The Strangers (2008)

Thriller / Horror

geregisseerd door Bryan Bertino
met Scott Speedman, Liv Tyler en Glenn Howerton

Een jong koppel brengt de nacht door in het afgelegen vakantiehuisje van de ouders van de man, na het bezoeken van een bruiloft. De nacht verandert echter in een nachtmerrie als ze worden aangevallen door drie gemaskerde vreemdelingen. Het koppel moet boven henzelf uitstijgen om de aanvallers tegenstand te bieden en te overleven.

Ik heb met plezier naar deze film gekeken. Ik persoonlijk vond hem spannend (had de surround set lekker hard gezet i.c.m DTS).

Het enigste waar ik me aan ergerde was dat Liv Tyler de hele tijd zat de fluisteren net alsof ze die elf uit Lord of The Rings was.

Wel vind dat ik er meer gemaakt kon worden van deze film maar hij viel me niet tegen en ik zou hem wel aanraden.

nou, ik vond m doodeng

avatar van Bubblez
Ik had hier veel van verwacht door de vele goede kritieken, maar ik vond het een dertien in dozijn-film. Niet superspannend en al zeker niet eng. Liv Tyler fluistert inderdaad veel, is mij ook opgevallen.
De daders komen steeds dichtbij, maar doen vervolgens niets, dat wordt voorspelbaar. Ook is het een hoop 'ik ben er wel, ik ben er niet'-montage, wat op den duur begint te vervelen.
2.5

ik heb hem vandaag bekeken en ik moet zeggen dat ik er veel hoop op had, maar ik ben serieus op mijn honger blijven zitten, paar schrikmomenten dat wel maar voor de rest kabbelt de film maar naar het einde toe en het is dan nog een zwak einde.

avatar van White Trash
Na het zien van de trailer leek me dit echt een spannende film maaar het tegendeel is waar naar mijn mening. Wat een niets zeggende saaie film is dit. De hoofdrol spelers beschikken over een geweer maar kunnen het blijkbaar toch nog niet winnen van een man, vrouw en kind, die dan wel een eng maskertje op hebben maar verder gewoon mens zijn. De zeer slimme actie om op te splitsen en zn vriendin alleen achter te laten in dat huis was echt debiel te noemen, de film had hier al voor mij afgedaan. Het einde was echt raar te noemen nergens duidelijkheid waarom de gemaskerde mensen het doen het doen en waarom je de gezichten niet mag zien?? Beetje mysterieus gedoen wat nergens op slaat.. Zware tegenvaller dit!

avatar van Bla
Bla
Trailer bracht mij ook hoge verwachtingen, verwachtingen die niet waargemaakt konden worden. Begint redelijk, maar gaandeweg verliest de film steeds meer aan kracht met als dieptepunt de ontknoping. 2,5* voornamelijk voor het begin.

avatar van Straniero
deTuinman schreef:

Je weet niet eens waar ik het over heb en ja het zijn wel degelijk technieken van Shyamalan die regisseur Bertino zelf heeft erkent in the Hollywood reporter.

Nou, verlicht mijn pad zou ik zeggen.

avatar van Karentje77
Deze film vond ik werkelijk supergoed! Hij was spannend, er waren voldoende 'schrik-momenten'. Goed in elkaar gestoken, het einde wisten we zowiezoooooooooo allemaal want hij is gebaseerd op ware feiten en die mensen toen hebben het uiteraard ook niet overleefd, dus deze mensen mochten het zowiezo ook niet overleven!

Waarom zijn we niet te weten gekomen waarom ze het gedaan hebben? Omdat men dit in het echt ook NOOIT heeft kunnen ontdekken dus commentaar daarop is volledig onterecht.

Dit was een goede film maar je moet er in 'meegaan' en dat doe ik zowiezo altijd en ja, als je dat niet doet, dan vind je het idd een saaie film.

Crack1: waarom zij wel en wij niet? Das logisch he, men gaat ervan uit dat de echte slachtoffers hun moordenaars ook hebben gezien maar als wij ze mochten zien , lijkt het alsof het mogelijk was om ze te kunnen oppakken en dat is nooit gebeurd, deze mensen lopen nog steeds op vrije voeten rond.

avatar van mikey
Karentje77 schreef:
Ow ik had niet door dat het om een waargebeurd verhaal zou zijn (dat zeggen ze ook over the exorcist en the entity). hoe weten we eigenlijk dat het er 3 waren en dat ze maskers hadden????

crack1
Er is weinig of niets te vinden op het net dat dit allemaal echt gebeurt zou zijn.
Zet dit onder een film en ziedaar,de kijkcijfers gaan de hoogte in.

Karentje77 schreef:
(...) Dit is géén remake, dit is een horror/thriller gebaseerd op WARE feiten met een extra gefantaseerde toets!!! (...)

Volgens velen is dit een onofficiële remake (lees rip-off) van de Franse film Ils, de films vertonen nogal opvallende gelijkenissen. Maar hierover zal nooit uitsluitsel komen aangezien Bertino beweert dat hij zelf op het idee is gekomen; According to production notes, the film is based on a real event that occured during director Brian Bertino's childhood in which a stranger came to his home in the middle of the night asking several times for a person who did not exist. The following day, his family was informed by police that several houses had been ransacked and burglarized the previous night by an unknown assailant.
Over de oorsprong van het verhaal en de 'waargebeurde basis' doen op het internet de wildste verhalen de ronde... en dat allemaal door één simpel zinnetje; inspired by true events!!

s0062423 schreef:

Volgens velen is dit een onofficiële remake (lees rip-off) van de Franse film Ils, de films vertonen nogal opvallende gelijkenissen. Maar hierover zal nooit uitsluitsel komen aangezien Bertino beweerd dat hij zelf op het idee is gekomen; According to production notes, the film is based on a real event that occured during director Brian Bertino's childhood in which a stranger came to his home in the middle of the night asking several times for a person who did not exist. The following day, his family was informed by police that several houses had been ransacked and burglarized the previous night by an unknown assailant.

Die verhalen kloppen niet, overeenkomsten zullen altijd te vinden zijn tussen verschillende films.

jeroentjuhhhhh schreef:

Die verhalen kloppen niet

Welke verhalen bedoel je? Sorry, dit is me niet helemaal duidelijk.

overeenkomsten zullen altijd te vinden zijn tussen verschillende films.

De overeenkomsten tussen beide films zijn in dit geval te opvallend om ze als toeval te bestempelen... Het is duidelijk dat Bertino zich heeft laten inspireren door Ils. Dit is trouwens een vruchteloze welles-nietes discussie om dat ieder die wil geloven in de originaliteit van The Strangers geen enkele gelijkenis zal willen zien én toegeven. En omgekeerd

avatar van jeroentjuhhhhh
De verhalen die de ronte gaan over dat het een remake is.

Ik moet natuurlijk het woord gerucht gebruiken, sorry voor de verwarring Mijn fout!

Het is u al vergeven...

Nou gelukkig

Zeg maar je..trouwens

M21
Hmm, echt een van de slechtste films die ik de afgelopen tijd heb gezien.

Er zaten wel redelijk wat schrikeffecten in, maar verder kon de film mijn aandacht echt niet vasthouden. Heb veel momenten zitten twijfelen of ik de film even door zou spoelen, omdat het allemaal wat saai werd. Heb er achteraf spijt van dat ik dat niet gedaan heb.

Uiteindelijk vind ik hem niet meer dan 1,5 sterren waard.

avatar van Halcyon
Funny Games meets Ils

Ik vond het maar een matige kopie van bovengenoemde titels in elk geval. De film had nochtans alles in zich om een echte topper te worden. Hij begint erg goed met een lome opbouw waardoor de eerste confrontatie met "the strangers" des te meer impact heeft. Ook de hoedanigheid van "the strangers" met hun angstaanjagende maskers is sterk vormgegeven. Het idee om aangevallen te worden op je eigen terrein door onbekenden die dan nog eens een masker dragen creëert een psychologische barrière die de spanning voelbaar ten goede komt.

Het loopt echter fout bij de voorspelbare uitwerking. De fysieke confrontatie wordt zo lang mogelijk uitgesteld en intussen teert men op afzonderlijke schrikmomenten die eigenlijk nooit echt overtuigen. Daar komt nog bij dat de handelingen van de personages (zelfs naar horrormaatstaven) erg onrealistisch zijn. Wel goed zijn de langgerekte shots van één van de belagers die vanuit het bos roerloos naar het vakantiehuisje staart. Zulke scènes zitten sporadisch in de film verwerkt waardoor het gevoel van alertheid immer aanwezig is.

Een echt foute keuze is wanneer "the strangers" hun maskers afnemen en zich tegenover hun slachtoffers kenbaar maken. Het publiek krijgt evenwel geen details te zien, maar de wetenschap dat de slachtoffers plots een gezicht kunnen plakken op hun belagers zorgt ervoor dat de aanvankelijk gecreëerde psychologische afstand volledig overbrugd wordt; een keuze die het idee van psychologische terreur stevig ondermijnt.

Wie de onvermijdelijke vergelijking met het betere Ils maakt zal tevens zien dat in de Franse variant veel beter omgesprongen wordt met de locaties. Zo zorgen de overgangen van de ene setting naar de andere - iets wat hier totaal ontbreekt - telkens voor nieuwe impulsen die het geheel ritmisch houden. Uiteindelijk blijft Ils ook veel langer nazinderen door het wel erg cynische einde, een slimme vondst die haaks staat op de dertien in een dozijn slotscène van The Strangers.

avatar van Friday the 13 th
Weermaals mooie review Halcyon, waar ik mij overigens 100 % kan terugvinden. Alhoewel ik de hele toestanden ook erg onrealistisch vind, heeft de film bij mij een grote impact nagelaten. Vond dat de film in grote mate erg realistisch en dreigend overkomt. Ik weet ook dat de score van 5 belachelijk hoog is, maar van de andere kant vind ik de film toch een grauw sfeertje hebben (wat mij natuurlijk zeer benieuwd maakt naar Ils)

Het lijkt erop dat de film 100 % weet voort te borduren op wat we elke dag wel ergens horen of lezen. Het zinloze maatschappelijke geweld, het impulsieve van het mensdom......dat er vandaag heerst, pikt de film mooi op en verweefd het in een aanneembaar plot.

Persoonlijk stoorde mij het niet zo dat the strangers hun maskers afnamen. De kijker heeft immers niks gezien gekregen, enkel de slachtoffers. Het feit dat ze hun masker afnemen, geeft ook aan dat ze echt niet terugdeinzen en geeft voor mij juist meer extra spanning (omdat je juist kan raden hoe de film zou aflopen, indien ze zich kenbaar maken, maar toch hoopt dat het nog een andere dimensie zou aannemen).

Het valt me op dat de laatste tijd erg veel films zijn gemaakt rond stalken, dreigingen en pasgetrouwde koppeltjes die lastig gevallen worden. Een nieuwe dimensie en keuze voor films lijkt het wel. Bepaalde mensen in mijn omgeving hebben ook the strangers en vacancy en andere films in het genre gezien en ook op hun had dit thema toch een impact.

Volgens mij bloeit de horror terug open naast de vele torture films, met deze stalkfilms, een gegeven wat vaak vroeger in films werd gebruikt , dan weer een tijdje minder is geweest, maar nu relatief veel terug voorkomt in films.

Laat zulke films maar komen !!

avatar van glimmerman2000
Kan het mischien iets korter mensen!.Ik word bang van de grote hoeveelheid tekst hier!

avatar van MiranLovertje
wel een vette film, vond alleen het einde een beetje vaag

gebruiker_56935
Goede film, maar verder geen grote indruk achter gelaten. Binnen een paar dagen ben ik deze denk ik alweer vergeten.

Niet vervelend maar toch langdradig

avatar van mayhemblik
Viel me na het lezen van de berichtjes 100% mee.
Ik vond de spannings opbouw echt heel erg goed, lekker rustig zonder poespas en zeker niet voorspelbaar, hoewel op een paar kleinigheidjes na.
Alleen irriteerde Liv mij wel een beetje met haar gefluister, beste lezers tot een volgende keer.

avatar van Spetie
Ik vond dit na alle verhalen die er hier geschreven zijn nog best een aardige film. De film deed mij in eerste instantie een beetje aan Vacancy denken, waar in feite iets soortgelijks gebeurt, al is het verhaal natuurlijk wel anders. De sfeer en spanning in deze film is goed opgebouwd met enkele aardige schrikmomenten. De mannen met maskertjes zien er dreigend uit en doordat je hun gezicht uiteindelijk nooit te zien krijgt houdt de film iets mysterieus over zich. Jammer is alleen dat de hoofdpersonages soms wat domme keuzes maken en het wel enigszins onoriginele einde van deze film. In zijn geheel echter best onderhoudend.

avatar van animalkrullie
Het zal allemaal wel zo zijn, de spanning en duistere sfeer, maar wat was nu eigenlijk de drijfveer van de mysterieuze mensen.
Het verhaal (wat voor een verhaal) was niet aanwezig en de film hadden ze zo wel 6 uur lang kunnen maken.
Nee, ik vond het een grote tegenvaller.

Deze film is voor mij een van de gemiddelde toppers onder de thrillers van de afgelopen 3 jaar... net als bijv Signs met Mel Gibson... Die ik dan persoonlijk wel wat beter vond.

Nou ligt het verhaal in deze film heel ergens anders... maar is de manier van filmen het idee het zelfde... Opgesloten worden in je enige eigen prive plek...

Zowel de acteer prestaties van de het koppel als de masker dragende killerz is super gedaan.. Geloofwaardig overgebracht, dit ook mede dankzij het zieke spelletje dat er woord gespeeld...

Ook het geluid van deze film is in mijn ogen in 1 woord geweldig gedaan... De film heeft een goede opbouw in het begin zit je wel even te twijfelen of er nog wat gaat gebeuren... Maar door de geweldige acteer prestaties van het koppel ben je toch eerst nog aan het uitvogelen waar het naartoe gaat!

Ook dat deze film is gebazeerd op ware gebeurtenissen & dit woord weer gegeven in het begin van de film maakt hem een stukje angstaanjagender om te kijken...

Al met al een thriller die het niet voor iedereen zal doen... maar dit is wel een echte thriller daarin tegen een film die angst en paniek maakt & goed weergeeft in een zo realistisch mogelijke manier...

Ik zelf vind het daarom persoonlijk ook meer een echte thriller dan bijv een Mirrors wat nijgt naar thriller/horror
(zoals we wel heel veel hebben kunnen zien de laatste tijd)

Ik geef deze film een 4,0*

Waarom dat mag inmiddels wel duidelijk zijn!

avatar van mayhemblik
animalkrullie schreef:

Zinloos geweld, wat is bijvoorbeeld de drijfveer van een serie moordenaar?
Die doen het voor de kick en omdat ze er opgewonden door raken, ik denk dat dit gewoon een paar tieners waren die zich dood verveelden.
Ik persoonlijk hou er wel van als niet alles word uitgelegd, zo denk je tenminste de volgende dag nog eens na over een film en hebt het erover met degene met wie je hem hebt gezien.
Vaak als aan het einde van een film alles zonodig uitgelegd moet worden is dat vaak tenenkrommend slecht.
Bijvoorbeeld dat de dader opeens aan zijn laatste slachtoffer uit gaat leggen hoe en waarom.

begin het allemaal nogal ongeloofwaardig te vinden als mensen op de schouder worden getikt en er dan niemand achter hen blijkt te staan, als de hoofdrolspeler duidelijk met zijn geweer op de slechterik knalt en niet meer kan missen maar enkele minuten erna toch blijkt gevangen genomen te zijn, als personages zomaar in het niets blijken te verdwijnen en als één van de slachtoffers ,dat eigenlijk morsdood hoort te zijn, eindigt met een oerschreeuw om U tegen te zeggen!

Het begon na een tijdje zo'n paranormaal tintje te krijgen.

avatar van medansavamhel
De eerste helft van de film is erg goed en ontzettend spannend. De sfeer is erg duister en bizar. Maar naarmate de film naar het einde toewerkt, wordt het steeds zwakker. Ik vond het feit dat de drie gemaskerden niemand afslachtten, maar enkel de slachtoffers tot waanzin dreven erg sterk, maar het einde vind ik dan weer erg zonde. Het is ook totaal niet geloofwaardig. De eerste helft is dat natuurlijk ook niet, maar de drie gemaskerden zijn zo bizar en onmenselijk dat de sfeer er enkel beter op wordt, net zoals bij Dead End. Echter, op het moment dat ze werkelijk een gedaante krijgen en menselijker worden weergeven, krijg ik het gevoel dat de film realistischer probeert te zijn en dat werkt in dit geval niet. Ik had de film een 4,0 willen geven, maar de laatste 20 minuten brengt het cijfer omlaag.