ad
  • 8.104.510 stemmen

Kirikou et la Sorcière (1998)

Animatie / Familie | 74 minuten

Genre: Animatie / Familie

Alternatieve titels: Kirikou en de Heks / Kirikou and the Sorceress

Oorsprong: Frankrijk / België / Luxemburg

Geregisseerd door: Michel Ocelot

Met onder meer: Doudou Gueye Thiaw, Maimouna N'Diaye en Awa Sene Sarr

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Kirikou et la sorcière

Releasedatum: 9 december 1998

Over Kirikou et la Sorcière

'Kirikou is klein, maar wel heel dapper' zingen de Afrikaanse dorpsbewoners, wanneer Kirikou weer een heldendaad heeft verricht. Hij is de enige die het durft op te nemen tegen de boze heks, die met haar leger de dorpsbewoners uitbuit en vernedert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kirikou enfant (stem)

La Mère (stem)

Karaba (stem)

Le Sage dans la montagne (stem)

Kirikou jeune homme (stem)

Kirikou jeune homme (stem)

L'Oncle (stem)

Kirikou adulte

Le fétiche sur le toit

avatar van hendrik119

hendrik119

het is 'n film voor de basisschool, niet heel bijzonder, wel grappig om te zien hoe alles loopt.

avatar van Mug

Mug

Wel zeer bijzonder. Wat een fijne verhaaltjes! Dit zouden ouders hun kinderen moeten voorschotelen. Muzikaal (score van Youssou N'Dour), leuk moralistisch, spannend en grappig.

Animatie-puristen zullen ongetwijfeld de animatie-kwaliteiten de grond instampen, maar toch past het uitstekend. Ik heb me er met gemak overheen weten te zetten.

Aanrader voor iedereen in de categorie tussen piepjong en stokoud.

avatar van silhoupin

silhoupin

Dit is misschien wel de mooiste animatiefilm ooit gezien. Je kunt dit echte kunt noemen. Het verhaal is origineel, het zijn prachtige kleuren, het prachtig getekend en geen moment saai. Het zou onzin zijn dit kinderachtig te noemen, zoiets kunnen oudere mensen ook nog waarderen. Dit is een kunstig animatiemeesterwerk.

4 sterren

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Eindelijk Kirikou eens gezien en ondanks het erg simplistische West-Afrikaanse volksverhaaltje bijzonder onderhoudend.

De platte (aan papierknip-wajangpop herinnerende) animatie is heel inventief en grappig. Levert paar fraaie effecten op, met name met de vogels en de scenes onder de grond.

Het einde is een beetje teveel van het goede, maar door ritme van muziek, gesproken woord en beeld zeker nieuwsgierig naar ander werk van Ocelot.

avatar van uberpro1337

uberpro1337

Het was wel een leuke film om te kijken.

Ik moest er vooral veel om lachen. Ik vind de film erg goed getekend en het is 1 van de grappigste films die ik ooit heb gezien

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

In de potentie mooie film, maar ik heb heb hem 2x moeten aanschouwen in de Vlaamse versie. Het verpest een beetje de vele liedjes die erin zitten.

avatar van Matchostomos

Matchostomos

'Kirikou et la Sorcière' is een bijwijlen aandoenlijk, maar zelden aantrekkelijk parabeltje over moed en zelfopoffering. De Afrikaanse cultuur wordt opvallend simplistisch weergegeven, doorgaans tot op het enerverende toe. Terwijl de animatie, hoewel geïnspireerd vormgegeven, beperkt is zijn bereik (lees: detail, variatie en invulling van achtergronden) en bijgevolg niet altijd slaagt in zijn opzet om een authentieke Afrikaanse sfeer op te roepen. Een gemis waar ook de Nederlandse dubbing een meer dan ongewenste rol in speelt...

avatar van dvd-me

dvd-me

Heb deze vroeger gezien met de hele klas.

Voor toen was hij al niet super, maar echt slecht is ie ook niet!

avatar van belchinees

belchinees

Grappig zeg! De 4e keer dat ik deze zie, 4 keer bij toeval op tv. Vandaag weer.

Vind het wel een leuk filmpje .

avatar van Legan

Legan

In het begin stoort de simpliciteit (zowel qua animaties als qua inhoud) alsmede het superbelerende en moralistische. Daarnaast zijn de nederlandse dialogen zijn soms ergerlijk. Maar na dit dramatische start, wordt het na een tijdje toch onderhoudend en één leuke avontuur. Daarnaast is het soms leuk en mooi geanimeerd zoals bij het rennen of de stukjes in de grot & onder de grond. Het is alleen jammer dat het lange einde de film weer een beetje onderuit haalt.

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

Slecht getekent, saai begin en einde maar alles er tussenin valt wel mee. Deze film verdient geen hoge score maar ook geen buis dus een drietje.

avatar van Near_Dark

Near_Dark

Het eerste kwartier was serieus wennen aan de vreemde vertel- en animatiestijl, maar Kirikou is zo'n ontzettend vertederend en lief ventje dat je niet anders kan dan hem bewonderen.

Ik heb'm alleen gezien en vond het een leuke animatiefilm, maar als je die met kleine kinderen ziet (8-12 jaar) zal die geweldig zijn !

7/10

TheLionKingFan

is dit film 1 (zoja pm)

avatar van Driello

Driello

Meermalen gezien en het blijft een bijzonder prettige animatie. De simplistische vertelvorm, simpele, vlakke tekeningen, de muziek. Vorop gesteld dat deze natuurlijk wel in het Frans moet worden gekeken. Als je een beetje door de simplisticiteit heen kunt kijken, en een beetje wetenschap van de west-Afrikaanse cultuur hebt, dan valt op hoe goed deze vertelling aan de werkelijkheid raakt.

avatar van K. V.

K. V.

Deze ook eens bekeken (het was de Nederlandstalige versie) en het was iets speciaals. 'k vond het zeker niet slecht, maar het is wel iets totaal anders dan andere tekenfilms.

Het verhaal wist me wel te boeien, alleen jammer dat het eigenlijk de Nederlandstalige versie was. De stemmen kwamen een beetje gestunteld over. Vooral de liedjes bekten toch niet zo vlotjes, zeker als je dan bij de aftiteling het Franse liedje hoorde, wat toch een stuk beter was.

Visueel zijn er nu een stuk mooiere film, maar de animatie had toch ook iets.

'k ben toch eens blij dat 'k deze heb gezien. Misschien dat 'k deze later nog eens zal her bekijken, maar dan wel de originele Franse versie.

avatar van Driello

Driello

K.V.: Er is een deel twee: Kirikou et les betes sauvages. Eigenlijk net zo leuk. En ja, in het frans is wel een stuk beter.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Ik moet een keer de originele versie zien, want met deze dub viel het voor mij in het water.

Ik kan wel zien dat de animatie, na even wennen, heel leuk is en dat de verhalen best boeiend zijn.

Het ventje is wel heel erg klein en kan zelfs op handen en knieën op iemands hoofd rondkruipen.

Wonderlijk...

avatar van adriemeijer

adriemeijer

Qua animatie kan deze film natuurlijk niet tippen aan films uit de Ghibli-fabriek, maar het sprookjesachtige verhaal is zo ijzersterk dat mijn gezin deze film met plezier al tientallen malen gezien heeft. Ook als ze toevallig de huiskamer inlopen terwijl de film aanstaat schuiven ze gezellig aan en kijken ze Kirikou gewoon weer helemaal af. Hele dialogen kennen ze uit het hoofd en gebruiken ze te pas en te onpas. Heerlijke tekenfilm!