Mama (2013)

Canada / Spanje
Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, Nikolaj Coster-Waldau en Megan Charpentier

'Mama' is een bovennatuurlijke thriller over twee jonge meisjes die verdwenen op de dag dat hun moeder werd vermoord. Als de meisjes vijf jaar later worden teruggevonden in een verlaten hut beginnen ze een nieuw leven bij hun oom Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) en zijn vriendin Annabel (Jessica Chastain). Maar hoe hebben ze al die jaren overleefd en wie hoort Annabel iedere nacht fluisteren in hun slaapkamer?

avatar van arno74
Ik heb de film in de bioscoop gezien, in de VS en in Spanje draait ie al sinds begin van het jaar.

arno74 schreef:

Is me toch iets te duur en te ver rijzen. Ik kijk hem liever bij me ergens in de buurt

Downloaddiscussie verwijderd.

NL trailer (YouTube)

avatar van ribas123
wat een onzin film !
BEEN THERE DONE THAT!!

Het verhaal slaat nergens op.
Er wordt niks echt uitgelegd en niks is logisch.
Er had veel meer ingezeten in deze film.
Totale geen enkele twist en alles was zo doorzichtig als schoon water.

Ik heb het in de voor primiere gezien. Best een goede film. Wel veel schrik momenten maar wel de moeite waard.

avatar van Goodfella_88
Als ik de trailer mag geloven, dan moet dit toch wel een van de beste horrors van de afgelopen jaren zijn

avatar van VincentL
maluku2 schreef:

Mag ik vragen wat dit voor manier van stemmen is?
"Best een goede film" en dan geef je 5 sterren. "Wel veel schrikmomenten (duh), maar wel de moeite waard" snap ik ook niet helemaal; alsof de schrikmomenten de film slechter maken. Waarom is een film die 'wel de moeite waard' is een film waar je 5 sterren aan geeft?

avatar van Phoebe318
Vanavond bij de sneak werd 'Mama' gedraaid. Ik helemaal blij, omdat ik deze film graag in de bioscoop wou zien. Ben zeker niet teleurgesteld, integendeel: Ik hou hier wel van!

Ik ben een absolute fan van het horror genre maar heb de afgelopen jaren toch teveel teleurstellende films gezien in deze categorie. Is 'Mama' dan wel hetgeen waar de gemiddelde horror fan op zit te wachten?

'Mama' heb ik vorige week vrijdag gezien en een ruime voldoende is op zijn plaats.
Het begin vond ik zelfs ijzersterk, een beetje eng ook wel en pas tegen het einde van de film neemt het niveau in mijn ogen een beetje af. Helaas wordt in veel horror films vluchtig naar het einde toegewerkt om het verhaal compleet te maken en dat gebeurt ook weer een beetje in deze film.

In mijn ogen dus redelijk origineel, best eng op sommige momenten en de cast acteerde ook prima. Toch heb ik het idee dat er meer uitgehaald had kunnen worden. Het einde was zogezegd vluchtig en best voorspelbaar.

Ik vond hem leuk voor een vrijdagavond, 3 sterren zijn op zijn plaats maar ik hoef hem geen tweede keer te zien.

Mooi verhaal, en inderdaad afgelopen maanden komen er veel betere horror films uit.
Al hoewel ik eerlijk moet zijn dat ik het einde wat minder vond van deze film.

Zeker waard om dit eens te gaan bekijken!

avatar van Franza
welke goeie horrors zijn uitgekomen de laatste maanden dan?
Sinds ik geen unlimited pas meer heb, heb ik het niet meer zo bijgehouden
Btw, deze wil ik wel graag zien maar ik kijk em wel een keer thuis

avatar van alwin1984
Franza schreef:
welke goeie horrors zijn uitgekomen de laatste maanden dan?
Sinds ik geen unlimited pas meer heb, heb ik het niet meer zo bijgehouden
Btw, deze wil ik wel graag zien maar ik kijk em wel een keer thuis

Sinister! Enige die me te binnen schiet..

avatar van bjerik76
Aanrader.

Ik vond hem zeer spannend, geheimzinnig en allemaal wel goed in elkaar zitten.
Meeste horrors hebben zo'n raar verhaallijn op een gegeven moment, maar dit was prima.
Eng, schrikken, raadsels.
Alle elementen zijn aanwezig en toch ook nog allemaal vrij mooi gedaan.
Mooi werkje.

avatar van Captain Sik
gauke schreef:
Ik heb gelezen dat de productie gebaseerd is op een Argentijnse korte film uit 2008. Het begin is ronduit sterk, krachtig, veelbelovend, fris en intrigerend. Door onder meer de suggestieve beelden ontstaat een enge, duistere sfeer. Helaas weet de regisseur dat, door een zwakke verhaallijn met logistieke fouten, een gebrek aan echte verrassingen en slechte, clichématige horror, niet tot het einde vast te houden. Ronduit storend vond ik de (verschrikkelijke) animaties. De cast is solide met een menselijke Nikolaj Coster-Waldau en een, vooral qua karakterontwikkeling, interessante Jessica Chastain. Het camerawerk is effectief.

Helemaal mee eens Gauke.
De animaties deden zeker afbreuk aan deze film!

De film is anders dan dat de promotie (trailer, poster, genre) doet vermoeden.

Het is een gevoelige film, verpakt in creepy cinematografie en schrikmomenten.

Het verhaal gaat meer over relaties tussen mensen en verdriet, dan sec horror.

Prachtige film, 4*

avatar van numb nuts
Theunissen schreef:

nou net gezien in de bios vind hem ijzersterk beginnen
dan toch mis ik iets ookal heeft de film er leuke twistst inzitten
echt geschrokken nee en dat vind ik jammer
want dat had ik namelijk wel een beetje verwacht van deze film
met al een aardige horror

avatar van Onweersvlieg
Wat een ge-wel-di-ge film!
Gister hier heen geweest, ben normaal niet snel geschrokken van horror films.
Maar deze.. schrok mij om de paar minuten de ....
Mijn vriendin zat op bepaalde momenten zelfs met haar jas over haar hoofd van angst en wij gingen zelfs shaken van angst!
Echt een super horrorfilm dat geen moment verveelt. Vond alleen wel toen Mama eindelijk echt in beeld kwam, zij totaal niet eng was in mijn ogen.

4,5 sterren.

avatar van MaNiAc E
Hij was niet zo slecht als ik had verwacht alleen had het toch echt wel beter gekund! Het is gewoon hetzelfde als met Insidious begint sterk eindigt redelijk matig.

Mama movie review by SlashingThrough.com

avatar van rep_robert
Ik had eigenlijk wat meer verwacht van deze film.

Waar alles mysterieus en spannend begint eindigt de film in een soft gedoe waarbij alle vormen van spanning eigenlijk verdwijnen. Dat is best jammer, want de lange opbouw van Muschietti gaat gepaard met een mooi kleurenfilter en sfeervol geschoten beelden. Vooral in het suggestieve is de film erg goed en wordt er eigenlijk op een leuke manier gespeeld met allerlei horrorclichés. Ik zou haast zeggen dat het licht komisch wordt.

Af en toe effectieve scares die thuishoren in het genre en je hebt met Mama een film die alsnog beter is dan menig Amerikaanse producties. Toch is dat laatste kwartier een grote sof en worden alle clichés uit de hoge hoed getoverd en ebt de spanning geruisloos weg. Het simpele drama neemt een te grote overhand en dat heeft mij minder kunnen bekoren aangezien alles in die aanloop daar naartoe netjes binnen de lijntjes is ingevuld.

Jammer, want dit kost de film toch kostbare punten.

avatar van Marc PB
Net terug van bios na mama gekeken ik vind hem zwaar tegenvallen. De effecten zijn te nep wat toch jammer is in het 2e helft word het meer lachen dan schrikken. voor de rest heeft het een goed verhaal en aantal goeie schrik momenten maar dat is ook alles en dan het einde daar kan ik alleen bij zeggen: WTF :S. het acteer werk van de meisjes niks over te klagen deze gaat ermee door. 3,5

avatar van The Beast
Mama, een film waar veel meer uitgehaald kon worden, maar er niet in zijn geslaagd.

Ik ging erheen met toch redelijke verwachtingen, maar ik moet zeggen dat ze een kans op een goede film toch wel een beetje verziekt hebben.
Net als bij Sinister hebben ze veel tijd in het verhaal gestoken, wat ik altijd een + punt vind, maar zijn er weinig schrik effecten, zijn ze slecht afgewerkt, en vaak zelfs nog grappig ook, wat echt een dikke tegenvaller is.
Ook word "Mama" heel vaak goed in beeld gebracht, de special effects zijn goed alleen omdat "Mama" zovaak in beeld gebracht word, ga je heel erg veel op de details letten.

Wat begon als een spannende mysterieuze film eindigde als een horror-comedy met een soft einde, wat toch echt zwaar tegenviel.
Het softe einde hoorde toch een beetje bij het verhaal, wat ook aan een kant wel mooi was, maar totaal niet waar je op rekende gezien de trailer die er veel belovend uit zag voor een avondje schrikken.

Ook heb ik hier en daar nog wat open vragen zoals, als Mama die kinderen al die tijd al bij zich had, waarom besloot ze dan om ze mee te nemen(het einde) toen ze alweer gevonden waren?

Of net als met die baby, al die jaren er naar op zoek, en dan word het kind ineens het ravijn in gedonderd omdat haar niet eigen kind "Mama" roept.

De positieve delen van deze film worden toch echt uit het brilliante acteerwerk van de kinderen gehaald, en het goed ontwikkelde, mooie verhaal achter de film, het was geen meesterwerk, maar ook geen draak van een film.
De slechte special effect momenten bleven toch wel op de achtergrond door het verhaal, maar ik kan niet zeggen dat ik me er niet aan heb geërgerd.

Ondanks dat het verhaal verloop behoorlijk cliché was en voorspelbaar was dit toch best een aardige Horror. De laatste komt vooral door de uitvoering (ik vond Mama best goed gemaakt) en ook door het goede spel van de twee kinderen. Met name Isabelle Nélisse als Lilly speelde ijzersterk en zeer overtuigend. Ook zitten er best een aantal goede schrikmomenten in (één keer kreeg ik zelfs effen een koude rilling). Het eerste uur van de film vond ik sterk en ook het einde vond ik best goed (was zelfs wat ontroerend c.q.. vertederend). Al met al heb ik me goed vermaakt met deze film en duurde hij ook niet lang.

P.S. weet iemand hoe het met de teckel is afgelopen

Echt een hele goede film. Ge-wel-dig

De verhaallijn was goed, Het acteerwerk was okeej en heel veel schrik momenten.
je zat gewoon geramd in je stoel.
echt de moeite waard om te kijken

avatar van BlueJudaskiss

Heel erg slecht. De enige reden dat je 'geramd in je stoel' zit is omdat de volumeknop weer eens helemaal open wordt gedraaid om te verhullen dat er in feite weinig écht engs te beleven is. Want wat blijft er nog te raden als je het - overigens bespottelijk uitziende - spook al in een van de openingssscenes ziet?

Staat stijf van de clichés, en dan heb ik het nog niet eens over die ronduit idiote finale. Een paar momenten waar ik erg van onder de indruk was, maar die besloegen hoogstens 5 minuten. En op een film van 100 minuten is dat toch echt veel te weinig.

avatar van devilsarea
Zwakke film met weinig schrik momenten
had hier wel meer van verwacht!
In ieder geval niet de moeite waard om voor
naar de bios te gaan .

avatar van wendyvortex
Zal niet uitgroeien tot een echte klassieker, daarvoor leent het net iets te veel van met name de Japanse horror, maar de horrorhit van 2013 zit er wel in.
Verhaal is boeiend genoeg en de twee meisjes zijn geweldig (vooral de jongste).
Goeie scares en als dan ook nog even mijn favo eco-SF "Silent Running" voorbij komt (Nice ass Bruce), de hoofdrolspeelster rondloopt in een Misfits-shirt weten we dat de makers het hart op de juiste plaats hebben zitten.
Verhaal blijft boeiend al is het einde iets te weinig mystiek en Mama te duidelijk in beeld.
Maar goed in het horrorgenre wil het nogal vaak iets te veel cliché op cliché zijn en deze film wijkt aangenaam af van het Amerikaanse formulewerk door aan te komen met een solide verhaal, prima acteerwerk, goede visuals en fijne schrikmomenten.

avatar van BlueJudaskiss
Afwijken van het Amerikaanse formulewerk? Dit ís formulewerk!

avatar van wendyvortex
Euh ja maar dan Japans formulewerk.....ik heb geen vriendengroepje op vakantie naar één of ander afgelegen huisje zien gaan.
Daarnaast hangt het hele horrorgenre natuurlijk van cliché's aan elkaar, dus dat zal je in het genre ook een beetje voor lief moeten nemen.

wendyvortex schreef:

Dat is slechts één van de conventies van het genre, en ook nog eens uit een totaal ander subgenre. En hoezo Japans formulewerk?

Elk genre hangt van clichés aan elkaar. Is ook niet erg, want dat zijn blijkbaar de elementen die erg effectief zijn. Maar in formulewerk als dit neem ik het niet voor lief - waarom zou ik? Ik ben een betalende bezoeker dus dan mag ik zo kritisch zijn als ik wil.

Nogmaals: clichés zijn niet erg, maar je moet ze als maker - en ik geef direct toe dat de beste stuurlui aan wal staan - effectief en inventief weten te gebruiken. Zie de horrorfilms in mijn top 10 om te zien wat ik bedoel, en het eveneens briljante Braindead en Insidious. De geniale eerste helft van Insidious is trouwens het voorbeeld van een spookhuisfilm-met-kind hoe het wél moet.

avatar van m1chel
‎"Victoria! Come! Mama!"

Prima film van producent Guillermo Del Toro, die ook verantwoordelijk was voor topfilms zoals "Pan's Labyrinth" en "The Hobbit". Ik moet wel zeggen dat ik wel wat meer van deze film had verwacht. Hij was lang niet zo eng als de trailer doet overkomen, en er zaten (voor mij althans) amper schrikstukjes in. Dat laatste probeerde ze wel continu in de film, maar lukte niet echt.

Camerawerk en editing waren erg goed in deze film, op een stukje na dan. Ik kreeg bij dat stuk echt het gevoel dat ik naar een cliffhanger van een serie zat te kijken. Ik heb de film maar op een klein foutje kunnen betrappen, dit is overigens GEEN spoiler. De doctor werkt op een Sony Vaio laptop, en iedereen weet dat dat laptops zijn met een Windows besturing. Als Annabel de computer gebruikt is het plots een Apple Mac besturing. Lollig foutje.

Voor de rest was de film best origineel, alhoewel er wel redelijk wat cliché momenten inzaten. De effecten waren goed en de muziek paste ook prima. Horror? Nee, zeker niet. Meer een bovennatuurlijke thriller, net iets enger dan "The 6th Sense", maar zeker geen kaliber "Sinister".

3,5* voor een prima film die goed te doen is. Redelijke AANRADER! wat mij betreft.