Mama (2013)

Canada / Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau en Megan Charpentier

'Mama' is een bovennatuurlijke thriller over twee jonge meisjes die verdwenen op de dag dat hun moeder werd vermoord. Als de meisjes vijf jaar later worden teruggevonden in een verlaten hut beginnen ze een nieuw leven bij hun oom Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) en zijn vriendin Annabel (Jessica Chastain). Maar hoe hebben ze al die jaren overleefd en wie hoort Annabel iedere nacht fluisteren in hun slaapkamer?

avatar van Dying Rose
Ook deze heb ik gelukkig geskipt in de cinema. De schrikmomenten waren in mijn ogen zeer schaars, of zelfs zelden aanwezig. Dat je ze van mijlenver ziet afkomen, helpt natuurlijk ook niet. Daarenboven is het verhaal gewoon te zwak. Het motief van ‘MAMA’ is niets nieuws en gewoon vanzelfsprekend.

Het begon anders wel heel goed. Na de intro in de sneeuw zat ik gebeten in de film, maar sedert daarna krijg je meer van hetzelfde. Meer van dingen die we al in vele andere films hebben gezien. Er is geen nieuwe verhaallijn, er zijn geen verfrissende personages. Clichés volgen elkaar op.

Ik geef wel even mee dat er enkele mooie shots waren, met grote nadruk op ‘enkele’. Zelfs daar kon de regisseur meer uit halen.

De acteurs waren ook niet fantastisch. Chastain was (wederom) geloofwaardig en speelde haar rol als rockchic zeker goed. Maar dit type film belet een acteur wat in zijn kunnen. Eerlijk gezegd kan je naast fronsende wenkbrauwen en pruillippen niet veel tonen.

Coster-Waldau heeft al zijn overstap naar Hollywood gemaakt. Ik vond hem goed in de geweldige Hodejegerne, maar hier is hij jammerlijk wat de mist in gegaan. Misschien lag het aan zijn screentime. Hij was ook meer knock-out in zijn ziekenbed dan dat hij overeind stond.

De twee meisjes kwamen nog goed uit de verf. Maar ze probeerden er te geforceerd eng uit te zien, wat niet altijd zo goed overkomt op het scherm. Toch een aandoenlijke prestatie van de twee.

Hoge verwachtingen van de film. Helemaal niet ingelost. Helaas.

avatar van megaman
Is deze film van het zelfde kaliber als El Orfanato? Dat is namelijk één van mijn favoriete horrorfilms

avatar van VincentL
megaman schreef:

Het is vergelijkbaar ja, al weet Mama geen enkel moment boven El Orfanato uit te steken. Die is toch echt van een zwaarder kaliber.

avatar van megaman
Oke bedankt Wel jammer, wilde graag een soortgelijke film kijken die net zo veel indruk zou maken als El Orfanato. Saint Ange vind ik persoonlijk een hele sfeervolle en sterke film die qua thema (weeshuis) aardig in de buurt komt van El Orfanato. Niet zo goed als laatst genoemde titel (minder horror en suspence) maar wel 'n aanrader.

megaman schreef:

Ik zou een eerder werk van Guillermo del Toro erbij pakken: 'El Espinazo del Diablo'. Speelt zich ook af in een weeshuis en is een "griezelig" sprookje. En erg sterk!

avatar van Mythos
Nooit gedacht dat me dit type film ooit weer eens kon boeien, een 3
Er zat overigens 1 'schrikmoment' in waarvan ik dacht dat het een grap moest zijn, ze hebben vast krom gelegen bij het maken.

avatar van mayhemblik
God wat mis ik Lucio Fulci, k*t computers.
Ik vond het dus echt helemaal niks, zal het met m'n leeftijd te maken hebben of is dit genre voor mij gewoon uitgemolken?
Het beste aan de film vond ik haar T-shirts van The Misfits en de Ramones.
Nu 'Maniac' kijken waar ik als groot fan van het origineel best wel tegenop zie, maar ik MOET hem kijken van mijn filmvrienden dus ik ben stiekem best wel nieuwsgierig.

avatar van Banjo
Deze film pakte me totaal niet!
ik kon me totaal niet inleven in de meisjes of in de ouders...
En of mama er nou aan kwam of niet het gaf mij geen extra spanning.

2 sterren

avatar van Banjo
mayhemblik schreef:
God wat mis ik Lucio Fulci, k*t computers.
Het beste aan de film vond ik haar T-shirts van The Misfits en de Ramones.

ja hallo je bent dan ook al 666 jaar dan is het logies..

avatar van mayhemblik
Banjo schreef:

ja hallo je bent dan ook al 666 jaar dan is het logies..

Tja, daar zit wel wat in, ik heb ook al zoveel meegemaakt, ik kan me de eerste bewegende beelden nog herinneren als de dag van gisteren, we waren toen met stomheid geslagen.

avatar van vantagev82
Godsdekolere die is eng!

jah als zelfs the hobbit een slecht gemaakt computer animatie monsters niet overtuigend weet te brengen,zal het voor zo kleine film nog moelijker zijn....zou je denken maar bij deze film vond ik het toch wel geslaagd,alleen blijft het jammer dat er tegenwoordig voor het makkelijke computer animatie word gekozen

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mama is het debuut van Andrés Muschietti, toch wat langspeelfilm betreft, naar zijn gelijknamige kortfilm uit 2008. Muschietti komt daarmee meteen binnen langs de voordeur, ook al draagt het duidelijk de stempel van producer Guillermo del Toro. De combinatie werkt in elk geval en eindelijk kan ik zeggen dat ik één van de betere films van 2013 heb ontdekt. Wat in het toch vrij slappe filmjaar lang zoeken was.

Mama is op zich niet origineel, we zien invloeden van The Ring, The Grudge, Dark Water en andere gelijkaardige horrorfilms. En toch... In dit genre is het door de overdaad al niet meer zo evident om nog te laten schrikken, maar dit is echt wel zeer sterk. De moment dat ze de kinderen tegenkomen, plotse geluiden, plotse verschijningen, ... Klinkt allemaal wat cliché, maar dankzij de perfecte timing van de regisseur lukt het wel allemaal. Op dat vlak is echt goeie griezel (horror met schrikmomenten en niet met een overdaad aan gore) evengoed onderschat als goeie komedie. De timing en de sfeer moet perfect zijn.

Naast het horrorgedeelte is dit (denkelijk vooral dankzij producer Guillermo del Toro) ook visueel een mooi plaatje geworden. Het geeft de film een extra laagje vernis. Zodat de film een ongelofelijke combinatie is van mooie beelden om te genieten en echt goeie schrikmomenten die je gekluisterd houden aan het scherm. Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het genre.

avatar van mixmaster
ben het met m'n bovenbuurman z'n beschrijving meer en deels wel eens.
alleen ik laat het bij 3.5 sterren.

avatar van icy
icy
redelijke film met enge momenten

avatar van Kondoro0614
Steam toch overgezet naar een 1.0. Maar toch vind ik hem saai

avatar van BlueJudaskiss
Film Pegasus schreef:
Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het genre.

Meh, geef mij maar The Conjuring. Alles wat Mama níet had had The Conjuring goddank wel.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k nog eens en horror had gezien dus deze maar eens geprobeerd. 'k vond het toch eerder naar drama nijgen dan echt horror (eerder wat schrikeffecten).
Niet dat het slecht was, zeker niet, alleen dat 'k Mama niet zo realistisch vond. Jammer dat het alweer zo'n computeranimatie was. Maar vooraleer we Mama volledig zien, is de film zeker goed te pruimen.
Het einde zelf vond 'k wel goed en toch wel passend bij de film en tevens toch wel wat verrassend.
Verder was de cast ook goed.
'k vond het een prima film voor een filmavond, geen meesterwerk, maar zeker niet slecht.

avatar van EliasZ
Vooral de kinderen waren erg interessant en goed geacteerd. Jammer van de vele cliches weer en het einde was erg voorspelbaar en ook een beetje verneukt (dat je die geest letterlijk als menselijk figuur ziet)

avatar van TomBroers
Een goedverhaal, goede opbouw van de spanning, goed acteerwerk, je ziet steeds iets meer, word dit dan dé topper van 2013.... Nee, helaaa. Zoals ik de laatste tijd bij heel veel horror films zie word ook hier de helefilm verpest door het laatste gedeeelte, de hele film word er subtiel omgegeaan met de spanning,met de verhaal opbouw, met de verschijning van Mama, en dan word het in de laatste 20 minuten allemaal van de kaart geveegd. Net als Insidious verpest dit de hele film helaas. Met een goed subtiel einde had deze film dé horror van het jaar geworden, helaas moest er aan het einde weer teveel uit de kast getrokken worden....

Daardoor blijft het een film met veel potentie en een goed verhaal, die het net niet is...

Nu 3* met een ander einde wellicht 4 of 4,5...

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, had beter gekund.

avatar van Marvinleeaday
Dit vond ik dus helemaal niks. Slechte film met één schrikmomentje.

avatar van Left4Dead
Heerlijke film, vandaag voor de 2de maal gekeken en de sfeer is gewoon heerlijk.
Guillermo Del Toro heeft overduidelijk zijn trukendoos uit Laberinto Del Fauno meegenomen en dat is weer geen straf.

Beeld/regie en geluid superieur en het acteerwerk van de meiden ongekend. Ondanks dat het verhaal maar zeer weinig inhoud heeft is het toch gelukt met sfeer en schrikmomenten mij 100 minuten geheel weer boeiend achter het beeldscherm te krijgen, chapeau.

Stem verhoogd naar 4 sterren. Topper van het jaar tot nu toe met Stoker en Evil Dead hijgend in de nek. Voor de rest is me dit jaar nog geen super jaar geweest met echte knallers.

avatar van quinten1
Super! Aangenaam filmke!!!

avatar van BlueJudaskiss
Ik snap die positieve reacties echt niet...

Ik ook niet. Film begon wel goed naar mijn mening en wist mij ook lange tijd vast te houden. Maar opeens stapelen de cliches zich op. Dokter gaat in zijn eentje in het bos op pad. Man vertrekt naar het bos, met welk doel eigenlijk? Einde is bijzonder zwak moest meer lachen dan schrikken. Jammer . . . .

avatar van Boeikens
De laatste tijd heb ik misschien teveel soortgelijke films gezien waardoor ik constant een déjavu gevoel had. Ook de bedoelde schrikmomenten waren zo vrij voorspelbaar.
Echter is dat natuurlijk een persoonlijke mening en is dit terzijde gelaten de film toch best goed.
Alles is mooi uitgewerkt, goede audio en FX. Ook de acteurs doen het goed en hangt er constant een heerlijk duistere en beklemmende sfeer.

avatar van Danielo.
Vrij milde horror zonder kills etc.
Er zijn op dit moment veel van dit soort geestenfilms (Sinister, the Conjuring, Insidious). Toch is deze film ietsje anders, meer fantasy en mooie plaatjes waardoor de film het meeste lijkt op het werk van Dario Argento (in een Hollywood jasje).
De film vermaakte mij wel en het verhaal was goed afgewerkt.

Zwolle84
Had niet verwacht dat deze zo mooi zou zijn. Ik zet hem trouwens eerder in het hokje drama dan horror, met name in het laatste deel nemen de emoties de overhand. Buitengewoon goed geacteerd ook door die meisjes; die oudste is erg overtuigend in haar verwarring vanwege het partij moeten kiezen.

avatar van Luminal
3,5 sterren voor deze film. Mooie sfeer, paar schrikmomentjes, heb me goed vermaakt maar het kan beter:)