Astérix et le Coup du Menhir (1989)

Alternatieve titels: Asterix en de Knallende Ketel | Asterix and the Big Fight

Frankrijk / West-Duitsland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Philippe Grimond
met de stemmen van Roger Carel, Pierre Tornade en Henri Labussière

De Romeinen willen hun rijk uitbreiden. Het lijkt erop dat de Galliërs meer problemen dan gebruikelijk hebben om weerstand te bieden aan de soldaten van Caesar, nu Panoramix zijn geheugen kwijt is nadat hij een menhir op z'n kop heeft gekregen.

avatar van Sjan
Gezien in de bioscoop tijdens de kindervakantieweek héééééél lang geleden. Als ik de verhaaltjes zo lees bij de Asterix en Obelix films, kan ik meteen weer de scenes uit de films voor de geest halen.

GerwinF
Heb hem ook in de bios gezien, alleen heette hij hier Asterix & Obelix en de knallende ketel.

Ik heb deze film vroeger een stuk of 5 keer gezien. Ik kan me nog herinneren dat ik altijd onwijs moest lachen om die weirde panoramix en die romein in de boom met een uil. Ik vind deze toch de beste van de Asterix&Obelix tekenfilms. Ik geef hem 3 sterren.

avatar van sn@ke
Leuke tekenfilm die weer perfect de personages naar voren brengt. Dit is zeker niet de beste uit de reeks , er zijn veel betere asterixtekenfilms gemaakt maar toch is dit weer dolle pret voor de fans.

avatar van The One Ring
Dit is weer een matige mix van twee superieure Asterixstrips (de Ziener en de Kampioen dit keer). Heeft zo z'n momenten, maar ik vind hem toch vaak te traag.

Woutjinho
ik vond hem best goed, de beste van de tekenfilms van asterix

avatar van Lennert
Ik heb hem laatst samen met Asterix en Cleopatra op dvd gekocht en heb net zo hard gelachen als de eerste keer dat ik hem zag 10 jaar geleden. De combinatie van de twee strips vind ik persoonlijk zelf totaal geen heikel punt daar het verhaal heel consisten overkomt. Verder blijft de Druide geniaal met zijn gekke opmerkingen en is het lied dat de bard zingt ook erg aanstekelijk.

Btw, wie zingt dat lied in het echt? 4,5 *

avatar van Pieter Montana
Wat mij betreft de slechtste Astérix-tekenfilm.

Alle Astérix-films hadden al weinig animatieklasse maar deze laat naast een zwak verhaal ook nog amper grappig verhaal achter. De humor, die in de strips zo formidabel aanwezig is, is hier helemaal weggeschoven.

1: Les Douze Travaux D'Astérix 3.5*
6: Asterix et Les Vikings 3*
7: Astérix et la Surprise de César 3*
8: Astérix et le Coup du Menhir 2.5*

avatar van DeCol
Ben ik het helemaal mee eens. Dit is na de Asterix en de vikingen de modernste tekenfilm maar dat is zeker niet te zien. Zijn wel een paar dingen waar ik toch een beetje om heb kunnen lachen.

Ik heb Asterix en de Vikingen nog niet gezien maar verder komt mijn Asterix reeks wel met jou overeen Pieter Montana.

avatar van Vinokourov
Al die Asterixfilms zijn ongeveer van hetzelfde niveau: matige animatie, grapjes die in de strip leuker waren, maar het blijven toch de grote helden Asterix en Obelix . Die kun je niet vervelend vinden. Deze Asterix-film springt er wel wat bovenuit.

avatar van soom
Toch wel erg fijn om een (best) stripverslaafde vader te hebben, dan zie je nog eens wat, vooral omdat hij een box met 6 Asterix films heeft gekocht, en ik als dochter zijnde daar toch ook wel erg profijt van heb haha .

Vond dit tot nu toe de beste Asterix strip verfilming die ik tot nu toe zag. Ken natuurlijk best de strips (al let ik eigenlijk nooit op details, ik volg het grotere geheel meer), en ik vond wat ik op papier had gelezen daarom veel beter uitkomen met stemmen en bewegend beeld. En vanwege een beetje die herinnering geef ik 4*, want Panoramix is veel en veel hilarischer dan op papier.

Ondergronds
Plezante film over de striphelden Asterix en Obelix. Hier en daar kon het wat beter uitgewerkt en niet overal is het van hetzelfde niveau als in de strips, maar algemeen gezien kan het er zeker mee door.

3 sterren.

PS: Die Obelix is en blijft toch geweldig!

avatar van chevy93
Gewoon standaard Asterix & Obelix film, niet speciaals en ik moet eerlijk bekennen dat de stemmen in deze film mij toch een klein beetje irriteerde.

Maar het blijft een Asterix film en ze zijn allemaal geniaal!

avatar van movie acteurs
Ook een leuke tekenfilm van Asterix . Het leuke stukje is wanneer Panoramix zijn geheugen kwijt raakt. Ook de ziener is leuk verzonnen. Voor de rest leuk sfeervol en vermakelijk. 3,5.

avatar van RuudC
Bijna episch! Weer een fantastisch avontuur van Asterix waarin ditmaal een ziener (xinix, briljante naam!) het dorp voor de gek houdt. Behalve een sterke sneer naar de goedgelovigheid van veel mensen tegenwoordig, ook een goede les voor onze jeugd. De makers kunnen altijd zo heerlijk overdrijven in alles. Wat is het toch jammer de serie zo goed als afgelopen is. Alle strips staan in de kast. Ook zonder Uderzo vind ik Asterix de moeite waard.

Asterix en de Knallende Ketel is de zoveelste mislukte poging van de Romeinen om het laatste stukje Gallië te bezetten. Net als in al die andere avonturen is men weer ongelooflijk vindingrijk en zijn een aantal situaties hilarisch. Altijd prettig hoe er altijd weer origineel ingespeeld wordt op de ijdelheid van de dorpsbewoners. Ditmaal zijn het de vrouwen die er bekaaid van afkomen. De situatie met de druïde is ook weer fantastisch. Lekker over de top! Bijna twintig jaar nadat ik deze film voor het eerst zag, kan ik er nog altijd goed om lachen. Heerlijke flauwekul! Ook dat gedoe met die Romein. Ik kan me herinneren dat ik vroeger veel medelijden met hem had. Verder is het jammer dat Obelix een beetje sullig klinkt, maar de animaties en dergelijke zijn dik in orde hier.

avatar van alexspyforever
In de stijl van " Asterix contra Caesar" combineert deze tekenfilm ook weer elementen uit 2 stripverhalen met name "Asterix en de kampioen" en "Asterix en de ziener". Hoewel een stuk moderner dan de voorgaande tekenfilms en de nieuwe stemmen dat toch even wennen is, vind ik het een heel vermakelijke tekenfilm. Vooral de scène waar Asterix en Obelix de Romein van de brouwsels van de gek geworden Panoramix laten proeven is geweldig. Ook interessant dat met Bellefleur voorop de Gallische vrouwen ook eens wat meer op de voorgrond mochten treden. Niet zo geslaagd vond ik de animatieversie van mevrouw Nestorix, die in de stripalbums volwassener en verleidelijker uitziet en bovendien eerder rood haar heeft en niet blond zoals in de tekenfilm.

avatar van Black Math
De tweede film die ik gisteren met twee vrienden tijdens onze Asterix-marathon zagen. De gedachte was dat we zo snel mogelijk de films gingen kijken waarvan we vermoedden dat ze het slechtst waren, om het beste voor het laatste te bewaren.

Asterix en de Knallende Ketel blijkt inderdaad een teleurstelling. Allereerst blijkt dat het niet gebaseerd is op één stripalbum, maar het een mix is van de albums De Ziener en De Kampioen. Nu boeit het me weinig hoeveel albums als basis dienen, maar de uitwerking is erg matig. In de Asterix-films die het beste uit de verf komen, wordt de nodige aandacht besteed aan onzin die het verhaal ophouden, maar die juist voor de vermakelijkheid zorgen. Hier worden twee verhalen afgerafeld, waardoor juist die onzin sneuvelt. Verder klinkt de muziek op gezette tijden ook nog eens erg dramatisch, waardoor de sfeer helemaal om zeep geholpen wordt. Een laatste minpunt is het ontbreken van de originele (Nederlandse) stemacteurs. In dit geval zeker niet het meest storende, maar jammer is het wel.

Uiteindelijk wel uitzitbaar, maar ik denk dat als ik deze film zonder gezelschap had gekeken, het een stuk pittiger was om er doorheen te komen. 1,5*.