Astérix et Cléopâtre (1968)

Alternatieve titels: Asterix en Cleopatra | Asterix and Cleopatra

Frankrijk / België
Animatie / Avontuur

geregisseerd door René Goscinny, Albert Uderzo en Lee Payant
met de stemmen van Roger Carel, Pierre Tornade en Micheline Dax

Tweede tekenfilm van Asterix. Als een discussie tussen Caesar en Cleopatra over de Egyptische bouwkunst uitmondt in een weddenschap, geeft Cleopatra een vooraanstaande Egyptische architect de opdracht een paleis voor Caesar te bouwen. Omdat de Romeinen de bouw echter dwarsbomen, roept de architect de hulp van Asterix en Obelix in.

avatar van narva77
Bij toutatis...Bij toeval

dit is toch die dat ze in dat kantoor gebouw zitten en alle kanten op aan worden gestuurd?

da's de enige die ik me kan herinneren

avatar van Ramon K
Nee Hobbes dat is een andere film. Dus zet je stem maar bij de Twaalf Werken van Asterix. Dat is de juiste film.

avatar van Mirandak
En een Neus!!!!!!!!!!

avatar van petey
En een Neus!!!!!!!!!!

Doet Barbara Streisand dan mee

avatar van moviefreak#1
En een beetje poedersuiker ?

GerwinF
moviefreak#1 schreef:

En een beetje poedersuiker ?

Hahaha wat een nummer is dat eh.

avatar van sn@ke
Haja dat nummer, heb ik altijd meegezongen Deze tekenfilm moet het niet hebben van zijn schitterende animaties maar van de humor en de leuke personages( net als alle asterixtekenfilms trouwens). En in deze twee punten slaagt hij wonderwel.3,5*

avatar van Sjan
Een van de leukste Asterix en Obelix tekenfilms. Ook het meest gezien. Veel humor, blijft erg leuk. 3.5*

Dustyfan
Nog steeds goed voor de lachspieren. Verveelt nog steeds niet!

JOEHOE!!!!!!!! PIRAATJES!!!!!! :D

Wel grappige film, de leukste van de 6 Asteriks DVD's die ik heb....

avatar van sn@ke
Ik was en ben nog helemaal verzot op de asterixstrips. Deze tekenfilms vind ik dan ook magisch goed. De sfeer van de strip en de humor is wonderwel goed behouden. Bij deze film heb ik echt erg goede herringeringen. Humor ten top , en wanneer die tijger begint te zingen lig ik nog steeds plat. Stem verhoogd naar 5*.

GerwinF
www.goeie.tk schreef:

JOEHOE!!!!!!!! PIRAATJES!!!!!! :D

Wel grappige film, de leukste van de 6 Asteriks DVD's die ik heb....

Die dvd'tjes moet ik ook maar eens kopen. Natuurlijk wel de nederlandse versies want die zijn echt super ingesproken! Ook geweldig dat nummer als ze aan het gifmengen zijn

avatar van sn@ke
Idd dat nummer is is gewoonweg geniaal en hoe ze daarop dansen . Zalige tekenfilm.

avatar van Mischa
Superieure tekenfilm! Inderdaad, een beetje poedersuiker, de zingende tijger ("Wobbawobbawobbawobbawhooaaaaaaahhh"),
Obelix als egyptische werkman, enz. Geweldig!

avatar van The One Ring
Ik heb hem ooit eens gezien, maar te lang geleden om er nog een oordeel over te kunnen vellen. Ik moet toch eens kijken, want hij lijkt me beter dan de verpeste speelfilmversie.

avatar van Pieter Montana
Gewoonweg Pure Nostalgie

als klein jongetje wel enorm van genoten

Hele vette film!
Ook een goeie nasynchronisatie.
Alleen jammer dat ze op de Nederlandse dvd het in de dub verwijderde nummer teruggeplaatst hebben in het Engels.
Dit past totaal niet in de dvd en is ook barslecht gedaan, met gewoon overslaand geluid!
Nou ja... Bridge releases he...

Jessu123
ik vindt het wel leuk. misschien word het een nieuwe hobby 5,0

In de keuken zingen we nu nog steeds, sinds we de film 15 jaar geleden zagen, 'In een hele grote pan, maak ik er iets lekkers van' Nog steeds een kei van een film

avatar van Ramon K
Best leuk om al die oude Asterixfilmpjes weer te zien. Ik heb de goedkope nederlandse box aangeschaft. Kom ik bij deze film plots een scene tegen die ik nog nooit gezien had. Heeft nimmer de nl dub gehaald schijnbaar. Audio is engels in de betreffende scene en staat wel op de dvd. Geinig.

avatar van Vinokourov
Deze Asterixfilm heeft hele leuke catchy liedjes. Was dit ook de film waarbij Obelix van de toverdrank mocht drinken? Dat vond ik als kleine Vinokourov zo fascinerend, dat hij dat eindelijk eens mocht doen

avatar van soom
Leuke, hilarische tekenfilm. Asterix en Obelix zijn echt gave tekenfilm figuren natuurlijk, en ik vond het een zeer amusant verhaal. Volgens mij heb ik deze film weleens gezien toen ik jonger was, maar nooit op gestemd of een berichtje bij geschreven, volgens mij. Nu dus wel. Een heel klein beetje ook jeugdsentiment. 3,5*.

avatar van The One Ring
Ramon K schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk dat liedje over het eten? Ik vond het al erg vreemd dat er ineens een Engels liedje bij zat.

Ik heb wel veel nostalgische herrinneringen aan de Asterixstrips en ook aan de bijbehorende tekenfilms die ik vroeger vaak zag. Deze hadden we echter niet op video, dus ken ik minder goed. Toch wel een flinke afknapper eerlijk gezegd. Waar Asterix en de Helden en Asterix en de Britten mij nog steeds vermaken durf ik wel te zeggen dat Asterix en Cleopatra de slechtste animatiefilm is die ik zag. Er deugt weinig aan. Vreselijke voice-acting van de bijrollen (Obelix blijft echter briljant ingesproken), afschuwelijk geanimeerd, humor die niet Asterix eigen is (die leeuw), belachelijke musicalscènes (Cleopatra die in bad gaat, what the hell?), een loom tempo (veel stukken worden twee of drie keer zo lang aangehouden als nodig is) en slechte komische timing breken deze film gigantisch op. Ik heb er weinig goeds nog over te zeggen.

avatar van movie acteurs
Blijft wel leuk. Het volk van Egypte is leuk getekend. Het verhaaltje zit leuk in elkaar en de personages zijn wel grappig. 3,5.

avatar van RuudC
Op en top Asterix. Alles wat ik leuk vond aan de strips is terug te zien in deze tekenfilm. Asterix en Cleopatra is misschien niet mijn favoriete stripverhaal van deze held, maar de uitvoering hiervan is erg goed. De karakters (of moet ik karikaturen zeggen?) zijn wederom leuk gedaan. De muziek is erg goed. Een erg leuk verhaal voor jong en oud. Qua opbouw erg goed, alleen kan deze film niet tippen aan Asterix en de Helden en Asterix en de Knallende Ketel. Wellicht omdat de tekeningen hier toch iets minder zijn.

avatar van Metalfist
Wie heeft het over enteren?

Ik was gisteren nog even blijven zitten voor Valkyrie op televisie maar ik stoorde me zo enorm hard aan het feit dat het een Duitse film hoort te zijn maar dat ze wel Tom Cruise en andere Amerikaanse/Engelse acteurs met hun dik accent hadden komen opdraven. Niemand sprak er Duits en dus werd er ten huize Metalfist maar snel voor iets anders gekozen. Ik was echter nogal moe dus het moest iets kort zijn. De Asterix & Obelix box met daarin 6 films bood de oplossing.

Ik ben altijd al wel een fan geweest van Asterix. Ik heb een hele hoop van de stripverhalen, alleen de latere nummers die na de dood van Goscinny in 1977 zijn verschenen trek ik niet altijd. Asterix en Cleopatra hoort gelukkig niet bij die categorie en de verfilming heeft hier vroeger dan ook menig keer opgestaan. In dat opzicht is het ook bizar om te zien hoeveel je als klein kind eigenlijk onthoud van dit soort films want sommige scènes kon ik nog woord per woord mee zeggen, al is zingen (in hoeverre je daar van bij mij van kunt spreken) misschien een beter woord want het ging voornamelijk over de muzikale intermezzo's aan het melkbad van Cleopatra en het maken van de giftige taart. Erg vreemd trouwens om hier ineens een Engels nummer in tegen te komen. Nu heeft mijn box alleen maar de Nederlandse dubs maar ineens zat daar dus een nummer When you're eating well you're well tussen dat trouwens in zijn geheel op Youtube is te vinden. Blijkbaar is het nummer nooit gedubt geweest naar het Nederlands en ontbreekt deze normaal gezien in de Nederlandstalige versies, tot nu toe dus. Voor de rest is dit een verfilming die erg getrouw blijft aan het originele stripverhaal en dat is natuurlijk ook erg leuk.

Verbazingwekkend eigenlijk hoe hard de film is gegroeid in animatie in vergelijking met de eerste Asterix film, dit is de tweede animatieverfilming in een reeks van 8 geloof ik. Waar in Asterix, de Gallier de animatie nogal stroef leek te gaan is daar nu geen sprake van en weet de film de sfeer van de verhalen perfect te benaderen. Zal er vast en zeker wel te wijten zijn aan het feit dat Goscinny en Uderzo hier bij betrokken zijn want dat waren ze bij de vorige niet. Nederlandse stemmen zijn trouwens ook van een erg hoog niveau. Zal sowieso wel een stukje nostalgie bij spelen maar dit is erg sterk ingesproken. Sommige scènes blijven wel vrij veel herhaling bevatten (op een bepaald moment naar het einde van de film toe zie je echt 3x hetzelfde Romeinse legioen op de proppen komen) maar over het algemeen stoort dit niet echt. Ook mooi natuurlijk dat ze qua animatie en naamgeving dicht bij het origineel zijn gebleven. De laatste scène is sowieso al een knipoog naar de strip (de scène gaat over naar een stripkader) maar er is ook niet teveel veranderd zoals bij Asterix en de Vikingen waar allerlei toekomstmopjes werden gemaakt zoals een postduif die SMS heette.

Volgens mij heb ik met de eerste twee Asterix films wel de films gezien die ik vroeger het meeste keek. Dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar de rest van de box maar dit is toch nostalgie ten top. Het originele verhaal wordt mooi overgezet, de stemmen zijn goed en de animatie is geslaagd. Even sterk als de eerste imho.

avatar van 606
Toffe animatie prachtig gemaakt en super leuk begin met dat nasynchronisatie.
Leuk verhaal en grappig.

3,5 ster

avatar van Freud
De tweede film, en meteen een gigantische sprong voorwaarts: hier wordt weldegelijk iets aan de strip toegevoegd (de geweldige intro! de heerlijke liedjes! de scheve gebouwen! het stenensmijten! de piraten! de vele details en leuke massa-scenes!) en het werkt ook allemaal voortreffelijk. De humor is op en top Asterix, het verhaal op zich bij de haren gesleept maar wel onderhoudend (veel Asterix verhalen zijn niet meer dan een excuus om gewoon een nieuwe setting te introduceren en dan van de ene humoristische scene naar de andere te huppen). Grappig dat ik deze in het Frans gezien heb, maar toch de Nederlandse stemmen niet uit mijn kop krijg als ik eraan terug denk - en dat terwijl ik de originele film misschien twee keer gezien heb en zeker vijftien jaar geleden