• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.590 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.366 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.047 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (691.563)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

goed boek. Maar de film zijn totaal niet uitgewerkt.

Alsof je het boek zou lezen, maar dan een waarbij pagina's weggescheurd zijn.


avatar van Fuzzyman

Fuzzyman

  • 56 berichten
  • 246 stemmen

Bijna iedereen die het boek heeft gelezen vindt deze film slecht omdat er teveel dingen zijn weggehaald uit het boek. Ik deel die mening met de mensen. Perkamentus vind ik er ook niet uitzien als de perkamentus die in de boeken wordt omschreven maar dat is bijzaak.


avatar van notorious_kim

notorious_kim

  • 910 berichten
  • 1168 stemmen

de beste potter tot nu toe

ik lees dat veel mensen die de boeken lezen hem niet goed verfilmd vinden. Ik lees ook altijd eerst de boeken, en ik vind hem juist wel goed verfilmd, voor alles op te nemen moet je hem wel meermaals zien, soms zijn er dingen naar de achtergrond verhuisd of worden ze in een conversatie opgehaald. Wat ze eruit geknipt hebben, vind ik zeer goed gedaan, ze hebben niets cruciaal eruit gelaten, wat in the goblet of fire wel het geval was.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

sierrra schreef:

Hoezo wordt de dreiging van Voldemort verwaarloosd?

De orde wordt toch juist opgericht om Voldemort te kunnen bestrijden.

Als de dreiging niet aanwezig is waarom wordt de orde dan opgericht?

De dreiging ís er natuurlijk wel, maar je voelt hem niet. En dat is nu net het belangrijke in films (en boeken). Een voorbeeld van hoe het verwaarloosd wordt, is de terloopse manier waarop het in gesprekken onder de aandacht wordt gebracht en de uiterst opvallende manier waarop Harry met zijn beschermers naar het hoofdkantoor van de Orde vliegt. Iedereen kon het zien, en met een eventuele aanval van Voldemort werd absoluut geen rekening gehouden. Daardoor is de film helemaal niet spannend meer.


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 976 stemmen

stefott schreef:

Veel dingen lijken gewoon in de film gepropt te zijn omdat ze in het boek voorkomen:

Je raakt precies het punt aan dat mij ook maar dwars blijven zitten, naast nog veel andere punten
Ik heb mijn stem een half puntje verlaagd nadat ik de film deze week, sinds de keer in de bios, voor een tweede keer heb gezien.

Ik vind de film wel een hele grote verbetering sinds deel 3 en 4, die ik met half dichtgeknepen ogen en veel afkeurende geluiden heb gade geslagen. Bij deze film komt dat maar in vlagen voor (en dat wil veel zeggen, ha ha) In mijn herinnering was deel 2 dan nog het beste uitgewerkt en krachtig genoeg.

stefott schreef:
Harry is bijvoorbeeld boos op Hermione en Ron omdat ze hem de hele zomer geen zinnige informatie over Voldemort hebben gegeven. Welke zomer? Ik heb geen zomer gezien, hoogstens dat stukje op de schommel en daarna gingen we direct naar het hoofdkwartier van the Order of the Phoenix. Het slaat dus totaal nergens op om dat stukje erin te doen.

Hier heb ik dus ook zo'n vlaag bij van ontevredenheid. Er wordt helemaal niet duidelijk gemaakt dat Harry zo eenzaam was in de zomer. De afwezigheid van brieven van zijn vrienden hem deprimeren. Of dat hij onder het raam van de Duffelingen in het bloemenperk luistert naar het dreuzelnieuws waar die desperate is om wat op te vangen over de terugkeer van Voldermort. Hij voelt zich zo afgesloten.
Het is ook bijna lachwekkend hoe hij bij Ron en Hermelien in de kamer 'zijn stem verheft', ahum ahum, omdat hij zo boos is.


stefott schreef:
Ook de hele relatie met Cho... Opeens wil Harry iets met d'r (waarom weet niemand) en daarna is het weer uit.

Afschuwelijk uitgewerkt inderdaad. Vooral het einde ervan. Waarom zouden ze niet gewoon Marina erin zetten en het in oorspronkelijke staat houden? Vele male beter dan deze vage 'break up' gebasseerd op waarheidsdrank bij Omber.

stefott schreef:
Maar goed, dit zijn details in vergelijking tot m'n grootste ergernis: de hoofdzaak van de film, namelijk dat Voldemort terug is. Nergens weet de film me duidelijk te maken waarom iedereen toch zo bang is voor een gast zonder neus.

Recht in de roos Ik heb zó gelachen van schaamte haast bij film 4 in de bioscoop, op het einde. Het uiterlijk van Voldemort is zó fout. Echt elke keer als die gast in beeld komt heb ik de drang om hem uit te lachen. Hij is alles behalve een dreiging: eerder een lachwekkende man die hoognodig eens in het zonnetje moet gaan zitten.
Het einde in het Departement van Mystificatie is ook erg misplaatst. Waar ik helemaal niet tegen kan is de Priori Incantatem tussen Dumbledore en Voldemort in de grote ontvangsthal. Of het feit dat in de kamer met de misterieuze veil (ik weet even niet meer hoe die in het Nederlands heet) de dooddoeners en leden van de Orde tegen elkaar vechten met gewoon wat lichtstralen zonder ook maar één spreuk te roepen.
Wel erg grappig vind ik dan weer Ginny met Reducto of goed in beeld gebracht is het stuk waar Sirius overlijdt of waar Voldermort in Harry gaat.

Ik geef de film al met al wel 3*, want naast beschamende uitwerkingen waarvan je haast wegloopt, zijn er toch ook veel goede dingen te vinden en ik vind het over het algemeen leuk om de film te zien.
Waarover iets gezegd moet worden vind ik, zijn de mensen die de film écht redden. Ik geniet met volle teugen van Maggie Smith als Minerva, zij doet het altijd voortreffelijk. Ook Alan Rickman als Snape is altijd prachtig. Imelda Staunton als Dolores Umbridge is intrigerend om te zien (ik kijk uit naar haar rol in 7 ). Evanna Lynch creeërt een Luna die ik me nooit zo heb voorgesteld, maar die écht goed is. Ook Helena Bonham Carter als Bellatrix Lestrange mag níét vergeten worden . Heerlijk slecht. Zij zou eigenlijk de vrouwelijke Voldemort moeten zijn in de films. Ze overtreft haar meester met de paar minuten speeltijd die ze heeft op alle fronten.
Thank god voor deze acteurs, want het slechte acteerwerk van Daniel Radcliffe en Rupert Grint wordt zo toch voor een stuk goed gemaakt.
Ook kan ik door blijven gaan over Micheal Gambon als Dumbledore. Maar ik zal er niet veel over zeggen: Don't you all have studying to do!? Sorry jongen, helemaal misplaatste intonatie voor Dumbledore, die altijd rustig, vriendelijk en beheerst is. Deze acteur heeft me misschien wel het meeste geërgerd in deel 3, 4, 5. Maar ja, Richard Harris is nou eenmaal niet terug te halen, helaas.

3* Na herziening

Het spijt me als ik mensen misschien beledig of zoiets dergelijks met al mijn negatieviteit. Er zijn ook veel goede dingen aan Harry Potter 5 Anders krijgt 'ie niet zo'n punt van mij.
Ik ben nou eenmaal een die hard liefhebber van de Harry Potter boeken. Als ik dan bijvoorbeeld naar de verfilming van In de ban van de Ring kijk, dan denk ik: het is dus wél te doen. Want dat hebben ze erg netjes gedaan.


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10270 berichten
  • 7282 stemmen

Bovengemiddelde fantasy maar de minste uit de Potterserie. Zeker een tegenvaller na deel drie. Met name de tempo onderbrekingen en de saaie verhaaluitwerking nekken de aandacht. De special effect zijn als vanouds weer prachtig..


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Na een half jaar weer eens bekeken, en mijn cijfer is er flink op achteruit gegaan. Van 4* naar 3*. Toen ik vorig jaar de film in de bioscoop gezien had ging ik helemaal mee in de hype. Dit was de beste Potter tot nu toe en ik gaf blindelings een 4,5*. Na herziening op dvd zakte mijn cijfer 0,5* en kwam ik tot de conclusie dat een 4,5* wel erg hoog is. Maar deze keer zag ik, helaas, dat deze Potter de zwakste tot nu toe is.

Ten eerste het script van Michael Goldberg (toch?). Het script is veel en veel minder dan de scripts die Steve Kloves schreef voor de vier voorgaande delen. Dingen worden gewoon niet helemaal duidelijk gemaakt in de film. Hiermee doel ik vooral op de profetie. Het nut ervan of de rol van de profetie in het hele verhaal is een groot mysterie. Hij is er gewoon en verdwijnt weer net zo snel. In het boek was dit een stuk duidelijker. Ik ben het ook met Serpico eens dat de dreiging van Voldemort nergens écht duidelijk wordt.

Het acteerwerk vond ik eerst geweldig. Ik was er heilig van overtuigd dat Radcliff boven de rest van de cast uitstak. Maar dat blijkt helemaal niet waar. Hij doet het aardig als Harry Potter maar laat een paar steekjes vallen(zijn kapsel is trouwens vreselijk). Het spel van Watson en Grint is veel leuker. Maar het mooie aan de Potter films is de (volwassen) Britse cast. Imelda Staunton is een nieuweling hier maar doet het uitstekend en speelt lekker overdreven. Ook Helena Bonham Carter is goed. Ralph Fienes is geweldig, ik had geen betere persoon kunnen verzinnen die Voldemort zo mooi neerzet. Alleen kwam zijn duistere spel in The Goblet of Fire meer tot zijn recht. Maar de beste acteur van alle Potter films is Alan Rickman. Erg jammer dat juist in deze film zijn prachtige rol zo naar de achtergrond is verplaatst. Ik wil nog even vermelden dat het meisje dat Loena Lovegood speelt perfect gecast is, goed spel. Michael Gambon doet het helaas niet zo goed als Albus Dumbledore.

Verder is het magische gevoel ver te zoeken in deze film.

Maar toch heb ik nog vertrouwen in Yates. Ik geloof dat hij nog wat moois kan maken van The Halfblood Prince.

3*


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

anne J schreef:
Het is ook bijna lachwekkend hoe hij bij Ron en Hermelien in de kamer 'zijn stem verheft', ahum ahum, omdat hij zo boos is.
Inderdaad, het ergste is nog dat degene waarom het allemaal draait niet kan acteren. Ik ben ervan overtuigt dat een goede (meerdimensionale) Harry Potter de films had kunnen redden.


avatar van day-vid

day-vid

  • 44 berichten
  • 318 stemmen

wat een wacke film had echt beter verwacht

de boek is heel erg spannend en veel leuker

het is gewoon niet goed verfilmd er ontbreeken details die juist nodig zijn om de film op de boek te laten lijke nu is het net alsof

ze zo snel mogelijk naar het einde wilden , alles ging zo snel en ik vond het echt geen moment spannend, wat ik wel bij de boeke zou voelen


avatar van Mangler3007

Mangler3007

  • 17 berichten
  • 106 stemmen

Ze proberen teveel op een te korte tijd te vertellen. De diepgang die in het boek wel aanwezig is, is hier ver te zoeken.

Ze hadden het beter in twee delen opgesplitst (elk meer dan twee uur)


avatar van Dark Knight

Dark Knight

  • 109 berichten
  • 117 stemmen

wel een leuke film. Harry Potter 5 haalt echt wel het niveau van deel 4 maar niet van 1,2 & 3 dat blijven toch echt absoluut mijn favorieten, maar goed ieder zn mening en ik vond hem absoluut vermakelijk 3,5*****.


avatar van jellecomicgek72

jellecomicgek72

  • 84 berichten
  • 0 stemmen

heel erg matig de minste tot nu toe


avatar van matthieu7

matthieu7

  • 3 berichten
  • 53 stemmen

Ik begrijp niet dat mensen deze film slecht vinden, de acteurs zijn veel beter ontwilkkeld en dit deel is net zo spannend als deel 5


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Deel 4 zul je bedoelen. En ik geef je volkomen gelijk. Ik kan ook begrijpen dat sommige mensen deze film niet goed vinden en ikzelf heb er ook wat dingen aangezien die beter kunnen (*ahum* het script *ahum*). Maar zoals jij al zei, de acteurs zijn beter ontwikkeld en het is een spannend deel.


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 976 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Inderdaad, het ergste is nog dat degene waarom het allemaal draait niet kan acteren. Ik ben ervan overtuigt dat een goede (meerdimensionale) Harry Potter de films had kunnen redden.

Ja, met een betere acteur voor Harry zouden de films zeker al (stukken) beter zijn. Hij is toch wel belangrijk En dan het liefst ook nog een andere voor Rupert Grint. Maarja.


avatar van LuCos

LuCos

  • 172 berichten
  • 141 stemmen

Had na deel 3 en 4 het gevoel dat de deel 5 toch meer dingen zou bevatten uit het boek. Maar hoorde al snel dat het de kortste film was , wat zou vaag is aangezien dit het dikste boek is van de serie!

Ontzettend veel dingen worden overgeslagen of niet eens genoemd terwijl dit JUIST in deel 5 belangrijk was!

De schrijfster had al laten weten dat ze het niet eens was met het script en dat ze meer mag bemoeien met het script.

Wel weer een mooie filmische film, maar als verfliming giga slap. Yates is nu net klaar met film 6, die volgend jaar pas uitkomt inplaatst van november, en gaat alle 2 de delen van deel 7 verfilmen, kben benieuwd.

Nja, nu lees ik dat er mensen zijnd ie de acteurs niet goed gecast vind. Ben ik het niet helemaal mee eens. Tzijn goede acteurs, maar tis een moeilijke rol. Wel vind ik Grint het minst goed spelen van de 3.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Hoe weet je dat Rowling het niet eens was met het script voor de vijfde film? Is ze wel tevreden over het script van de zesde film?


avatar van nicobroeder

nicobroeder

  • 6 berichten
  • 275 stemmen

Leuke illustratie bij het boek, meer niet.

Als je het boek niet hebt gelezen is deze film al helemaal slecht. Veel te veel weggelaten.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

LuCos schreef:

Nja, nu lees ik dat er mensen zijnd ie de acteurs niet goed gecast vind. Ben ik het niet helemaal mee eens. Tzijn goede acteurs, maar tis een moeilijke rol. Wel vind ik Grint het minst goed spelen van de 3.

is ook zo. Columbus heeft de minst goede acteurs gekozen en daar moeten we helaas mee verdergaan. In de 1ste 2 delen kun je het nog door de vingers bekijken aangezien het nog kinderen zijn, het beter geregisseerd is en ook een veel beter uitgewerkt verhaal.

Nu begint het trio mij constant te irriteren, vooral Emma Watson die overacteert. Rupert heb je gelukkig niet zoveel gezien in de film(vind ik toch) en Daniel is om van te wenen. Na Chamber of Secrets heeft hij elke film een huilbui dat zeer slecht overkomt. in deel 3 was hij er zo OVER gegaan. In deel 4 juist het zelfde. in dit deel herinner ik het mij niet zo goed meer, ik dacht dat alles zowat in Slowmotion was toen Harry begon te wenen ? enigste goed puntje van Yates

half sterretje eraf.


avatar van timburton

timburton

  • 1296 berichten
  • 632 stemmen

Katie Leung is wel de meest knapste leeftijdgenoot die ik ken...


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

is Katie Leung dat Chinese meisje ?


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Er is maar een Chinese meisje in de film. dus ja...


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Leuke illustratie bij het boek, meer niet.

Als je het boek niet hebt gelezen is deze film al helemaal slecht. Veel te veel weggelaten.

Als je het boek niet hebt gelezen kun je ook niet weten wat er is weggelaten.

Ik heb zonder het boek gelezen te hebben me toch prima vermaakt met deze film.


avatar van jimcarrey gek

jimcarrey gek

  • 412 berichten
  • 395 stemmen

sierrra schreef:

(quote)

Als je het boek niet hebt gelezen kun je ook niet weten wat er is weggelaten.

Ik heb zonder het boek gelezen te hebben me toch prima vermaakt met deze film.

ik ook maar als je het boek gelzenen hebt is hij helemaal ander want ik had eerst deze gezien ging ik het boek lezen en dan nog een keer herkeken dan is het toch anders


avatar van Anouk.

Anouk.

  • 57 berichten
  • 56 stemmen

Ik vind de boeken vanaf deel 5 spannend en lekker gecompliseerd, veel mysterieuzer. De film daarin tegen... Waarom laten ze nou zoveel weg, dat is gewoon doodzonde.

En even tussen haakjes; wat heeft Daniël Radcliffe in godsnaam met zijn haar gedaan?! Heel, heel schokkend.

Perkamentus (de nieuwe dan) vond ik al meteen niet leuk toen ik hem zag in deel 3. Hij ziet eruit als een chagrijn, heel anders dan die uit deel 1 en 2, die man was er perfect voor. Maar in deel 5 is hij echt het ergst, ik stoor me aan zijn gezicht.

Toch vind ik de film niet zo verschrikkelijk als de kritieken hier doen geloven. Er zijn dingen echt leuk gedaan en ik heb me ook met dit deel goed vermaakt, al is het wel het minste deel tot nu toe.

3.5 sterren


avatar van nijnokonijn

nijnokonijn

  • 3 berichten
  • 0 stemmen

sorry dat ik het zeg hoor maar ik vind dit vergeleken met deel 1 gewoon dikke dikke BAGGER


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

moet je geen sorry voor zeggen


i]"Harry Potter and the Order of the Phoenix"[/i] Mijn vaste mening na het vele malen herbekijken van deze film.

over het algemeen:
De openingsscène is erg goed. We worden meteen weer in de sfeer gezogen dankzij Hedwig's Theme, deze keer vertolkt door Nicholas Hooper. Langzaam komt "Harry Potter and the Order of the Phoenix" in beeld gevold door een wel heel eenzame Harry die alleen op een schommel zit. Kijkend naar een paar vrolijke kinderen, terwijl Harry's verlangende ogen naar de moeder gaan, wat mist hij zijn eigen moeder toch.
Vervolgens komt het tempo er goed in, Harry en zijn neef Dirk worden aangevallen door de wrede schepselen die Dementors worden genoemd en Harry gebruikt een Patronus spreuk om ze af te weren. Vervolgens blijkt dat het Ministerie van Toverkunst een grondige haat voor Harry heeft ontwikkeld en hem van school wil afsturen omdat hij magie heeft gebruikt. Harry ligt alleen op zijn kamer, terwijl het slot open word geklikt en er een vreemd gezelschap binnenkomt. Ze nemen Harry mee en ze zeggen dat na een hoorzitting, Harry misschien vrijgesproken word en toch weer naar Zweinsteins hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus kan.
Vervolgens komen ze in een of ander eenzaam huis en vangen we een (veel te) korte glimp op van Harry's oude Verweer tegen de Zwarte Kunsten leraar, Lupos. Het tempo wat er eerder snel inzat, gaat nu een beetje te snel. Want wat het gezelschap wat Harry eerder kwam ophalen bij zijn oom en tante nu precies doet is niet echt duidelijk. Er word zelfs maar amper duidelijk gemaakt dat dit gezelschap de Order of the Phoenix heet.
Wel word erg goed duidelijk gemaakt dat de rest van de toverwereld, inclusief het Ministerie van Toverkunst, een grondige hekel tot Harry heeft ontwikkeld. Ze geloven Harry en Perkamentus niet, toen die het vorige jaar hadden gezegd dat de duistere heerser Voldemort was herrezen.
Als Harry tegen wil en dank uiteindelijk is vrijgesproken door de Minister van Toverkunst gaat hij toch naar school. Maar ook de leerlingen laten hun ongeloof voor de terugkeer van Voldemort goed blijken. Harry is eenzaam, wat erg goed is neergezet, en meteen heeft hij al ruzie met een klasgenoot die niet gelooft dat Voldemort is teruggekeerd.
Ook Ron en Hermelien worden door Harry een beetje aan de kant gezet.
Maar wat helemaal geweldig is, is Imelda Staunton als Dorothea Omber. Zij is de nieuwe leraar op Zweinstein en is een afgezante van het Ministerie van Toverkunst om Zweinstein in de gaten te houden. Ook maakt ze het leven van Harry en zijn vrienden zuur. Nee, Harry heeft het dit jaar niet goed op Zweinstein. En dan is er ook nog Voldemort die vrij rondloopt.
Harry besluit dus om een clubje op te richten waar ze zelf goed leren toveren, samen met een paar andere studenten van Zweinstein.
Op Zweinstein zelf loopt de film erg goed. David Yates heeft de regie hier goed in handen en er zitten leuke dialogen in tussen de personages, mijn complimenten aan de scriptschrijver. Alhoewel ik die complimenten aan het eind onmiddellijk moet intrekken.
Op het einde krijgt Harry namelijk een droom over zijn peetvader Sirius Zwarts die gevangen is genomen door Voldemort op een onbekende plek. Hoe Harry nu precies weet waar die plek is en hoe hij zeker weet dat die droom echt is, is niet echt goed duidelijk gemaakt, vind ik.
Uiteinelijk blijkt Sirius er helemaal niet te zijn en blijkt het dat het Voldemort om een of ander profetie gaat die hij wilde. Hier gaan de personages om vechten en mijn complimenten voor de special effects, die ronduit uitmuntend zijn.
Maar wat nou verschrikkelijk is, is dat er erg veel losse eindjes zijn! Je komt namelijk maar bitter weinig te weten over die mysterieuze profetie, alleen dat daarin verteld word dat Harry uiteindelijk Voldemort moet verslaan in een één op één gevecht, maar waarom Voldemort precies die profetie wilde, is niet echt duidelijk gemaakt. Ook wie de Dementors op Harry had afgestuurd op het begin van de film is niet duidelijk geworden.

Kortom, mooi verfilmd, prima vermaak en een heel mooie Potterfilm. Heel jammer van de losse eindjes. Ook jammer dat de titel zelf (Order of the Phoenix) niet echt tot zijn recht is gekomen.

Regie:
De regie was erg goed verzorgd door David Yates. Hij bepaalt niet alles wat van het boek naar de film word overgezet, dus van alle losse eindjes kun je hem niet de schuld geven. Uit Daniel Radcliffe wist hij duidelijk een goede acteerprestatie te persen.
Ook de duistere, maar eenzame sfeer vond ik een zeer goede keuze van Yates en paste prima bij het boek en de film.

Muziek:
De muziek, verzorgd door Nicholas Hooper, vond ik best mooi. Niet zo mooi als John Williams, die de muziek van de de delen 1 t/m 3 verzorgde, maar beter dan Patrick Doyle, die de muziek van Goblet of Fire verzorgde.

Acteerprestaties:
Deze waren prima. Daniel Radcliffe wist, vond ik, de beste Potter tot nu toe neer te zetten. En titanen als Alan Rickman, Ralph Fiennes en Gary Oldman doen het natuurlijk altijd goed. Ik wil even een pluspuntje erbij geven voor de sublieme acteerprestaties van Helena Bonham Carter als Bellatrix Lestrange en Imelda Staunton als Dolores Umbridge. Echt geweldig!

Conclusie en Half-Blood Prince:
Opnieuw een hele mooie Potter film, alhoewel er wel wat aan markeerde. Zo zijn sommige dingen niet goed uigelegd, zoals de Profetie in het Department of Mysteries en Harry's dromen. En sommige dingen, zoals de Order of the Phoenix, zijn niet goed aan bod gekomen.
Gelukkig is er een andere scriptschrijver voor Harry Potter and the Half-Blood Prince, het vervolg op Harry Potter and the Order of the Phoenix. De nieuwe scriptschrijver is niet echt een nieuwe, want hij heeft ook de Harry Potter delen 1 t/m 4 gepent. Deze delen bevatten een betere uitleg. Hopelijk zijn de mankementjes van Order of the Phoenix verbeterd in Half-Blood Prince, want dan zou dat wel eens de beste Potterfilm tot nu toe kunnen worden.

Cijfer:
Harry Potter and the Order of the Phoenix komt bij mij op de tweede positie van mijn Harry Potter top 5. Achter Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, het derde deel.
Ik geef hem op een schaal van 1 op 10 een 8.8 en hier op moviemeter een kleine 4,5 sterren.


avatar van Genre

Genre

  • 238 berichten
  • 454 stemmen

Er komt een nieuwe uitgave van harry potter and the order of the phoenix, heb ik gelezen op dvd.nl en wikipedia.

links : http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_and_the_Order_of_the_Phoenix_(film)

en

http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=3074

de dvd zou nog veel meer extra's bevatten.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Er komt een nieuwe uitgave van harry potter and the order of the phoenix, heb ik gelezen op dvd.nl en wikipedia.

Ik kan uit de links weinig wijs worden. Volgens mij hebben ze op DVD.nl zich in de titel van de 6e film vergist, want deze zou in november uitkomen. Is helaas verplaatst naar zomer 2009.

sorry dat ik het zeg hoor maar ik vind dit vergeleken met deel 1 gewoon dikke dikke BAGGER

Deel 1 is eigenlijk één grote introductie van de wereld van Harry Potter, maar om nu te zeggen dat deel 1 spannend is. Nou nee.