One-Eyed Jacks (1961)

Western

geregisseerd door Marlon Brando
met Marlon Brando, Karl Malden en Katy Jurado

Vluchtend na een bank overval in Mexico, krijgt sheriff Dad Longworth een kans om het gestolen goud in zijn bezit te nemen en zijn partner Rio achter te laten voor de sheriff. Jaren later ontsnapt Rio uit de gevangenis waarin hij zat en is uit op wraak. Dad is nu een gewaardeerde sheriff in Californië en heeft in angst geleefd voor de terugkeer van Rio.

avatar van trebremmit
Deze gaat draaien in Cannes in de classic section, en geheel gerestaureerd.

•One-Eyed Jacks by Marlon Brando (1961, 2h21, USA). A presentation of Universal Studios and The Film Foundation. Restored by Universal Studios in collaboration with The Film Foundation. Special thanks to Martin Scorsese and Steven Spielberg for their consultation on this restoration.

Blu-ray.com

avatar van de grunt
Blu ray review: One-Eyed Jacks

avatar van clubsport
aardige western die behoorlijk lang duurt maar desondanks nooit echt verveelt .
of je voor Malden of Brando sympathie moet krijgen blijft voor een flink deel van de film wat vaag

avatar van Metalfist
Normaal gezien kijk ik nooit films op mijn laptop, maar wegens omstandigheden ben ik het nu even wel genoodzaakt. Is het echter normaal dat de dvd van One Eyed Jacks (een zwart witte Classic collection ofzoiets) zo slecht is qua formaat? Dit is een fullscreen screenshot van op mijn laptop. Ik zie meer zwarte banden dan wat anders..

Hier begin ik nu in ieder geval niet aan

edit: ter vergelijk een screenshot van Sleeper

avatar van Brix
Er komt een gerestaureerde Blu-ray versie van deze film .

avatar van Brix
Vannacht heb ik de schitterende Blu-ray van Arrow bekeken die deze film in al zijn glorie laat herleven.
Ik ben zeer onder de indruk geraakt.
Ondanks het late/vroege uur kluisterde dit kleurrijke en boeiende spektakel mij aan het scherm, hoewel dat aanvankelijk helemaal niet mijn bedoeling was.
Ik wilde gewoon even een stukje van de film bekijken, om de beeldkwaliteit te beoordelen.

Het was mijn eerste kennismaking met de film, en ik ben blij dat dat niet eerder gebeurde via een van de vele inferieure DVD releases.

De locaties zijn oogstrelend en de volledige cast acteert op hoog niveau.
Een Brando fan ben ik nooit geweest, zijn bedachtzame-aarzelende houding, die hij als truukje opvoert in bijna al zijn films stoort mij doorgaans nogal.
Hier valt dat nog te pruimen door de steun die de rest van de cast weet te bieden.
Bovendien moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat Brando zeer goed op dreef is in deze western.
Zijn beste western ook, al vind ik The Appaloosa ook niet mis.
(The Missouri Breaks vond ik rampzalig)
In One -Eyed Jacks heeft hij absoluut een aardig aantal sterke scènes.

Dat gezegd hebbende rest mij nog met (veel) lof te strooien voor Karl Malden, Katy Jurado, Slim Pickens, Pina Pellicer, Larry Duran en voor Ben Johnson, die hier (weer) een zeer sterke rol neerzette.
In feite acteert niemand ondermaats in de film, zelfs niet in de kleinste bijrolletjes.

Voor sommigen zal het tempo van de film bij tijd en wijle te traag zijn, maar zelf had ik daar helemaal geen last van.

Wat mij betreft hoort deze film bij de western toppers, en ik ben dankbaar voor de geweldige restauratie door Universal Pictures en de Film Foundation, in samenwerking met Martin Scorsese en Steven Spielberg.

Edit
Er is geen vertaling van de vrij vele Spaanse dialogen, maar met behulp van de (Spaanse) ondertiteling kon ik er wel redelijk wijs uit worden.