The Opening of Misty Beethoven (1976)

Alternatieve titel: Misty Beethoven

Erotiek / Komedie

geregisseerd door Radley Metzger
met Jamie Gillis, Constance Money en Terri Hall

Dandy Seymour Love (Jamie Gilles) ontdekt in Pigalle, Parijs een interessante dame, Misty Beethoven (Constance Money). Ze werkt in een erg vuile bioscoop/sekstent, maar hij raakt geobsedeerd door haar en wil haar de Top of the Bill maken. Maar dan moet er nog veel kennis opgedaan worden. Gaat Misty slagen voor haar examen?

FisherKing
Een van de hoogtepunten van het Adult genre.

Buiten het feit dat het een fantastisch jaren 70 tijdsbeeld geeft, én een prachtscore, met voldoende acteergeweld is dit een van toppers.
Maar de humor in de film is briljant.

"you want a first Class Ticket to Rome ? Sex or Non-sex ?"

Prachtig.

Radley Metzger is briljant. 4*

avatar van Hemdale
Beetje vreemd tijdstip gezien deze film. De één is aan de koffie om 10 uur 's ochtends en ik zat al porno te kijken.

Maar goed, dit is toch wel één van de betere adult films die ik ooit gezien heb. Humoristisch, lekker muziek, prima acteerwerk.. allemaal wat je bijna nooit tegenkomt in porno films, vooral de films van tegenwoordig niet.

"Don't talk with your mouth full!"

Porn op z'n best. Deep Throat kan hier niet tegenop!. 4*.

En uh, nog bedankt voor de tip, FisherKing

avatar van niethie
Weet niet of ik dit hier wel mag plaatse om dat het een pron film is, maar wou vragen of iemand misschien weet waar ik deze film kan kopen, vinden misschien heeft iemand hem en wil er van af (mag ook een video zijn). Ben er gewoon erg benieuwt naar vooral omdat het zo'n klassieker is. Heb gezien dat je hem bij rodisc kan bestellen, maar vind 26 euro toch echt iets te duur. Als iemand me kan helpen, zou ik erg dankbaar zijn. Alvast bedankt.

avatar van BwuceLi
Opening of Misty Beethoven, The 4/5

De kans is groot dat iemand in jouw familie deze film ooit in de bioscoop gezien heeft, ookal willen ze het niet toegeven.
Een beetje spijtig want "The Opening of Misty Beethoven" is een erg geestige film, misschien wel HET hoogtepunt van de porno chic in de jaren 70. De film wordt nog steeds regelmatig gescreend op campussen en middernachtvoorstellingen.
De acteerprestaties zijn zowaar te pruimen en de grappen zijn dikwijls echt spitsvondig.
Metzger zou nogmaals toeslaan met het erg leuke "Barbara Broadcast" (Anette Haven!!!!!), Constance Money zou snel van het pornotoneel verdwijn terwijl Jamie Gillis "uitgroeide" tot 1 van de meest gesolliciteerde pornosterren in de jaren 70 en 80. Zie ook het hilarische "Dracula Sucks" met Gillis en een jonge, maar niet minder behaarde Ron Jeremy.

avatar van niethie
Zoals in mijn eerdere bericht al te lezen was ben ik altijd enorm benieuwd naar deze film geweest, het is naar mijn weten de enigste adult film met zo'n klassieke status, en terecht! Mocht Jack Horner (Burt Reynolds zijn personage uit Boogie Nights) zijn big-budget droomfilm ooit gemaakt hebben, had het er waarschijnlijk zo uitgezien. Vooral het eerste half uur is geweldig. Heerlijke dialogen, met veel zelfspot. Wat ik vooral leuk vond was dat seks vaak op zo een manier naar de achtergrond werd gedrukt en er zo een serieuze ondertoon aan vooraf ging, dat het bij momenten op een hele gewone speelfilm leek. Helaas hield dit niveau niet aan en ging het (net zoals in iedere genrefilm) op een gegeven moment wat vervelen. Er zitten wel wat smaakvol in beeld gebrachte scenes in, maar echt vermakelijk kon ik de tweede helft niet noemen. Maar och, het blijft immers een pornofilm, dus het was te verwachten...

2,5 sterren

Jeez, wat een film weer haha.

Eigenlijk compleet niet opwindend, maar heeft wel iets lolligs door de aparte cultsfeer. Lijkt eigenlijk meer op een soort komische Clockwork Orange meets My Fair Lady dan op porno.
Scenes in het vliegtuig zijn inderdaad wel het grappigste.

Ik vind dat @kos het hierboven prima verwoordt. De grappige situaties, met als hoogtepunt de komische scènes in het vliegtuig, nemen al vrij snel de overhand boven de erotiek, want dat is toch vooral meer van hetzelfde en de film had daarom best wat korter mogen zijn.
Door sommigen wordt dit bestempeld als een pornografisch meesterwerk. Nou ben ik niet deskundig op dat gebied, maar dat zie ik er toch niet aan af. Maar is het af en toe wel lachen geblazen.

Of dit de beste seksfilm aller tijden is, weet ik niet, maar ik vond het wel een bovengemiddeld goede film. Is natuurlijk een soort alternatieve Pygmalion. Het verhaal, de humor en de seks gaan naadloos in elkaar over. Vooral de scènes in het vliegtuig ('seks of geen seks?') vond ik goud. 'Wacht buiten maar op me, moet eerst Napoleon even doen'. Terwijl ik normaal absoluut niet van Amerikaanse humor hou. Heb gefascineerd zitten kijken en me geen minuut verveeld. Behoort zeker tot het beste dat Radley Metzger heeft gemaakt. Vond Constance Money top in deze film. Jammer dat ze zo snel een punt achter haar carrière heeft gezet.

avatar van niethie
Die gelimiteerde dvd/br-uitgave hiervan, waar verhoeven al eens naar linkte, is echt geweldig. Iemand enig idee of die nog ergens te krijgen is. Bij amazon in elk geval niet meer...

Dit is natuurlijk zowel letterlijk als figuurlijk een "ruk" film. Letterlijk omdat daar vroeger in de jaren 70 natuurlijk op gerukt werd (overigens ook in deze film, want ik heb in totaal iets van 12 spuitende / lekkende penissen gezien. Oftewel één zaadlozing per 7 minuten. Hoogtepunt daarbij was 3 zaadlozingen tegelijk door Misty Beethoven, namelijk met zowel haar mond als met beide handen), waarschijnlijk destijds ook in de bioscoop (waar Porno gewoon te zien was en je niet verbaasd moest opkijken als je popcorn een knoflook-achtige smaak had. Maar meestal lag alle popcorn gewoon op grond, vanwege het gat in de bodem wat men maakte in de popcorndoos ) zoals in de opening van het verhaal, en figuurlijk natuurlijk omdat deze film als verhaal weinig voorstelt. Maar goed, het verhaal is bij dit soort films natuurlijk bijzaak en voor het verhaal kijk je dit soort films natuurlijk ook niet.

Dat deze film stamt uit de jaren 70 is natuurlijk goed te zien aan de acteurs en actrices, omdat ze allemaal flink behaard zijn tussen de benen (de schaamstreken staan ook centraal in deze film en de borsten staan maar op het tweede plan) en ook omdat ze allemaal puur naturel zijn (dat is hedendaags natuurlijk anders en dan doel ik niet zo zeer op siliconen borsten, maar vooral op tatoeages verspreidt over het lichaam), maar ook omdat men van deze film een verhaal (komisch zelfs) heeft gemaakt en dat komt tegenwoordig eigenlijk niet meer echt voor (zeker niet op deze manier) in de Porno industrie en Porno is natuurlijk zeker van toepassing in deze film. Want zo zie (gedetailleerd in beeld gebracht) je o.a in de film pijpen (heel veel zelfs) met klaarkomen, beffen in oerwoud (wel stijlvol in beeld gebracht), maar ook neuken en dat laatste zelfs anaal als daarbij een man (een zekere rijke Lawrence Layman, die tevens de uitgever is van het erotische blad "Goldenrod") wordt genomen door Misty Beethoven met een voorbinddildo. Terwijl deze man in zijn kont wordt genomen door Misty Beethoven, neukt hij tegelijk zijn vrouw / vriendin Barbara.

Het verhaal omtrent verslaggever Dandy Seymour Love (gespeeld door Jamie Gilles, die ik overigens veel vond lijken op Elliott Gould), die in een Parijse bioscoop het hoertje Misty Beethoven (gespeeld Constance Money) ontdekt en samen met de rijke Geraldine Rich (gespeeld door Jacqueline Beudant) van haar een wereldster wilt maken, stelt natuurlijk weinig voor, maar weet opzicht wel nog te vermaken door de aanwezige humor en natuurlijk ook door het vele bloot (beter gezegd Porno). Met name de humor tijdens de vliegtuig scenes (er wordt namelijk veel gereisd in het verhaal, naar o.a. plaatsen als Parijs, New York, Rome en Genève) is best geinig en bevat daarbij hilarische teksten (vooral op conto van de stewardessen) zoals het moment dat Dandy Seymour Love in het vliegtuig (reist 1e klas) instapt en een stewardess naar zijn wensen vraagt:

Stewardess: The destination is New York, and that's first class ?
Dandy: Correct.
Stewardess: Which part of First Class ? Sex or non-sex ?
Dandy: Sex.
Stewardess: First Class sex non-smoking or First Class sex smoking ?
Dandy: First Class sex non-smoking.
Stewardess: First class sex non-smoking adult film or first class sex non-smoking family film ?
Dandy: Oh, First Class sex non-smoking adult film.
Stewardess: First class sex non-smoking adult film vegetarian, Kosher, or regular meals ?
Dandy: Regular meals.
Stewardess: Are you a fucker or mostly interested in a little head ?
Dandy: Just a little head.
Stewardess: Very good. That's three seats, Cascade flight 111, destination New York. First Class, sex, non-smoking, adult film, no special meals

Ook de scene waarbij een mannelijke passagier een sigaar (verpakt in een koker) geeft aan een stewardess, als ze bijna gaan landen ("Are we landing soon ? Yes we are"), en deze bij haar in de kont steekt was wel geinig en vooral omdat een vrouwelijke passagier (die naast de man zit) dan vraagt aan de man:

Vrouw: Why did she do that ?
Man: She takes the cigars I buy in Jamaica and smuggles them past the U. S. Customs.
Vrouw: Oh. But it's not illegal to import Jamaican cigars into the States.
Man: Shhh !

En verder nog wat leuke dialogen van een vrouwelijke passagier en stewardessen:

Passagier: Excuse me, Do you think the pilot would give me some head ?

Stewardess: Okay, let's see. We have one dinner, a brandy, two blow-jobs and a headset, right ?

Stewardess: Would anyone like to fuck a stewardess ?

Behalve de leuke vliegtuig scenes mocht de opening van het verhaal in de Parijse bioscoop er ook wel zijn, waarbij o.a. een oude man verkleedt als Napoleon binnenkomt en deze wordt afgerukt (je ziet hem wel niet klaarkomen) door Misty Beethoven. M.b.t. tot deze Napoleon zit er op het einde nog wel een leuke dialoog in als Dandy Seymour Love verkleedt is als Caesar op het grote gegeven feest van Lawrence Layman en Misty Beethoven dan tegen hem zegt (omdat hij vlak daarvoor denigrerend over haar sprak):

"Why would I want Caesar ? I already have Napoleon."

Ook heeft Misty Beethoven het recept voor homoseksuele mannen (in dit geval een zekere Jean Bonden die een galerij heeft in Genève), want op een gegeven moment zegt een vrouw die wordt geïnterviewd:

"I heard she fucked Jean Bonden in Geneva so well, that he went straight."

Bloot en porno (waarbij vooral de nadruk ligt op de schaamstreek) zit overigens voldoende in deze film en de vrouwen mochten er best wezen zoals natuurlijk hoofdrolspeelster Constance Money (in de rol van Misty Beethoven), Jacqueline Beudant (in de rol van de rijke seksverslaafde Geraldine Rich, die o.a. mannen betaald om met haar te seksen), Terri Hall (in de rol van Tanya, welke wordt ingeschakeld om Misty Beethoven op te leiden voor het plezieren van mannen en vrouwen) en de rijpe maar mooie Gloria Leonard (in de rol van Barbara, die de vrouw / vriendin is van Lawrence Layman en die samen met hem op het einde een trio heeft met Misty Beethoven). De helft van deze vrouwen is inmiddels overleden (Terri Hall en Gloria Leonard) en hetzelfde geldt voor de mannelijke hoofdrolspeler Jamie Gillis, die best nog verdienstelijk speelde en ook goed presteerde

Al met al heb ik me best goed vermaakt met deze Porno / Komedie film en omdat hij ook maar iets duurt van 85 minuten (desondanks heb ik hier en daar wat zitten vooruit te spoelen), kijkt hij verder wel lekker weg. Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook nog eens een andere bekende jaren 70 Porno / Komedie film bekijken, namelijk "Debbie Does Dallas (1978)".