ad
  • 8.079.368 stemmen

Astérix et Cléopâtre (1968)

Animatie / Avontuur | 72 minuten

Met onder meer: Roger Carel, Jacques Morel en Micheline Dax

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 16 december 1968

Over Astérix et Cléopâtre

Tweede tekenfilm van Asterix. Als een discussie tussen Caesar en Cleopatra over de Egyptische bouwkunst uitmondt in een weddenschap, geeft Cleopatra een vooraanstaande Egyptische architect de opdracht een paleis voor Caesar te bouwen. Omdat de Romeinen de bouw echter dwarsbomen, roept de architect de hulp van Asterix en Obelix in.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Astérix (stem) / l’espion de César

Obélix (stem)

Cléopâtre (stem)

Abraracourcix (stem) / Numérobis / un mercenaire

Tournevis (stem)

César (stem)

Le capitaine des pirates / Le capitaine égyptien (stem) / le villageois coupant du bois avec sa main

Le narrateur / Amonbofis (stem)

Panoramix (stem)

Assurancetourix

avatar van Beertje45

Beertje45

al in meer dan 25 jaar niet meer gezien, maar herinner me dat ik de film heel leuk vond. puur jeugdsentiment.

avatar van namingway24

namingway24

Leuk dat ik na al deze jaren op de site nog steeds films vind die ik wel gezien heb maar waar ik nog niet op heb gestemd.

Deze fekenfilmversie vind ik leuker dan de live action versie. de film bevat hilarische humoristische en komische momenten. en hoewel de animatie niet van weergaloos niveau is draagt dat juist bij aan de charme.

En die piraten blijven fantastisch

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19142 berichten

Deze prent is een heel stuk beter dan zijn voorganger. Men blijft erg trouw aan het gelijknamige stripverhaal met toch een aantal belangrijke veranderingen zoals de spion die er hier totaal anders uit ziet dan in de strip en zelfs over magische krachten blijkt te beschikken. De figuur Klerkis is in de tekenfilm compleet weggelaten omwille van zijn erg beperkte rol. Verder zijn er ook nog de Egyptische huurlingen die ook niet in de strip voorkomen. Die bewerkingen komen het verhaal allemaal ten goede. De muzikale nummers op de droom na zijn heel amusant. "Het bad van Cleopatra" is wellicht de beste scène uit alle Asterix-films. Na zoveel jaar moet ik er nog steeds om lachen En ja de piraten. In de strip kelderen ze hun eigen schip, maar het is leuk dat ze in te tekenfilm het gevecht wel laten zien. Hoezo enteren

Ja Metalfist had het over het Engels gezongen nummer als de helden slapen. Ik had dit nummer nooit gezien totdat ik de versie op DVD bekeek. De TV en VHS-versies lieten deze scène altijd achterwege. En eigenlijk vond ik dat niet erg want deze draagt helemaal niet bij tot het verhaal.

avatar van Black Math

Black Math

Het sluitstuk van de Asterix-marathon gisteren, want we wilden het beste voor het laatst bewaren.

Deze film bevat alles wat een Asterix film leuk maakt. Een fantastisch onzinnige opening over hoe de film te dubben, vermakelijke opmerkingen van Obelix als "in een menhir zou dit nooit gebeurd zijn" op het moment dat ze verdwaald zijn in de piramides en lichtvoetige muziek, zoals het pianodeuntje als de piratenhoofdman in het ruim van zijn schip gemept wordt. Maar het absolute hoogtepunt is de liedje inclusief dansje bij het bereiden van de giftige taart. Ik heb op youtube wel eens vergeleken hoe dit liedje in andere talen klinkt, en het resultaat is toch echt dat ik de Nederlandse versie het leukst vindt. De Duitse is (weinig verrassend ondanks dat zij niets anders doen dan nasynchroniseren) verschrikkelijk, de Engelse en met name de Franse zijn wel aardig, maar het leuke van de Nederlandse is dat naast de leuke stemmen er ook consequent iets te laat gezongen wordt, wat een extra komisch effect geeft.

Verder was ook ik verrast door de surrealistische etensscene in het Engels die ineens tussendoor kwam en die ik nog niet kende. Het zag er nu ook niet onmisbaar uit.

Samen met Asterix en de Helden de leukste film. Misschien dat ik die laatste net iets leuker vind, maar deze is zeker ook 4* waard.