Asterix in America (1994)

Alternatieve titels: Asterix Conquers America | Astérix et les Indiens | Asterix in Amerika

Duitsland / Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Gerhard Hahn
met de stemmen van John Rye, Craig Charles en Howard Lew Lewis

In een poging de Galliërs hun toverdrank te ontnemen, besluiten de Romeinen Panoramix te ontvoeren en hem over de rand van de aarde te gooien. Asterix en Obelix ondernemen een reddingsactie, maar ontdekken tot hun verbazing dat voorbij de Atlantische Oceaan niet het einde van de wereld, maar het continent Amerika ligt.

gimli f
Ken ik niet, ken ik niet.... HELP!
Moet hem toch ooit zien..

avatar van Mirandak
Deze ken ik dus ook niet (weet ik gelijk wat ik mijn pa voor zijn verjaardag moet geven).

Was vanmiddag op BBC, kwam er toevallig langs:-) Is gewoon leuk om een keer te zien, even lekker terug naar asterix en obelix.. maar meer ook niet:P

2* van mij

avatar van ¤smas¤
vond hem wel grappig....voor al de liedjes er in zijn okej!!

avatar van The One Ring
Ooit eens gezien. Wel leuk.
2,5 sterren

Oneindig vaak gezien, maar al weer een paar jaartjes geleden. Ik weet er niet super veel meer van, maar genoeg om te zeggen dat het een leuk staaltje Asterix is. Tevens het begin van mijn Asterix verslaving...

avatar van The One Ring
Grappig, voor mij is dit altijd een dal in mijn Asterixverslaving. De minste Asterixtekenfilm voor mij.

avatar van Jorick
Inderdaad niet de beste Asterix,
maar over het algemeen best vermakelijk.

avatar van JDM
JDM
leuk om nog eens gezien te hebben. Zeker als je vroeger veel strips hiervan gelezen hebt. 2,5*

nog nooit gezien

Is deze ooit nagesynchroniseerd?
En zo ja, met welke stemmen?

Zover ik weer is deze nooit in het nederlands uitgekomen...
Leuke film nadert het boek heel goed..
Beetje eigen fantasie gebruikt door de filmmakers..

IronEagle schreef:
Zover ik weer is deze nooit in het nederlands uitgekomen...
Leuke film nadert het boek heel goed..
Beetje eigen fantasie gebruikt door de filmmakers..

Mooie tekenfilm, niet de beste maar ook niet de slechtste uit het hele gamma, en inderdaad, ik heb deze ook in het Engels gezien en wat heb ik genoten van die mooie Engelse uitspraak.

3 sterretjes

Lad
Als kind altijd een grote fan geweest van Asterix en Obelix en dit was een van mijn favoriete films.

3 sterren.

avatar van DeCol
Weet iemand waar ik de nederlands of engelse dvd kan krijgen? Ik heb overal gekeken en ik vind alleen de duitse versie..

avatar van Metalfist
Danger lurks on foreign shores!

Asterix is toch iets wat ik altijd zeer leuk heb gevonden. Vroeger zeer veel de strips gelezen en ook de films met echte acteurs heb ik in die tijd een aantal keer gezien. Ik wist alleen niet dat er ook tekenfilms waren en daardoor werd deze Asterix in Amerika toch een aangename verrassing.

Ik kan me niet meer herinneren dit verhaal ooit in stripvorm te hebben gelezen maar toch voelt dit echt aan als een echt Asterix verhaal. De humor, de Romeinen maar vooral de overvloed aan geweldige personages zijn zaken die de reeks zo typeren en die ook hier aan te pas komen. Het avondmaal waar de film mee afsluit, de bard die altijd wordt vastgebonden aan de hoogste boom, ... Alleen jammer dat ik de Engelse versie heb gezien waar de namen zijn verandert en daardoor verdwijnt er toch iets van de herkenning en de daarbij horende nostalgie want bij welke naam begint er iets te rinkelen, Idefix of Getafix? De liedjes vond ik iets minder maar voor de rest zitten er hier wel weer een paar leuke grapjes waar je toch wat ouder voor moet zijn om ze echt door te hebben zoals wanneer Panoramix zegt dat de Indianen liever autochtone Amerikanen worden genoemd in plaats van Indianen.

Qua tekenstijl komt deze animatiefilm ook zeer trouw aan de serie over. Elk personage ziet er exact hetzelfde uit als in de stripreeks en dat geeft toch een gevoel dat ze er werk hebben ingestoken. Het is alleen jammer dat de meer actievere scènes er dan weer redelijk fake uitzagen zoals wanneer Asterix en Obelix op zee zitten en vastbesloten zijn om Panomarix te redden maar dat er een hevige storm woedt. De golven die dan komen zien er gewoon slecht uit.

Nostalgie maar toch krijg je het gevoel dat het met liefde is gemaakt.

avatar van FredKrueger
Leuke film van Asterix

had hem voor het eerst samen met mn ouders en mn broer op tv gekeken,

wat ik eigenlijk niet snap is:

waarom is deze film nooit in het Nederlands nagesynchroniseerd?

ik zou dat wel leuk gevonden hebben om die ook bij mn Asterix DVD's te hebben, (in het Nederlands gesproken dan)

avatar van DeCol
Leuke herziening.

Asterix in Amerika was de enige Asterix-film waar ik niets meer vanaf wist en ben dus blij dat ik hem eindelijk eens herzien heb. Ik heb hem in het engels gezien en dat was wel even wennen, ben de Nederlandse versie gewend. Natuurlijk waren de stemmen anders, maar ook een aantal namen klopten niet helemaal. Leuk hoe ze Amerika en de onverstaanbare indianen ontdekken. Daarnaast zitten er een aantal grappige stukjes en één leuk nummer in. Zeker niet de beste Asterix, maar ook niet de minste.

avatar van alexspyforever
Deze heb ik enkele keren gezien maar ik weet er niet meer veel van. Ik ben er vrij zeker van dat ik deze versie ooit eens met NL subs heb gezien; een DVD of VHS van de videotheek. Ik tast volledig in het duister waarom deze nooit in het NL is nagesynchroniseerd. Dit is echt de meest onbekende Asterix-tekenfilm.

Metalfist schreef:
Danger lurks on foreign shores!

En dat is het ook. De tekenfilm is gebaseerd op het album "De grote oversteek"

avatar van Pepino
Leuk om te zien hoe bij elke Asterix-tekenfilm de animatie steeds beter wordt. Deze Asterix tekenfilm neigt op dit vlak bijna in de richting van Disney.

Hoe dan ook, los van de animatie is dit de minste Asterix-film. Het verhaal is onsamenhangend en bij momenten enorm melig. Daarbij zaten er weinig écht goeie grappen in: de scène waarin Obelix het net en de roeispanen letterlijk uit de boot gooit was de enige keer dat ik heb moeten lachen. Het was wel klakkeloos van de strip "De Grote Oversteek" overgenomen, maar gezien het mager verhaaltje was ik al lang tevreden dat de film dat tenminste nog had.

Een grote verrassing was wel dat ik één van mijn docenten zag staan tussen de decor-artiesten. Niet dat het mijn mening omtrent deze film beïnvloedde, maar het was wel leuk om haar naam tussen de credits te zien staan.

avatar van alexspyforever
Nog eens herzien, ik was al erg veel vergeten. Er worden veel elementen gehaald uit het album "De grote oversteek". Een aantal dingen zijn dan wel danig veranderd. Zo heeft Panoramix een veel belangrijkere rol gekregen, is er de toevoeging van de extravagante senator Lucullus en is er geen sprake van Vikingen. Niet zo grappig of klassiek als de voorgaande Asterix animatiefilms maar wel beter dan "Asterix en de Vikingen" en "Asterix, de Galliër". Vooral de liedjes bleven bij mij nog het meeste hangen. Het beste stukje is als de helden bij de Indianen zijn.