Astérix et les Vikings (2006)

Alternatieve titels: Asterix en de Vikingen | Asterix and the Vikings

Frankrijk / Denemarken
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Stefan Fjeldmark en Jesper Møller
met de stemmen van Roger Carel, Jacques Frantz en Pierre Palmade

In het favoriete dorp van Gallië is iets bijzonders gebeurd. Hippix, het stoere neefje van de baas, is net aangekomen uit de grote stad Parisium. Asterix en Obelix hebben de onmogelijke taak gekregen van hem een echte man te maken, maar in Hippix schuilt een enorme lafaard en de harde training die hij krijgt, verandert hier weinig aan. Intussen zijn de Vikingen aan land gekomen in Gallië, vastbesloten om deze kampioen van angst te vinden. Deze zal hen namelijk, zoals voorspeld door hun helderziende, leren vliegen. Wanneer Hippix ontvoerd wordt door de Vikingen, zetten Asterix en Obelix de achtervolging in naar het hoge, ijskoude Noorden. Maar Hippix is inmiddels volledig in de ban van de mooie en dappere Abba.

avatar van eppy
enzyme schreef:
Ik vond de film niet tegenvallen maar ook zeker niet heel goed. Er zat niet zoveel humor in, de grappige uitspraken van de onwetende Obelix miste ik toch wel een beetje.
Ook de Romeinen kwamen er niet veel in voor. (wat ik voor een keer wel niet zo erg vond)
Maar er hadden misschien toch iets meer humoristische gevechten met de vikingen mogen zijn.

En ten laatste: ik vond de strip eigenlijk wel beter.

3 sterren

nou die strip was juist bar slecht, alle strips van astrix na de dood van René Goscinny waren eigenlijk niks. Albert Uderzo heeft nog een hele tijd kunnen teren op de scripts van René Goscinny maar daarna was de soep op....de vikingen was een van die scripts die Albert Uderzo zelf heeft geschreven en al was deze te pruimen een viking heeft nog nooit in de geschiedenis eeen galier gezien hier zit namelijk tien eeuwen van verschil tussen....

avatar van eppy
'k ga wel de film kijken by the way

avatar van Janchii
Maar, is het dan ondertiteld vanavond?

avatar van Metalfist
Asterix! All their names end in "af"!

Na een tijd geleden Asterix in Amerika te hebben gezien bleek dat VTM nog een geanimeerde Asterix film ging uitzenden, deze Astérix et les Vikings. Waar ze vorige keer nog voor de originele versie gingen met ondertiteling bleek deze gedubt te zijn. Jammer maar het kon de pret niet deren.

Zelf heb ik een groot aantal Asterix albums (met als pronkstuk natuurlijk Hoe de Kleine Obelix in de Ketel Viel) maar van dit verhaal kon ik me eigenlijk niet veel meer voorstellen. Daarjuist nog opgeduikeld en toen viel me eigenlijk op hoeveel ze van het originele verhaal zijn afgeweken. De essentie van het verhaal, Hippix omvormen tot een echte krijger, zit er op zich nog wel in maar in de film wordt gebruik gemaakt van de meer romantische elementen in de vorm van Abba. Normaal gezien heb ik het ook niet zo op het veranderen van belangrijke gebeurtenissen in een strip/boek verfilming maar hier werkt het wonderwel. Neen, de introductie van Olaf en Abba werkt maar de toekomstmopjes van Hippix waaronder zijn duif die SMS noemt komen dan weer niet over. Gelukkig neigen de verschillen meer naar de eerste kant.

Iets waarin ik Asterix in Amerika uitstekend vond was zijn animatiestijl. Elk personage, elke achtergrond, echt alles zag er net zo uit als het stripverhaal. Ik hoopte dat dit 12 jaar later nog altijd zo ging zijn maar blijkbaar hebben ze gekozen om Asterix meer te digitaliseren. Zeer jammer want nu zien de personages op zich er nog altijd wel goed uit maar lijkt de achtergrond meer waziger te zijn. De stemmen in de Nederlandse versie waren trouwens ook nog wel mooi verzorgd. Jan Van Looveren zet een leuke Obelix neer en ik meende zelfs Luk Wyns te herkennen in Asterix? De stemmen deden in ieder geval geen aftrek aan de film.

Minder als Asterix in Amerika maar nog altijd wel leuk. Hetgene wat de film nog het meest nekt is de niet al te fraaie animatie.

film_kaza
Hele leuke film. Het is erg goed getekend. De schaduwen en kleuren zijn erg mooi. Voor de rest zien de figuren en stukken er zo goed uit dat het soms op Disney lijkt.

Het is erg leuk weer iets van Asterix en Obelix te zien. Leuk verhaaltje met mooie liefde erin en ik heb vaak gelachen. Wat ik stom was is de muziek. De gecomponeerde muziek is erg mooi maar de liedjes zijn stom. Ze probeerde modern te zijn door disco en Eye of the Tiger erin te doen. Dat hoort gewoon niet in Asterix en Obelix.
Overigens vind ik Obelix helemaal te gek. Hij is gewoon het aller aardigste figuur dat je je kunt voorstellen.

Ik zag de nederlandse versie omdat ik geen andere had. De stemmen waren op het eerste gezicht erg dom maar ze werden later beter. Erg leuk dat Jim erin spreekt. Ik vind dat lied wat hij zingt erg mooi. Zonde dat ze dat niet in de film deden.

Het voelde wel wat kort aan. Het was erg leuk om te zien maar toen het voorbij was was het ook echt voorbij.

avatar van movie acteurs
Geinige en leuk blijvende animatie film van het Franse koddige figuurtje Asterix. 17 jaar na de laatste film "Asterix en de Knallende Ketel" is er dan weer een nieuwe animatie film gekomen. De animatie ziet er niet hetzelfde uit als in de oude filmpjes. De technieken zijn sterk veranderd. Het ziet er allemaal anders uit maar toch wel goed. Een 3,0.

avatar van IcU
IcU
Helaas heb ik niet de franse versie kunnen bekijken, en omdat nederlands niet om aan te horen was heb ik voor de engelse versie gekozen. Leuke film met toffe animatie en een prima verhaal. Eigenlijk wel iets te weinig Asterix en Obelix maar de 'feel' was goed en hij keek lekker weg.

avatar van DeCol
Samen met Asterix en de Knallende Ketel de minste in de animatiereeks, maar nog steeds wel leuk.

De tijd vloog dan ook voorbij(té snel wat mij betreft) en Asterix en Obelix waren natuurlijk weer genieten. Hippix vertolkt door Jim(ik had alleen Nederlandse versie op mijn dvd) vond ik niet zo'n leuk personage. Het verhaal is wel weer typisch asterix. Vikingen die denken dat vliegen mogelijk is. Grootste punt waar ik me aan ergerde was de muziek, die was zo on-Asterix. Zoals film_kaza ook al aangeeft, Disco en een slechte versie van Eye of the Tiger past er totaal niet bij.

Ik was wel heel tevreden dat ze op het einde toch nog even in een grote ronde aan tafels zaten te eten. Zo hoort het bij Asterix.

Ik heb af en toe erg gelachen. Ik ben dan ook een groot asterix fan. De hierboven genoemde minpunten over de muziek , daar ben ik het niet mee eens. De animaties waren goed gedaan. Nieuw in deze asterix zijn de lichteffecten en schaduwen die over de figuren heen valt.

Kortom een leuke animatie voor jong en oud!

Niet echt mijn film. Nooit echt een fan van Asterix en Obelix geweest. Film is vrij flauw. Verhaal is maar gewoon.

avatar van 606
Komt vandaag op Tv zender RTL4 om 13.00

avatar van 606
Best wel een aardige Animatie film en soms ook grappig.
Mooi gemaakt en het gebruik van moderne dingetjes zoals muziek geeft de film wat extra.

3 sterren

avatar van nakada
eppy schreef:
De film is gebaseerd op de strip Asterix en de Noormannen welke wel degelijk door Goscinny geschreven is. De strips zijn stukken beter dan de films maar je hebt gelijk dat het na de dood van Goscinny allemaal wat minder is geworden.

De film vind ik één van de leukere verfilmingen en ziet er grafisch prima uit. Lijkt ook erg veel op de stijl van de strips. De verplaatsing van het tweede gedeelte ( het strand in Gallie in de strip naar Scandinavie in de film ) is begrijpelijk vanuit filmtechnisch oogpunt gezien. Voldoende grapjes en verwijzingen en ook mijn kinderen vonden het uitermate grappig, vooral de slapstick elementen. Ik hoop dat ze net als ik de strips gaan verslinden.

Niet echt belangrijk.

In de strip is de conclusie dan ook dat de noormannen zo goed hebben geleerd wat angst is, dat het nog eeuwen zal duren voor dat ze terug komen.

avatar van Decec
Ik heb opgenomen, maar helaas geen ondertiteld....

avatar van Decec
Hopende maar morgen wel ondertiteld?

avatar van Pepino
Zeer knappe animatie! Helaas niet zo'n sterk verhaal, maar desalniettemin wel vermakelijk

avatar van alexspyforever
Wat mij betreft zeker de minste Asterix-tekenfilm. De animatie is van een hoger niveau dan alle voorgaande, maar ik vind niet dat dit echt veel meerwaarde brengt aan het toch vrij zwakke verhaal. Het plot is gebaseerd op het album "Asterix en de Noormannen" hetgeen ik op zich niet zo een geweldig album vond. Er zijn ook wel wat dingen aan toegevoegd, met name de dochter van de Vikinghoofdman die verstekeling speelt en zich ontwikkelt tot love interest van Hippix, alsook een reisje naar het hoge noorden, zijn elementen die niet terugkomen in de strip. Voorts zijn er nog enkele moderne dingen aan toegevoegd zoals dat vogeltje van Hippix die hij als een GSM gebruikt. Origineel maar net zoals de muziek is het allemaal on-Asterix.

avatar van RuudC
Mwa, mijn minst favoriete Asterix blijft toch wel Asterix de Galliër. Asterix en de Vikingen gaan daar makkelijk overheen. Was de Nederlandse versie door betere stemacteurs ingesproken (Jim heeft sowieso al een achterstand bij mij), dan had de film nauwelijks onder gedaan voor de andere uit de serie. Het verhaal is en blijft leuk, ondanks de aangebrachte wijzigingen. Een aantal grappen zijn gelukkig gebleven. Het zal me verder een worst wezen dat de Vikingen niet tegelijk met de Galliërs leefden. Het gaat me om het avontuur en in de bijna tachtig minuten gebeuren een hoop leuke dingen. Vooral visueel viel het me allemaal wel mee. Ik was bang voor veel CGI. Het zal er ongetwijfeld ten overvloede in zitten, maar het geheel zag er mooi getekend uit.

MaartenTuinstra
Mindere Asterix.

Asterix blijft ten alle tijde leuk, maar ik vond deze toch wat aan de matige kant. Mijns inziens worden Asterix bij de britten, de Galliër en de Helden nergens geëvenaard.