Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.130.973)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Niet helemaal waar, want Nolan slaagt er wel een deel in de franchise een erg serieuze inslag mee te geven. Resultaat is wel dat het een stuk saaier wordt en het contrast tussen de ridicule elementen alleen maar pijnlijker wordt (met name Batman zelf dan). Een echte parodie van zichzelf is deze film ook niet wat mij betreft, gewoon een franchise die naar mijn idee een compleet foute richting uitgaat.
De meerderheid is het daar duidelijk niet mee eens, ook niet verwonderlijk gezien de populariteit van de "duistere" Batman.
Meer dan een paar kenmerkende tics meen ik. Maar meer heb ik jammer genoeg niet gezien.
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Ik vind Onderhonds motivatie zeer sterk en ik kan mij veel punten heel goed voorstellen. Een man die zich verkleed als vleermuis met grafstem en een clown die het leuk vindt dingen op te blazen, ik kan mij goed voorstellen dat iemand het allemaal veel te vergezocht vindt om naar te kijken. Zeker omdat Nolan de kijker probeert wijs te maken dat het allemaal echt kan.
Wat Lad is simpelweg onzin en denk ik bedoeld om reacties uit te lokken.
Jij kent mij? Ik heb me al vaak vragen gesteld bij Onderhond zijn stemgedrag...12 Angry men, ....Nu ook deze...
Een halve ster geef je aan "rotzooi" en ik weet nu al dat deze film dat niet is...
Die uitleg heb ik dus niet eens gelezen, want zoals ik al zei, een halve ster is lachwekkend dus ongeloofwaardig voor een film gelijk deze...
PS: wie ben jij om mijn mening onzin te noemen...
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
@OH
Ik dacht dat je dat bedoelde. Ik heb de film zelf nog niet gezien maar het lijkt mij dat het wel parodie-achtig wordt. Batman Begins vond ik al serieus die richting opgaan met die one-liners en een psychiater als slechterik.
Uier
-
- 2006 berichten
- 3749 stemmen
Bij deze dan mijn mening over de film. Waarschijnlijk wat interessanter dan de theorieën die derden erover verzinnen:
Je gaat een film in de bioscoop bekijken, om je bevooroordeelde mening zo snel mogelijk te kunnen bevestigen? Ook al geef je een uitleg van de lengte van een wc-rol, een 0.5* is belachelijk. Zo ook je 0.5* voor Batman Begins.Wellicht een stukje opgekropte frustratie omdat Nolan sinds Follwering geen film van jouw smaak gemaakt heeft,. Maar als je van tevoren weet dat je een gedrocht gaat zien, dan ga je 'm toch ook niet in de bios kijken?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
De andere kant van de balans, 5*-en, lijkt me al even onwaarschijnlijk.
Lad
-
- 5700 berichten
- 0 stemmen
Je gaat een film in de bioscoop bekijken, om je bevooroordeelde mening zo snel mogelijk te kunnen bevestigen? Ook al geef je een uitleg van de lengte van een wc-rol, een 0.5* is belachelijk. Zo ook je 0.5* voor Batman Begins.Wellicht een stukje opgekropte frustratie omdat Nolan sinds Follwering geen film van jouw smaak gemaakt heeft,. Maar als je van tevoren weet dat je een gedrocht gaat zien, dan ga je 'm toch ook niet in de bios kijken?
Mee eens...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Deze film verlaat nog meer de superhero setting als de eerste film. Buiten de stem van Batman is er niet echt iets wat je als "parodie op zichzelf" kan aanduiden denk ik. Alleen is Batman nog steeds gewoon Batman gebleven, waardoor hij eigenlijk helemaal niet past in deze film.
Een halve ster geef ik aan films waar ik niks in heb gevonden wat een verhoging waard is. Het enige goeie aan deze film is de make-up van Ledger maar daar kan ik bij 150 minuten echt geen * aan kwijt.
otherfool
-
- 18534 berichten
- 3403 stemmen
Ach, ik heb voor een meisje eens The Devil Wears Prada in de bios gezien... OH's uitleg is helder, zijn stem ook en ik zie niet in waarom iemand op eender welke film dan ook niet lekker met halve sterretjes mag gooien...
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Een blockbuster van deze kwaliteit verdient alle lof. Het is natuurlijk persoonlijk hoe je 5* invult - wil je daarmee zeggen dat de film de perfectie nadert, of wil je ermee duiden dat de film in z'n gebied/genre bij het beste hoort wat er is.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik bedoel alleen te zeggen dat een 0,5* niet minder realistisch oogt dan een 5*. 5* voor een blockbuster over superhelden is voor mij ook een ver-van-mijn-bed-show.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Geen idee hoe zo'n dingen bij anderen gaan, maar wij gaan gewoon altijd samen naar de bioscoop. Vind het ook altijd best gezellig, los van de film. Vind het een beetje kinderachtig om daar nu lastig over te doen, laat staan dat ik de volgende keer niet meer zou meegaan omdat men anders op MovieMeter boos is 
Volgens mij heb ik ondertussen al 4 keer op die vraag geatwoord. Maar blijkbaar maakt dat het moeilijker om zonder nadenken een mening te verwerpen ...
martinstegenga
-
- 97 berichten
- 1026 stemmen
Gisteren in de bios gekeken, en tja... wat kan ik er van zeggen, het is gewoon een ultieme actiefilm. Ik snap het niet dat mensen hier een half of één hele ster voor durven te geven, alleen de acteerprestatie van onze kameraad Ledger als The Joker is al 2 sterren waard
Echt geweldig hoe hij zijn rol als The Joker vertolkte: angstaanjagend, grappig en zeker ziek...
Verder deed Bale zijn gedeelte ook erg goed met zijn overzware stem als de Batman. Alles bij elkaar is het een grootse actiefilm die het herkijken ervan zeker waard is, ik heb nu alweer zin om hem te kijken 
Dark Miracle
-
- 56 berichten
- 0 stemmen
Ach gossie, laat Onderhondje toch met rust. Het is nu hopelijk toch wel duidelijk dat hij die 0,5 alleen maar geeft om iets uit te lokken. Praat gewoon over The Dark Knight en laat die kerel lekker links liggen. Dit is gewoon een topfilm die meer verdient dan dat gezeik met Onderhond.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Hm.. hij raakt wel precies die zaken die mij vooraf ook nogal tegenstaan.
Wat dat betreft heb ik meer aan die recensie dan al dat fanboy gedoe.
Al lijkt het me sterk dat er bij mij een 0,5 uit rolt.
.
Hayabusa
-
- 453 berichten
- 115 stemmen
Een film als Epic Movie of Meet the spartans moeten een 0,5 krijgen, ze zijn bedoeld als komische films waar je over moet lachen en dat gebeurt dus echt niet met zo'n niveau.
The Dark Knight is een actiefilm met een psychopaat, waar ik vanavond ernaartoe ga. Zo'n film kan nooit een 0,5 krijgen, dat bestaat niet. Dat is gewoon pure haterij, ik richt me trouwens tot niemand persoonlijk toe. Ik hou bijvoorbeeld niet van drama-films, toch heeft een film als The Green Mile of Schindler's list me aangetrokken. Ik geef zulke films echt geen 0,5 omdat het mijn genre niet is etc.
Moviemeter is een site waar er gewoon te makkelijk lage of juist extreme hoge cijfers worden gegeven, het is niet objectief. Eens kijken wat voor cijfer ik ga geven na het zien van de film.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Waarom nemen mensen Onderhond überhaupt nog serieus? Behalve dat elke stem die hij uitdeelt compleet lachwekkend is (elke film voor de jaren '70 en elke Hollywood-blockbuster krijgen van hem standaard 0,5 sterren zo lijkt het wel), kon ik hem deze keer al niet meer serieus nemen na zijn opmerking dat hij Batman & Robin blijkbaar de enige goede comic book film vindt.
De man heeft duidelijk geen kaas gegeten van het superhelden-genre en het is bijna zielig om te zien hoe iemand die zijn eigen mening schijnbaar dood-serieus neemt, niet neutraal naar een film kan gaan.
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Moviemeter is een site waar er gewoon te makkelijk lage of juist extreme hoge cijfers worden gegeven, het is niet objectief. Eens kijken wat voor cijfer ik ga geven na het zien van de film.
MovieMeter is en blijft een subjectieve site, het gaat om jouw persoonlijke mening. Iedereen beoordeelt films toch subjectief. Jij vindt LOTR goed, dat is jouw persoonlijke mening, dus dat is ook subjectief. Er zijn ook mensen die LOTR niet goed vinden, dat is dus ook hun subjectieve mening en het is iedereen zijn/haar goed recht om punten te geven op hoe JIJ de film vindt, niet hoe anderen hem vinden.
Flipman
-
- 7115 berichten
- 1145 stemmen
Damn, mijn langere recensie laat nog steeds op zich wachten, maar The Joker was echt geniaal! Ik weet niet zeker of de film nou echt vijf punten verdient, maar de positieve kritieken zijn allemaal waar! Alleen draait de film hier absoluut niet om the Batm,an, maar dat kan me ook geen ene reet schelen.Wel een beetje krom van Nolan en z'n team, want die zeiden dat het ze stoorde dat de focus ind e voorgaande films bij teh Batman's tegenstanders lag. Ook als was Heath Ledger niet overleden, dan zou ie nog de focus van de film zijn.
Ik wil ook nog effe kwijt dat ik het betreur dat Onderhond inderdaad erg negatief is over deze film, maar hij heeft denk ik gewoon een aparte smaak. Niet zo moeilijk over doen. Moet ik wel zeggen dat ik zijn review nog niet heb gelezen.
DarkNight
-
- 12 berichten
- 41 stemmen
Een blunder van mij: Ik dacht een half jaar geleden toen de eerste promos verschenen dat de film the dark night heette. Dus ik was al gelijk helemaal enhousiast en had ook een naam gevonden voor mijn log... Foutje...
.Btw zijn dit de batman villians: http://www.hillcity-comics.com/poster_misc/batman_villian_big.jpg
Ik dacht namelijk dat de villians geen superkrachten hadden en een paar hiervan zien er behoorlijk nep uit.
Bart Tönjann
-
- 344 berichten
- 79 stemmen
Morgen ga ik deze film ook bekijken, ben benieuwd! Ik houd erg van dit soort films, en mijn twee favoriete Batman schurken zitten erin. Batman Begins vond ik al een zeer goeie film, dus ik ben benieuwd
Wel jammer dat de oude Rachel er niet meer in zit (de naam van de actrice is me even ontschoten
)... Ze kon niet zo steengoed acteren, maar het was niet zo erg dat het me stoorde, en ze had wel een wat leuker koppie dan de nieuwe Rachel, volgens mij. Maar ja, we gaan het zien.... Een 0,5 zal het waarschijnlijk wel niet worden 
don_corleone
-
- 14 berichten
- 210 stemmen
Persoonlijk vind ik deze film de beste actie/misdaad film van de afgelopen jaren. Ik ben benieuwd of er een 3de deel zal uitkomen van de nieuwe Batmanreeks. Maar als het er komt, zal het waarschijnlijk ten vroegste in 2011 zijn.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Onderhond
Je hebt zeker een aandachts tekort?
Die uitleg heb ik dus niet eens gelezen, want zoals ik al zei, een halve ster is lachwekkend dus ongeloofwaardig voor een film gelijk deze...
Wellicht een stukje opgekropte frustratie omdat Nolan sinds Follwering geen film van jouw smaak gemaakt heeft,.
Ach gossie, laat Onderhondje toch met rust. Het is nu hopelijk toch wel duidelijk dat hij die 0,5 alleen maar geeft om iets uit te lokken.
Waarom nemen mensen Onderhond überhaupt nog serieus? Behalve dat elke stem die hij uitdeelt compleet lachwekkend is
MM trekt tegenwoordig toch interessante figuren aan ... geeft nog maar eens aan dat het eigenlijk niks uitmaakt of je je mening nu onderbouwt of niet.
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
[
MM trekt tegenwoordig toch interessante figuren aan ... geeft nog maar eens aan dat het eigenlijk niks uitmaakt of je je mening nu onderbouwt of niet.
Er is een verschil tussen je mening onderbouwen met onzin en met feiten. Als je zelf hard genoeg gelooft in de onzin denk je misschien dat het een feit is, maar feit is dat het geen feit is.
Feit blijft, dat ik me ook totaal niet kan vinden in je stemgedrag maar zie geen reden om je dan bij elke film de grond in te bashen.
Je mening is excentriek om het op z''n zachts te zeggen, maar je bewijst wel dagelijks hier genoeg van films te weten om 9/10 users de mond te snoeren als het erop aan komt.
Mjah, back naar de Dark Knight dan maar ?
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Lol, gooi maar alvast in de Badladder, heeft misschien een aanloop nodig. 
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Er is een verschil tussen je mening onderbouwen met onzin en met feiten. Als je zelf hard genoeg gelooft in de onzin denk je misschien dat het een feit is, maar feit is dat het geen feit is.

Dus mensen die het een goede film vinden onderbouwen het met feiten en mensen die het niet goed vinden met onzin? 
Fast-V
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp echt niet dat mensen dit een top film vinden. Oke de joker was wel goed gedaan en de de donkere sfeer ook, maar halverwege de film dacht ik egt waar blijft de aktie nou?Als ze nog een derde film willen maken hoop ik egt dat het beter word, want dit is egt een domper voor de egte batmanfans!En voor iemand die verwacht dat dit een overlade aktie film is, reken er maar niet op..echt jammer!
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen

Dus mensen die het een goede film vinden onderbouwen het met feiten en mensen die het niet goed vinden met onzin? 
Nee hoor, maar een film breekt niet alle mogelijke records en stormt niet richting een ranking a lá godfather gefundeerd op niets meer dan onzin
. Vind trainspotting een baggerfilm, maar het verschil is dat ik objectief m'n mening erover geef uiteindelijk.
En als ik dan objectief ben, geef ik een film ook geen 0.5, simpelweg omdat die score behouden is voor de ergste low budget films 
Waarschijnlijk iets excentrieks van mezelf.
Iedereen smijt teveel met 0.5 en 5*, dat het gewoon belachelijk wordt
Uier
-
- 2006 berichten
- 3749 stemmen
Wat een onzin. De grootste idiotrie kun je beagumenteren. Wil niet zeggen dat ik het geen dikke bullshit mag vinden.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin. De grootste idiotrie kun je beagumenteren. Wil niet zeggen dat ik het geen dikke bullshit mag vinden.
Precies. Onderhond mag best zijn eigen mening hebben maar dat betekent niet dat ik hem serieus hoef te nemen (zoals ik al zei, ik vind bijna al zijn stemmen lachwekkend).
Tharoy
-
- 313 berichten
- 511 stemmen
/edit: allemaal berichten die OH verdedigen, terwijl hij zeer zeker niet op zijn mondje is gevallen en onze 'hulp' nauwelijks nodig heeft
.
Natuurlijk weet ik dat er meer goede films zijn die niet uit Hollywoodland komen, jezus, anders stem ik toch niet op bepaalde Franse en Duitse films, zoals Das Leben der Anderen, Le Samouraï etc?
Ga nou niet zo spotten met mij, je weet heus wel wat ik bedoel.
Enne, dit moet er even uit:
"Dit zal misschien als een hele schok komen maar..... er bestaan ook goede films die niet uit Hollywood & co land komen. Misschien moet je gewoon eens wat vaker naar buiten gaan."
Dit is gewoon een belediging. Alsof ik een of andere idioot ben die denkt dat Bollywood iets is dat je kan eten. Idioot dat je mij afkraakt, zonder dat je ook maar iéts van mij afweet.
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








