Lights Out (2016)

2,94

Horror

geregisseerd door David F. Sandberg
met Teresa Palmer, Gabriel Bateman en Maria Bello

Rebecca (Teresa Palmer) dacht dat ze haar jeugdangsten achter zich zou laten wanneer ze op zichzelf zou gaan wonen. In haar jeugd was ze nooit echt zeker van wat wel en wat niet werkelijkheid was wanneer het licht uitging. Haar broertje Martin (Gabriel Bateman) ervaart inmiddels dezelfde onverklaarbare en angstaanjagende gebeurtenissen die zij ooit meegemaakt heeft. Een angstaanjagende entiteit die een mysterieuze link heeft met hun moeder, Sophie (Maria Bello), is opnieuw aanwezig. Naarmate Rebecca dichter bij het ontrafelen van de waarheid komt, zijn ze allebei hun leven niet meer zeker wanneer de lichten uitgaan..

137 BERICHTEN 44 MENINGEN
avatar van Fonzzz002
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lights Out is één van die films waarbij het concept zo geniaal klonk dat ik gelijk overhaalt was de film te gaan kijken. Zeker voor een horrorfilm is dit een origineel & sterk idee! Het bleek echter een film te zijn waarbij, onlangs dat het concept geniaal is, de uitwerking zwak is. Er zijn 3 dingen die de film weerhield om een hoog niveau te bereiken: de logica achter het monster, het gedrag van de personages en de geluidsbewerking voor angstscenes. Het monsters werkt inconsistent en regelmatig doet het monster dingen die elkaar tegenspreken. Het ene moment kan het teleporteren en is het monster snel, het andere moment word het tegengehouden door deuren en is het monster langzaam. Het ene moment lijkt het monster pijngevoelig te zijn voor licht, het andere moment verdwijnt het enkel als het blootgesteld word aan licht (er was zelfs een scene waarin het monster een object uit het licht pakte. Hoe deed het monster dat?). Het ene moment lijkt het monster licht op commando uit te kunnen doen, het andere moment lijkt het monster geen macht te hebben over licht. Tot het einde toe was mij niet geheel duidelijk hoe dit monster precies werkte, wat zijn krachten & zwaktes waren. Ook vond ik het uiterlijk van het monster niet angstaanjagend. Op het eerste gezicht is het een creepy schaduw maar zodra je de glans ogen kon zien leek het alsof het monster dromerig vooruit stond te kijken, wat de intimidatie aanzienlijk omlaag haalde.

De personages heb ik wisselvallige meningen over. Wat me niet beviel aan ze is dat, met name het kind, eerder voelde als filmpersonages dan echte mensen. Hun reactie op de situatie voelde nogal gestuurd en er waren bepaalde momenten waarin ze behoorlijk domme keuzes maakte. (De scene dat het vriendje, die niets van het monster weet, vraagt of hij moet blijven slapen waarna het hoofdpersonage ja zegt, wetend dat er een monster is dat hem in stukken schuurt als het de kans krijgt. Om een voorbeeld te noemen) Dit is zeker niet het geval door de hele film, maar de domme keuzes waren opmerkelijk genoeg om storend te zijn. Aan de positieve kant: het personage Rebecca, gespeeld door Teresa Palmer, vond ik sterk genoeg uitgewerkt zodat ik om haar ging geven. Van alle personages vond ik dat je van haar de meeste kanten te zien kreeg, zij was de connectie tussen alle belangrijke personages. Ook is het moeder personage interessant omdat ze zowel slechte als goede kanten bevat, en de film weet deze op slimme wijze af te wisselen waardoor ik nooit wist om tegen haar te zijn of niet. Qua verhaal vond ik dat deze twee de film het meeste overeind hielden. De andere personages deden mij weinig tot niets. Het laatste consistente probleem met de film is het geluid tijdens de angstscenes te luid is. Lights Out, evenals vele moderne horrorfilms, denkt dat horror betekent “laat de kijker schrikken met een lange stilte waarin het personage langzaam loopt, gevolgd door een luide knal”. Dit horrorcliché werd zo dusdanig vaak gebruikt dat het op gegeven moment irritant werd. Tijdens de angstscenes zat mijn aandacht niet bij het verhaal en de personages, mijn aandacht zat bij mijn oren voorbereiden op een harde knal. Een jumpscare op zijn tijd is niets mis mee, maar deze film deed het zo vaak dat het averechts werkte. Angst hoort van je verhaal te komen, niet van harde geluiden. De meeste moderne horrorfilms lijken dit vergeten te zijn.

Dat was een lang preekverhaal, misschien meer kritiek dan de film verdient, maar deze punten bleven mij van begin tot eind knagen. De minpunten terzijde, Lights Out heeft ook een aantal goede dingen erin zitten. Zoals gezegd is zijn er 2 aardige personages & het concept is sterk, en de film maakt zoveel mogelijk gebruik van het concept door te spelen met verschillende lichtbronnen. Vanuit een technisch oogpunt is de film goed gemaakt omdat ze zo min mogelijk studiolicht hebben gebruikt. Ook maakt de film gebruik van praktische effecten ipv CGI, wat je het idee geeft dat waar je naar kijkt er echt is (ipv er achteraf met de computer overheen geplakt).

Al met al vind ik Lights Out een zwakke horrorfilm met een paar aardige elementen. Een typisch voorbeeld van goed concept met een zwakke uitwerking.

avatar van jeroentjuhhhhh
Één stap vooruit, twee stappen terug. En zo mag je Lights Out, met een degelijk (short film) concept, gewoon scharen in het rijtje nietszeggende, totaal irrelevante horrorfilmpjes die specifiek voor simpel bioscoopvolk is gemaakt. Denk aan Ouija, Jessabelle en meer van dat soort doorsnee meuk. Lights Out is een Horror-BINGO voor beginners. Met scares die nauwelijks visueel zijn, maar met een blèrende geluidsband toch nog iets voor elkaar denkt te krijgen. Juist met een concept dat draait om licht zou je meer verwachten. Had in 2012 de schrale hoop dat Sinister (2012) het genre de goede kant op zou duwen, dat men er van kon leren... dat we klaar waren met die goedkope Wan-esque troep. Boy was I wrong

Leukste was nog de bioscoopmedewerker bij Cinemec die na de pauze (een fucking pauze ja, want 80 minuten niet roken/pissen/je muil houden is gewoon ondenkbaar) het licht een paar keer aan en uit deed. Hihi haha.

avatar van Kondoro0614
Lights Out

Voor mij was Lights Out weet een heerlijk bioscoop bezoekje. Dit keer in een andere zaal dus we hadden tafeltjes en lekker veel been ruimte , dat was lekker. Dus voor mij kon het avondje wel beginnen. Ten eerste, ik neem nooit meer chips mee naar de bioscoop. Ik ben me dan meer aan het focussen of ik niemand aan het 'irriteren' ben met het gekraak dan dat ik aandacht begin te krijgen voor de film, dat doen we dus ook niet meer. Denk de volgende keer gewoon een pot eis, want koud was het ook niet !

Ik ging weer met het zelfde groepje kameraden naar de bios, de heerlijke horror flicks bekijken daar houd ik wel van. Hoewel ik niet meer snel schrik met zulke films omdat ik er een beetje van afgestapt ben na alle films die ik tot nu toe gezien heb, kun je het allemaal een beetje inschatten. Toch moet ik toegeven dat er daadwerkelijk eens sfeertje hangt in Lights Out waarvan ik ook niet bepaald lekker in de stoel begon te zetten, duister, hmm heerlijk.

Lights Out bracht een makkelijk verhaal mee Nadine, het 'monster' had destijds een zware huidziekte, die vooral niet tegen licht kan. Ze heeft een vriendin, wat later een totale hypnose bleek te zijn die was aangespoord om Nadine haar vriendin te worden (Maria Bello). Nadine zorgt er voor dat Sophie haar beiden mannen verliest waardoor ze weer macht kan krijgen over Sophie. Wanneer haar kinderen Sophie beschermen barst de hel los en voor, Keep the lights ON!

En als je kijkt hoe Nadine er in het echt uit ziet (Alicia Vela-Bailey) dan is de Make-Up aardig gelukt. Toch vond ik Nadine een mooi, nieuwe creepy verschijning die me de ogen toch wel goed open maakte.

Lights out, gave film met een nieuwe concept. Qua schrik-gehalte niets vernieuwend maar, leuk om zeker een keer gezien te hebben. Horror was er niet veel aan en het einde was afgeraffeld. Nadine gaat alleen weg toen Sophie zichzelf vermoorde maar, qua eind scene was de film meer dan geslaagd, en zeker de politie agenten vond ik gaaf. Ben te spreken over Lights out en met twee zwart kijkers, een tochtje pokemon's vangen in Deventer en een heuse Politie achtervolging met staande houding voor onze neus toen we op de fiets zaten heb ik de avond fijn afgesloten en kan ik positief terug kijken.

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Helemaal niet slecht! En raar dat ze nog nooit eerder zoiets gedaan hebben, want dit is typisch horror. Je bent niet veilig in het donker en je kunt jezelf beschermen d.m.v. in het licht te blijven. Simpel maar doeltreffend. Een enge gedachte natuurlijk en Lights Out heeft van die gedachte een film gemaakt. Er zitten dan ook zeker wel een paar creepy momenten in. De gore blijft wel wat achterwege en wellicht zullen niet alle doorgewinterde horror fans onder de indruk zijn, maar ik vind het een leuk horrorfilmpje.

Ik zal niet al te moeilijk doen wat betreft een aantal zaken welke naar mijn idee niet kloppen. Zoals Diana die op een deur klopt terwijl daar het licht aan is. En op het einde lijkt ze er ineens beter bestand tegen te zijn. Maar verder klopt het wel aardig naar mijn idee.. Diana heeft een zeldzame huidziekte en kan extreem slecht tegen UV licht.. In een TL-buis of halogeenlamp zit ook UV-A licht. En zelfs gewoon thuis zitten met de lamp aan is voor mensen met een zonne- of lichtallergie al gevaarlijk. In TL-licht en in halogeenlampen zit namelijk ook UV-A. En er zijn zelfs patiënten die niet tegen een gewone gloeilamp kunnen en daar dus al van verbranden! Zo ook Diana. Maar verder, het is maar een film natuurlijk.

Lights Out komt voort uit een kort griezelfilmpje wat een paar jaar geleden op het internet kwam. En des te leuker dat ik de Easter Egg in het begin van de film ontdekte, namelijk dit fraaie meisje:
Lights Out .. In het begin van de film zie je een bobble head wat er precies zo uitziet als dat enge meisje!

avatar van Zwolle84
Nog een klap slechter dan de flauwe trailer deed vermoeden.

Ik heb over het algemeen zeker niets tegen moderne horrorfilms, zitten vaak erg goede tussen. Maar aan films als Lights Out heb ik een broertje dood.

Eigenlijk zie - of vooral hoor - je alles al in de trailer voorbijkomen. Clichématige schrikmomentjes die je zonder enige dreiging ziet aankomen en die je alleen door de enorme bak herrie alsnog doen schrikken.

Voeg daar een flauw dramaverhaaltje aan toe en je levert precies wat het grote publiek vandaag de dag verwacht. Dat zo'n jochie tenenkrommend slecht acteert? Ach, als we maar gezellig kunnen schrikken, toch?

Erg slecht en saai. Maar wel beter dan deel 2, dat ongetwijfeld over een jaar verschijnt.

avatar van mrklm
Een heel aardig basis-idee dat inspeelt op onze aloude angst voor het donker. En ja, er zijn enkele vrij effectieve scènes die voor degenen die de trailer hebben gezien echter geen verrassingen meer bieden. Maria Bello zet ook een prima rol neer als de moeder die op de rand van waanzin leeft. Maar het plot slaat nergens op en dat gevoel overheerst de suspense en de spanning.

avatar van DutchTakeshiro
Prima horror. Met James Wan als producer ben ik in ieder geval al overtuigd. Lights Out is een horrorfilm die gebaseerd is op een korte film. Regisseur David Sandberg weet op een noemenswaardige manier een filmpje van een paar minuten over te zetten naar een volledige speelfilm. De muziek in Lights Out voelt lekker vertrouwd aan (lugubere vioolwerk waar James Wan zich wel raad mee weet) en dit versterkt de film.

Lights Out weet goed te scoren door het feit dat het gebruik maakt van een oer angst van de mens: het donker/de duisternis. Ik moet de persoon nog ontmoeten die zich volledig op zijn/haar gemak voelt in het donker. De mens heeft een natuurlijk instinct ontwikkeld om wantrouwend te zijn voor het donker. Deze film weet daar goed gebruik van te maken. De schrikeffecten zijn goed gedoseerd over de film en ze hebben mij een aantal keer goed kunnen laten schrikken. Het verhaal van de film is niet eens slecht, ondanks dat er de nodige horrorclichés langskomen. Maar ja, aan de ene kant voelt dat wel vertrouwd aan.

Lights Out is een film die door zijn speelduur de kijker niet al te lang hoeft bang te maken voor het donker. Het voelt daarom ook nergens te lang aan. Het acteerwerk is prima en je hoeft je niet te irriteren aan een slecht uitgewerkt personage. Er worden uiteraard geen bovengemiddelde acteerprestaties geleverd maar het is allemaal goed aan te zien. Lights Out doet me een beetje denken aan Mama (2013). Dan hint ik vooral naar de twee entiteiten in de films die wat raakvlakken met elkaar hebben.

avatar van voskat
Onbegrijpelijk dat ze het oprecht enge "ding" uit het korte filmpje hebben vervangen voor een dertien-in-een-dozijn horrormasker.
Mogen we Hollywood weer voor bedanken zeker... een paar 10 miljoen tegen het budget aan gooien met als resultaat dat de boel 10 keer zo tam wordt.

Blijft over een paar leuke ideetjes. Gelachen om het moment met de afstandsbediening van de auto.

avatar van barcam
Nog nooit zo blij geweest dat de cinema lichten terug aangingen.
Enorm zwakke horror film die faalt op alle vlakken.
Paar schrikmomenten, zwak uitgewerkte personages en enorm ver gezocht verhaaltje.

avatar van arno74
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg slap en clichématig werkje met clichématige personages. Het uitgangspunt (een 'monster' dat verdwijnt zodra je het licht aandoet) is leuk en origineel maar de uitwerking is heel gewoontjes, hier was toch wel meer uit te halen. Met zo'n origineel uitgangspunt moet je niet verzakken in een doorsneeverhaal en (mislukte) jumpscares en dat doet de regisseur wel. Ik vond het nooit ook maar een beetje eng, sfeervol of interessant worden. 1,5*

Matige film over een jonge vrouw die haar kleine broertje bij haar moeder weg haalt als deze een depressie heeft. Ondanks de korte lengte is het hier en daar wel wat langdradig. Vanwege het plot kan er leuk met licht gespeeld worden, en dit gebeurd ook wel aardig. Verder nog wel een paar prima schrikmomentjes, maar daar is het dan wel mee gezegd.

avatar van tattoobob
Na het geweldige short movie van diezelfde regisseur en hetzelfde verhaal moest er een echte film komen......ik snap het helemaal want ik vind de short movie geweldig (zie mijn avatar).
Maar de uitvoering van deze is matig.....het begint goed maar de spanning houd niet aan en ook is alles voorspelbaar.
Acteerwerk vond ik wel goed dus dat is een pluspunt.
Volgens mij is deel 2 alweer in de maak

Kortom....hier kan veel meer uit gehaald worden want potentie is er zeker.

avatar van Pazmaster
Helemaal zo slecht nog niet, er wordt best redelijk gespeeld en ook leuk om Maria Bello eens in een ander soort film te zien. Het verhaal, hoewel vrij simpel, kan er ook best mee door. Het sfeertje is goed en er zitten best wat creepy momenten in. Echt eng? Nee dat niet, maar desondanks vond ik het toch best vermakelijk dankzij het vleugje mysterie waardoor ik toch geboeid bleef. Het einde had iets sterker gekunt maar dit is ook best oké.

avatar van Collins
Hele redelijke horror.
Aardige opbouw naar een prima beklemmend en duister sfeertje. Paar goeie schriks. Behoorlijk tempo ook. Verhaal is inhoudelijk niet heel bijzonder en het tempo helpt goed om dat te verhullen.
Zelfs het acteerwerk was naar behoren. Nou ja, bijna helemaal naar behoren dan. Dat jochie kon er eerlijk gezegd niet veel van. En dat heeft toch enige impact op de inleving.
Ben trouwens blij dat ik de trailer niet heb gezien. Als ik de commentaren hierboven lees, vergalt de trailer een hoop kijkplezier. Is wel vaker zo met trailers. Vermijd trailers, zou ik zeggen.
En deel 2? Ach, laat deel 2 maar zitten. Eén "Lights out" is wel voldoende. Beter wordt het niet, denk ik.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tjah, soms weet ik niet meer hoe ik dergelijke films moet beoordelen.
De film start sfeervol met een korte en degelijke bijdrage van Billy Burke (voor mij het bekendste gezicht van de cast). De toon word gezet en de allereerste keer is het dan ook even schrikken.
Daarna begint de film pas echt en verliezen de schrik momenten vanwege het repetitieve hun kracht.
Dit zorgt er voor dat de rest van de film verre van angstaanjagend was, maar ik vind het moeilijk om te beoordelen waar dit door komt: ken ik 'het trucje' gewoon al te goed of hebben de filmmakers slecht werk geleverd?
Goed, tijd om naar andere aspecten van de film te kijken. Het verhaal vind ik redelijk goed. Ik vind het wel interessant hoe ze deze keer 'het spook' hebben uitgewerkt, maar daar omheen zie ik bar weinig originaliteit.
Helaas moet ik hetzelfde zeggen over de uitwerking van de personages. De cast weet redelijk acteerwerk neer te zetten, waarbij het meeste respect naar de jonge Gabriel Bateman gaat. Verder is het leuk om te zien dat Teresa Palmer haar acteerwerk nog aan het ontwikkelen is. Verder ziet ze er ook geweldig uit, dus die gaan we vast meer zien.
Enkel Alexander DiPersia komt in het begin wat onnatuurlijk over, maar dat lijkt gedeeltelijk ook door het script te komen, want later in de film .komt zijn personage een stuk 'echter' en daarmee ook geloofwaardiger over.
Verder is de setting redelijk alledaags te noemen. Het woonhuis is nergens echt angstaanjagend, met uitzondering van de creepy basement. Die laatste vind ik nog best goed gemaakt, want ondanks dat de haren niet direct overeind gaan wist het zelfs deze 'oude rot' (nu doel ik even op mezelf) iets te verontrusten.
Ook de CGI en special fx zijn redelijk te pruimen: ik heb al eens beter gezien, maar ook al eens (veel) slechter. Wat dat betreft merkte je gewoon dat er bij deze film meer budget achter zat.
Waarom dan toch deze relatief lage score? Dit komt vooral door het gevoel en de gedachten die ik kreeg toen de eind credits begonnen te lopen. Vooral de gedachte 'is dit nou echt het beste dat big budget horrormakers te bieden hebben' blijft wat hangen.
Van die ledige gedachte moet ik bijna een traantje laten.

Niet verkeerd, toch gemiste kans.

De kortfilm niet gezien, maar de toon wordt meteen gezet in de eerste scene. Concept is relatief eenvoudig, maar goed uitgewerkt. Eerste scene is gewoon spannend en effectief, maar komt wel érg snel. Dat het daarna moeilijk zou worden om de film draaiende te houden mag duidelijk zijn.

En daar heeft Sandberg dan ook de grootste moeite mee. Na een spannende intro valt de film te snel terug op het achtergrondverhaal, met bijbehorend drama. Iets waar ik als kijker op dat moment niet echt zat op te wachten. Hier en daar zit nog wel een spannend momentje, maar te weinig om het boeiend te houden. Het is pas het laatste half uur dat er weer wat vaart in de film komt, maar dan zijn er weer een aantal reveals die de film niet al te veel goed doen.

Acteerwerk was wel behoorlijk en er zit duidelijk budget achter de film. Da's af en toe toch ook wel fijn, het hoeft niet altijd goedkope horror te zijn. Probleem is dat de film al snel in z'n kaarten laat kijken en daarmee de lat voor zichzelf te hoog legt.

Lights Out is kort genoeg zodat de negatieve punten uiteindelijk de film niet kelderen, maar er had zeker meer ingezeten.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als een tussendoortje kijkt deze kort durende (circa 75 minuten), eenvoudige en best spannende Horror film zich lekker weg en mede vanwege het hoge tempo, heb ik me er ook best aardig mee vermaakt.

De eerste minuten van het verhaal (draait om een angstaanjagende entiteit die je alleen in het donker ziet en die een gezin terroriseert, m.u.v. de moeder waarmee de entiteit een mysterieuze link heeft) zijn sterk en spannend (zeker ook creepy) en daar wordt tevens gelijk op een spannende en enge wijze duidelijk gemaakt, waar je de rest van het verhaal mee te maken krijgt. Het eenvoudige maar sfeervolle (met de nadruk op "duister") verhaal stelt opzicht niet zo veel voor en is misschien ook niet echt origineel (deed me denken aan de Horror / Thriller film "Mama (2013)"), maar het weet wel te boeien van de eerste tot de laatste minuut en het bevat ook best veel spannende scenes en dat in een hoog tempo. En van spanning moet deze Horror film het zeker ook van hebben, want er valt eigenlijk geen viezigheid te bespeuren in deze film en er zit ook nauwelijks actie in. Het kleine beetje viezigheid en actie wat er in het verhaal zit, heeft vooral betrekking op de twee politieagenten op het einde.

Het einde van het verhaal vond ik best aardig en het was tevens ook de enige effectieve manier om van de entiteit af te komen. Hoewel de entiteit, die overigens als naam heeft "Diana" (gespeeld door Alicia Vela-Bailey die best mijn entiteit mag zijn ) en die dat ook een keer fraai kerft in een houten vloer, visueel gezien (je ziet vooral een silhouet) weinig voorstelt, werd deze wel steeds lekker creepy en angstaanjagend in beeld gebracht. Gedurende het verhaal krijg je ook steeds meer te weten over het verleden (huidziekte en zeer gevoelig voor licht) en het ontstaan (na een behandeling in een inrichting) van de entiteit en ook wat de mysterieuze link is met de moeder.

Omdat het verhaal zich eigenlijk maar afspeelt op een paar locaties en vooral in het huis van moeder Sophie (gespeeld door Maria Bello), is de cast ook maar beperkt en krijg je eigenlijk alleen maar te maken met het gezin (moeder Sophie, dochter Rebecca en zoontje Martin) welke wordt geterroriseerd door de entiteit en de zekere Bret, die de vriend is van dochter Rebecca. Hoewel de cast voor mij vooral bestond uit onbekende acteurs en actrices (ik kon alleen actrice Maria Bello), deden ze het wel verdienstelijk en zeker wat betreft de mooie Teresa Palmer (in de rol van dochter Rebecca, die op zichzelf woont) en Alexander DiPersia (in de rol van de sympathieke en zorgzame Bret).

Gewoon leuk om eens gezien te hebben deze vermakelijke en zeker ook spannende Horror film en omdat de film maar kort duurt kijkt hij ook lekker weg. Om het maximale uit deze film te halen moet je deze eigenlijk alleen laat op de avond (zoals ik gisteren heb gedaan) of in de nacht bekijken en dan tevens met weinig lichten aan in huis. Met deze Horror film maakt regisseur David F. Sandberg zijn debuut en ik kijk al uit naar zijn tweede film (hopelijk ook spannend), namelijk het vervolg op de Horror film "Annabelle (2014)", welke ik best goed vond.

avatar van DVD-T
Fraai begin en einde.

Alles wat daar tussen inzit is allemaal vrij matig. Verhaal lijkt nooit echt goed los van de grond te komen, buiten de moeder om zijn de personages redelijk oninteressant en lijken alle gebeurtenissen rondom de entiteit erg snel te gaan. De spanning wordt telkens maar half opgevoerd om te snel met de pay-off te komen. Doen de scenes waarin de film eng probeert te zijn geen goed. Daar had zoveel meer mee gedaan kunnen worden. Vreemd genoeg heeft nog niemand hier Darkness Falls (2003) heeft genoemd. Ook niet een superfilm, maar de spanning en fun was daar wel veel beter aanwezig. Acteerwerk is best o.k. en ook audio/visueel zit het best goed in elkaar.

Af en toe best vermakelijk, maar de film gaat vooral gebukt onder het "het had zoveel beter kunnen zijn" gevoel wat je aan het einde over houd.

avatar van knusse stoel
Brrrrr..., griezelige film! Persoonlijk kunnen de vormen van griezel zoals oplichtende ogen en schaduwen van personen mij goed van slag brengen, vandaar mijn Brrrrr...!
Voor ons een prima griezelfilm die waarmaakt wat hij belooft.

avatar van aspers
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de toch wel matige beoordelingen hier, zag ik er toch wel tegenop om deze te bekijken. Dat kon alleen maar heel erg gaan tegenvallen leek het. Maar niets is minder waar! Lights Out heeft mij positief weten te verrassen.

Ja, een aantal schrikeffecten is niet nieuw (maar in welke film dan wel). En ja, de geluidsschrikeffecten zijn irritant en te gemakkelijk. Maar daar stop het voor mij ook. Van het begin tot het eind zat ik op het puntje van mijn stoel. En hoe goed dat je het 'monster' nooit echt ziet, enkel zijn/haar schaduw. Vond ik heel erg gaaf gedaan. Qua verhaal ook beter dan ik van te voren had verwacht. Ook al zag je dat wel aankomen. Pluspunten voor de regisseur om niet op het einde een schrikeffect erin te gooien welke je doet afvragen of het wel echt is afgelopen.Gooi daar een paar kippenvel momenten bij schaduwhand die de moeder terug naar haar kamer trekt en je hebt een puike horror avond.

Het kleine ventje vond ik met vlagen wat knullig overkomen (ik breng het positief...), maar al met al meer dan voldoende. Ik laat de lampen vanavond nog even aan. 3,5*

avatar van blurp194
Redelijke horror die er zelfs in slaagt me af en toe wat kippevel te bezorgen.

Hoewel de jumpscares toch wel wat flauw worden na de eerste twee, heeft de film nog wel genoeg eng-igheid over. De cast is best leuk bezig, Palmer speelt een van de betere rollen van wat ik tot dusver van haar gezien heb. Bello krijgt wel wat weinig ruimte, jammer.

En het einde van het verhaal is wel wat erg teleurstellend vond ik. Daar had iets meer creativiteit toch wel een veel betere uitsmijter kunnen opleveren.

avatar van Alathir
Lights Out is een B-film met weinig bekende gezichten buiten Maria Bello, die ik niet meteen herkend had. Toch wist de film gedurende de korte duurtijd van 1u20 boeiend te blijven. De lichteffecten in de film zijn uitstekend, doe zeker de lichten uit thuis voor een betere ervaring. 1 van de mindere dingen aan deze horrorfilm zijn de repetitieve jumpscares, enkel de eerste keer is het even best schrikken geblazen. Het verhaal is niet super innovatief maar dat stoorde me nergens.
Het acteerwerk is prima en ook de personages vond ik goed uitgewerkt oa de relatie tussen Rebecca (Teresa Palmer) en Bret (Alexander DiPersia). Teresa Palmer heeft ook een fijn gezicht (en achterwerk) om naar te kijken, wat de punten natuurlijk alleen maar verbeteren. Dit is wel degelijk één van de betere horrorfilms van het jaar, alleen niet heel eng of spannend. Wat jammer is, is dat de film niet eng genoeg is om zelf bang te worden in het donker waardoor de film zijn doel een beetje mist.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Men neemt een effectief eng filmpje van nog geen 3 minuten met een oersimpel uitgangspunt en een enge pay-off en wil dit vervolgens rekken tot een volle speelfilm. Zoiets pakt zelden goed uit en dat geldt ook voor Lights Out. In de openingsscène demonstreert David F. Sandberg nogmaals wat er zo effectief was aan zijn korte film. Daarna duikt hij verplicht in de gezinsproblematiek en moet drama en conflict scheppen in een film over een monster in het donker. Niets aan de hoofdpersonages die worden geïntroduceerd is boeiend, ze zijn immers enkel een manier om het plot te rekken. Zo krijgt zelfs onze angstaanjagende verschijning in de duisternis een complete backstory. Het feit dat al dit voorkauwen en uitleggen een hoop spanning wegneemt lijkt men niet te interesseren, er moet immers een speelduur worden gevuld.

Uiteindelijk is Lights Out niet per se slecht gemaakt en is uiteindelijk een aantal keer te betrappen op wat effectieve sequenties. Maar voor het grootste deel wordt het standaard checklijstje voor het genre van top tot teen afgewerkt zonder enige inspiratie of creativiteit. En dat terwijl het bronmateriaal, die kleine simpele short van Sandberg, juist creatief en fris in zijn eenvoud voelde.

2,5 sterren.

avatar van Reckless_D
De short was beter. Het hele verhaal zat vol gaten, het acteerwerk was niet al te best en de jump scares waren erg voorspelbaar. Mijn verwachtingen waren hoger, echter wel leuk om een keer gezien te hebben.

Viel me niet mee. Gezapiger dan gezapig, verhaaltje dunner dan flinterdun. Eindelijk eens een horrorfilm(of wat daar voor moet doorgaan) die de bioscoop haalt en dan krijgen we dit sfeerloze werkje weer. Enkele bekende koppen in de cast(Palmer, Bello, Burke), maar deze prent kan onmogelijk als aanbeveling vermeld staan op hun cv. Een verhaal wat maar niet op gang wil komen, een spookverschijning die totaal geen angst inboezemt, en dan die oplossing aan het eind om van deze kwelgeest verlost te worden... Toen ging er ook bij mij inderdaad even het licht uit! Hadden ze dat nou wat eerder bedacht, dan hadden we dit krap anderhalf uur durend onecht ogend gegriezel kunnen overslaan.
Het is dat er in het begin en aan het slot nog enkele doden vallen, anders zou je zeggen dat Lights Out bij uitstek de kindvriendelijke film is, om u kroost voor een eerste keer voorzichtig kennis te laten met het genre, maar of dat de bedoeling was? Typerend: aan het einde zelfs geen kleine verwijzing naar een mogelijk vervolg, alsof de makers doorhadden dat het vooral hierbij moet blijven.

Nagenoeg geen enkele voor-informatie behalve dat mij verteld was dat deze film rete eng moest zijn.

Na de eerste 5 minuten had ik nog zoiets van: wel-licht....en dat moet je niet hebben bij een film(titel) als deze....
Daarna werd het een futloos uitgewerkt verhaaltje met een einde dat je van zover ziet aankomen dat je de hele tijd denkt....het zal toch niet....Ja hoor, ze doen het toch....

Jammer!

avatar van Insignificance
Zouteloze horror die steeds dezelfde foefjes herhaalt en zo ergens halverwege z'n kruit al grotendeels verschoten heeft. Nog een keer de lichtjes uit en aan, nog eens een jump scare, nog eens een lichaam wegslepen, nog eens dit, nog eens dat. Tamelijk vermoeiend gedoe. Ver voor de climax heb je eigenlijk alles al gezien en vooral gehoord, want wat de klankband produceert, is wel erg goedkoop. Net als het drama en een mysterie opbouwen en/of uitspelen is er ook al niet bij. Het wordt zelfs potsierlijk als het uit de doeken wordt gedaan. Een flashback en Rebecca die even een dossiertje doorspit. Zo, weten we dat ook weer. Een fraai ogend filmpje, dat wel, maar als het er om gaat, laat het het in alles afweten.

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Slapen met het licht aan

Zo rond Halloween leek Lights out mij wel een geschikte kandidaat om de avond mee door te brengen. Met goede herinneringen aan de 2013 short met dezelfde titel waar deze film op gebaseerd is - en die overigens door dezelfde regisseur geregisseerd is!- had ik hier veel zin in gekregen. In de praktijk blijkt echter dat de regisseur wel raad wist om het concept voor een kortere tijd bloedstollend te houden maar dat 81 minuten iets boven zijn pet bleek te gaan.

Lights out trapt heel goed af; zeker in zijn eerste half uur moet ik bekennen dat ik me wel een aantal keren ongemakkelijk heb gevoeld. Zelfs het feit dat de schrikeffecten hier eigenlijk heel goedkoop waren mochten niet deren, want effectief waren ze wel en daar draait het tenslotte om. Echter veranderd deze titel meer en meer van bijzonder ongemakkelijk naar bijzonder vervelend naarmate de speelduur vordert en dezelfde schrikeffecten eindeloos herhaald blijven worden tot op het moment dat de verschijning waar het allemaal om draait gewoon helemaal niet eng meer is.

Wat daarnaast ook niet helpt is dat het vrij tam is allemaal. Aanvankelijk is er nog een vrij brute kill te zien die suggereert dat dit niet voor de kleine kijkertjes bedoeld is, maar vervolgens kan het middenstuk gemakkelijk door met een 12 + rating en het predikaat ''mijn eerste griezelfilm''. Dit is tot het einde als Diana toch nog enkele slachtoffers gaat eisen, met vervolgens een slotakkoord, wat helemaal niet bij de rest van de stijl van de film past.

Ik snapte de dood van de moeder niet zo. Hoewel Diana niet kon voortbestaan zonder haar was het ook duidelijk dat ze opnieuw levend verbrandde als ze in het licht kwam. Viel hier dan geen strategie voor te verzinnen? Dit einde leek mij passender en meer in lijn met deze vrij ''brave'' film. Nu voelde het aan of de makers zich geen raad met de afhandeling wisten, of een happy end kostte wat kost wilde vermijden om de kijker toch nog een keer te choqueren. Jammer maar helaas want dit voelde heel geforceerd aan en laat je ook afvragen waarom de moeder dit niet eerder gedaan had als ze dit als enige oplossing zag. Misschien omdat ze al die tijd seniel leek en oprecht geloofde dat Diana haar geen kwaad zou doen, totdat ze opeens besloot dat briefje aan haar dochter te geven? Deze vlieger ging bij mij niet op.

Lights out was enorm effectief als short, maar als avondvullende speelfilm is hij alleen in zijn opbouw effectief...net als de short trouwens.

avatar van filmkul
Aardige horror film. Het verhaal is niet bijster origineel en wat makkelijk. De uitwerking is best redelijk. Het begin is sterk, alleen helaas een voorbode van wat er gaat komen. Wat er daarna gebeurt is vrijwel vergelijkbaar en dankzij de korte speelduur haak je net niet af. Ondanks dat verveelt de film niet en blijft het redelijk spannend. Het acteerwerk kan beter. Met een wat betere opbouw had er best wat meer in kunnen zitten. 3.0/3.5

avatar van james_cameron
Effectief horrorwerkje, dat met weinig middelen behoorlijk positief resultaat boekt. De plot is karig en de personages niet bijster interessant, maar de mooie Teresa Palmer is in ieder geval aangenaam genoeg in de hoofdrol. Voornaamste troef is de gimmick van het licht aan/ licht uit, resulterend in een reeks vakkkundig gedoseerde en slim gebruikte schrikeffecten, die ervoor zorgden dat ik herhaaldelijk naar mijn kussen moest grijpen.