Mama (2013)

Canada / Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau en Megan Charpentier

'Mama' is een bovennatuurlijke thriller over twee jonge meisjes die verdwenen op de dag dat hun moeder werd vermoord. Als de meisjes vijf jaar later worden teruggevonden in een verlaten hut beginnen ze een nieuw leven bij hun oom Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) en zijn vriendin Annabel (Jessica Chastain). Maar hoe hebben ze al die jaren overleefd en wie hoort Annabel iedere nacht fluisteren in hun slaapkamer?

avatar van housemoviewatch
Ik vind de score opmerkelijk hoog terwijl ik de film eigenlijk niet echt goed vond. Ten eerste vind ik dat de film absoluut niet tot horror benoemd mag worden. Ik vind het te soft er gebeurd te weinig en pas op het laatst komt de aap uit de mauw wat er naar mijn idee ook nog niet uitziet ook. Zeer origineel verhaal maar te weinig mee gedaan.

Matige film waarin twee jonge meisjes na vijf jaar verwilderd worden terug gevonden in de bossen. Een uitstekende opening, echter wordt hierna het verhaal al snel langdradig en een stuk clichématiger (een simpel spookverhaal). De uiteindelijke ontknoping stelt ook een beetje teleur. Het is allemaal wel sfeervol in beeld gebracht.

Ik vind dit de slechtste film die ik ooit heb gezien; clichématig een topper alles wat je al kent uit de X-files, Millenium, The Blair witch project, the ring (of ringu voor de pretentieuze) en paranormal activity zit er namelijk in! Slecht en onsamenhangend verhaal wat van het begin tot het einde nergens op slaat, zeer irritante personages (Annabel, mama), slechte CGI waardoor de film meer op een tekenfilm lijkt dan op een horrorfilm, langdradig en saai eind. Gewoon een waardeloze poging om "griezelig" of "bijzonder" te zijn.

Ik zou graag tegen de regisseur willen zeggen: "Stop er maar mee!".

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Echt goed vind ik het allemaal niet. Desalniettemin is zeker het eerste uur zeer degelijk. De spanning is behoorlijk aanwezig door het trage tempo en de meisjes die nog 'onvoorspelbaar' zijn. Naarmate de speelduur vordert wordt het mij net iets te plat. Vanaf het moment dat die vent uit het verhaal verdwijnt, wordt het paniekeriger. Met dat meer fantasy-achtige einde doet men wellicht iets origineels, maar dat is mij net te over-the-top gezien het rauwere eerste deel.

Absoluut pluspunt is de cast. Zowel de volwassenen – toppers Nikolaj Coster-Waldau en Jessica Chastain – als de kinderen – vooral de jongste dan – doen het erg goed. Dit moet de eerste horrorfilm zijn waarbij ik zo’n goed gevoel had wat betreft casting.

Maar ook de regie verdient pluimen op de hoed. Het tempo is heerlijk traag, de sfeer zit er goed in – het is niet echt ‘leeg eng’ maar eerder ‘gezellig eng’ en dat heeft meer impact, vind ik. De jongste komt uitstekend tot haar recht als engerd van het gezelschap – paar toffe momentjes ook, door snelle blikken, stiekeme grijnzen, etc. Enkel Mama vind ik – ondanks een behoorlijk design in de wereld der horrorgedrochten – niet zo uit de verf komen. Misschien komt dat door de digitale gloed die zij altijd met zich meebrengt in een nochtans grauwe omgeving.

avatar van HALVE TAMME.
Daddy! There's a woman outside... She's not touching the floor!

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk wat
afgeleverd wordt is meer dan prima en de sfeer in de film wordt naar mijn
mening uitermate goed vastgelegd.

Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid is groot.

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

Vier sterren van mijn kant voor Mama (2013).

avatar van jeroentjuhhhhh
Moet met terugwerkende kracht toch toegeven dat deze Mama de horror bioscoop-cultuur verrassend goed weet te ontwijken. Blijft een vrij voorspelbare bedoeling, maar wel met voldoende budget (en een duidelijke Spaanse invloed) om het tot een resultaat te brengen die het aanzien waard is. Vooral het design (en de uitvoering) van Mama herself is treffend. Fraaie, beweeglijke CGI die opvallend goed blend. Alleen die Jessica Chastain (met kort zwart kapsel) is een wat vreemd eendje, kon d'r niet goed hebben. Niettemin een film die de ongeïnspireerde sleur van de grote horrortitels een beetje weet/wist te doorbreken, en juist deze heb ik destijds overgeslagen..

avatar van Mr-Mcmovie
Begon inderdaad heel goed, en veel spanning, maar ze konden tikkeltje meer toevoegen en het echt horror laten worden.
In het begin had de film een zeer knap shot: Als Lilly aan het deken trok met de mama dat we alleen een schaduw van zagen met daarnaast de zus en de stiefmoeder.
Ook helemaal in het begin de kruip momenten van de kinders, en de sprong in het donker op het aanrecht was creepy en zeer knap gedaan, maar eenmaal meer de film vordert wordt het te lang dradig. Krijgen we mama te zien dat niet meteen heel eng er uit ziet.

Special effecten waren zeer zeer mooi gedaan, en het verhaal was zeker goed bedacht maar alles bleef een matige uitwerking.

Prachtige film, maar ik hou dan ook van het genre. Visueel zat alles goed, de acteerprestaties waren goed, kortom, een aanrader, zeker als je dit soort films graag kijkt. Een dikke 9/10

LNDS schreef:
Met heeeel veel moeite deze film af gekeken. Kon me geen moment boeien en ik vond het ontzettend ongeloofwaardig..

Ongeloofwaardig...tja dat heb je met supernatural horror films

Hoe heb ik deze film over het hoofd kunnen zien met de regisseur van Pan's L? Ik lees hieronder veel negatieve recenties terwijl ik het tegendeel denk. Deze film moet ik binnenkort zien.

(mijn reactie volgt binnenkort op deze film)

avatar van j0enne
Die wandelende pruik die zich over de grond bewoog in 't huis...
Zoiets valt toch niet serieus te nemen, ik moest er gewoon om lachen.
Hoe vaker Mama in beeld komt, hoe slechter 't wordt.

Ik vond met name het einde verschrikkelijk slecht. En Mama is ook heel slecht uitgewerkt. Hoe vaker zij in beeld komt, hoe lachwekkender het geheel eigenlijk wordt. Eén van de vele films in een lange, lange reeks van commercieel uitgewrongen "horrorfilms" van een genre dat helaas weinig innovatieve inbreng ziet. Een 1.5* voor het eerste half uur dat ik wel goed vond.

avatar van N. S.
Aardige film, niet hoogstaand. Standaard verhaal maar goed uitgewerkt. Mama zelf zag er niet uit net als die Annabel, konden ze geen betere in de plaats nemen dan zo'n vrouw, misschien hoort dat bij de film maar het was niet prettig om naar te kijken. Normaal vind ik dat niet zo belangrijk maar ik irriteerde me er aan. Dat zijn dan ook de grote minpunten van de film.

Het einde zag er te gehaast, dramatisch en fantasierijk uit. Wel goed geacteerd maar dat helpt de film niet. Ook een goede soundtrack, zonder dit was mijn stem nog lager geweest. Gewoon een prima uitgewerkte film ondanks Mama en Annabel.

avatar van Thomas83
Wilde deze sowieso al een tijdje zien omdat je er best goede dingen over hoort en ik nu de It-remake dichterbij komt ook wel benieuwd ben naar wat broer en zus Muschietti kunnen. Bij vlagen zie ik wel hints van talent, vooral in de nachtmerriescènes, maar over het algemeen vind ik het maar heel matig, generiek en voorspelbaar allemaal, met ook het gebruik van veel clichés, misbruik van harde geluiden en eigenlijk ook wel overdreven veel duisternis. Wat die laatste twee betreft gaat de film wel erg ver. Ook wordt de vaak in dit soort films onverbeterlijke fout gemaakt te snel te veel te tonen, wat met de kwaliteit van het ontwerp en de special-effects van het wezen sowieso al geen slimme zet is.

Dat Chastain een aanvankelijk soort van alternatieve rockchick speelt kwam als een verrassing voor mij, maar dat was ook gelijk wel het laatste waarin de film van het boekje afwijkt. Zoveel clichés of herkenbare momenten. En het zijn vrij vaak niet eens de clichés die al bijna vast onderdeel van het genre genoemd kunnen worden, maar de meer opvallende kleine dingetjes uit andere films, zoals de spider walk uit The Exorcist. Ik vind de film er vaak ook wel lelijk uitzien, en je merkt toch wel een beetje aan de sprookjesachtige muziek en toon dat Del Toro betrokken is geweest bij deze film.

Ook vond ik zoveel in de film zo willekeurig overkomen. Waarom lopen Dr. Dreyfuss (een onsympathieke rol van Kash, die me sowieso al niet bevalt met zijn uitstraling) en later ook Lucas op een gegeven moment alleen ergens de speurneus uit te hangen? Waarom zouden de adoptieouders ermee akkoord gaan iemand de meisjes te laten observeren? Waarom ineens die scène met de flitsen van het fototoestel? Waarom die tante die de meisjes ook wil adopteren? Op het einde wordt ook teveel getoond van het wezen en zie je die de raarste stunts uithalen, wat een beetje op de lachspieren werkt, en neemt het drama wellicht ook wat te nadrukkelijk de overhand. 2.5*.

avatar van sinterklaas
Mooie en sterke horrorfilm... Overduidelijk dat Del Toro er iets mee te maken heeft.

Want de film moet het om te beginnen hebben van de fraaie visuele aspecten. Donker... soms een beetje een grimmig sprookje en een soms benauwend sfeertje. Al leunt het wel vaak tegen het drama-gedeelte aan.

Nicolaj Coster Waldau en Jessica Christian vormen hierin een erg sterk duo... Een stelletje die wordt gevraagd om op te passen op hun twee nichtjes die worden getroffen in een blokhut... Het mooie hiervan is de omslag; Eerst zou je zeggen dat de meisjes niet menselijk en doodeng zijn... maar dat veranderd vrij snel... Althans.... tot zover dan.

Want op het moment dat het stelletje moet passen op de meisjes gebeuren er... zoals je al kan bedenken... vreemde dingen in het huis. En dan die ene schim die steeds opduikt en vaak nog wel erg eng uit de hoek wilt komen. Ja, voor sfeervol griezelen zit je hier wel goed en de paranormale snufjes ontbreken er ook niet aan. Echter is het einde wel een beetje een tranentrekker... Al dan niet zo slecht... Wel iets anders.

Ja, ik vond dit een geslaagde film. Lag lang op de ongeziene stapel. Maar nadat ik It heb gezien van dezelfde regisseur werd het een keertje tijd...

avatar van Alathir
Blij dat de film is afgelopen. Twee irritante kinders die om van in slaap te vallen saai acteren. Ze zijn wat irritant op hun eigen manier. Je zou zeggen dat het concept nog enigszins origineel is en dat zou best kunnen zijn maar de uitwerking liet toch hard te wensen over. Als je Del Toro's naam ziet dan weet je dat dit geen low-budget filmpje is. Dat zie je ook wel aan de effecten die zeker goed zijn.

Ik zat echter geen enkel moment in de film en dat met 2 acteurs die ik graag bezig zie. Jaime Lannister en Jessica Chastain. De ingrediënten voor een sterke film. Misschien is horror niet zo hun genre maar ik vond het niet hun fout. De fout ligt duidelijk bij het script en ook bij andere elementen die nodig zijn om sfeer op te wekken. Die missen hun doel compleet want de film is dodelijk saai.

Het einde trok dan in alle eerlijkheid op helemaal niks. Ook bijvoorbeeld Jaime Lannister die daar even opeens langs de weg staat. Ja hij had het bericht gekregen. Oké kan allemaal goed zijn maar hoe komt hij daar? Dusja, beetje zonde van de tijd want deze horror is eigenlijk ook totaal niet eng. Dat belooft voor It waar ik al geen fan ben van het origineel. 1.5*

Prima horror-thriller.
Er hangt altijd wel een luguber sfeertje in deze film, en als het om kinderen gaat is dat net iets meer.
Prima vertolkingen trouwens, vooral van Jessica Chastain en de beide kids.
Had niet verwacht dat dit zo'n goede film zou zijn, heb er plezier aan beleefd.

avatar van dzjo-dzjo
Ik hou normaal van klassieke horror films. Oude huizen.. Bossen met geesten.. Entiteiten en bla bla...
Maar deze film zwakte voor mij richting het einde helemaal af..
Ik had zelf hoge verwachten van de film, maar hij viel me toch helaas tegen...

Ik wil daarom de film zelf niet hoger waarderen dan maximaal 2 sterretjes..

avatar van TornadoEF5
Eigenlijk best goed, misschien wel een beetje style-above-substance, want ik vind het mooi gefilmd en de sfeer is wel heerlijk voor een horrorfilm, en bovendien heeft de film een originele en interessante invalshoek. Maar tegelijkertijd heb ik het idee dat de film teveel wilt (er zit een voogdijzaak in de film en uiteindelijk is Mama niet ontstaan door het al vrij opmerkelijke en brute begin dat verklaart hoe de kinderen met Mama in contact gekomen zijn), de (vele) personages niet goed introduceert, terwijl die wel van belang zijn voor het verhaal (de voogdijzaak, de ouders van de twee kinderen, Mama, de tante en nonkel die voor de kinderen zorgen waarvan de nonkel uiteindelijk ook zijn eigen weg gaat na een tijd (en lange tijd buiten strijd ligt) en die (paranormaal) onderzoeker?), en het einde is misschien een beetje overdreven maar wel mooi. Maar je kan je natuurlijk wel afvragen tot welke hoogte dit nog een "geesten"-film is.

avatar van TronMan
Meer een enge 'sprookjes 'film, dan horror. Die kinderen acteerden goed. Alleen de computer effecten waren net wat te houterig zo nu en dan. Leuk voor één keer.

avatar van Shadowed
Prima.

Van de man die later het veel betere It: Chapter One maakte komt hier met een prima horrorfilm. Geproduceerd door Del Toro, wat al helemaal mijn aandacht trok. Hier en daar merk je zijn insteek ook wel een beetje.

De film begint vrij sterk, maar zwakt al snel een beetje af. Chastain met dat zwarte haar, brrr. Kan echt niet. Die 2 meisjes waren vrij creepy maar dat wezen Mama (Gespeeld door Botet) was wat tegenvallend. Ze was vrij eng op sommige momenten maar kwam ook nogal grappig over eigenlijk.

Uiteindelijke resultaat is een best spannend en origineel filmpje, dat op sommige momenten uit de bocht vliegt. Vooral naar het einde toe is het minder interessant om te volgen. Maar ja. Voor beginnende horrorkijkers is dit wel een aanrader.

avatar van clubsport
Vond het geen hoogvlieger al was het begin veelbelovend met een nogal raar eind

NRT
Ik vond het ook een van de betere horrorfilms die ik al gezien heb. Prima dreigend sfeertje. En die kinderen waren ook gewoon eng en enge kinderen kan ik gewoon niet hebben. Moest na deze film met de fiets alleen naar huis en ik voelde mij niet op mijn gemak.

avatar van horizons
Modern luguber sprookje. Fijne sfeeropbouw.

avatar van mikey
Herzien. Jammer dat na een sterke opbouw nog een voortslepend avontuur moet worden afgerond. Duurt net te lang.

Sterke opbouw, maar het einde verprutst een hoop. Jammer...

avatar van Elchapo
Mooie sfeervolle film,wederom niets nieuws qua verhaal maar soit.....was een heerlijke wegkijker.4 stars.

NRT
Keek wel prima weg. Ik vond het spannend en af en toe was er een schrikmoment. Die meisjes zijn ook echt creepy.

avatar van 3 2 1 cut
Liefdevolle griezelfilm. Daar we weer richting de herfst gaan is dit een mooi intro om de mistige dagen te gaan begroeten en weer andere griezelfilms te gaan bekijken. Top prestaties van de acteurs. Waar moederliefde al niet toe kan leiden. Viel mij op dat het gezicht van Mama overeenkomsten heeft met de vrouw op een schilderij uit IT deel 1 (2017) die ook zo’n gezichtsuitdrukking heeft.

avatar van IH88
“A ghost is an emotion bent out of shape, condemned to repeat itself, time and time again until it rights the wrong that was done.”

Sfeervolle horrorfilm van Andy Muschietti. Dat Guillermo del Toro als één van de producers staat vermeld komt niet als een verassing, en vooral het fantasierijke laatste gedeelte draagt duidelijk het stempel van Del Toro. Maar dit is de film van Muschietti, en vooral qua sfeer en bepaalde schrikmomenten laat hij zijn vakmanschap zien. Het probleem van Mama is dat de film na een sterk begin dat hoge niveau niet weet vast te houden. Het verhaal ontvouwt zich als een standaard ‘ghost story’ en naar het einde toe zijn er ook nog wat onlogische en warrige plotontwikkelingen. Door het acteerwerk en de sfeer blijft het wel boeiend om naar te kijken.