It Might Get Loud (2008)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Davis Guggenheim
met Jimmy Page, The Edge en Jack White

Regisseur Davis Guggenheim onderzoekt de magie van de elektrische gitaar door drie virtuozen van verschillende generaties samen te brengen: Jimmy Page van Led Zeppelin, The Edge van U2 en Jack White van The White Stripes. 'It Might Get Loud' verweeft hun verhalen en laat zien hoe zij aan hun unieke geluid zijn gekomen.

deTuinman
Interessante docu. Trailer is Online.

avatar van Friac
Ik vond er niet veel aan. Mijn voornaamste kritiek is dat het allemaal wat 'leeg' aanvoelde, er was te weinig duiding en de liefde voor de gitaar kwam niet genoeg uit de verf. Ik heb niet bijzonder veel extra inzicht gekregen in de technieken/gitaarliefde van de drie gitaristen, maar zag vooral gewoon wat mannen die wat praten over hun projecten en hun beginjaren. Ook de beloofde 'jamsessie' op het einde van de film - waar ik nog het meest naar uitkeek - stelde teleur, aangezien dit niet meer was dan een cover van 'The Weight' van The Band (een nummer waarin de gitaarpartijen niet zo indrukwekkend of bijzonder zijn naar mijn mening). Het liefst van al geef ik de film een magere 2,5* , maar dankzij de kleurrijke Jack White krijgt hij nog net een nipte 3* Al bij al niet meteen een aanrader.

avatar van Metalfist
Buiten Jimmy Page horen The Edge en Jack White nu niet echt tot de grootste guitaristen ooit... Lijkt mij een beetje appelen met peren vergelijken omdat ze alle drie ook een andere stijl hebben.

PaulusD
Dat ze een verschillende stijl hebben, lijkt me nu juist een voordeel Metalfist. Ik ben wel benieuwd daar deze docu.

avatar van Metalfist
Ergens ben ik ook wel benieuwd maar in mijn ogen kunnen The Edge en Jack White nu eenmaal niet tippen aan Page. Verder heb je inderdaad wel een punt dat het een voordeel kan zijn dat ze een verschillende stijl hebben.

avatar van B_B
B_B
Metalfist schreef:

Qua stijl verschillend inderdaad maar vind White en Page soms nog wel wat gelijkenissen tonen, Edge valt er wel helemaal buiten met al z'n effecten enz.

Verder best leuk project al kijkt het vooral lekker weg ipv dat het echt inzichten verschaft in de speelstijlen van de gitaristen. Vond het ook een beetje jammer dat er eigenlijk niet veel bijzonders is voortgekomen uit hun jam.

Ben hierna wel benieuwd naar wat meer van The White Stripes, de solo's van Jack White zijn soms echt tof en zijn sound spreekt me ook wel aan.

Net het 1e half uur bekeken, kan hem helaas niet meteen afkijken nu. Zitten zeker mooie shots bij, zoals 'Where the streets have no name' en Jimmy Page wanneer hij 'The battle of evermore' speelt.
Hoop dat de rest van de documentaire ook zo tof is!

avatar van as
as
Metalfist schreef:
Ik denk zowiezo niet dat je de drie met elkaar moet vergelijken. Allen hebben een totaal andere stijl (hoewel Page en White nog het meest overeenkomen). Het intressante aan de docu is vooral dat de heren allemaal een andere achtergrond hebben en hun liefde voor het instrument tonen. Gaat iets te weinig de diepte in maar verder leuk gefilmd en hangend op een intressant idee.

Heerlijke docu! Ik heb echt genoten, fantastisch dat je 3 totaal verschillende gitaristen samenbrengt om samen te jammen en hun muziek te bespreken, fantastisch om te zien hoeveel respect deze heren voor elkaars werk hebben! Puur genieten is dit! 5 sterren! Ik hoop op nog een deel met 3 andere gitaristen!

Pfff... zet dan Jeff Beck, Lee Ranaldo en Kevin Shields rond een tafel: échte genieën, die een écht inventief geluid uit hun gitaren wisten te puren. Maar dit...

White die wat zit te verkondigen hoe "moderne technologie de emotie uit muziek haalt", The Edge die wordt afgeschilderd als een "experimenteel musicus", en Page die zogezegd met een "origineel geluid" kwam aanzetten... pfff... ik zat er niet op te wachten eigenlijk. Heb me voornamelijk geïrriteerd aan de uitspraken/portrettering van de 3 protagonisten..

Uitstekende muziek-docu, met 3 gitaristen uit 3 verschillende generaties.
Jack White is voor mij de relatief onbekende in dit verhaal, The Edge is natuurlijk groots in U2, maar mijn voorkeur en bijgevolg meeste interesse ging uit naar Jimmy Page, vooral ook omdat ik een groot fan van Led Zeppelin was en nog steeds ben.
Jack White heeft me aangenaam verrast op deze DVD en dat nodigt uit om meer van deze man te gaan beluisteren en bekijken.
Van U2, The Edge, heb ik al menig DVD gezien en daar zal ik DVD van blijven bekijken, een sublieme band is dat.
En natuurlijk Led Zeppelin, blij dat er zoveel muziek van hen aan bod kwam in deze docu, van de 3 protagonisten is Jimmy Page ondertussen wel de levende legende.
Voor de fans van gitaarsound.. dit is een aanrader hoor !!!

avatar van Rizz
Zometeen op Ned. 3 kijken.

avatar van ArnoldusK
Who the fuck is The Edge....

avatar van Querelle
Dat is de gitarist van U2.

Stukjes van gezien. Hou het meest van het geluid van Jack White (en ook als zanger vind ik hem erg goed) Maar Jimmy Page is wel virtuoser (en stukken beter te pruimen zonder dat gegil van Robert Plant). U2 hou ik niet van. Maar het samenspel is af en toe erg fijn om te horen, zeker bij die nummers van Led Zeppelin.

avatar van Metalfist
Verdomme, geven ze hem op televisie en zit ik juist op Pukkelpop

ik had meer verwacht van deze docu, op zich wel een goed idee,
maar zet dan generatie genoten bij elkaar, of uit hetzelfde gerne,
dit waren echt appels en peren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Eén dag voor ik The Edge weer eens live mag zien (tijdens de 360 Tour in Brussel) besloten om deze documentaire maar eens op te zetten. Om als het ware alvast in de sfeer te komen. Een sterke docu met drie intrigerende persoonlijkheden, stuk voor stuk met hun eigen unieke geluid. Het zijn dan ook niet alleen de overeenkomsten, maar ook de grote verschillen tussen de drie heren die het samenbrengen zo interessant maakt. Het leek me vrij lastig om met zoveel informatie van drie totaal uiteenlopende types op goede wijze één geheel te maken, maar het is Davis Guggenheim meer dan uitstekend gelukt.

It Might Get Loud bevat vooral een sterke structuur. Het begint met een treffende openingsscène met Jack White en vervolgens laat de documentaire je beetje bij beetje kennismaken met de drie heren. Over hun passie, over hun inspiratie en over hun jeugd. Alles wordt aangestipt, echt de diepte in gaat de documentaire niet. Maar dat is in mijn ogen ook niet nodig. Tussen deze portretten zien we de drie mannen samen spelen en ook dat levert een paar prachtige momenten op. It Might Get Loud blijft boeiend tot op het eind en zit vooral goed in elkaar. Mooi beeld van drie heren, die stuk voor stuk geweldige muziek voortbrengen.

Ruime 3,5 sterren.

avatar van DragQueen
Op zich een prima muziekdocu, waarin de combo met jimmy page, the edge en jack white best goed werkt. heerlijk om page de riff van whole lotta love te horen inzetten. hij heeft het nog altijd in de vingers. en dan die blik van edge en white. deze laatste kwam overigens kleurrijk over, en stal min of meer de show. al met al goed gemonteerd, en de muziek zit er mooi doorheen geweven. informatief had de film iets meer diepgang mogen hebben. ook de jam op het eind had ik persoonlijk iets meer van verwacht. van mij mogen ze nog wel een dergelijke film maken. maar dan bv met een drietal als Brian may, Jeff beck, en Eric clapton. maar dat is een andere discussie. toch een 3,5 ster. mede door de prima muziek die de drie heren maken.

avatar van flipflop
Niet zo bijzonder.

Goeie muziekdocumentaire waarin drie gitaarlegendes bij elkaar worden gezet om over muziek te praten en samen te jammen. De drie muzikanten (Jimmy Page, The Edge, Jack White) zijn goed gekozen: drie verschillende generaties en drie verschillende stijlen. De documentaire is vooral breed, waarbij ze het hebben over hun achtergrond, jeugd en invloeden en hun hartstocht voor de gitaar komt ook zeker wel naar voren.

avatar van Metalfist
The day when you pick up a guitar there's nothing coming through whatsoever. There's no new pieces or new ideas. And that's the sort of gift any creative person has. There's always that point when it might happen to you, when you're too old to pick the guitar up. And we're just trying to keep that day far, far away, and out of sight. -- Jimmy Page

Het is ondertussen al weer zo'n 2 jaar geleden dat ik voor het eerst van het bestaan van deze documentaire hoorde. Toen nog niet zo heel lang kennis gemaakt met Zeppelin en Page was sowieso de God onder deze 3 gitaristen. Ook enorm uitgesteld om te kijken want ik kon er niet bij waarom The Edge en Jack White in één adem werden genoemd met de gitarist van Zeppelin. Ondertussen is mijn muzieksmaak verder ontwikkeld en omdat ik toch geïnteresseerd was in de documentaire, heb ik hem gisteren maar eens opgezet.

En ik heb er spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan want It Might Get Loud is een aangename, ietwat korte documentaire over 3 gitaristen met veel gelijkenissen maar ook hun overduidelijke geschillen. Vooral mooi om te zien hoeveel respect ze voor elkaar hebben, iets wat ik niet meteen had verwacht. Het begint al met een leuke komische noot in de vorm van Jack White en zijn zelf gemaakte gitaar en de dikke 90 minuten vliegen dan ook snel voorbij. Het blijft vooral interessant om te zien hoe de drie mannen hun jeugd is beïnvloedt door het instrument. Dit heeft als gevolg dat er een aantal mooie gesprekken worden gestart maar tegelijkertijd krijg je ook het gevoel dat hier meer had ingezeten. Oké, de documentaire duurt al zo'n 90 minuten dus je kunt je afvragen of het wel nuttig is als er nog veel meer wordt doorgeboord op het thema maar ik vond het in ieder geval boeiend genoeg en had hier gerust wel wat meer van willen zien. Wel erg leuk om zoveel oude beelden te zien van de gitaristen. Als een grote Jimmy Page fan kende ik al veel van zijn periodes vanuit The Yardbirds maar de piepjonge (toen noemde hij zich nog echt James) Page was ik nog nooit tegen gekomen. Dat hij trouwens op de soundtrack van Goldfinger heeft meegespeeld was me ook onbekend.

Sowieso een interessant basisidee, hoewel ik er vroeger niet voor te vinden was, maar wordt dus ook wel redelijk degelijk uitgewerkt. Natuurlijk had het allemaal wat langer mogen zijn, zou mooi zijn als er later eens een een extra lange cut uitkomt met gewoon heel het interview maar dat betwijfel ik. In ieder geval is het wel leuk om de drie gitaristen bezig te zien. Ik zei daarjuist al dat ik een serieuze fan ben van Page en dat de rest imho niet aan hem kunnen tippen en hoewel ik dat nu nog altijd vind, moet ik toegeven dat Jack White en The Edge wel degelijk klasse zijn. Page blijft mijn favoriet maar ik ben geïnteresseerd geraakt in de gitaarpartijen van beide heren want ze laten hier wel vaak mooie kunstjes zien. De openingscredits zijn trouwens ook wel mooi geanimeerd. Wat ook wel leuk is, zijn de jams doorheen heel de film. Soms worden ze nogal abrupt afgebroken maar gelukkig is de uiteindelijke jam wel erg leuk. Misschien niet al te spontaan, je voelt dat iedereen zo zijn eigen stukje heeft (Page krijgt geen zangpartij maar mag wel enig solowerk verrichten), maar wel erg tof om naar te kijken.

Lang laten liggen en dat was onterecht. Guggenheim maakt met It Might Get Loud een degelijke documentaire die valt of staat met de drie gitaristen. Gelukkig nemen de ego's niet de overhand en krijgen we een aantal interessante gesprekken. Gecombineerd met de beelden van ieders jeugd en de jam op het einde kan ik hier niet minder dan 4* aan kwijt.

Dol op muziekdocumentaires? That’s me
Jack White, nice! Zelfs bebloede vingers en een besmeurde gitaar komen in beeld (@ Les Raconteurs).
En wat ziet Jimmy Page er nog verschrikkelijk goed uit! The Edge is er natuurlijk ook bij
Een interessante selectie dus van zeer bevlogen musici, goed gedaan.

De docu bestaat uit interviews met muzikanten, opnamen van hun optredens, hun inspiraties, foto’s en films uit het verleden, animaties, tv-fragmenten, enkele gitaartechnieken, samen jammen en niet te vergeten alle bijbehorende muziek (zelfs oude blues van Blind Willie Johnson, wow)
Een erg leuke docu en het waard om te bewaren.

avatar van chevy93
Best een aardige docu waarbij vooral de verhalen van The Edge en Jimmy Page erg interessant waren. Maar dat is vooral gerelateerd aan mijn eigen muzieksmaak.
Blijft wel erg aan de oppervlakte en de verhalen blijven je toch niet echt bij, denk ik.

ArnoldusK schreef:
Who the fuck is The Edge....
. Eerder who the f*ck is Jack White...

avatar van RuudC
Voor een documentaire die vooral over de magie van de elektrische gitaar moet gaan, vond ik de drie hoofdrolspelers wel erg veel over hun eigen verleden babbelen. Ik heb me daarom flink zitten afvragen voor wie deze film nu eigenlijk bedoeld is. De echte passie voor de gitaar komt zelden naar voren. Zelf ben ik groot fan van led Zeppelin en ook van The White Stripes kan ik best genieten, maar U2 kan me gewoon niet boeien. Dan wordt het toch lastig om alles uit te zitten. Daarbij komt ook kijken dat de echte fans van deze bands over het algemeen toch al op de hoogte zijn van hun geschiedenissen. Want daar gaat het hier hoofdzakelijk om. Het is ergens wel leuk gedaan. De liefhebber zal hier niet met verveling naar kijken. The Edge kwam in elk geval sympathiek op me over. De gezamenlijke jam was ‘wel’ aardig, maar dat zware solospel van Jimmy Paige in de intro van de documentaire zorgde voor meer kippevel. Verder is de muziek (muv U2, wat mij betreft) fantastisch natuurlijk.

Ouch, Jack White een gitaarvirtuoos genoemd zien worden doet me toch wel pijn in mijn hart

avatar van RuudC
Hij kan best spelen, maar dat zou inderdaad wel erg ver gaan.

avatar van Brix

Idem

avatar van Banjo
Lennert schreef:

omdat hij de jongste is?

Lennert schreef:

Hij is voor mij stukken beter dan The Edge.
(Ik deel de mening van RuudC, de U2 delen zijn het minste...)

Hoewel het in muziek altijd afhangt van een persoonlijke voorkeur zitten voor mij hier enkel goede gitaristen in. Een gitaarvirtuoos zoals Tosin Abasi, Jeff Loomis of Buckethead is hier niet te bespeuren...

Uiteraard vraag je je dan af... en je geeft toch een 5?
Ja, de muziek is best te pruimen, maar wat het goede eraan is, is dat de 3 gitaristen en totaal andere sound brengen. Het samenbrengen van deze 3, en vooral, het respect dat er voor elkaar is maakt deze docu af. Leuk om te zien hoe een Jack White als een klein kind naar Jimmy z'n instructies aan het luisteren is...

avatar van Askikker
Net als de meeste mensen vroeg ik me natuurlijk af wat the Edge in een docu over gitaarvirtuozen moest zoeken.
Ik heb nog steeds niks met dat hysterische geluid van hem, maar ik vond het wel erg oké dat ie gewoon zelf vertelde dat ie niet veel doet, maar alles van zn effectenbak afhangt, en dat ook gewoon nog ff demonstreert.

avatar van MDRAIJER
"Who says you need to buy a guitar?"

Prachtig dit. Ik hou er van als rocksterren lekker hunzelf kunnen zijn en deze docu is daar een heel mooi voorbeeld van. Beetje je levensverhaal vertellen en daarna je eigen muziek spelen voor twee andere bekende gitaristen. Jack White steelt naar mijns inzien verbaal de show maar Jimmy Page speelt daarentegen weer iedereen de mond open. Ik had graag iemand anders gezien in de plaats van The Edge maar toch was hij interessant met z'n effecten en toebehoren.

Interessante docu om te zien als gitarist en fan van Page.

PS: Die deleted scenes zijn ook wel mooi. Hoe Page de Theremin bespeeld of hoe Jack White Seven Nation Army leert aan Page & The Edge. Staat volgens mij op YouTube. Kijken.