• 15.821 nieuwsartikelen
  • 178.403 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.112 gebruikers
  • 9.378.137 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.048 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (691.610)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

ik bedoel dat het magische bij de laatste drie eraf is dat het misschien daaraan ligt


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Kevin13 schreef:

ik vind juist dat het bij deel 2 naar beneden ging. de eerste 2 zijn prachtig verfilmd, de laatste 3 zijn, hoe kun je dat zeggen, slecht

Een paar berichten geleden zei ik dat ook.

De 1ste 2 zijn inderdaad het beste dus waarom zou Columbus niet terug moeten keren? Het merendeel vind zijn films het beste.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ja, maar dat gebeurd toch niet, mensen. David Yates maakt de serie af, of jullie dat nu leuk vinden of niet .


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Tenzij...


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

LOL.

inderdaad.... tenzij David Yates er toch een goede film van maakt!

En ik vind deze film nog steeds een 10 waard!


avatar van Roza.

Roza.

  • 7 berichten
  • 11 stemmen

Ik vind het een fantastische verfilming van het vijfde deel.

ik vind het spannender dan al de andere delen en de nieuwe personages zoals Loena Leeflang vind ik erg goed neergezet.

Ik vind film 3 en 4 iets minder maar 5 haalt het weer helemaal op.

Ik kijk al uit aar het zesde deel!

4,5


avatar van sangha

sangha

  • 605 berichten
  • 517 stemmen

Ik weet niet hoe David Yates het voor elkaar heeft gekregen, maar hij heeft zo ongeveer alle belangrijke stukken verkloot. De profetie krijgt niet de aandacht die hij verdient en de band tussen Harry en Voldemort is ontzettend slecht uitgewerkt. Het is nauwelijks merkbaar dat er zo'n connectie bestaat. Ik kan begrijpen dat het moeilijk is om een boek van bijna 700 bladzijdes om te zetten in een film die niet te lang duurt, maar dit had echt beter gekund.
Het is dat het verhaal zelf zo goed is, dat ik het wel een voldoende moet geven, maar hoger dan een 3 kom ik echt niet.


avatar van Criticism

Criticism

  • 3011 berichten
  • 1444 stemmen

De film is wel aardig, maar hij had zoveel beter gekund. Elementen uit het boek worden hier niet goed uitgewerkt. Wat me ook opviel was dat de film ongelooflijk fragmatisch was.
De film ging van het ene na het andere zonder dat het mooi in elkaar overliep. Zoals sangha hierboven al zegt worden de profetie en de connectie tussen Harry en Voldemort slecht uitgelegd. Ik heb zelf het gevoel dat het voor de mensen die de boeken niet hebben gelezen het een ongelooflijk oppervlakkig verhaal is. Voor de mensen die het boek gelezen hebben zitten toch met de diepere elementen uit het boek in hun achterhoofd. De sfeer uit de boeken straalt ook totaal niet over. Ik had vast te hoge verwachtingen, maar goed.


avatar van Dragonslayer

Dragonslayer

  • 236 berichten
  • 111 stemmen

Criticism en sangha hebben helemaal gelijk, Het is wel een redelijke film maar er wordt niet diep genoeg in gegaan op het boek, het lijkt net een verfilmde samenvatting. Er zijn dus te veel dingen weggelaten zoals bijvoorbeeld zwerkbal. En dingen zoals de profetie en de band tussen Harry en Voldemort zijn niet goed uitgewerkt.

In de ontknoping kwamen vreemde dingen voor: Dooddoeners en leden van de ovdf die kunnen vliegen zonder bezem, Sirius die in plaats van door een zwart gordijn viel wordt opgezogen door een beetje nevel en waarom zie je dan nooit die groene lichtflits uit het boek bij een avada kedavra vloek

Verder het gevecht tussen Perkamentus en Voldemort zag er erg goed uit.mooie special effects ook. Een van de goede dingen in de film.

Ik kom op een 3 uit.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik heb gehoord dat ze Michael Goldenberg, die het script schreef voor deze film en niet voor de andere films, voor het zesde deel niet meer gebruikten omdat hij teveel uit het boek liet met zijn script. Daarom hadden ze Steve Kloves weer gepakt (hij schreef de scripts van de eerste vier delen. Steve liet het afweten bij het vijfde, waarvan Michael Goldenberg het script nu heeft geschreven).

Ook is deel 6 een korter boek dan vijf, waardoor ze er al meer in kunnen doen.


avatar van mrron

mrron

  • 72 berichten
  • 211 stemmen

Ik snap wel dat hij die stukken soms vergeet. kijk naar de geheime kamer. dat boek is zowat letterlijk verfilmd. vergelijk dat maar eens met de orde van de fennicks. Daar zijn stukken tussen uit gelaten omdat dat boek wel 2x zo dik is. Ik vind het toch knap van David Yates dat hij daar nog zo'n goede film van kan maken en dan ook nog rond de 2 uur speeltijd kan blijven.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ehm, Orde van de Feniks is ongeveer 3x zo dik als Chamber of Secrets


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Vandaag heb ik deze film nogmaals bekeken en ik moet zeggen dat het punt iets naar beneden moet. Niet van een 5 sterren naar een 4,5, maar van een hele dikke 5 sterren naar een magere 5 sterren.

Nu ik de film meerdere malen heb bekeken ga ik me steeds meer verplaatsen in de kijker die de boeken niet heeft gelezen.
Deze kijker zou de film pas begrijpen als de vorige vier er perfect ingeprent zitten en enorm goed opletten bij deze.
Dan nog zijn er een paar losse kantjes, zo is er maar magertjes uitgelegd wat de Orde van de Feniks is.
Er werd niet meer gezegd (even als geheugensteuntje bijvoorbeeld) dat de man die vaak naast Sirius stond, Remus Lupos was. Ze hadden bijvoorbeeld zo'n soort scene kunnen doen:
Harry heeft Sirius net omhelsd en daarna geeft hij een hand aan Lupos:
Harry: "Professor Lupin."
Lupos: "I'm not your teacher anymore, Harry. So you can call me Remus."
Nou, een perfect geheugensteuntje, toch? Is toch niks mis mee.

Als Harry op Zweinstein komt, vind ik de film weer perfect lopen en er is niks mis mee. En dan op de 93e minuut loopt de spanning weer op...
Harry en zijn vrienden gaan Sirius redden. Om dit stuk te begrijpen moet je trouwens ook heel goed opletten (voor de niet-lezers). Er is een hoop kabaal in het Department of Mysteries in het Ministry of Magic. Heel dat gevecht is mega cool, met een prachtige emotionele afsluiter door een Harry die bezeten word door Voldemort (wat kreeg ik toen kippenvel, zeg!)
Maar het probleem is weer, dat de niet-lezer totaal niet weet waarom de Dooddoeners en Voldemort, die profetie nou zo graag wilde hebben! Waarom! Was het nou zo'n moeite om het script ietsjes uit te breiden, zodat dat ff goed word uitgelegd!

Maar zoals ik al zei, het scipt. And that's the point...
het script is niet geweldig, er word slecht in uitgelegd. En iedereen die kritiek op Yates heeft, heeft het bij het verkeerde eind. Het is de schuld van de scriptschrijver dat dit verhaal nauwelijks te volgen is voor de niet-lezer. David Yates deed het overigens perfect!

Maar met nog steeds 11 keer kippenvel te hebben gehad in deze film en dat ik hem wel kan volgen (ik ben een wel-lezer ) hou ik hem nog steeds op een 5 sterren.
Wat mij trouwens ook opviel en wat wel mooi was, was dat het laatste wat Sirius zei in de film: "James" was. Wat verwijst naar zijn allerbeste vriend, waar hij toen naartoe ging


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ehm, Orde van de Feniks is ongeveer 3x zo dik als Chamber of Secrets

Dat is waar, maar ondanks dat blijf ik bij deze film de sfeer missen die deel 2 wel had.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

ik plaats me bij Albus Dumbledore, als je de boeken niet hebt gelezen is het verdomd lastig om te volgen de mooiste scene voor mij is als harry op de grond ligt en voldemord kan weren


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ja, vind ik ook, als Harry bezeten word door Voldemort. Dat is echt een mooie scene


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

Ik denk dat het aangrijpender is voor ons dan voor de mensen die de boeken niet lezen, wij weten hoe hij het doormaakt is zijn gedachten


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Ik heb alle boeken gelezen. En vind dit ook een goede film. Maar deel 3 is toch wel de beste film.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Maar zoals ik al zei, het scipt. And that's the point...

het script is niet geweldig, er word slecht in uitgelegd. En iedereen die kritiek op Yates heeft, heeft het bij het verkeerde eind. Het is de schuld van de scriptschrijver dat dit verhaal nauwelijks te volgen is voor de niet-lezer. David Yates deed het overigens perfect!

Daar ben ik het niet mee eens. Yates doet geen enkele poging om er iets speciaals van te maken. Scènes worden standaard en behoorlijk saai gefilmd en de humor is ondermaats. Om over vele onlogischheden en slechte uitleg nog maar te zwijgen, Yates had best zijn best wat meer mogen doen.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

mmm... ik vond de humor eigenlijk wel leuk, een beetje hetzelfde als in de vorige films. Ik kon toch wel lachen, met name de scene van Ron en Hermelien tijdens de lessen van Dumbledore's Army.

Hoe de scenes gefilmd werden heb ik me geen moment aan gestoord en de slechte uitleg is vooral te danken aan de scriptschrijver.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

eigenlijk vind ik dat je gelijk hebt, de scenes en al vielen mee echt hij bracht alles mooi in beeld en zo, maar de verloop is niet goed en dat ligt inderdaad aan het script


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Yates had best wat moeite kunnen doen om het script beter te maken door bijvoorbeeld meer uitleg te geven. Daar heeft hij eveneens invloed op. Maar ik kan echt niet zeggen dat hij dingen mooi of speciaal in beeld heeft gebracht, wat ook een kritiekpunt is: de magie is eraf. Slechts de cinematografie als Harry na de examens zijn visioen krijgt meen ik wel cool gevonden te hebben.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

misschien heb je gelijk Yates kon er iets aan doen en deed het niet maar dat is niet echt zijn fout of wel. maar over die magie heb je wel gelijk ze is een beetje weg maar wat wil je? we worden allemaal een jaartje ouder


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Misschien heeft Yates er ook wel iets aan gedaan, maar dat het daardoor nog steeds niet perfect was.


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

we zullen nooit weten tenzij we hem persoonlijk spreken en ik denk niet dat een ven ons dat kan


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Oke mensen, ik heb lang nagedacht. En ik heb mijn top 10 helemaal vernieuwd. Ik had vandaag veel vrije tijd en die heb ik ook gebruikt! Ik ben net klaar met de top 10 en ik was om een uur of 4 begonnen.

Toen ik er niet uitkwam heb ik een soort lijstje gemaakt om films te beoordelen:

- Special Effects.

- Verhaal.

- Acteerprestaties.

- Muziek.

- Variatie tussen spannende momenten en rustige momenten (zodat niet heel de film één groot bombastisch avontuur is, maar dat er ook rustige momenten inzitten, maar dat hij ook weer niet verveeld).

- Hoe ik mezelf vermaakt heb toen ik de film keek.

Nou, nu dus bij Order of the Phoenix. Ik heb het lijstje ingevuld en ik moet zeggen, het werkt perfect. Ik heb gewoon maar wat ingevuld en kwam uiteindelijk uit op een exact cijfer, waar ik me helemaal in kon vinden.

Special Effects: 5,0 - die waren toch ook gewoon geweldig!?

Verhaal: (rond de) 3,0 - tja, er zijn wel veel cruciale dingen uitgelaten, zoals de profetie.

Acteerprestaties, 4,8 (dacht ik) - er word heel goed geacteerd, vooral door de volwassen acteurs, zoals Michael Gambon, Helena Bonham Carter, Imelda Staunton, Ralph Fiennes, Alan Rickman. En ook Daniel Radcliffe heeft het nog nooit zo goed gedaan.

Muziek (rond de) 4,0 - niet zo goed als John Williams, maar toch wel aardig goede filmmuziek.

Variatie (dacht ook rond de) 4,0 - de film verveeld niet, maar het duurt wel lang tot de eindclimax, die overigens wel geweldig is. Maar je vermaakt je prima tussen de twee actiemomenten (de Dementors en het eindgevecht.

Hoe ik mezelf vermaakt heb - 5,0 - ik heb mezelf heel erg goed vermaakt!

Met de prezieze cijfers (deze cijfers kloppen niet helemaal omdat ik sommige dingen vergeten ben) kom ik uit op een gemiddelde van 4,38. Dit rond ik dan weer af naar een 4,5. Dus... mijn uiteindelijke stem, waar ik, ik en ik tevreden mee ben is dus een definitieve:

4,5 sterren.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

En daar had je 2,5 uur voor nodig ?

Goed om te zien dat LOTR hoger is gekomen iig


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Weet ik, ik ben gewoon slecht in films beoordelen.

En er zat ook nog een half uurtje eten tussen .


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Ik heb deze film toentertijd een beetje aan me voorbij laten gaan, omdat het laatste boek net was verschenen. De cinematografische avonturen van Potter en co hebben mij altijd minder geboeid dan de geschreven variant. En eigenlijk is dat nu weer zo. Al geef ik meteen toe dat het allemaal zo trouw mogelijk is gebleven aan het oorspronkelijke werk.

In deze film weten ze vakkundig de aankomende opkomst van Voldemort te combineren met Harry's ontluikende puberteit en bijbehorende schuldgevoelens. De kinderlijke avontuurtjes uit vorige delen zijn voorbij, en de helden worden geconfronteerd met de pijnlijke realiteit van goed en kwaad. Het grootste probleem is dat mijn fantasie het verhaal vele malen grimmiger en realistischer invulde dan de film het doet. Sommige dingen voelde dan ook onbedoeld cartoonesk en ongeloofwaardig aan. Zelfs de emotioneel geladen sterfscene van een belangrijk personage deed mij eigenlijk bitter weinig meer. Daar komt nog eens bij dat het verhaal in het boek al heel erg aanvoelt als een introductie op volgende delen, dus bij de film wordt dat nog een stuk duidelijker. Of zoals mijn broertje het formuleerde: eigenlijk gebeurt er heel veel, maar uiteindelijk helemaal niks.

Ik had de film vermoedelijk een hogere score gegeven als ik het boek niet gelezen had. Helaas zijn de twee varianten voor mij niet meer uit elkaar te houden en drijft deze versie duidelijk het onderspit. Op zichzelf is het een aardige film, met redelijke speciale effecten conform de norm, een onderhoudend verhaal en de karakteristieke humor uit de reeks. Maar het is meer een extraatje op de boeken dan een op zichzelf staand pareltje.


avatar van NightWolf

NightWolf

  • 339 berichten
  • 527 stemmen

Zeer degelijk deel. Al had de film wel wat meer uitleg mogen hebben in het algemeen. Dat met die profetie en de link tussen Harry en Voldemort vond ik slecht uitgewerkt. Of zal dat in het volgende deel beter aan het licht komen? Ik lees de boeken niet, dus de informatie uit de films is alles wat ik heb.

Desalniettemin toch prima vermaakt.

3.5*