Jackass Number Two (2006)

Alternatieve titel: Jackass 2

Komedie / Documentaire

geregisseerd door Jeff Tremaine
met Johnny Knoxville, Bam Margera en Steve-O

In deze tweede speelfilm halen Jackass- leden als Chris Pontius, Johnny Knoxville, Steve-O, Bam Margera, Wee Man en Ryan Dunn weer opnieuw de meest bizarre en idiote stunts en grappen uit, die de kijker vooral niet zelf thuis moet uitproberen. Van stierenvechten met een blinddoek om tot het loslaten van bloedzuigers op je oogbol; niets is de heren van Jackass te gek.

avatar van Mug
Mug
Het gaat over straight to dvd 'documentaires', niet 'dingen'. Die regel is er al jarenlang. Zelfs op imdb wordt het genre 'documentary' als eerste genoemd ipv 'comedy', terwijl juist imdb het zich gemakkelijk maakt door de genres in alfabetische volgorde te zetten. Het merendeel van de bevolking van de aardbol zal Jackass als (goede/slechte) 'komedie' bestempelen. Mijns inziens is de 'straight-to-dvd' clausule voor andere produkties bestemd dan Jackass 2.5. Maar ja, de term 'uitzondering' is nogal gevreesd.

avatar van Eric§Cartman
Topfilm, vind de voorkant wel lelijk :S.

avatar van Legan
Meer van hetzelfde hoewel de intro en de scène waarin ze met zijn vieren op schommels zitten met een grote gemene stier toch echt super zijn. De stront en penis etc grappen spreken mij niet echt aan. Zal wel komen omdat ik de puberale fase allang voorbij ben. En hoewel het toch wel vermakelijk blijft om te zien, is de lengte toch veels te lang.

avatar van joeythebest
Weeral subliem. Knoxville, Steve-O en co gaan er weer hard tegenaan!

desteven007
Ik weet niet of de 3 er nog zal komen, Dirty Sanchez blijkt de nieuwe rage te zijn op MTV, en Jackass hoor ik niets meer van, afwachten.

Dirty Sanchez is echt al mega-oud hoor. [Ik vind het vreselijk, btw. Slechte rip-off van Jackass.] Het is al vrij lang op MTV, maar nu zenden ze dat toevallig weer uit.
En er komt nog wel een Jackass 3. Het is gewoon een kwestie van tijd. Maar waarschijnlijk duurt het nog wel een tijdje.
Alle crew en cast-members zijn op het moment met hun eigen dingen bezig.

Meesterlijke stunts

Van hetzelfde laken een pak als Jackass The Movie: 2.50
Nieuwe stunts en..... Ja, en wat eigenlijk...... Niets dus. Weer tachtig minuten (dit keer ruim tachtig minuten) aan bizarre stunts, waarbij ik direct moet zeggen dat ik de grappen en stunts in dit tweede deeltje een stuk minder vind dan in het eerste deel, in zijn algemeenheid dan. Want de sterkste grappen cq. stunts zitten in dit deeltje verwerkt, maar dat blijft slechts beperkt tot een aantal van twee. Bij alle andere grappen en stunts in Number Two heb ik amper kunnen genieten en is de hoeveelheid aan grappen met daarin stront/pis/penissen/kotsen en weet ik het wat voor goorheid nog meer behoorlijk opgeschroefd, een totale misgreep als je het mij vraagt. Ik heb Jackass 2.5 nog liggen, maar aangezien daar toch niet op beoordeeld kan worden twijfel ik eraan of ik die nog wel zien wil, zeker als ik de overwegend negatieve reacties hier lees.

Een hele trits aan korte verhaaltjes (waar ik de stukjes al veel te veel eer mee aan doe, maar ik weet geen betere verwoording) zijn weer in een rij gezet en door de duur van tachtig minuten word het schijnbaar als film aangemerkt. Niet echt mijn definitie van een film, en wat het op Moviemeter en Imdb te zoeken heeft is me dan ook een raadsel, maar goed, dat terzijde, daar heb ik het eerder vandaag bij deeltje 1 al uitgebreid over gehad. Twee stunts dus die mij tot hevige lachbuien wisten te verleiden, degene met de terrorist en de taxi, en de oude opa waar zijn 'edele delen' uit zijn broek slobberen. Bij dat laatste niet eens zozeer vanwege het 'zaakje' uit zijn broek, maar de reactie van alle mensen, werkelijk hilarisch. Graag had ik meer van dit soort dingen gezien, maar dan moet ik helaas naar deeltje 1 verwijzen.

Wat het acteren betreft kan ik ook net zo goed naar mijn verhaaltje bij Jackass The Movie verwijzen, maar om me er niet heel makkelijk vanaf te maken toch een korte samenvatting. Waar ik Johnny Knoxville in het eerste deeltje nogal bekritiseerde pakt hij hier wel de meest bizarre stunts zelf aan wat zeker een pluspunt is. Echter drukt hij zichzelf iets meer naar de achtergrond in dit deeltje om zijn compagnons meer de ruimte te geven, hetgeen aardig is gelukt. Veel Jason Acuna in dit deel, het enige personage waar ik een gevoel bij had in deeltje een. Echter is de hoeveelheid 'naakt' van dit dwergje iets teveel van het goede waardoor ik niet heel veel meer met hem had. Verder is iedereen gewoon weer vooral zichzelf, niets meer en niets minder.

Het realisme reikt weer tot een ongekende hoogte, maar de spontaniteit was er in deze film grotendeels vanaf. Waar in het eerste deel nogal eens onvoorziene elementen in de stunts worden meegenomen is daar in Number Two vrijwel geen sprake meer van. Alles is vantevoren goed uitgedacht en worden de stunts, ik zou haast zeggen op de automatische piloot, uitgevoerd. Verder zitten er een aantal ongelofelijk gore stunts bij waarmee Jackass The Movie haast naar een niemendalletje word verwezen. Ik noem het drinken van zaad van een paard, het eten van paardenstront, het gebruik van schaamhaar als baard (waarbij de beste man ook nog eens het schaamhaar in zijn mond krijgt) en weet ik het wat nog meer voor ranzigheden. Totaal niet grappig, en had ik vooral het idee dat men de stunts en grappen uithaalde om de grens verder dan ooit te leggen daarbij niet in gedachten houdend dat de humor voorop zou horen te staan. (Maar ja, het is natuurlijk maar net waar de voorkeur van de kijker naar uitgaat, ik etaleer slechts mijn mening over deze 'grapjes').

Filmtechnisch is er iets meer aandacht aan deze prent besteed, maar dat rijm ik vooral met het feit dat men vrijwel alle stunts goed heeft voorbereid en het camerawerk daar goed op is afgestemt. Waarbij in Jackass The Movie improvisatie van de cameraman en zijn belichters geen overbodige luxe was is daar in deze prent nog maar weinig van terug te zien. Wel moet gezegd worden dat Jackass Number Two wat beter is gemonteerd. Deze prent voelt veel meer aan als 'één geheel' dan het eerste deeltje, echter neemt dat niet weg dat het gevoel van allemaal losse filmpjes blijft bestaan. Verder word er weinig gebruik gemaakt van achtergrondmuziek in deze prent, maar dat heb ik eigenlijk niet eens gemist.

Waar ik bij Jackass The Movie gemiddeld drie van de tien grappen de moeite vond kom ik bij dit deeltje nauwelijks tot één van de tien grappen die mij wisten te boeien. In dat opzicht bekeken gaat deze prent lager scoren dan het eerste deeltje, wat gezien het gemiddelde op Moviemeter tussen beide films nogal een vreemde constatering is. Waar het verschil van bijna een half punt dan vandaan komt weet ik absoluut niet, maar het maakt mij wel duidelijk dat de vele laag-bij-de-grond (het eerder genoemde stront/pis/kots- en penisniveau) stunts en grappen blijkbaar in de smaak vallen (naar ik vrijelijk aanneem) getuige het feit dat er in deeltje twee fors meer van dit soort grappen en grollen worden uitgehaald. Al bij al vind ik dit tweede deel een stuk minder wat de grappen en stunts betreft (op twee na dan), maar mijn slechte oordeel daarover kan ik slechts op één onderdeel (het verhaal, voor zover daar sprake van is.....) kwijt van mijn beoordelingsformulier waardoor het gemiddelde nog enigszins meevalt. Op alle onderdelen oordeel ik nagenoeg hetzelfde als het eerste deeltje, echter is de score van 2,5 ster nu niet zeer ruim, maar een stukje krapper: 2.50 (2.40)

avatar van me2again
jackass is alleen voor mensen die er van houden en ja, zoeentje ben ik!
Zeker aan te raden als je van ongein en onzinnige dingen houd.

@ Weertenaar

wat een verhaal over een film waar geen verhaal inzit

Heb weer dubbel gelegen van deze Jackass! top

avatar van guylopez93
geinige docu

avatar van Just×Me
Altijd leuk Jackass en een keer wat anders dan een normale 'film'.

xNorbxCorex
Makes me smile

Briljant. Leuker als deel 1 en zeker leuker als 2.5. Ik heb hem op dvd en al meerdere keren gezien. Blijft mooi.

Deze was iets leuker dan deel 1 en daarom geef ik de film 3,5*.

avatar van Spetie
Tja als je van de serie hebt genoten en de eerste film ook leuk vond, dan zal je net als ik dit tweede deel ook best leuk vinden. Vond je er verder niets aan dan is dit vervolg ook zeker geen aanrader. In dit vervolg gaan de heren nog net even iets verder dan in de eerste film, met als gevolg nog meer pijn en vooral nog meer plas en poepgrappen. En laat dat laatste nou net de grappen zijn die ik allemaal wat minder kon waarderen. Gelukkig valt er bijvoorbeeld tijdens het brandmerken van elkaar, het geblinddoekte stierenvechten en het rolstoel schieten nog genoeg te genieten. Samenvattend toch een stukje minder dan de eerste film, maar er valt genoeg te lachen, mits je natuurlijk van dit soort humor houdt.

Het eerste deel vond ik nog wel aardig maar deze vond ik dus echt geen reet aan (er zaten misschien 2 a 3 leuke scene's in waarom ik heb moeten lachen). Zeer saai en allemaal wel eens gezien. Dat deze een hoger punt gemiddelde heeft dan het eerste deel verbaasd me wel enigszins, ik had eigenlijk verwacht dat deze ergens in de flop-lijst zou staan. Maar zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik vond het vreselijk en een ander vond hem briljant. Misschien ben ik inmiddels te oud voor deze gein.

avatar van PsychoTiger
Ook grappig! xD Net als de TV showXD

avatar van Kelzo
Leuker dan deel 1, echt zo ongelooflijk grappig.

avatar van markie1978
Theunissen schreef:

Doe het maar eens na, dan piep je wel anders

avatar van markie1978
Is dit eigenlijk wel een film.
Ik vind van niet, het is een docu.
Ik zie namlijk geen rode draad of verhaal in deze 'film".
Het zijn gewoon aan elkaar gekoppelde opgenomen filmpjes die opzich zelf staan. Ik heb wel met heel veel plezier gekeken, soms zou ik ook wel een Jackass willen zijn, hun manier van doen en denken spreekt me wel aan.

avatar van jaspervlijmen
johnny knoxville, bam margera , steve-O en alle andere komen weer hard

hollywood king
alweer zag ik geen verschil tussen de film en de programma, maar deel 2 vind ik wel beter,

avatar van jumpstylemovie
G-E-N-I-A-A-L!

Echt een fantastische film. Het blijft leuk om te zien hoe mensen zichzelf compleet kapot maken. Ik heb me in tijden niet zo vermaakt.
Dit word zeker een film om op DVD te halen.

Heerlijk. 4,5*

avatar van ILDIB
Meer ongein, sommige echt leuk, maar die oudjes met zak en tiet waren gewoon slecht. Helaas wel bij deze meer het idee dat het stunts zijn ten opzichte van vroeger toen het echter leek.

Zet 2.5 erop !

echt te leuk
vooral met de terrorist en als bam margera wordt opgesloten en stoppen ze een slang bij hem.
echt grappig

avatar van jumpstylemovie
Eric§Cartman schreef:
Topfilm, vind de voorkant wel lelijk :S.

De Cover van Deel 1 is ook ontzettend goed!

avatar van nightbreed
Ik heb weer een paar keer krom gelegen om de flauwe pubergrapjes van de heren. Wat dat betreft zal ik wel nooit volwassen worden.

avatar van Eric§Cartman
jumpstylemovie schreef:

De Cover van Deel 1 is ook ontzettend goed!

De cover van 1 was veel mooier.