Mama (2013)

Canada / Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau en Megan Charpentier

'Mama' is een bovennatuurlijke thriller over twee jonge meisjes die verdwenen op de dag dat hun moeder werd vermoord. Als de meisjes vijf jaar later worden teruggevonden in een verlaten hut beginnen ze een nieuw leven bij hun oom Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) en zijn vriendin Annabel (Jessica Chastain). Maar hoe hebben ze al die jaren overleefd en wie hoort Annabel iedere nacht fluisteren in hun slaapkamer?

Heb er niet met verveling maar zeker ook niet met plezier naar gekeken, ik had er meer van verwacht en ze hadden er meer uit kunnen halen,
Het verhaal, oke. Maar hoe ze het afmaken is slecht

Een meevaller dit keer. Horrorfilms zeggen me steeds minder, en ik dacht ook nu weer af te gaan haken. Maar dat is niet gebeurd. Het begin is namelijk verontrustend griezelig wanneer de vader met zijn dochters alleen is in de hut. Genoeg schrikmomenten, met name van de jongste dochter. Helaas kent de film een potsierlijk einde, maar ach...

avatar van door131278
Vond m spannender dan verwacht, en het eind.. Ik had het niet aan zien komen...

edje555
Geweldige film !

Einde Discussie ....

avatar van wimaroca
flauwe film,ik kon 'm maar moeilijk afkijken,met die zweefgeesten
en hoe die kinderen liepen nadat ze gevonden waren,tjonge tjonge,dat doet toch niemand na 2 jaar ofzo!!!!

en schrikmomenten,ik heb ze niet gezien

avatar van Nicole_1989
wimaroca schreef:

Dan heb je niet goed opgelet denk ik, want er was toch wel een duidelijke reden waarom ze zo liepen

avatar van muse
Zeer goede film! Dit is nu een genre waar ik echt wel van hou. Niet dat ik andere genres (slasher, martel,...) niet kan appreciëren, maar een horror met een goed verhaal die het moet hebben van de sfeer vind ik wel leuk om te bekijken. En inderdaad, het is misschien niet allemaal even origineel (knipperende lichten, de kast, gat in de muur,....) maar dat zal je wel bij veel films hebben in dit genre. Vond de kinderen ook wel goed acteren. Voor mij verdient dit zeker een 4. Ben zelfs aan het twijfelen of ik geen half puntje meer zou geven.

avatar van Rickyman
Ik vind dit ook één van de betere in het gerne.
Prachtige beelden en sfeer a-la Del Toro, soms griezelig en aangrijpend verhaaltje over de verwaarloosde meisjes.

1e helft was top. 2e helft een stuk minder. Met die wandelende pruik op de vloer en die ( slecht geanimeerde) geest op het eind? Wat een domper voor een film die erg sterk begon !

avatar van alexspyforever
Ok na "Don't be afraid of the dark" was het tijd voor deze "Mama" ook weer zo een product van Del Torro. Het gekke is dat ik eerstgenoemde film dan heel genietbaar vond terwijl die over het algemeen hier maar zwak werd beoordeeld. "Mama" krijgt hier dan betere punten, terwijl ikzelf deze een heel stuk minder vond. De film heeft nochtans potentieel. Het begint heel sterk, kindjes die zoveel jaren "alleen" in een hutje hebben geleefd en dan worden weergevonden. Ik bereidde me al voor dat oom en tante een moeilijke periode tegemoet gingen om de kinderen weer te laten functioneren in de maatschappij. Dat werd het dus niet. De background en motivatie van het figuur "Mama" blijven ontzettend vaag en ik zie ook nooit een overtuigende band ontstaan tussen de kinderen en hun oom en totaal onsympathieke rock tante. Dat einde vond ik ook compleet idioot. Neen, een film om snel te vergeten.

avatar van alexspyforever
Ik doe er zelfs nog een ster van af. Na nog wat verder te hebben nagedacht over de film vond ik eigenlijk zoveel dingen die me tegenstaken dat ik een score van 2 sterren veel te hoog vind.

Deze film had gewoon veel te veel onbeantwoorde vragen

Het verhaal achter de figuur van mama is zwak ontwikkeld. Waarom werd haar baby weggenomen? Was het wel echt haar baby? Wat voor een probleem had Mama nu eigenlijk? Wat was haar connectie met de muren waarin ze kon leven. Ze stierf door van de afgrond te springen in het water. Wat hebben muren daar dan mee te maken? Een beetje logica mag misschien wel.

Ik vind het moeilijk te geloven dat het 5 jaar duurde voordat iemand de kinderen, de auto of de hut zou kunnen vinden. Zo verlaten zag het er nu toch niet uit.

Ik zag weinig bonding tussen de oom en zijn nichtjes. Ze worden achtergelaten bij hun rock tante. als zij al affectie ontwikkelde tegenover de kinderen vond ik het toch weinig overtuigend. Ze hield Lily vast op een moment om haar wat troost te bieden, maar toch is het Lily die "geofferd" wordt en Jessica die blijft.

Mama kan precies ineens bezit nemen van iemand of wat was het punt dat de vervelende tante plots als een vedraaide geest stond en in elkaar stuikte als ze werd aangeraakt? En de echte moeder van de kinderen? Waarom vermoordde de vader zijn vrouw, waarom wilde hij zelfmoord plegen en zijn kinderen meenemen in de dood?

De beste gedeelten waren als de dokter praatsessies hield met Jessica om achter de figuur van Mama te komen. Als hij dan een beetje te nieuwsgierig wordt en verder op onderzoek trekt, wordt hij natuurlijk gedood en wordt plot- en karakterontwikkeling weer de kop ingedrukt.

Ik zeg niet dat alles moet worden uitgelegd in een film maar ik moet wel iets hebben dat mijn aandacht kan houden. De regisseur leek mij meer geïnteresseerd in het creëren van creepy atmosfeer en jump scares dan een interessant verhaal of boeiende karakters. Op het einde kon het me ook nog weinig schelen hoe het zou aflopen, want ik kon met niemand binding krijgen.

Misschien ben ik geestenfilms wel beu geworden.

avatar van Ditchthejunk
Na jaren trouw meelezen met jullie recensies, hier dan mijn eerste.

Gisteravond zonder verwachtingen vooraf Mama gekeken, thuis, op groot scherm, met videoprojector en goed geluid.

Mooie thriller, met een thema dat me erg aanspreekt. In sommige opzichten vernieuwend, met een paar klassieke bangmakers van andere films. De deur toch openmaken bijvoorbeeld, het spook achter de hoofdpersoon die ‘s nachts rondsluipt in het grote huis, kinderen die naar iemand kijken die de ouder niet kan zien en knipperende lichten bij spirituele activiteit. Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar toch een beetje slapjes.

Het intro was erg pakkend, ik keek direct uit naar de rest van de film. Ik was bang voor de meisjes, die op erg jonge leeftijd in een luguber huisje in het bos alleen achterblijven. Er zijn wat dingetjes die ik apart vond, nl dat ze de auto pas na vijf jaar vinden! Waarom is daar niet eerder naar gezocht ? De auto is in een slip geraakt, die sporen zijn toch duidelijk te zien in de sneeuw ? Even het gebied onder aan de heuvel uitspitten en klaar? En dat huisje staat daar vlakbij! Ook vind ik de oma van de meisjes een bijzonder leeg karakter (ik moest denken aan CC Babcock), wat misschien ook wel de bedoeling was. Ze is compleet overbodig in de film, heeft voor mij echt helemaal niks toegevoegd, behalve wat extra moord. En blijkbaar is haar lichaam via de doorgang in de kast naar het huisje bij het meer gesleept?

Wanneer de twee mannen de meisjes vinden sloeg de schrik me om het hart, ze zijn net als dieren helemaal verwilderd. Dat stukje waar ze beiden bovenop elkaar op de koelkast zitten bezorgde me kippevel ! Ook het stukje waar het meisje weer een bril krijgt en haar handen bekijkt vond ik mooi.

Afijn, de meisjes verhuizen naar een normaal huis met hun oom en zijn rockchick, die in het begin dmv de negatieve zwangerschapstest mooi heeft laten zien hoe erg ze niet op kinderen zit te wachten. Als de oom verongelukt is de frustratie van de partijen als ze enkel met elkaar opgescheept zitten goed te merken. Die afstand zorgt voor ongemakkelijke momenten, iets dat voor mij iets toevoegde aan de enge scenes. Niemand wil dat de meisjes en de rockbabe close worden, de meisjes zelf niet, de rockbabe niet, en ook mama niet. Toch vindt de liefde een weg, het oudste meisje heeft genoeg realiteitsbesef om te kiezen voor de levende mama. De jongste is « te ver heen » zullen we maar zeggen. Toch komt er een momentje dat de jongste inziet dat de levende rockchick iets te bieden heeft dat mama niet kan bieden : warme adem op haar koude handjes. De consulten vond ik ook bijzonder, maar ik vraag me wel af waarom er niks is gedaan met de foto's die zijn genomen tijdens de moord van de dokter?

Het einde vond ik, net als de mensen hierboven, veel te dramatisch, Spaans temperament ? Dat had wel wat ingetogener gemogen. Mama heeft zich iets teveel laten zien, waardoor ik haar verschijning niet meer eng vond, en de houding van haar armen zelfs erg lachwekkend. Ik begreep dat haar eigen baby aan die tak is blijven hangen toen ze van de rots afsprongen en dat de baby daar is overleden. Ik had verwacht dat ze haar eigen babylijkje mee zou nemen en de meisjes met rust zou laten, maar ze vond een levend babytje blijkbaar toch interessanter. Ik had zoiets van: ach, is ook beter zo, het kleintje wilde alleen mama.

Spannende film, heel intens, veel nieuwe dingen, maar de schrikmomenten, die essentieel zijn in dit genre, vond ik uitgekauwde versies van eerdere films. Mooie muziek, beetje een kruising tussen de muziek uit Harry Potter en wat Tim Burton films, en een paar mooie beelden.

Ik vind Jessica Chastain wel leuk zo. Weer eens wat anders dan zo’n popperig mager actricetje. De rockoutfit en haar vormen maken haar heel sexy. De kleintjes acteren fantastisch, niks op aan te merken!

3 sterren.

avatar van arno74
Ditchthejunk schreef:
Na jaren trouw meelezen met jullie recensies, hier dan mijn eerste.

avatar van rox91
Mooie film met goede schrikmomenten maar ik blijf toch wel met een aantal vragen zitten.

Heel soms kijk ik een film 2 keer, deze heb ik vanavond voor de 6e keer gezien.
De film blijft mij pakken. Vooral de laatse 15 minuten, ik zou graag meer films zien, die in dat soort zwart-wit half teken film bijna gemaakt zijn.

De kleine meisjes waren gewoon fantastisch, deze film grijpt mij bij mijn strot.
Na 6X kijken, durf ik deze film de volle 5 sterren te geven.

Dit is mijn mening, over smaak valt te twisten natuurlijk.

avatar van HorrorHoney
Ik vind het een goede film. Ik wilde gisteravond een goede horror kijken, en deze film heeft me absoluut niet teleurgesteld. Zoals anderen al zeiden, prachtige film met goed acteerwerk van de 2 meisjes. Ik heb hem 3 keer gekeken en vind hem nog steeds geweldig.

Chastain ziet de kinderen niet als acteurs volgens prime extra daarnet voor de film zelf.

avatar van soom
Dankzij Scary MoVie me hieraan gewaagd. Redelijk eng ja. Heb meer dan het overgrote deel dan ook een stomme film gekeken, omdat ik gewoon niet het geluid erbij wenste te horen. Ik kon me zo ook wel indenken dat er stemmige muziek bij werd gezet.

Lilly was wat licht twijfelachtig, maar Victoria stal de show van hen twee. Jessica Chastain is na de Hulp wel een stapje teruggegaan wat mij betreft. Even goed is ze nog steeds sterk genoeg, maar in the Help was ze gewoon net een steentje beter. Redelijke horrorthriller met bovennatuurlijke krachten. Die kregen mij wel weer enigszins onder de tafel. Maar zo eng als bijvoorbeeld Insidious 2 wordt het niet. Mede dankzij het feit dat er echt wel enigszins gethrilld wordt hier. Het is dan ook niet een rasechte horror.

nice

avatar van sandero16
Aantal keren flink geschrokken. Toch vond ik het verhaal matig en was die moedergeest absoluut niet geloofwaardig.

Camerawerk was goed. Daardoor ook beter dan veel andere horrorfilms. Ook de schrikmomenten waren goed. Er werd veel ingezoomd en dan naar een andere camerahoek geschakeld.

Al bij al een spannende film, en leuk om is gezien te hebben. Steeg flink boven de middelmaat uit.

avatar van Malibu Stacy
Deze film wist mij echt te boeien, goed verhaal, goed geacteerd, maar dan het einde van de film....man man wat slecht! Ik kreeg even het idee dat ik naar een slechte Disney film keek. Vraag me af waarom horror-types altijd zo ongeloofwaardig moeten zijn. Jammer, gemiste kans!

avatar van misterdhdh
Super vermaakt met deze film. Het verhaal met die 2 kinderen is op zich wel nog origineel, het geestengedeelte dan weer niet. Het lijkt wel dat ze de laatste tijd alleen nog horrorfilms met geesten maken. Deze film kon mij zeker bekoren. Schitterend eerste halfuur van de film. Ook prachtig acteerwerk van de kinderen, beter kon niet. Ook stoorde geen enkel personage me. De film was niet super eng maar het kon er toch mee door. Toch een paar keer verschoten, ook altijd eng wanneer ze die kast opentrekt en er uiteindelijk 9 op 10 keer niks gebeurd. Geluid en beeld was zeer goed. Einde kon mij ook zeker bekoren al mocht het drama gedeelte toch iets minder lang duren. Zeker één van de beste horrorfilms van de laatste jaren voor mij.

4/5
****

Mooie film! Moeite waard om te kijken!

avatar van LNDS
Met heeeel veel moeite deze film af gekeken. Kon me geen moment boeien en ik vond het ontzettend ongeloofwaardig..

Niet slecht, maar verliest een hele hoop aan spankracht wanneer je Mama echt goed in beeld kan zien, oogt nogal belachelijk. En het einde was veel te lang gerekt en nogal over the top

Wel een pak beter dan Don't Be Afraid of the Dark. Maar al bij al toch geen gigantische van Del Toro's horrorproducten.

avatar van Blackbeard
Nou, dit begon aardig maar zakte al snel als een kaartenhuis in elkaar zeg.

Wat een hoop losse eindjes. Zowel het vinden van de auto (pas na 5 jaar?!) , het onuitgewerkte motief van mama en het onvertelde verhaal van de vader van de kids tergden mij het meest.
En zo had ik wel vaker vraagtekens gedurende dit filmpje.

De karakters hebben mij op geen enkel moment kunnen roeren, ze krijgen van del toro daar dan ook geen moment de kans voor. En tja, ik krijg toch vaak de kriebels bij kinderen in de hoofdrol. Het was niet bar en barslecht, maar ze hebben de film voor mij zeker niet kunnen redden.

Enige fijne aan deze film was de sfeer en setting. Donker en op momenten zelfs sprookjesachtig, prettig om tegen aan te kijken.

Al met al, niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Lennert
Yes, eindelijk weer eens een film waar ik oprecht bij gegriezeld heb vanwege echt enge scenes. De CGI-effecten zijn dan misschien niet ideaal, de momenten waarop ze gebruikt worden zorgen vaak alsnog voor angstaanjagende scenes. In dat opzicht werkt de film net wat beter dan een andere Del Torro productie (Don't Be Afraid Of The Dark), omdat de monstertjes daar toch niet heel eng waren, maar Mama heeft alsnog een vrij naar uiterlijk, waardoor het design goed meespeelt.

Het mysterieuze aspect werkt heel goed, helemaal omdat de aard van de situatie van de meisjes (goed geacteerd!) pas laat naar voren komt. In de tussentijd is het vooral griezelen bij het gedrag van de meiden, de vreemde omstandigheden in het huis en de fantastische geluidseffecten. Coster-Waldau heeft een wat kleine rol, het is naast de meisjes voor Chastain die een hele sterke rol neerzet. Valt me nu pas op dat Del Torro vaak goede vrouwelijke (kind)personages in zijn films heeft, zelfs de badguy heeft in ieder geval een karakter.

Naarmate we dichter bij de ontknoping komen en Mama in volle glorie te zien is en daarmee dus ook een stuk minder eng is dan de glimpsen die we van haar daarvoor zagen valt er iets van de spanning weg, maar openbaart zich alsnog een vrij goed en emotioneel verhaal. Bij vlagen eng met het hart op de goede plaats, zo mag ik ze graag zien!

de horror titanic film met steengoed acteerwerk

avatar van DutchTakeshiro
Mama is een goede horror met duidelijke invloeden van Guillermo Del Toro. De invloeden van Del Toro zijn zeker een pluspunt voor de film. De film wordt een beetje verteld als een duister sprookje en dat is zeker leuk gedaan. Een paar dingen zijn geleend uit Del Toro's Pan' Labyrinth en dat is vrij makkelijk te zien. Mama doet het net allemaal even wat anders dan de gemiddelde horrorfilm en daarom valt deze meer op. De film heeft meer verhaal, meer inhoud. Dat de film soms sprookjesachtig oogt maakt het er alleen maar beter om.

Goede rollen (twee om precies te zijn) van Nikolaj Coster-Waldau. Hij komt niet heel vaak in beeld maar weet een goede aanvulling op zijn rol te geven. Jessica Chastain blinkt naar mijn mening uit in deze film. Ze heeft een aardige metamorfose gehad om haar rol te kunnen spelen. Ze speelt de stoere rock chick Annabel die liever gitaar blijft spelen dan aan "huisje, boompje, beestje" te denken. Megan Charpentier en Isabelle Nélisse spelen goed als de zusjes Victoria en Lilly. Ze vervallen niet in een cliché en dat is verfrissend. Ik wil ook nog even Javier Botet noemen want hij zet op een voortreffelijke wijze de entiteit Mama neer. in De Spaanse film REC speelt hij een soortgelijk monster/entiteit en het is een hele bijzondere prestatie naar mijn mening.

Ik heb genoten van Mama. Het is altijd fijn om een horror te zien die niet uitpuilt van de clichés. Het duistere sprookje dat door het verhaal geweven is maakt het er alleen maar beter op. Fijne combinatie van thriller elementen en enkele angstaanjagende momenten. De sfeer van de film is erg goed. Alleen jammer dat de entiteit Mama iets te vaak in beeld komt, daardoor verliest de film een beetje kracht en spanning. Een aanrader voor horror fans en liefhebbers van Del Toro's werk.

avatar van DutchTakeshiro

Ik heb genoten van Mama. Het is altijd fijn om een horror te zien die niet uitpuilt van de clichés. Het duistere sprookje dat door het verhaal geweven is maakt het er alleen maar beter op. Fijne combinatie van thriller elementen en enkele angstaanjagende momenten. De sfeer van de film is erg goed. Alleen jammer dat de entiteit Mama iets te vaak in beeld komt, daardoor verliest de film een beetje kracht en spanning. Iets engs behoudt juist zijn kracht als het niet vaak in beeld komt. De film Jaws doet dat bijvoorbeeld perfect (zeker kijken als je die nog niet gezien hebt, dan begrijp je meteen wat ik bedoel). Een aanrader voor horror fans en liefhebbers van Del Toro's werk.