The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (special extended blu-ray edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen
IMDb beoordeling:
9,0 (2.142.987)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Lord of the Rings: The Return of the King
"There can be no triumph without loss. No victory without suffering. No freedom without sacrifice."
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 2142987)
- Trailer (YouTube)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (BoekMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (MusicMeter)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (The Complete Recordings) (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Frodo
Gandalf
Aragorn
Sam
Gollum / Smeagol
Merry
Pippin
Denethor
Faramir
Éowyn
Reviews & comments
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
ik vond Elijah Wood niet goed spelen; de hele tijd zielig kijken (en doordat zielige kijken word ik wat moe van z'n hoofd...) en die irritante stem...Dus ik vind niet dat hij een goede Frodo neerzet.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
ik vond hem gewoon vervelend! 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Jij ergert je blijkbaar aan meer dingen, anders geef je geen 2,5 neem ik aan.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Jij ergert je blijkbaar aan meer dingen, anders geef je geen 2,5 neem ik aan.
Nee, met die irrante factoren die hij inmiddels al meer dan twee keer heeft opgesomd is z'n 2,5 nog vrij hoog.
Dan is mijn stem toch veel hoger; voor mij is 2,5* net wel of net niet een voldoende, en dat vind ik hiervoor wel geschikt. Ik heb in een eerder bericht al alle plus- en minpunten genoemd, en daar blijf ik bij. Ja, de special effects (vooral Gollum) en hele nieuwe werelden zijn erg mooi, de score is ook goed MAAR... Het script doet mij helemaal niks; de dialogen zijn allesbehalve bijzonder, ik heb me dood geërgerd aan die dialogen tussen Frodo en Sam. En ze zitten gewoon 9 uur te lopen... Het acteerwerk van de meeste acteurs is zooo irritant, Orlando Bloom en Elijah Wood
En heel veel kleine rotdingetjes... (ik weet er nog maar een paar)
Dus ik waardeer de mooie effecten en werelden echt wel, maar als je je 3 uur doodergert aan de acteurs, dialogen e.d. dan vind ik een 2,5* een goede score...
Lijkt me inmiddels heel duidelijk, 'objectief' gezien beviel de muziek, effecten en wereld wel goed, waar je bij LotR toch lastig omheen kunt. De rest is overduidelijk een persoonlijke kwestie.
@AddictedToMovies
Heb je de extended- of biosversies gekeken?
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Nee, met die irrante factoren die hij inmiddels al meer dan twee keer heeft opgesomd is z'n 2,5 nog vrij hoog.
Lijkt me inmiddels heel duidelijk, 'objectief' gezien beviel de muziek, effecten en wereld wel goed, waar je bij LotR toch lastig omheen kunt. De rest is overduidelijk een persoonlijke kwestie.
@AddictedToMovies
Heb je de extended- of biosversies gekeken?
Bioscoopversie.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Dan raad ik jou de extended version niet aan
Bedankt voor de tip 
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is ook zo ongelofelijk voorspelbaar.
Een irritant onderkruipseltje wordt de beschermheer van een ringetje en moet met behulp van wat dappere maten en een tovenaar een legertje monsters overwinnen om de ring uiteindelijk in een putje te gooien.
Halleluja de aarde is gered......
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Het verhaal is ook zo ongelofelijk voorspelbaar.
Een irritant onderkruipseltje wordt de beschermheer van een ringetje en moet met behulp van wat dappere maten en een tovenaar een legertje monsters overwinnen om de ring uiteindelijk in een putje te gooien.
Halleluja de aarde is gered......
Als jij het zo ziet...
Dat is nou ''Fantasy''.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Wel apart. Op YouTube woedt er een strijd over meningen over de vele gevechten van Osgiliath en Minas Tirith. Terwijl er hier meer een fete is tussen de commentaren. 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Een irritant onderkruipseltje wordt de beschermheer van een ringetje en moet met behulp van wat dappere maten en een tovenaar een legertje monsters overwinnen om de ring uiteindelijk in een putje te gooien.
Halleluja de aarde is gered......
Dat is nou ''Fantasy''.
Beter gezegd, dat is nou 'geen fantasie'.
Wel apart. Op YouTube woedt er een strijd over meningen over de vele gevechten van Osgiliath en Minas Tirith. Terwijl er hier meer een fete is tussen de commentaren.
Wat wordt er onder andere besproken, misschien eens leuk om het daarover te hebben, voor de verandering.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Over de gevechten: Iedereen die deze deel gezien heeft zou de Gondorians degelijk zwak kunnen noemen, sinds we vanaf Osgiliath tot aan Minas Tirith zagen hoe bijna elke soldaat zijn Orc niet aan kan. Vele vergelijken Tolkien's woorden over de Numenór en Gondor.
De enne zegt dat de Gondorians overlevenden van de oude Numenór zijn en als dat zo is, zou een gemiddelde Gondorian krijger 3 tot 4 Orcs aan kunnen, vanwege hun kracht en weerstand tegen de Duisternis. Het is echter zo in de boek gegaan, dat na elke Gondorian een aantal Orcs velde, er verse Orc-troepen (de Morgul-troepen) de rivier en de gerepareerde brug overstaken, om zo de uitgeputte Gondorian troepen makkelijk aan te kunnen. De Orcs hadden vaak ook 2 tot 3 Orc-kracht nodig om één Gondorian/Numenórian neer te halen. (In de films gaat het TOTAAL anders).
De andere deel gaat ervan uit dat de Gondorian troepen juist niét van Numenór afstammen en door gebrek van leiderschap (Boromir) en het missen van hun Koning moeilijk moed hadden om de troepen van Sauron te stoppen. Het wisselen van nacht en dag, van licht en donker heeft ook natuurlijk invloed op de sterkte van de Orcs en niet te vergeten hun aantallen, sinds er duizenden door de rivier Anduin staken.
Hier een paar meningen hoe een aantal hun mening stateren:
- Basically, they were scared, it was dark and wet and cold, and they were tired. Not to mention overrun.
- I hate the way Peter Jackson made the humans in the movies. Except for the main characters, the're all weak training puppets.
- Gondor freaking owns orcs even if moral is low. Pay attention to when this fight starts and when it ends! They were completely outnumbered, not even 2 thousand Gondorians was in there. The reason why they failed to hold is because Orcs are stronger than usual at night and their shear numbers. This fight had to last from night to mid day.... can you fight for that long with that armour on? Orcs were still pouring in (fresh orcs). You guys got to think more. the men are tired.
- It would take more than 3 orcs to kill one Numenorean descent. Gondor is pour with the blood of Numenor still. He makes it plain to see that orcs are bad shots except at night (when their eyes are keener). They probably wouldnt even had taken Osgiliath weren't for the Nazguls. Tolkien makes it clear orcs suck in sword fighting and archery. Their commanders weren't all that terrifying except the Nazguls and mouth of sauron. Men do not fear orcs and best them!
Nog vele meer zijn te lezen hier: Battle for Osgiliath commen...
Dat is de langdradige commentaren op YouTube. Ik vind het juist interessant om te lezen en ook mee te mengen.
Ik ben van mening dat de Gondorians afstammelingen van de overgebleven Numenór zijn. Maar PJ schetste niet in de film dat een gemiddelde Gondorian 3-4 Orcs zou kunnen doden. In vele gevallen moesten de kijkers gewoon de indruk hebben dat ze overgelopen worden door de steeds groeiende aantal Orcs. In mijn perspectief; met de juiste leiderschap overwinnen ze en zo niet, hangt het van de aantal Orcs af, de rol van duisternis of licht en hoe sterk ieder is.
Ben benieuwd of dit verder besproken wordt. Het is wel enigzins interessant voor de liefhebbers.
amaz0ne
-
- 128 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal is ook zo ongelofelijk voorspelbaar.
Een irritant onderkruipseltje wordt de beschermheer van een ringetje en moet met behulp van wat dappere maten en een tovenaar een legertje monsters overwinnen om de ring uiteindelijk in een putje te gooien.
Halleluja de aarde is gered......
Handsome Bill,
Je moet de fans niet zo hard aanpakken.
Je moet rekening houden met de simpele LOTR fans.
het is een heel opgave om deze dikke boterham van Handsome Bill te snappen.
Dank mij nu maar dat ik voor jullie opkom ipv mij te commentaren.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Ze zien er naar mijn mening allesbehalve zwak uit, wel echt gedemoraliseerd door het grote aantal orks en geen echte leider. Het vooruitzicht was ook bagger en maakt de komst van Théoden alleen maar mooier...in mijn ogen dan. De Gondorians maken een sterkere indruk individueel. Eén nadeel is dat ik de boeken nog niet heb gelezen en dat eigenlijk z.s.m. wil doen, al kwam ik niet door de 1e heen, een jaar of 2-3 geleden. Het is tijd om eens opnieuw te proberen. Op Wikipedia staat tot nu toe genoeg info over dit soort zaken.
Dank mij nu maar dat ik voor jullie opkom ipv mij te commentaren.
Bedankt, het heeft gesmaakt!
skipy05
-
- 1676 berichten
- 2702 stemmen
goed vervolg. Het verhaal volgt goed. De 2de film vind ik het beste. Weer vind ik de gevechten toffer om te zien dan het verhaal rond Frodo.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Ze zien er naar mijn mening allesbehalve zwak uit.
Hiermee ben ik het niet mee eens.
Waarom? RotK zegt al genoeg.
De Orcs hebben mij eerlijk gezegd meer aangesproken en geboeid dan de Gondorians.
Zelfs de Last Alliance Numenór bakten weinig van. (Ik spreek van de beelden die PJ opnam en toonde). Naast de films, bezit ik vele speel-kaarten van LotR (LotR Trading Card Game, om precies te zijn). En alle kaarten zijn gebaseerd op foto's van alle filmen, van beelden die we te zien kregen tot beelden die niet getoond waren. Ik ben in het bezit van 2 kaarten waar we een groep van 7 Numenór en een paar Elven dood zien liggen. (Resultaat van de veldslag van The Last Alliance). Dus zowel op kaart als op film-materiaal bewijzen vele dat ze niet al te veel tegen Sauron's leger konden beginnen.
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Aaah een karakter discussie breekt los.
Vertel wat boeit je zo aan een foeilelijk gedrocht dat lijkt op een kruising tussen een nijlpaard en een everzwijn met de verstandelijke vermogens van een fries rund welke zich keer op keer in de luren laat leggen door een egoistisch dwergenjong?
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Hiermee ben ik het niet mee eens.
Waarom? RotK zegt al genoeg.
De Orcs hebben mij eerlijk gezegd meer aangesproken en geboeid dan de Gondorians.
Zelfs de Last Alliance Numenór bakten weinig van. (Ik spreek van de beelden die PJ opnam en toonde). Naast de films, bezit ik vele speel-kaarten van LotR (LotR Trading Card Game, om precies te zijn). En alle kaarten zijn gebaseerd op foto's van alle filmen, van beelden die we te zien kregen tot beelden die niet getoond waren. Ik ben in het bezit van 2 kaarten waar we een groep van 7 Numenór en een paar Elven dood zien liggen. (Resultaat van de veldslag van The Last Alliance). Dus zowel op kaart als op film-materiaal bewijzen vele dat ze niet al te veel tegen Sauron's leger konden beginnen.
Gondorians, bedoel je daar aardmannen mee
?
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Hiermee ben ik het niet mee eens.
Waarom? RotK zegt al genoeg.
De Orcs hebben mij eerlijk gezegd meer aangesproken en geboeid dan de Gondorians.
Zelfs de Last Alliance Numenór bakten weinig van. (Ik spreek van de beelden die PJ opnam en toonde). Naast de films, bezit ik vele speel-kaarten van LotR (LotR Trading Card Game, om precies te zijn). En alle kaarten zijn gebaseerd op foto's van alle filmen, van beelden die we te zien kregen tot beelden die niet getoond waren. Ik ben in het bezit van 2 kaarten waar we een groep van 7 Numenór en een paar Elven dood zien liggen. (Resultaat van de veldslag van The Last Alliance). Dus zowel op kaart als op film-materiaal bewijzen vele dat ze niet al te veel tegen Sauron's leger konden beginnen.
Btw, ik weet niet of je de ext. version hebt gekeken? vast wel
De ontmoeting tussen Gandalf en de witch-king of Angmar tijdens de slag in Minas, was zeker strak.. alleen Gandalf was zó snel verslagen
Hij is een van de Maiar, een beetje tegenslag had ik eerlijk gezegt wel verwacht, maar z'n staf werd zo gebroken.. de scene en de spanning tussen de 2 tegenpolen was overduidelijk, maar een beetje meer gevecht tussen de 2 uitersten had k wel leuk gevonden
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Aaah een karakter discussie breekt los.
Vertel wat boeit je zo aan een foeilelijk gedrocht dat lijkt op een kruising tussen een nijlpaard en een everzwijn met de verstandelijke vermogens van een fries rund welke zich keer op keer in de luren laat leggen door een egoistisch dwergenjong?
Btw, ik weet niet of je de ext. version hebt gekeken? vast wel
De ontmoeting tussen Gandalf en de witch-king of Angmar tijdens de slag in Minas, was zeker strak.. alleen Gandalf was zó snel verslagen
Hij is een van de Maiar, een beetje tegenslag had ik eerlijk gezegt wel verwacht, maar z'n staf werd zo gebroken.. de scene en de spanning tussen de 2 tegenpolen was overduidelijk, maar een beetje meer gevecht tussen de 2 uitersten had k wel leuk gevonden
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
uhh..ik begrijp niet wat je bedoelt
'Werd Gandalf wel/niet als man beschouwd, had hij enige kans tegen de Witch-king?'
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Nee, natuurlijk niet. Tolkien zei het nog zelf (weet geen goeie bron) dat als Theóden en de Rohirrim er niet waren gekomen, had de Witch-King Gandalf vernietigd. Zie het maar zo, het was of Theóden of Gandalf.
R1992, op je eerste vraag: Nee, ik bedoelde puur Gondor, ik vergeleek het met Mordor, de Aardmannen zijn buiten mijn commentaren, aangezien ze geen Orcs zijn. En ja, ik heb zowel de bioscoopversie áls de Extended bekeken.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Zwak was die zeker niet, maar de Witch-King is volgens mij een machtigere tovenaar. Vergelijkbaar met Saruman en Gandalf tijdens hun eerste duel.
R1992
-
- 172 berichten
- 381 stemmen
Zo'n duel had ik graag willen zien.. de Witch-King is al zon duizenden jaren oud, net als Gandalf. Vandaar dat ik dacht van; aah dit wordt gruwelijk, al die kennis, wijsheid, kracht van aan de ene kant het goede en aan de andere kant van het kwaad gaan het nu tegen elkaar openemen:p haha. Maar blijkbaar was het breken van zijn staf in een paar seconde al genoeg, neemt niet weg dat ik die korte confrontatie super vond 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
uhh..ik begrijp niet wat je bedoelt
'Werd Gandalf wel/niet als man beschouwd, had hij enige kans tegen de Witch-king?'
Natuurlijk is Gandalf iemand van het mannelijke geslacht, maar of hij hoorde tot de 'Mensen' was me even onduidelijk, maar na research blijkt van wel. Hoe krachtig hij was geweest, hij had als 'Mens' of 'Man' dus de Witch-king in ieder geval niet kunnen doden. Aangezien Eowyn de Witch-king doodt met de woorden: ''I am no man'' slaat het dus terug op het geslacht. Eerst twijfelde ik een beetje of het op 't ras en/of geslacht terug had kunnen slaan aangezien de Witch-king eerst een 'Mens' was.
Here the prophecy of Glorfindel was fulfilled after a fashion; he had fallen not by "the hand of man", but by those of a woman and a hobbit. (Tolkien elsewhere says Hobbits are in fact a "variety" or separate "branch" of humans, though they consider themselves a separate race.) It is worth noting that the Witch-king interprets Glorfindel's words to mean he cannot be killed (and "hindered"), but Glorfindel actually says he will die, just not by "the hand of man".
Witch-king of Angmar - Wikipedia
In Tolkien's writings, Man with an initial capital letter refers to any human being (atan in Quenya) and man with a lowercase m refers to an adult male of any race (nér).
amaz0ne
-
- 128 berichten
- 0 stemmen
Oude kreupele grijze oude man.
Die is zeker niet machtig.
Nog een koudje en hij gaat het hoekje om.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2540 stemmen
Zo'n duel had ik graag willen zien.. de Witch-King is al zon duizenden jaren oud, net als Gandalf. Vandaar dat ik dacht van; aah dit wordt gruwelijk, al die kennis, wijsheid, kracht van aan de ene kant het goede en aan de andere kant van het kwaad gaan het nu tegen elkaar openemen:p haha. Maar blijkbaar was het breken van zijn staf in een paar seconde al genoeg, neemt niet weg dat ik die korte confrontatie super vond
Tja, het is nog steeds een verfilming van een boek. In het boek was het ook niet zo spannend, het verschil is toch dat zeelkaar bij de poort van Minas Tirith tegenkomen en niet bij een hogere niveau van het stad. Maar dat heeft allemaal te maken met het spannender maken van de film.
De Witch-King is inderdaad een tovenaar van een paar duizend jaar oud, maar Gandalf is dat (denk ik) niet. Hij zei het nog in de film; dat hij in het aarde 300 jaar ronddwaalde. Ik kan het ook mis hebben.
Pre- en sequels

The Lord of the Rings: The Two Towers
2002
2.519 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
2001
3.683 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

Nieuwe 'Lord of the Rings'-film op komst: project focust zich op Gollum

Peter Jackson overwoog serieus hypnose om zijn werk aan 'The Lord of the Rings'-trilogie te vergeten
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
elvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekobsessiemagiekasteelsuspicionvulkaanpowergiant spiderbraverykingdomoorloglegerverslavingvervolghonorroyaltytrollkoningwreedheidgeweldkrankzinnigheidsplit personalitygeestfantasy worldtovenaarepic battlereisringquestlive action and animationhero's journeyhigh fantasywraith sword and sorcerypower madnessgreat war trekkinggood versus evilmiddle-earthsword making warmiddle-earthadmiringwinged creaturesarmiesspirits
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









