Astérix: Le Secret de la Potion Magique (2018)

Alternatieve titels: Asterix: The Secret of the Magic Potion | Asterix - Het Geheim van de Toverdrank

Frankrijk
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Alexandre Astier en Louis Clichy
met de stemmen van Christian Clavier, Bernard Alane en Daniel Mesguich

De druïde Panoramix is al een dagje ouder en dat uit zich wanneer hij valt tijdens het zoeken naar een maretak in het bos. Om de toekomst van het dorp van de Galliërs te verzekeren, denkt hij eraan om een jonge getalenteerde druïde te gaan zoeken. Samen met Asterix en Obelix trekt hij de Gallische wereld in op zoek naar de juiste persoon aan wie hij het geheim van zijn toverdrank kan doorgeven.

Vanaf 12 december in de bioscoop (eOne)

Teaser geplaatst

avatar van Mr Thee
Één de leukste animatiefilms die ik de afgelopen tijd met mijn kinderen zag. De film houdt de types uit de cartoon goed in stand. De typische A&O humor klinkt er gelukkig uitstekend in door. In vergelijking met andere animaties vind ik het een verademing dat er zo af en toe ook relatief stil beeld is te waarnemen, dat dan weer een (dramatisch) spannend moment versterkt.

Goede film. Het einde was wat over the top, maar verder geheel in de traditie van de strip.

avatar van Ralf81
Helemaal eens met Mr Thee. Film sluit goed aan bij de strip en het is leuk om alle karakters weer bij elkaar te zien komen in dit verhaal. Nederlands gesproken versie gezien, met een leuke combinatie van Nederlandse en Belgische stemmen.

avatar van predator
Leuke film, waarbij veel verwijzingen naar de stripboeken zijn gelegd. Het einde was een beetje te, maar voor de rest prima. Ziet er ook mooi uit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardige Asterix.

Asterix en het Geheim van de Toverdrank is dan misschien niet gebaseerd op een stripboek van het bekende duo, maar het had best gekund. Alle ingrediënten zijn namelijk aanwezig, al was het in stripvorm wellicht beter tot zijn recht gekomen. Alhoewel, het verhaal is natuurlijk niet van de hand van de legendarische Goscinny en zelfs met Uderzo heeft dit weinig van doen.

Toch tracht men de oude magie tot leven te wekken, iets wat deels lukt. Want dat druïde Panoramix zijn recept voor de toverdrank toch eens een keer moet gaan delen, lijkt geheel geloofwaardig. Helemaal als hij dat idee krijgt nadat hij uit een boom is gevallen en het tijd vindt worden voor pensioen. Met de humor lijkt dan ook weinig mis in eerste instantie. Er kan af en toe best gelachen worden.

Toch moet gezegd worden dat de grapjes lang niet altijd werken en de animaties - met name in 2D - wat beperkt aandoen. Het belangrijkste van alles is hier toch het verhaal. En dat voelt een beetje als een uitgerekt kortverhaal zonder al te veel fantasie. Goed te volgen voor de allerkleinsten, maar Asterix is natuurlijk ook voor volwassenen. Het is aardig allemaal, maar vuurwerk blijft uit.

**½

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Left4Dead
Animatie, niet altijd mijn ding. Maar de Asterix en Obelix verhalen zijn al jaren gewoon leuk.
Vroeger als strip en nu zo nu en dan over de buis., vermakelijk en zeer ontspannend.
De Franse soundtrack erop, houd niet zo van die Nl-se ingesproken werken, en die stond er geluidstechnisch ook net iets beter op vreemd genoeg.

Altijd weer een glimlach die je krijgt door de simpele humor. De knokpartijen waarbij de helft door de lucht vliegt na een doelloze woordenwisseling, de everzwijnenjacht en natuurlijk de ontspannende kloppartijen met naïeve Romeinen. En ga zo maar door, de kracht van de herhaling in perfecte vorm. Maar vooral de vermakelijke flauwe humor is gewoon lekker te noemen, je mag weer even kind zijn met zo'n prent.

Slapstick op hoog niveau, en dat voor alle leeftijden. De prent gaat het allemaal erg gemakkelijk af en pakt je meteen en houd je heel gemakkelijk vast tot het einde. Lekker lijp, hen er flink om kunnen lachen.

3,5** een dikke 7,5 op 10.

avatar van Grindhouse62
Left4Dead schreef:

3,5** een dikke 7,5 op 10.
In grote lijnen mee eens. Wij kijken graag een goeie animatiefilm en dan het liefst met de originele taal als het engels betreft. Als het een anderstalige animatiefilm is dan het liefst NL ingesproken. Left4Dead heeft het al gezegd en sluit mij daarbij aan. Nostalgie. Van mij ook een 3.5