Bad Grandpa .5 (2014)

Alternatieve titel: Jackass Presents: Bad Grandpa .5

Komedie / Documentaire

geregisseerd door Jeff Tremaine
met Johnny Knoxville, Jackson Nicoll en Greg Harris

Irving Zisman komt met nieuwe bejaardengrappen in deze volgende film in de Jackass-reeks, waarin ongebruikte beelden uit de eerste film te zien zijn. De opa ontpopt zich als een echte stouterik. “Bad Grandpa .5” verkent een aantal fragmenten die betrekking hebben op de originele film met deze titel. Tevens is de film een making-of, die begint in 2001, met een blik op het oorspronkelijke hoofdpersonage en de make-up ontstaansgeschiedenis van toen tot nu. De regisseur onderzoekt een aantal van de meer gedenkwaardige sequenties van de originele film, waaronder Irving's optreden in een stripclub. Er is ook aandacht voor de uitdagingen van verborgen camera's.

Weer een .5 film voor Tremaine.

Zelfs iets beter dan de Jackass .5jes, al is het maar omdat de skill level van deze film toch net wat hoger ligt én omdat Jonze toch een leuke toevoeging is. Oogt een lieve, brave man, maar toch iemand waar ook een duister randje aan zit. Net als Keener trouwens, ook grappig haar zo te zien.

Concept is wel weer hetzelfde. Outtakes, interviews en omkadering van wat er nodig was om de film op poten te zetten. Het is een best leuke aanvulling op de film zelf. Van sommige scenes is het logisch dat ze de film niet gehaald hebben, maar dat maakt ze zeker niet minder grappig.

Wie Bad Grandpa niet kan luchten hoeft deze film ook niet op te zetten, wie Bad Grandpa nog niet gezien heeft kan beter eerst de film zelf kijken. Voor de rest een grappige aanvulling. Best leuk voor een avondje simpel vertier.

avatar van Mark de Jong
Soms een glimlach.

avatar van Chelsea94
Soms zit er wel iets grappigs bij maar over het algemeen is het erg flauw en niet interessant.

avatar van Shadowed
Minder dan verwacht.

Dat kan eraan liggen omdat ik niet wist wat een Jackass .5 nu precies is. Maar als ik dit zo zie, bestaat het vooral uit scenes die niet in de film zaten en een hoop interviews en verhalen die daartussen worden verteld. In het begin hebben de interviews de overhand, later de extra scenes wat meer.

Af en toe zeker wel moeten lachen en glimlachen, omdat vooral in het eerste deel de scenes erg leuk zijn in grappen en grollen. Vooral omdat het testen van een bepaald mens erg grappig kan uitpakken. Helaas duurde dit niet al te lang.

Interviews zijn redelijk interessant, maar niet overdonderend boeiend. De meerdere shots van make-up opdoen had ik ook wel gezien. Maar het bleef in het algemeen best vermaken. Knoxville vind het duidelijk leuk in haar rol en Keener past daar eventjes perfect bij.

Maar zodra Gloria in beeld kwam werd het minder leuk, want toen leek de Jackass slechts alleen maar weer op Amerikaanse seksgrappen te steunen. Af en toe zijn ze leuk, maar alleen maar focus op die grappen is gewoon niet zo geslaagd. Op een gegeven moment heb ik ze wel gezien.

Een aantal interessante stukjes, maar die duren meestal niet zo lang. Dit bestaat vooral uit een aantal grapjes, want verhaaltjes en wat voorbereidingen. Meer zal je niet zo snel meer vinden.

avatar van mjk87
Best oké, een klein uur lang. Het materiaal is niet beter of slechter dan de echte film, maar is vooral minder gepolijst en de scènes worden korter gehouden waardoor dit schetsmatig wordt, maar ook nooit gaat vervelen. Verder zijn de interviews prettig serieus en vooral het kijke achter de schermen, wat er allemaal bij komt kijken, is boeiend. Verder is het leuk om te zien hoe Knoxville met heel veel mensen kan blijven praten zonder dat het echt tot ruzie komt. Het is allemaal weinig verheffend, maar prima kijkvoer. Het laatste halfuur (de versie op Netflix tikte toch wel de 85 minuten aan) komt er een volstrekt niet-boeiend personage bij en zakt de hele film in. Dat had gerust weggelaten mogen worden. 2,5*.