Astérix et la Surprise de César (1985)

Alternatieve titels: Asterix contra Caesar | Asterix vs. Caesar

Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Gaëtan Brizzi en Paul Brizzi
met de stemmen van Roger Carel, Pierre Tornade en Pierre Mondy

Walhalla en Tragicomix zijn in handen van de Romeinen gevallen. Ter gelegenheid van Caesars feestje zullen zij in het Colosseum in Rome voor de leeuwen worden geworpen. En natuurlijk gaan onze helden Asterix en Obelix op pad om het tweetal te redden.

GerwinF
Leuk dat Belgie deze films uit blijft zenden! Dit is wel een van de mindere Astrix & Obelix films vindt ik.

[quote]GerwinF schreef:
Leuk dat Belgie deze films uit blijft zenden! [quote]

ja inderdaad Belgie weer!
Waarom hebben de Nederlandse publieke zenders nooit goeie films?
Alleen de Nps heeft een filmkenner in dienst lijkt wel!
Terwijl die gasten vet subsidie ontvangen!!!!

Het uitzenden van Asterix-films is niet voorbehouden aan Belgie hoor.

De Belgische publieke zender heeft wel betere films dan de Nederlandse publieke zenders.
(ik ben trouwens nederlander)

Dat is zonder meer waar (maar om nu te zeggen dat al die Asterix-films daar zo'n treffend voorbeeld van zijn, gaat me ook wat ver, al zitten er een paar erg goede tussen).

avatar van ThaMovieVoter
Dit is toch de aflevering dat ze ook een lange tocht door de woestijn trekken om uiteindelijk in het colosseum te belanden?

avatar van sn@ke
Asterix contre ceasar *** 1/2

Weeral leuke tekenfilm van asterix maar toch wat minder dan toppers " asterix en de helden en asterix en cleopatra"

avatar van The One Ring
Inderdaad een leuke verfilming. Het is overigens een menigeling tussen Asterix en het eerste legioen (mijn favoriete Asterixstrip) en Asterix en de Gladiatoren. De mix is niet overal even geslaagd, maar de film blijft leuk.
2,5 sterren.

avatar van sn@ke
The One Ring schreef:

2,5 sterren.

asterix en het eerste legioen roeleert zwaard idd _o_ met die gast die tegel per tegel kuist

sn@ke schreef:

Volgens mij was dat met die tegels het Ijzeren Schild. Ohet was Asterix op Corsica, maar het was niet het 1ste Legioen. Het 1ste Legioen is waar Aterix en Obelix bij het Romeinse leger gaan om Tragicomix, Walhalla's verloofde, te redden die gedwongen voor de Romeinen in Afrika moeten vechten.

neo (crew)
Toch is het jammer dat ze op een gegeven moment gestopt zijn met deze films. Ik zelf, itt veel mensen die vonden dat het nu genoeg was geweest, kan er geen genoeg van krijgen. Wat mij opviel nu ik deze weer terug zag was dat de animatie soms een beetje 'wazig' oogde. De humor en vaart zorgen nog steeds voor een leuke film.

Ben het met je eens Neo, als ze de hele serie hadden gemaakt was het veel belangrijker dan die losse flodders samen..

avatar van Pieter Montana
Asterix en het 1ste legioen is een meesterwerk van een strip.Zeer komisch en zeker de beste Asterix strip.De filmuitgave is dan weer zeer aangenaam.De simpele humor kan me zeker nog altijd een glimlach bezorgen en als je dan ook nog eens te weten komt dat de dikke buik van Obelix voor de halve verwoesting van het Colosseum heeft gezorgd is dan weer een leuke inbreng.Ik ben het ook eens met Neo,waarom zijn ze in hemelsnaam met deze tekenfilms gestopt?

Pieter Montana schreef:

Het is mij een raadsel, maar ik hoorde een vaag gerucht dat ze een tekenfilmversie gaan maken van Asterix en de Olympische Spelen. Dat is een goede strip. Het liefst zie ik een verfilming van Asterix en de Noormannen, die is meesterlijk.

avatar van Pieter Montana
Volgens mij gaan ze een mensenversie maken van Asterix & De Olympische Spelen

En inderdaad,Asterix En De Noormannen is

De Noormannen zijn er!!

avatar van The One Ring
Jammer, een mensenversie. Ik was niet zo kapot van de laatste. Die was te flauw en had een totaal andere humor als de strip. De eerste mensenfilm was nog wel goed, hopelijk ligt de film meer in die lijn. De tekenfilms staan me echter toch wat meer aan.

Altijd leuk nog. Ze komen soms nog eens op de Sat1 erop meestal kijk ik dan wel.

avatar van Vinokourov
Mjah, altijd wel aardig, zo'n Asterixfilm. Jammer dat ze altijd net ietsjes te lang duren, zoals dat bij deze het geval is.

Lad
neo schreef:

avatar van soom
Wederom een leuke en hilarische tekenfilm. Ken het wel van de strips van Asterix (mijn vader is er echt helemaal gek van, heeft echt de strips en andere dingen (de tijd van Asterix in beeld, en een boekje van de bard Assurancetourix, (volgens mij spel ik dat echt niet goed..) die ik vond in de Slegte in Amsterdam. Asterix is echt gaaf uiteraard, en een paar keer hard gelachen, net als mijn vader. Niet leuker dan Garfield of Peanuts, wel heel erg leuk verfilmd als stripverfilming.

avatar van Lennert
Persoonlijk vind ik dit toch de minste Asterix film uit de hele reeks, helemaal in vergelijking met de sublieme voorganger Asterix en de Helden. De animaties zijn veel minder mooi en gedetailleerd, de soundtrack is catchy, maar haalt tegelijkertijd het klassieke Asterix gevoel weg, de combinatie van twee strips werkt in vergelijking met Asterix en de knallende ketel erg matig en de vrolijke humor is vrij kinderachtig. Wat nog het meest erge is aan de Nederlandstalige versie is de afgrijselijke stem van Asterix, die veel te pieperig en geforceerd is. Geschikt voor de jongere Asterix fans, in de tussentijd voel ik me (helaas) voor deze film te oud...

avatar van movie acteurs
Asterix Contra Caesar is vroeger altijd mijn favoriete Asterix film geweest. Het verhaal is leuk zoals hoe Obelix verliefd is op Walhalla en het gehele avontuur vond ik erg leuk. 4,0.

avatar van RuudC
Wat heb ik deze altijd prachtig gevonden. Samen met De Knallende Ketel en het superieure Asterix en de Helden, behoort deze tot mijn favorieten. Wat jammer dat de Nederlandse uitgave op dvd enkel de Nederlandse dub heeft. Iets wat normaliter ook niet echt een probleem zou zijn. De oudere Asterixfilms zijn altijd goed ingesproken. Mijn VHS heeft Franse dubs. Misschien niet perfect, maar het past er goed in. Wie Asterix in de Nederlandse versie een pieperig schorriemorriestemmetje gegeven heeft, snapt er werkelijk waar niks van. Ik heb het na twee zinnen maar gewoon afgezet.

Dan maar de videorecorder onder het stof vandaan halen. Dan valt er tenminste nog wat te genieten. Het verhaal is grotendeels gebaseerd op Asterix en het Eerste Legioen. Dat is wat mij betreft altijd een erg leuk avontuur geweest. Lekker afwisselend vanwege de constante verandering van omgeving. Een van de beste scenes is de rekrutering in het vreemdelingenlegioen. Ik kan daar jaren later nog flink om lachen. Het is vlot en de film heeft prachtig tekenwerk. Het wisselt lekker tussen emotionele en euforische stemmingen. Het slot in het Colosseum . Als je je kinderen iets wilt voorschotelen, kies dan iets als dit in plaats van al die betuttelende, lelijke rotzooi wat op tv komt.

avatar van baspls
Poster gewijzigd.

avatar van alexspyforever
Dit is wellicht de Asterix-film die ik het minst heb gezien, als ik die van de Vikingen en Amerika er niet bij reken weliswaar. Ik herinner me dat ik deze tekenfilm destijds in de bios heb gezien met als titel "Asterix en de verrassing van Caesar". Later werd dezet titel op VHS en DVD "Asterix Contra Caesar". De tekenfilm is gebaseerd op 2 albums: "Asterix en het 1ste legioen" en "Asterix en de gladiatoren". Dit zijn op zich prima albums en de combinatie werkt ook wonderwel. Maar toch mis ik hier de charme van de voorgaande tekenfilms. Vooral het intro lied van de Belgisch/Waalse zanger "Plastic Bertrand" die destijds furore maakte met zijn geplaybackte "Ca plane pour moi" vond ik helemaal niet passen bij de film. Dat gezegd zijnde is het verhaal vermakelijk, maar ik mis hier toch wel de humor die ik gewend ben van andere Asterix-tekenfilms.

avatar van Black Math
Na het geweldige Asterix en de Helden was deze film de vierde die ik gisteren zag tijdens de Asterix-Marathon die door een vriend werd georganiseerd.

Hiermee hadden we toch wel het absolute dieptepunt te pakken. Dezelfde kritiek als op Asterix en de Knallende Ketel is van toepassing. Er worden twee stripalbums, te weten Het 1e Legioen en De Gladiatoren als basis genomen, met als gevolg dat een verhaal afgerafeld moet worden, waardoor er geen tijd meer is voor de vermakelijke onzin die in de leukste Asterix-films zitten. En ook hier is de muziek soms zwaar dramatisch, terwijl een Asterix-film op z'n best lichtvoetig is. Rampzalig voor de sfeer dus.

Tenslotte ook hier het manco van andere stemacteurs (Nederlandse dub). Enerzijds wordt Obelix wel door dezelfde stemacteur als in de oudere films ingevuld, maar de Asterix hier is werkelijk rampzalig, en klinkt als het stereotype van een platvloerse bouwvakker. Op het moment dat hij "Je geeft een meisje toch geen menhir?" vervolgt met "Je moet haar bloemen geven!" verwachtte ik eerder dat het vervolg "Je moet haar een beurt geven!" zou zijn. Bij Asterix en de Knallende Ketel was het veel minder een bezwaar, maar hier zorgt het voor grote ergernissen.

Duidelijk de minste Asterix-tekenfilm, met de kanttekening dat we de laatste tekenfilms niet in onze marathon hebben opgenomen, omdat die (a) niet in de box zaten die ik van mijn zwager geleend had en (b) de nieuwste films ingesproken zijn door onder andere Jim Bakkum wat we onszelf wilden besparen. Natuurlijk hadden we ook de Franse dubs kunnen kijken, maar de mens is niet altijd logisch. Asterix contra Caesar krijgt in ieder geval 1*.