Zwak:
- moderne militaire gevechtstaferelen: wanneer ik naar gedetailleerde beelden van oorlogsgeweld zit te kijken inclusief eigentijdse bombardementen, machinegeweren, paracommando-operaties, enz. vraag ik me een aantal dingen af: Is dit in een galaxie ver weg van hier of gebeurt dit ergens in een land waar ze Arabisch spreken en in Allah geloven ipv The Force? Wat voor beeld van oorlog en conflict krijgen mijn kinderen als ik met hen naar deze film kijk (is dit nog wel voor 'alle leeftijden'?) Zijn we weer af naar 'good guys vs bad guys' na de toch veel genuanceerdere boodschap in Return of the jedi (boetedoening van Darth Vader) en The Force awakens (stormtrooper met gewetenscrisis)? Nee, als oorlog en geweld niet kritischer kan gebracht worden dan dit, ben ik niet tevreden;
- de botox-lippen van de heldin van het verhaal: stop toch eens met die belachelijke ingreep, mensen!
Leno
-
- 5921 berichten
- 4408 stemmen
De beperking van deze film (het is - en kan ook alleen maar - een 'stand alone' film zijn) is meteen de sterkte van de film. Wat we tegenwoordig heel veel zien is dat er ingecalculeerd wordt dat er de nodige vervolgen gaat komen, waardoor er allerlei verhaallijntjes worden ingezet die nog afgerond moeten worden. Daarnaast gaan de karakters (de goeie) er nooit aan en schieten alleen de goeierikken met scherp[. Dit blijft hier achterwege, wat een zeer meeslepende climax opbrengt.
Het begin, waarbij er in korte tijd verschillende planeten aangedaan wordt, is even lastig te volgen (waar zijn ze nu weer?) maar al snel blijkt dat het met sfeer en setting goed zit. De karakters worden aardig gepresenteerd en meteen is al het genieten van de Star Wars 'vibe'.
Het middenstuk is wat minder zeker de scenes rondom de dood van Galen zijn niet zo sterk. Toch herpakt de film zich snel weer om uit te monden is een bijzonder spectaculaire climax.
Vorig jaar ging het nog de verkeerde kant op 'dankzij' Abrams; Ewards laat zien hoe het echt moet. In vormgeving, verwijzingen en kleine details (fantastisch hoe de Death Star opdoemt bijvoorbeeld) bewijst hij (bijna) zijn respect aan Star Wars. Daarnaast wordt er slim omgegaan met het iconiche karakter Darth (lord) Vader. We zien hem weinig, maar des te meer indruk maken deze scenes.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
De film inmiddels 2x gekeken en ik blijf bij mijn 3,5*. Vooral het eerste uur is echt niet zo boeiend. De karakters worden niet zo goed geïntroduceerd. Saw Gerrera moeten we bijvoorbeeld kennen uit de serie The Clone Wars, maar daar heb ik nog nooit ook maar 1 sec van gezien. Jammer, want de laatste 45 min is echt 5 sterren waard!
Walter S.
-
- 1714 berichten
- 1369 stemmen
Eerste Star Wars film die ik zie. Ik kon het prima volgen ondanks dat alle voorkennis miste. Het zag er mooi uit, dat trekt mij ook voornamelijk in dit soort sf films. Ik vond het wel een vrij lange zit, in het begin kon ik de concentratie nog wel vasthouden, maar tegen het einde vond ik het wat lang duren, die intergalactische oorlogen zijn mij wat te eentonig. Al met al een keurige 7, maar geen film die me erg lang bij zal blijven.
Pre- en sequels

Solo: A Star Wars Story
2018
234 reacties
Bekijk ook

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Fantasy / Sciencefiction, 1980
723 reacties

Star Wars
Fantasy / Sciencefiction, 1977
1.066 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Fantasy / Sciencefiction, 1983
706 reacties

David Attenborough: A Life on Our Planet
Documentaire, 2020
54 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Sciencefiction / Fantasy, 2005
2.022 reacties

Hacksaw Ridge
Biografie / Oorlog, 2016
474 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









