Lights Out (2016)

2,94

Horror

geregisseerd door David F. Sandberg
met Teresa Palmer, Gabriel Bateman en Maria Bello

Rebecca dacht dat ze haar jeugdangsten achter zich zou laten wanneer ze op zichzelf zou gaan wonen. In haar jeugd was ze nooit echt zeker van wat wel en wat niet werkelijkheid was wanneer het licht uitging. Haar broertje ervaart inmiddels dezelfde onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen die zij ooit meegemaakt heeft. Een angstaanjagende entiteit die een mysterieuze link heeft met hun moeder, Sophie, is opnieuw aanwezig. Naarmate Rebecca dichter bij het ontrafelen van de waarheid komt, zijn ze allebei hun leven niet meer zeker wanneer de lichten uitgaan..

124 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 7 oktober 2016, 00:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tjah, soms weet ik niet meer hoe ik dergelijke films moet beoordelen.
De film start sfeervol met een korte en degelijke bijdrage van Billy Burke (voor mij het bekendste gezicht van de cast). De toon word gezet en de allereerste keer is het dan ook even schrikken.
Daarna begint de film pas echt en verliezen de schrik momenten vanwege het repetitieve hun kracht.
Dit zorgt er voor dat de rest van de film verre van angstaanjagend was, maar ik vind het moeilijk om te beoordelen waar dit door komt: ken ik 'het trucje' gewoon al te goed of hebben de filmmakers slecht werk geleverd?
Goed, tijd om naar andere aspecten van de film te kijken. Het verhaal vind ik redelijk goed. Ik vind het wel interessant hoe ze deze keer 'het spook' hebben uitgewerkt, maar daar omheen zie ik bar weinig originaliteit.
Helaas moet ik hetzelfde zeggen over de uitwerking van de personages. De cast weet redelijk acteerwerk neer te zetten, waarbij het meeste respect naar de jonge Gabriel Bateman gaat. Verder is het leuk om te zien dat Teresa Palmer haar acteerwerk nog aan het ontwikkelen is. Verder ziet ze er ook geweldig uit, dus die gaan we vast meer zien.
Enkel Alexander DiPersia komt in het begin wat onnatuurlijk over, maar dat lijkt gedeeltelijk ook door het script te komen, want later in de film .komt zijn personage een stuk 'echter' en daarmee ook geloofwaardiger over.
Verder is de setting redelijk alledaags te noemen. Het woonhuis is nergens echt angstaanjagend, met uitzondering van de creepy basement. Die laatste vind ik nog best goed gemaakt, want ondanks dat de haren niet direct overeind gaan wist het zelfs deze 'oude rot' (nu doel ik even op mezelf) iets te verontrusten.
Ook de CGI en special fx zijn redelijk te pruimen: ik heb al eens beter gezien, maar ook al eens (veel) slechter. Wat dat betreft merkte je gewoon dat er bij deze film meer budget achter zat.
Van die ledige gedachte moet ik bijna een traantje laten.

avatar van Seam
geplaatst: 7 oktober 2016, 13:02 uur [permalink]
Interessant dat de meningen hier toch aardig wat uiteenlopen. Zo vind ik bijvoorbeeld dat de film prima gebruik maakt van het 'licht' concept en de personages juist sympathiek en goed uitgewerkt vind. Vond de finale ook erg strak, mooi kleurgebruik (!), onverwachte opbouw en climax. Lekker ook dat de film niet zo lang is, geen reden om dit verhaaltje uit te rekken. Acteerwerk was ook prima, blijf Palmer een groot talent vinden en die vriend speelde ook verrassend goed. Alleen dat kind, wow die viel uit de plaats, wat een erbarmelijk acteerwerk. Weinig mis mee en zo het genre gewoon prima, net als Annabelle.

avatar van arno74
geplaatst: 7 oktober 2016, 13:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inderdaad Seam (dat meningen uiteenlopen), ik kan me behoorlijk vinden in wat Richard_Voorhees schrijft. Het concept is werkelijk geniaal, een 'monster' die er steeds is maar die je alleen ziet als je het licht uit doet, het werkt volgens mij op onze (primitieve?) angsten uit onze kindertijd (wie heeft het nooit een beetje eng gevonden in het donker toen ie klein was?), veel kleine kinderen slapen niet voor niets met een nachtlampje. En daar sluit deze film geweldig op aan.

Maar....

vervolgens maken ze er een dertien in een dozijnfilmpje van!!! 😢. In plaats van dat verhaal goed uit te werken wordt het door de WC gespoeld en gaan ze over op cliché schrikmomenten die al 1000 keer zijn vertoond, goedkope volumeverhogingen, jumpscares, etc. En dat is doodzonde want hier had een geweldige psychologische horror in kunnen zitten, en dat is dus verpest.

Richard_Voorhees schreef:
Verder is de setting redelijk alledaags te noemen.

(...)

...meer budget achter zat. Waarom dan toch deze relatief lage score? Dit komt vooral door het gevoel en de gedachten die ik kreeg toen de eind credits begonnen te lopen. Vooral de gedachte 'is dit nou echt het beste dat big budget horrormakers te bieden hebben' blijft wat hangen. Van die ledige gedachte moet ik bijna een traantje laten.

Die alledaagse setting past perfect bij het uitgangspunt van de film, want zo kun je je (mits ze het goed hadden aangepakt) identifiëren met de personages, want wie van ons woont er nou in een gotische horrorvilla? Hadden ze het goed gedaan dan was die angst zo bij je binnengekomen, het 'monster' kan ook in je eigen alledaagse huis rondspoken, maar dat gevoel krijg je totaal niet bij het zien van de film 🙁.

Wat je laatste commentaar betreft, budget is nooit garantie voor kwaliteit, integendeel budget verpest heel vaak de creativiteit van de makers. Zo ook hier, in plaats van door te gaan op het originele verhaal maken ze een film dat zoals Seam zegt "prima in het genre past", en daar wringt de schoen want het is dus een compleet doorsnee horrorfilm geworden. En met zo'n verhaal stelt het teleur als ze er niets meer mee doen en met standaard schrikeffecten aankomen.

Maar goed... het verkwanselde script is volgens mij een probleem van veel (Amerikaanse) films van deze tijd.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 7 oktober 2016, 15:17 uur [permalink]
Én de pech dat de Amerikaanse indie-horror ongenadig hard aan het groeien is. Daar zien we creatieve concepten die óók nog eens vanuit een passende invalshoek worden verteld én met een visuele flair die bij dit soort films volledig ondenkbaar zijn. James Wan's ''erfgoed'' is hoge kwaliteit spookhuis-films (yay), maar is met name een verbod op authenticiteit (nay). De beste films komen nog altijd van de kleinere regisseurs. Studio horror is gedoemd om te falen.

avatar van goongumpa
geplaatst: 7 oktober 2016, 17:25 uur [permalink]
jeroentjuhhhhh schreef:

Hmm, dat van die visuele flair volg ik niet. De beeldregie, het camerawerk en lensgebruik in de Conjuring-films is echt uitzonderlijk goed. Wan is visueel zelfs een van de beste in Hollywood nu vind ik.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 7 oktober 2016, 17:35 uur [permalink]
goongumpa schreef:

Maar dat maakt het alles behalve uitdagend. Vind ik wel een vereiste als je als voorbeeld dient voor een nieuwe generatie filmmakers. Nogmaals: kwalitatief is het de absolute top (eigenlijk niet des horror), maar het gaat verder dan lenskeuzes of camerabewegingen (hoewel ik Conjuring 2 degelijk vond, is het wel érg gimmicky allemaal). Hij kondigt nog nét niet aan dat hij even een cool trucje gaat doen! Mom grab the camera. Schiet vaak z'n doel voorbij en leidt regelmatig z'n eigen leven. Ik mis écht de aansluiting met wat hij probeert te vertellen. Degradeert zijn werk daarmee tot een attractie (bioscoopfilm). Je merkt dat in films zoals deze Lights Out de regisseur te hoog wilt gooien, terwijl het in de handen van een bekwame indie-regisseur érg tof had kunnen worden. Low-key is niet slecht 🙂

Het is bij hem allemaal een kwestie van budget. Films zoals Pop Skull, Oregonian, Toad Road... die vormen wat mij betreft beter het gezicht van deze generatie horror dan de glossy spookhuisfilms van Wan en de spin-offs. De spin-offs die er trouwens allemaal nog voor onder doen en daarmee eens temeer bewijzen dat Wan op eenzame hoogte staat in de blockbuster horror. Maar hij duwt het genre, mijn inziens, de verkeerde kant op.

avatar van goongumpa
geplaatst: 7 oktober 2016, 18:16 uur [permalink]
Kan ik zeker volgen. Ga die films eens proberen te vinden!

geplaatst: 7 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 8 oktober 2016, 01:10 uur [permalink]
Niet geheel geslaagd, maar ook niet echt mislukt. Film duurt niet lang en geeft dan ook wel veel vaart wat positief is. Verhaal stelt niets voor natuurlijk. Hier en daar een goed verschietmoment maar niet zo veel. Kon nog beter. Cast was ok maar zeker niet speciaal. Goed om 1 maal gezien te hebben. Maar een film die me niet lang zal bijblijven. 6/10

geplaatst: 8 oktober 2016, 08:36 uur [permalink]
Niet verkeerd, toch gemiste kans.

De kortfilm niet gezien, maar de toon wordt meteen gezet in de eerste scene. Concept is relatief eenvoudig, maar goed uitgewerkt. Eerste scene is gewoon spannend en effectief, maar komt wel érg snel. Dat het daarna moeilijk zou worden om de film draaiende te houden mag duidelijk zijn.

En daar heeft Sandberg dan ook de grootste moeite mee. Na een spannende intro valt de film te snel terug op het achtergrondverhaal, met bijbehorend drama. Iets waar ik als kijker op dat moment niet echt zat op te wachten. Hier en daar zit nog wel een spannend momentje, maar te weinig om het boeiend te houden. Het is pas het laatste half uur dat er weer wat vaart in de film komt, maar dan zijn er weer een aantal reveals die de film niet al te veel goed doen.

Acteerwerk was wel behoorlijk en er zit duidelijk budget achter de film. Da's af en toe toch ook wel fijn, het hoeft niet altijd goedkope horror te zijn. Probleem is dat de film al snel in z'n kaarten laat kijken en daarmee de lat voor zichzelf te hoog legt.

Lights Out is kort genoeg zodat de negatieve punten uiteindelijk de film niet kelderen, maar er had zeker meer ingezeten.

geplaatst: 8 oktober 2016, 13:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als een tussendoortje kijkt deze kort durende (circa 75 minuten), eenvoudige en best spannende Horror film zich lekker weg en mede vanwege het hoge tempo, heb ik me er ook best aardig mee vermaakt.

De eerste minuten van het verhaal (draait om een angstaanjagende entiteit die je alleen in het donker ziet en die een gezin terroriseert, m.u.v. de moeder waarmee de entiteit een mysterieuze link heeft) zijn sterk en spannend (zeker ook creepy) en daar wordt tevens gelijk op een spannende en enge wijze duidelijk gemaakt, waar je de rest van het verhaal mee te maken krijgt. Het eenvoudige maar sfeervolle (met de nadruk op "duister") verhaal stelt opzicht niet zo veel voor en is misschien ook niet echt origineel (deed me denken aan de Horror / Thriller film "Mama (2013)"), maar het weet wel te boeien van de eerste tot de laatste minuut en het bevat ook best veel spannende scenes en dat in een hoog tempo. En van spanning moet deze Horror film het zeker ook van hebben, want er valt eigenlijk geen viezigheid te bespeuren in deze film en er zit ook nauwelijks actie in. Het kleine beetje viezigheid en actie wat er in het verhaal zit, heeft vooral betrekking op de twee politieagenten op het einde.

Het einde van het verhaal vond ik best aardig en het was tevens ook de enige effectieve manier om van de entiteit af te komen. Hoewel de entiteit, die overigens als naam heeft "Diana" (gespeeld door Alicia Vela-Bailey die best mijn entiteit mag zijn 🙂 ) en die dat ook een keer fraai kerft in een houten vloer, visueel gezien (je ziet vooral een silhouet) weinig voorstelt, werd deze wel steeds lekker creepy en angstaanjagend in beeld gebracht. Gedurende het verhaal krijg je ook steeds meer te weten over het verleden (huidziekte en zeer gevoelig voor licht) en het ontstaan (na een behandeling in een inrichting) van de entiteit en ook wat de mysterieuze link is met de moeder.

Omdat het verhaal zich eigenlijk maar afspeelt op een paar locaties en vooral in het huis van moeder Sophie (gespeeld door Maria Bello), is de cast ook maar beperkt en krijg je eigenlijk alleen maar te maken met het gezin (moeder Sophie, dochter Rebecca en zoontje Martin) welke wordt geterroriseerd door de entiteit en de zekere Bret, die de vriend is van dochter Rebecca. Hoewel de cast voor mij vooral bestond uit onbekende acteurs en actrices (ik kon alleen actrice Maria Bello), deden ze het wel verdienstelijk en zeker wat betreft de mooie Teresa Palmer (in de rol van dochter Rebecca, die op zichzelf woont) en Alexander DiPersia (in de rol van de sympathieke en zorgzame Bret).

Gewoon leuk om eens gezien te hebben deze vermakelijke en zeker ook spannende Horror film en omdat de film maar kort duurt kijkt hij ook lekker weg. Om het maximale uit deze film te halen moet je deze eigenlijk alleen laat op de avond (zoals ik gisteren heb gedaan) of in de nacht bekijken en dan tevens met weinig lichten aan in huis. Met deze Horror film maakt regisseur David F. Sandberg zijn debuut en ik kijk al uit naar zijn tweede film (hopelijk ook spannend), namelijk het vervolg op de Horror film "Annabelle (2014)", welke ik best goed vond.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 9 oktober 2016, 11:25 uur [permalink]
''If you don't stop... I'll show you where i put your father.''

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk
wat afgeleverd wordt is meer dan prima en de sfeer in de film wordt naar
mijn mening uitermate goed vastgelegd.

Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid is
groot. Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

Vier sterren van mijn kant voor Lights Out (2016).

avatar van DVD-T
geplaatst: 10 oktober 2016, 16:48 uur [permalink]
Fraai begin en einde.

Alles wat daar tussen inzit is allemaal vrij matig. Verhaal lijkt nooit echt goed los van de grond te komen, buiten de moeder om zijn de personages redelijk oninteressant en lijken alle gebeurtenissen rondom de entiteit erg snel te gaan. De spanning wordt telkens maar half opgevoerd om te snel met de pay-off te komen. Doen de scenes waarin de film eng probeert te zijn geen goed. Daar had zoveel meer mee gedaan kunnen worden. Vreemd genoeg heeft nog niemand hier Darkness Falls (2003) heeft genoemd. Ook niet een superfilm, maar de spanning en fun was daar wel veel beter aanwezig. Acteerwerk is best o.k. en ook audio/visueel zit het best goed in elkaar.

Af en toe best vermakelijk, maar de film gaat vooral gebukt onder het "het had zoveel beter kunnen zijn" gevoel wat je aan het einde over houd.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 10 oktober 2016, 18:00 uur [permalink]
😈 Brrrrr..., griezelige film! Persoonlijk kunnen de vormen van griezel zoals oplichtende ogen en schaduwen van personen mij goed van slag brengen, vandaar mijn Brrrrr...!
Voor ons een prima griezelfilm die waarmaakt wat hij belooft. 😈

avatar van limelight73
geplaatst: 10 oktober 2016, 21:22 uur [permalink]
nee, weer een herhaling van stappen. Jammer...

avatar van aspers
geplaatst: 10 oktober 2016, 23:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de toch wel matige beoordelingen hier, zag ik er toch wel tegenop om deze te bekijken. Dat kon alleen maar heel erg gaan tegenvallen leek het. Maar niets is minder waar! Lights Out heeft mij positief weten te verrassen.

Ja, een aantal schrikeffecten is niet nieuw (maar in welke film dan wel). En ja, de geluidsschrikeffecten zijn irritant en te gemakkelijk. Maar daar stop het voor mij ook. Van het begin tot het eind zat ik op het puntje van mijn stoel. En hoe goed dat je het 'monster' nooit echt ziet, enkel zijn/haar schaduw. Vond ik heel erg gaaf gedaan. Qua verhaal ook beter dan ik van te voren had verwacht. Ook al zag je dat wel aankomen. Pluspunten voor de regisseur om niet op het einde een schrikeffect erin te gooien welke je doet afvragen of het wel echt is afgelopen.Gooi daar een paar kippenvel momenten bij schaduwhand die de moeder terug naar haar kamer trekt en je hebt een puike horror avond.

Het kleine ventje vond ik met vlagen wat knullig overkomen (ik breng het positief...), maar al met al meer dan voldoende. Ik laat de lampen vanavond nog even aan. 😄 3,5*

geplaatst: 11 oktober 2016, 22:49 uur [permalink]
het was wel een leuke film maar overtreft voor mij Conjuring2 niet, mede door wat kleine foutjes, en acteerwerk was niet helemaal pakkend. bekend tafereel , duister huis, duister uitstraling, beeetje voorspelbaar wat er gaat gebeuren allemaal..ook sommige flashbacks en paperassen met tape recorder iets te toevallig.. maar toch! prima werk.. de belichting is inderdaad sprekend.. de sfeer ook maar in de conjuring2 was t toch even wat spannender vond ik. deze had dit net niet. verassend einde wel.. maar daarmee ook te zeggen oww dat was t eind? dan verwacht ik weer wat!
Het monster Diana .. leek een beetje op the witch in het spel Left4dead.. je ziet r eigenlijk niet. alleen de schaduw . toch is alles uit de kast gehaald om hier iets moois van te maken! mijn beoordeling is dus meer dan doorsnee horror ! zijn er veel slechter en prima vermaakt, helaas iets te voorspelbaar.. toch wel dikke 3 ster

geplaatst: 12 oktober 2016, 17:34 uur [permalink]
De film piekt eigenlijk gelijk in de eerste scene en is daarna nergens meer zo spannend en effectief. Uiteindelijk redelijk matig.

geplaatst: 12 oktober 2016, 19:31 uur [permalink]
Ik had deze graag deze film in de bios willen zien toen die uit kwam, maar een vriendin van me was me voor, en zij vond er niet veel aan dus raadde ze hem me af.

Maar hier zie ik dat de meningen erg uit elkaar liggen en de stemmen op en neer gaan, dus ik ben er toch zeker wel benieuwd naar nu!
Ad de

geplaatst: 12 oktober 2016, 22:28 uur [permalink]
Meer dan redelijke horror en vele male beter als de pulp van de laatste tijd, Maria Bello niet genoemd hierboven is de grote naam uit deze film en verdiend beter.

avatar van blurp194
geplaatst: 12 oktober 2016, 23:14 uur [permalink]
Redelijke horror die er zelfs in slaagt me af en toe wat kippevel te bezorgen.

Hoewel de jumpscares toch wel wat flauw worden na de eerste twee, heeft de film nog wel genoeg eng-igheid over. De cast is best leuk bezig, Palmer speelt een van de betere rollen van wat ik tot dusver van haar gezien heb. Bello krijgt wel wat weinig ruimte, jammer.

En het einde van het verhaal is wel wat erg teleurstellend vond ik. Daar had iets meer creativiteit toch wel een veel betere uitsmijter kunnen opleveren.

geplaatst: 13 oktober 2016, 09:10 uur [permalink]
Prima film! Ik hou van dit genre en verheugde me op deze film, mij is ie niet tegengevallen, maar vond m juist goed bedacht.

Een dikke 4 sterren!

avatar van Alathir
geplaatst: 13 oktober 2016, 18:41 uur [permalink]
Lights Out is een B-film met weinig bekende gezichten buiten Maria Bello, die ik niet meteen herkend had. Toch wist de film gedurende de korte duurtijd van 1u20 boeiend te blijven. De lichteffecten in de film zijn uitstekend, doe zeker de lichten uit thuis voor een betere ervaring. 1 van de mindere dingen aan deze horrorfilm zijn de repetitieve jumpscares, enkel de eerste keer is het even best schrikken geblazen. Het verhaal is niet super innovatief maar dat stoorde me nergens.
Het acteerwerk is prima en ook de personages vond ik goed uitgewerkt oa de relatie tussen Rebecca (Teresa Palmer) en Bret (Alexander DiPersia). Teresa Palmer heeft ook een fijn gezicht (en achterwerk) om naar te kijken, wat de punten natuurlijk alleen maar verbeteren. Dit is wel degelijk één van de betere horrorfilms van het jaar, alleen niet heel eng of spannend. Wat jammer is, is dat de film niet eng genoeg is om zelf bang te worden in het donker waardoor de film zijn doel een beetje mist.

avatar van Mescaline

geplaatst: 13 oktober 2016, 22:05 uur [permalink]
Best benieuwd naar deze, en dat ben ik niet vaak naar hedendaagse horror.
Het idee komt hier vandaan:
Lights Out 2013 - YouTube

avatar van Thomas83
geplaatst: 15 oktober 2016, 16:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een horrorfilm die wat met zijn personages en het onderliggend drama probeert te doen. Dat is op zich een grote plus, maar eigenlijk vind ik dit serieuze deel van de film nooit zo goed werken. De film is al ergens halverwege tot het allemaal voorzichtig een klein beetje begin te klikken. De opbouw is ook wel wat apart voor een horrorfilm eigenlijk. Waar men er in een horrorfilm van een beetje niveau meestal na misschien nog een enge openingsscène als voorproefje voor kiest om de suspense langzaam op te bouwen en aanvankelijk vooral wat plaagstootjes uit te delen voelt deze film haast gehaast aan het begin. Daar lijden het spel van de acteurs en de geloofwaardigheid van de personages wat onder. Het voelt allemaal wat klungelig en weinig subtiel. Slechte dialogen en later ook een wel heel slechte manier om uit te leggen hoe het zit met het monster. Sandberg lijkt alleen in zijn element met de pure horrorscènes, die gelijk al best talrijk aanwezig en ook best griezelig zijn.

Helaas voelt Sandberg zich niet te groot voor makkelijke jump scares gepaard met harde geluiden, maar hij haalt ook wel veel spanning uit het camerawerk, de montage en belichting.Diana is op zich niet zo heel origineel en die kleine oogjes zien er wat suf uit, maar ze komt in elk geval niet overduidelijk uit de computer en waar dit soort monsters in horrorfilms meestal meer "boe" zeggen dan echt wat doen ligt dat hier toch wat anders. Dat maakt de sterke openingsscène (het hoogtepunt van de film) ook al direct duidelijk. Al weet de film alles nog wat flauw uit te stellen tot op het einde, en uiteindelijk gaat zelfs die vriend van Rebecca er niet eens aan. Als iemand me een voor de hand slachtoffer leek was het wel die overvriendelijke jongen..

Rebecca is overigens nog best leuk, omdat ze een personage is dat van zich af weet te bijten en ook wel leuk gespeeld wordt door een eigenlijk iets te oude Palmer. Dat levert ook nog wel een leuk slotstuk op als ze nog best creatief met allerlei lichtbronnen terugvechten in het huis van Sophie en Martin. Wel aardig omdat de film verder vooral veel bekende elementen gebruikt. Die gimmick met het monster dat niet in het licht mag komen is ook echt een gimmick, maar wel een die altijd wel effectief is. Echt duidelijke spelregels zijn er overigens niet in de strijd met het monster. En de zelfmoord van de moeder op het einde is toch wel een wat merkwaardig moment. Een film waar ik meer van had verwacht. 3.0*.

avatar van m1701
geplaatst: 16 oktober 2016, 15:37 uur [permalink]
Niet verkeerd....goeie spannende film

avatar van DragQueen
geplaatst: 16 oktober 2016, 18:31 uur [permalink]
Onderhoudende Horrorfilm, met een prima verhaaltje. Het tempo zit er goed in, en de speelduur is vrij kort. Verder ziet het er visueel goed uit, wordt er aardig geacteerd, en konden de meeste schrikmomenten wel overtuigen. Bij tijden best een beklemmend Horrorfilmpje. 3 Sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 17 oktober 2016, 11:06 uur [permalink]
Men neemt een effectief eng filmpje van nog geen 3 minuten met een oersimpel uitgangspunt en een enge pay-off en wil dit vervolgens rekken tot een volle speelfilm. Zoiets pakt zelden goed uit en dat geldt ook voor Lights Out. In de openingsscène demonstreert David F. Sandberg nogmaals wat er zo effectief was aan zijn korte film. Daarna duikt hij verplicht in de gezinsproblematiek en moet drama en conflict scheppen in een film over een monster in het donker. Niets aan de hoofdpersonages die worden geïntroduceerd is boeiend, ze zijn immers enkel een manier om het plot te rekken. Zo krijgt zelfs onze angstaanjagende verschijning in de duisternis een complete backstory. Het feit dat al dit voorkauwen en uitleggen een hoop spanning wegneemt lijkt men niet te interesseren, er moet immers een speelduur worden gevuld.

Uiteindelijk is Lights Out niet per se slecht gemaakt en is uiteindelijk een aantal keer te betrappen op wat effectieve sequenties. Maar voor het grootste deel wordt het standaard checklijstje voor het genre van top tot teen afgewerkt zonder enige inspiratie of creativiteit. En dat terwijl het bronmateriaal, die kleine simpele short van Sandberg, juist creatief en fris in zijn eenvoud voelde.

2,5 sterren.

avatar van Pim1993
geplaatst: 18 oktober 2016, 16:10 uur [permalink]
Redelijk. Daar is in mijn ogen ook direct alles mee gezegd. Sfeertje kwam goed tot z'n recht maar ik ben allesbehalve onder de indruk van de cast en het plot. Het is voor mij dan ook echt niet meer dan een wegkijkertje die op entertainmentgehalte twee sterren verdiend.

De kleine knul (Gabriel Bateman) die in eerdere reacties lof ontving vond ik juist een van de slechtere jonge acteurs die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen.

Geen must see, maar ook geen straf.

avatar van Reckless_D
geplaatst: 19 oktober 2016, 00:28 uur [permalink]
De short was beter. Het hele verhaal zat vol gaten, het acteerwerk was niet al te best en de jump scares waren erg voorspelbaar. Mijn verwachtingen waren hoger, echter wel leuk om een keer gezien te hebben.