Astérix et les Vikings (2006)

Alternatieve titels: Asterix en de Vikingen | Asterix and the Vikings

Frankrijk / Denemarken
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Stefan Fjeldmark en Jesper Møller
met de stemmen van Roger Carel, Jacques Frantz en Pierre Palmade

In het favoriete dorp van Gallië is iets bijzonders gebeurd. Hippix, het stoere neefje van de baas, is net aangekomen uit de grote stad Parisium. Asterix en Obelix hebben de onmogelijke taak gekregen van hem een echte man te maken, maar in Hippix schuilt een enorme lafaard en de harde training die hij krijgt, verandert hier weinig aan. Intussen zijn de Vikingen aan land gekomen in Gallië, vastbesloten om deze kampioen van angst te vinden. Deze zal hen namelijk, zoals voorspeld door hun helderziende, leren vliegen. Wanneer Hippix ontvoerd wordt door de Vikingen, zetten Asterix en Obelix de achtervolging in naar het hoge, ijskoude Noorden. Maar Hippix is inmiddels volledig in de ban van de mooie en dappere Abba.

avatar van The One Ring
In de strip is Hippix ook een nichterige puber en komt het dansen ook aan bod, al wordt Abba nergens genoemd. De focus blijft wel genoeg op Asterix en Obelix liggen. Maar zijn de vikingen een beetje leuk? De grootste humor uit de strip zat hem toch wel in de manier waarop de vikingen neergezet werden.

Btw, Celine heeft ook een Engelse versie van het nummer ingezongen ("Let Your Heart Decide")..:) [zie hier]

avatar van moviefreak#1
Die kun je horen tijdens de aftiteling van de Nederlandse versie

verheug me er al op als hij word uitgezonden op Film1

moviefreak#1 schreef:
Die kun je horen tijdens de aftiteling van de Nederlandse versie

Die van Celine?

Ik vond de film niet tegenvallen maar ook zeker niet heel goed. Er zat niet zoveel humor in, de grappige uitspraken van de onwetende Obelix miste ik toch wel een beetje.
Ook de Romeinen kwamen er niet veel in voor. (wat ik voor een keer wel niet zo erg vond)
Maar er hadden misschien toch iets meer humoristische gevechten met de vikingen mogen zijn.

En ten laatste: ik vond de strip eigenlijk wel beter.

3 sterren

avatar van sn@ke
Vond dit maar zwakke strip uit deze geweldige reeks , die met de recente strips kenbaar afzwakte ... maar ben best benieuwd. Als de oude Nederlandse stemacteurs het niet doen , hoeft het eigenlijk niet voor me ... Asterix en Cleopatra zal nooit evenaard worden.

ikk
Mooie film om je eens te amuseren voor een nammidagje.
Soms wel grappig, maar net zoals Enzyme zegt miste ik ook wel Obelix uitspraken.

Toch een 3*

Het is wel een beetje jammer met de Nederlandse stemmen maar verder een prima film wederom van hun

Leuke film, maar naast dat het mooi getekend is mist het een hoop! vooral de obelix uitspraken idd.

Dat stukje waar hippix aankomt vind ik toch werkelijk vreselijk!!!!!!!!!! dat dansen op die muziek en dan dat lied erbij!!!!!!!

en dan obelix "are you in the flow, bro?" ik wist niet wat ik zag, dit hoort gewoon niet in een asterix film. het is veel te modern gemaakt.

toch een erg vermakelijke film 3 sterren .

Vermakelijke film. De sfeer van Asterix wordt voor de helft opgeroepen, want wat het grootste gemis is in de film is een goed gevoel voor humor. Slechts enkele malen heb ik een glimlach op mijn gezicht gehad, en dat was bij de strips wel anders.
Qua animatie zit de film dan weer wel op het juiste niveau. Alles wat getekend is ziet er prima uit, en nog à la de strips ook. De personages zijn ook prima hetzelfde, waardoor ik eigenlijk niet mag klagen.

Meer gericht op kinderen, een beetje simpel, maar vooral kort.

3.0

Normaal houd ik er niet van wanneer filmmakers afwijken van het boek. Aan de andere kant snap ik dat een letterlijke weergave van een stripboek misschien niet leuk genoeg is. In dat geval kun je natuurlijk ook net zo goed het stripboek gaan lezen.

Bij Astérix et les Vikings had ik echter weinig moeite met de toegevoegde elementen, vooral omdat de film desondanks een echt Asterix & Obelix-sfeertje ademt.

De grappen met de 'moderne' Hippix zijn inderdaad te makkelijk en al te vaak gemaakt, maar bijvoorbeeld de vrouw van de vikingbaas, Vikea genaamd , die aan haar man die op rooftocht gaat, een verlanglijstje met gewenste meubels meegeeft, is natuurlijk best geinig gevonden.

avatar van moviegirl2
Ik vind hem echt grappig om te kijken, vooral de ''hippe moves' van hippix. gewoon een leuke film, niet echt fantastisch maar wel leuk

avatar van moviegirl2
enzyme schreef:

En ten laatste: ik vond de strip eigenlijk wel beter.

3 sterren

inderdaad.
ik vond in tegenstelling toch de film wat leuker, de strip vind ik een beetje saai

avatar van Fna
Fna
Laat ik het zo zeggen: Ik heb betere en leukere tekenfilms gezien dan deze, niet echt veel humor, was gewoon niet echt mijn film

avatar van abeltjuh 25
Grappige Film..Uitblinker: Obelix, minpunt: Hippix. Stem van Jim beveel me ook niet...
Voor de rest vermakelijk. 3,5*

avatar van Jules [NL]
grappige film jammer dat jim erin zit met zijn vervelende stem

avatar van IcU
IcU
Magere tekenfilm met aardige animatie. Was vroeger wel fan van de boeken, nu vind ik het allemaal wat minder. 2½*

neo (crew)
Stom genoeg ging ik ervanuit dat dit een 3d-animatie film zou zijn. Verkeerd beeld watik kreeg door de poster vermoedelijk.
Liever weer meer animaties als deze dan die live actions met Depardieu. Een hele verbetering was in ieder geval de muziek van Alexandre Azaria, die lang niet zo 'stoffig' componeerde in de lijn van enkele van Cosma. 3 sterren

Toch zo jammer dat deze niet in het orgineel frans gesproken word uitgevoerd.

De nederlandse stemmen zijn niet slecht, maar de orginele franse stemmen.. zoals ik die nog op VHS heb zijn zoveel mooier.

Jammer dat ze dat niet op de dvd zetten.

avatar van jumpstylemovie
ik heb deze in de bios gezien en er best van genoten , verder niks speciaals.
3.0***

avatar van kleez
Vond m een beetje eentonig soms. Ook dit 'nieuwe soort' animatie, deze graphics vind ik persoonlijk niet geweldig. Tenminste niet hoe asterix en obelix er nu uit zien

avatar van brielen
Leuke film. Goed verhaal en prachtige animatie. 3,5

brielen schreef:
Leuke film. Goed verhaal en prachtige animatie. 3,5

Je schrijft 3,5* maar je stemt een 3,0* en verlaagt daarna naar 2,5*?

avatar van MovieHolic
Ja kick-ass dit, weer zo'n leuke reünie, leuke animatie (old-school met de pen) voor jong en oud.

avatar van soom
M'n vader is gek van Asterix en Obelix, heeft enkele stripboeken (ook van andere stripfiguren), en hij heeft een paar films van Asterix en Obelix. Dus toen we in Capelle in de Koperwiek liepen, en bij de Blokker daar deze film zagen, drong ik er bij hem op aan dat hij hem zou kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Asterix is natuurlijk gewoon leuk, en leuk ook dat de dochter Abba heet, hehe. Natuurlijk vind ik dat soort dingen altijd erg leuk. Verwijzingen naar ABBA, artikelen over ABBA. Agnetha, Frida, Benny, Bjorn en de verhalen en muziek van ABBA.. Zal altijd gek blijven van ABBA, ben één van die wanhopige mensen voor wie altijd een stille wens blijft bestaan dat ze ooit weer voor een eenmalige reunie bij elkaar komen..

Jules [NL] schreef:
grappige film jammer dat jim erin zit met zijn vervelende stem

Je moet ook niet de nederlandse versie kijken he.....

avatar van maerk
Gewoon een vermakelijke tekenfilm. Mijn broertje heeft volop genoten. Ik vond hem ook wel leuk!

avatar van L.Y.Q.
leuke zondagmiddag film voor het hele gezin.
Verhaal klopte niet helemaal met de strip.
Echter deel wat er aan vast geplakt is, is wel een goed stuk, wat ik achteraf miste in de strip.
Het enige wat wel ontbrak was de humor die wel veel in de strip voor komt.
Maar ja, blijft natuurlijk lastig om zelfde effect te krijgen.
Ligt natuurlijk ook aan de mensen die de strip vertalen en de film vertalen. Tevens zou met de dezelfde tekst een wel heel saaie fim worden.
In ieder gavel het kijken waard

avatar van Killerbert
leuke film mooi verhaal