Irréversible (2002)
Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 97 minuten / 86 minuten ('Irréversible - Inversion Intégrale')
Alternatieve titel: Irréversible - Inversion Intégrale
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Gaspar Noé
Met onder meer: Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel
IMDb beoordeling:
7,3 (160.981)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 1 augustus 2002
On Demand:
Bekijk via Prime Video
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Irréversible
"Time destroys everything."
Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.
Externe links
Acteurs en actrices
Alex
Marcus
Pierre
The Tapeworm
Man
Stéphane
Fistman
Mick
Mourad
Layde
Video's en trailers
Reviews & comments
lynchie
-
- 51 berichten
- 134 stemmen
een verschrikkelijk slechte film die pretendeert een soor "arthouse" film te zijn. Als je als regisseur met een film alleen maar wilt shockeren, dan houdt het voor mij op. Hij kan hier dan nog zoveel "pseudo-intellectuele" uitleg aan willen geven, maar als je de film gewoon in normale chronologie zou bekijken, zou je algauw merken, hoe stupide en nietszeggend deze film is. Het omdraaien van de chronologie is het enige wat dit nog een beetje kan verhullen.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het wel mee eens. De film heeft, behalve die twee beruchte scenes, werkelijk niets speciaals te bieden en werkt toe naar een geforceerd einde (begin?) die je al lang van te voren aan ziet komen. Ook het omdraaien van de volgorde irriteert alleen maar en voegt bar weinig toe aan het eigenlijke verhaal. Dat deed Memento toch een stuk beter. Alleen het acteren van de hoofdpersonen en de muziek van Thomas Bangalter (Daft Punk) maakt de film nog enigszins kijkbaar. Voor de rest is het pretentieuze opgehemelde art-house troep van de onderste plank met bovendien een uitgekauwde conclusie. Zie werkelijk niet wat hier zo geniaal aan zou moeten zijn. En het camerawerk was ronduit irritant, maar ik ben dan ook geen fan van uit de losse pols geschoten films. Nou ja, de poster vind ik dan wel weer mooi.
lynchie
-
- 51 berichten
- 134 stemmen
Inderdaad, ik vond Memento ook beter. Daar was het veel meer een puzzelen doorheen HEEL de film om de verschillende aanwijzingen tot 1 geheel te brengen. Pas tegen het einde begint alles zowat te klaren. Bij irreversible moet je eigenlijk ook geen moment echt nadenken.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ook het omdraaien van de volgorde irriteert alleen maar en voegt bar weinig toe aan het eigenlijke verhaal.
Vergroot juist de impact dat je er pas later achterkomt dat ze zwanger was/is . Iedereen legt de focus ook iets te veel op de inhoud terwijl de film vooral uitblinkt in vorm.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
In Memento is het enkel op het verhaaltje gericht, Irréversible gebruikt de omgekeerde structuur om de emotionele beleving te veranderen (en te versterken). Alsof "nadenken" iets is wat deze film na zou streven.
Verder is de continue voortgang/montage nog een punt waar deze film zich duidelijk weet te onderscheiden.
lynchie
-
- 51 berichten
- 134 stemmen
Alsof "nadenken" iets is wat deze film na zou streven.
dat kan wel zijn, maar dat is dan ook de reden dat ik het geen goeie film vond.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Er zijn zat films waarin het mij geen zak boeit wat de regisseur ermee wil bereiken of wat voor uitleg hij geeft. Een gevoel overbrengen, onder de indruk zijn, genieten van knap camera- en acteerwerk, goede muziek en sounds en sfeer bijvoorbeeld tellen voor mij minstens zo zwaar mee.
Bij Irréversible vind ik het trouwens ook niet interessant of er a) überhaupt wel een boodschap is die je moet kennen om de film mooi te kunnen vinden, en b) in hoeverre de regisseur er wel in slaagt om die boodschap goed over te brengen of juist niet (en dan heb je weer dat misselijke begrip 'pretentie').
De niet-chronologische volgorde vind ik sterk. En ja daar zijn meer films van. Memento vind ik ook goed. Maar daar draait eigenlijk de hele film om het omdraaien, een soort puzzelen om het puzzelen. Bij Irreversible heb ik dat niet, daar vind ik het juist sterk dat naarmate de personages in de film steeds meer plezier hebben, je een steeds wranger gevoel bekruipt omdat je de afloop kent.
Inderdaad, ik vond Memento ook beter. Daar was het veel meer een puzzelen doorheen HEEL de film om de verschillende aanwijzingen tot 1 geheel te brengen. Pas tegen het einde begint alles zowat te klaren. Bij irreversible moet je eigenlijk ook geen moment echt nadenken.
Je doet nu net alsof de kijker bij een niet-chronologisch verhaal, geacht wordt te moeten gaan puzzelen. Het kan toch ook andere bedoelingen hebben.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Vergroot juist de impact dat je er pas later achterkomt dat ze zwanger was/is . Iedereen legt de focus ook iets te veel op de inhoud terwijl de film vooral uitblinkt in vorm.
Niet echt. Zoals ik al aangaf laat die 'openbaring' zich al snel raden. Het deed me dan ook helemaal niks toen de film daar -heel voorspelbaar- mee op de proppen kwam. En dat de film uit continue shots bestaat is ook niet nieuw te noemen, en draagt mijns inziens ook niks toe aan de beleving van de film.
lynchie
-
- 51 berichten
- 134 stemmen
Een gevoel overbrengen, onder de indruk zijn, genieten van knap camera- en acteerwerk, goede muziek en sounds en sfeer
Van dit alles vind ik niks terug in deze film. Ik zie trouwens ook niet in waarom je denkt dat een gevoel overbrengen haaks staat op een denkproces bij de kijker in gang zetten. Het een sluit het ander toch niet uit? Een goede film heeft de twee.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
En dat de film uit continue shots bestaat is ook niet nieuw te noemen
Ik kan mij één andere film herinneren die zich als één continue scene voordoet (en het ook daadwerkelijk is, bij Irrév zijn er montagetrucjes bijgekomen). Maar dat is dan weer geen verhalende film.
Verder is die "openbaring" (voor zover dat er al eentje is) echt van miniem belang wat betreft de beleving van de film. Alsof Irréversible om een twist zou draaien.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Van dit alles vind ik niks terug in deze film.
Ach ja, smaken verschillen over muziek, gevoel, camerawerk, kunnen we lang of kort over lullen maar dat heeft geen zin
Maar jij ziet blijkbaar slecht acteerwerk? Dat vind ik bijzonder.
Ik zie trouwens ook niet in waarom je denkt dat een gevoel overbrengen haaks staat op een denkproces bij de kijker in gang zetten. Het een sluit het ander toch niet uit? Een goede film heeft de twee.
Dat bedoel ik ook niet, dat het een het ander moet uitsluiten.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Verder is die "openbaring" (voor zover dat er al eentje is) echt van miniem belang wat betreft de beleving van de film. Alsof Irréversible om een twist zou draaien.
Ja precies, de climax van de gebeurtenissen zit in het begin (hoe tegenstrijdig het ook mag klinken), dat is nou net de opzet van de film. En naar het einde toe werkt de film naar een climax van beleving, niet naar een oplossing o.i.d.
SiD3Sp|N
-
- 118 berichten
- 981 stemmen
Lang geleden eens gekeken. Vond het een verschrikkelijk rare film, omgekeerd verteld, beelden waarin het lijkt alsof je heihard gaat op een paar XTC pillen uiteraard omdat 1 van de hoofdrolspelers zwaar onder drank en drugs zit, maar dit is zeer realistisch overgebracht kan ik vertellen en een paar keiharde misselijkmakende scènes erbij.
Heel opvallend was, weet ik nog, dat die keiharde scènes de enigste in de film waren die normaal waren, ipv die rare XTC beelden. of in ieder geval de verkrachtingsscène, de brandblusser scène daarvan weet ik niet meer of hij normaal was gefilmd, weet alleen nog dat ik dit zo echt vond lijken dat ik me afvraag of de acteur die de klappen kreeg nog wel leeft. Je ziet namelijk meer hersens dan in de gemiddelde slasher...
Absoluut geen hollywood film, meer iets van filmhuis of wat ervoor door moet gaan, en absoluut niet mijn steil maar ik werd vastgezogen in de film en heb hem moeiteloos gevolgd. Een aparte ervaring waarbij je met open mond naar die keiharde stukken zit te kijken. Zonder die stukken zou dit geen film zijn, en dan ook echt helemaal niet. De film draait gewoon om deze scènes. En dan snap je het ook waarom er zo op deze manier gefilmd is. Het is een plaatje wat precies in elkaar past.
Die geweldsscène is heel erg heftig, de verkrachtingsscène is de beste ooit en zal niet meer overtroffen worden dat zal iedereen die dit gezien heeft met me eens zijn
Jaren geleden gezien en nog steeds bijgebleven.
Net geen 5 sterren omdat ik het geen "meesterwerk" vind maar hij komt dicht in de buurt. 4,5*
Aanrader voor elke filmliefhebber....
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2314 stemmen
Echt een misselijkmakende film, letterlijk.
Dat merk je in de trailer ook héél duidelijk !
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7281 stemmen
Waarom men er voor gekozen heeft het einde (in dit geval begin) zo zuur te laten aflopen (alleen bij een tweede aanschouwing opmerkbaar: wie is de de lintworm) blijft een klein raadsel, al past het prima bij de sfeer van de film. Makkelijker volgbaar dan Memento, maar met een behoorlijke dosis geweld. Schitterende acteerprestaties. Goed.
Het overkomt me niet vaak, maar... Plus een halfje, want dit is toch wel erg goede cinema. Deze film blijft plakken aan de hersenstam. U weet wel..
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2314 stemmen
Amai, die Fransen kunnen er wat van. Na Martyrs slaat ook Irréversible direct raak ! In het begin van de film krijgen we camerawerk die ik nog nooit eerder gezien had. Perfect origineel en enorm sfeervol, misselijkmakend een term die hier wel meer gebruikt wordt denk ik. In de verfilming zien we schokkende en sfeervolle beelden van een homoclub waarbij je zo iets hebt. Hoe zou je in godsnaam in zo'n club kunnen binnenstappen. Ook moest het een heteroclub zou de zeer lange scène een rauwe en donkere sfeer creëren. Maar niet alleen de magnifieke verfilming is daar de oorzaak van , ook de muziek en de durf van de regisseur zo ver te gaan in de brandblusser scène. Het camerawerk bracht eigenlijk niet zo'n aardig gevoel met zich mee, maar dat is ook de bedoeling geweest. Uiteindelijk past hij het effect weinig of niet meer toe en gaat hij over tot een beruchte, rauwe en schokkende verkrachtingsscène met daaropvolgend vreemd genoeg een feel-good achtig stuk waarin je gewoon kan genieten. Dat alles is in één film gestoken en na de film gezien te hebben kan je met gemak zeggen dat Irréversible ook erg goed in mekaar zit. Het einde geeft misschien niet op alles een antwoord maar het voelt gewoon aan alsof de film perfect geslaagd is, en dat is hij ook. Met extra dank aan het flits-en draai moment. En ook over het acteerwerk mogen we heel lovend zijn ! Perfect !
janhero
-
- 255 berichten
- 315 stemmen
Voor mij en prachtige film. Mooi rauw gemaakt met vele contraste. Nadeel is dat men de film vooral zal onthouden vanwege de heftige verkrachtingsscene.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2635 stemmen
Voor mij en prachtige film. Mooi rauw gemaakt met vele contraste. Nadeel is dat men de film vooral zal onthouden vanwege de heftige verkrachtingsscene.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Een love it or hate it film. En ik vond hem erg slecht. ER waren scénes die mij boeiden maar dat waren niet de befaamde scénes van deze film. De verkrachting vond ik echt maar niks, veel te sadistisch. En die scénes in die homoclub vond ik zo vies dat ik bijna op STOP drukte. Echt niets voor mij deze film.
Wat mij ook stoorde was de camera, je kon totaal niet volgen wat er gebeurde in sommige scénes. Waren die mensen die deze film maakte soms begaaid en dronken ???
Voor de rest echt helemaal niets speciaals. Buiten dan dat zoals iedereen al weet dat de film andersom speelt wat ik wel leuk vond.
1* voor een paar spannende scénes 
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Waren die mensen die deze film maakte soms begaaid en dronken ???
Eigenlijk is dat een compliment aan de regisseur, geeft namelijk de gemoedstoestand van de hoofdpersoon weer (stijf van drugs en woede in het begin, en rustig aan het einde) 
janhero
-
- 255 berichten
- 315 stemmen
Ja dat klopt misschien wel maar het is maar een onderdeel van het verhaal. De rest heb je ook nodig. Ik ben bang dat ik alleen deze scene onthoudt . Dat doet de film tekort.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Een love it or hate it film.
Zucht, Niet, dus (zie de voorbeelden in mijn eerste bijdrage in dat topic).
De meeste users geven hier een gemiddelde/goede beoordeling aan. En daarnaast zijn de lage stemmers bij deze film (en dus haters) verreweg in de minderheid ten opzichte van deze hoogstemmers, maar al helemaal tegenover de gemiddelde stemmers. Deze film roept dus bij de meeste users een gemiddeld/goede waardering op en de film is dus helemaal niet zo omstreden als iedereen ons doet geloven. Meer een 'love it'-film dus. Al kan ik je opmerking ook wel een beetje begrijpen. De laag-stemmers zijn vaak wel écht fel gekant tegen deze film en maken relatief veel herrie 
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
... en niet iedereen maakt zo'n opmerking met het MM publiek in z'n achterhoofd.
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
Heftig.
Controverse heeft een vreemd effect op mij. Extreem gewelddadige scènes zijn niet fijn om naar te kijken, maar wel realistisch. Het idee dat zulk geweld in deze wereld plaatsvind maakt het voor mij zo indrukwekkend. Het is afstotelijk, maar tegelijkertijd indrukwekkend. Zo denk ik ook over Irréversible. Aan de ene kant is de film gruwelijk, vooral de verkrachtingsscène is erg heftig. Maar dit is niet zomaar een zieke fantasie van Noe, dit soort dingen gebeuren. Noe laat ons gewoon de meest duistere kant van de mensheid zien.
Het begin , eigenlijk het einde, vond ik het minste. Vooral die openingsscène, met de 'tijd vernietigt alles' boodschap, vond ik zwak. Gelukkig duurt dit maar een paar minuten en we gaan naar de vorige gebeurtenis. Het camerawerk is in het begin wat overdreven. Aan de ene kant is het wel sfeervol, maar uiteindelijk irriteerde ik me er lichtjes aan. Natuurlijk, het geeft de verwarring en woede van Cassel aan, maar het had beter gekunnen. Noe bewijst zichzelf hier niet met het dynamische camerawerk, maar wel met het gebruik van kleur en geluid. Die duistere, roodbelichte beelden zijn wel doeltreffend. Maar vooral dat aanzwellende, zoemende geluid is fantastisch. Erg sfeervol, erg onheilspellend en erg duister. Uiteindelijk belanden we in een climax: Cassel slaat door in woede, het geluid wordt harder en er wordt gevochten. En dan wordt de verkeerde man zijn hoofd ingeslagen met een brandblusser. Oef! Dit begin is redelijk indrukwekkend, maar tot nu toe zit ik rond de 3*.
Als het camerawerk rustiger wordt, wordt de film ook beter. Vooral de scènes na de verkrachting waren mooi. Over de verkrachtingsscène zelf is al veel gezegd. Iedereen is het er wel mee eens dat het enorm frustrerend was om iemand te zien verschijnen terwijl Bellucie verkracht wordt, en dat hij meteen weer weggaat. Ik heb gehoord dat Noe een liefhebber is van Stanley Kubrick, dat is in deze scène opzich wel merkbaar. In A Clockwork Orange liet Kubrick geweld en verkrachting al redelijk open in beeld verschijnen. Noe leeft in een nieuwe tijd waarin Kubricks film niet meer zo schokkend is, daarom gaat hij een stapje verder. Hij doet wat Kubrick toendertijd niet kon (of wilde?) en laat alles open in beeld gebeuren. Zelfs op het laatst komt de camera nog even naar Belluci toegesneld om te zien hoe haar hoofd kapot wordt geslagen op het beton. Net op het moment dat we denken genoeg gruwelen te hebben gezien. De scènes erna bij het feestje, de metro en thuis bij Cassel en Belluci zijn het beste. Het acteerwerk van de dame en twee heren is bovengemiddeld en het camerawerk is hier wel erg goed. De liefde in de scène bij Cassel en Belluci thuis overtuigt zo erg dat het pijnlijk is. Je weet immers wat er gaat gebeuren.
Ik geef nu een 3,5*, over het algemeen toch erg indrukwekkend. Ik vind alleen dat de boodschap niet zoveel met de film te maken heeft. Geen aanrader voor mensen met een zwak hart. Ik raad mensen met epilepsie trouwens aan om de film vlak voor het einde af te zetten.
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1900 stemmen
Als mensen me zouden vragen wat ik de meest bijzondere scène van Irréversible vond zou ik niet weten wat te antwoorden aangezien de hele film een bizarre stijloefening was. Dynamisch camerawerk, lange shots, prachtig kleurgebruik, controversiële scène's (de beruchte verkrachtingsscène), ... het zit allemaal in Irréversible, vooral de laatste scène behoort nu al tot één van mijn favoriete filmscène's. Heel dat laatste stuk is trouwens een rechtstreekse eerbetoon aan Stanley Kubrick, zo zie je hoe Marcus, gespeeld door Vincent Cassel, een platenspeler aanzet (A Clockwork Orange) en een veel duidelijkere verwijzing is natuurlijk de poster van 2001: A Space Oddysey die er mooi in beeld komt. Zeker de combinatie van felle kleuren met de muziek van Beethoven maakt het geheel helemaal af tot een scène van intense sfeer, zeker als je daar ook nog eens de stroboscopische flitsen aan bijvoegt helemaal op het einde. De muziek van Ludwig von Beethoven is trouwens nog iets wat A Clockwork Orange en Irréversible gemeen hebben met elkaar. Het verhaal had helaas nogal weinig inhoud en kwam gesofisticeerder over dan het eigenlijk was. Ook het feit dat je al op voorhand wist wat er zou gaan gebeuren, doordat de verhaalvertelling van achter naar voor verliep zorgde ervoor dat er een deel van de spanning verloren ging. Toch wist het verhaal mijn aandacht erbij te houden, al kwam dat meer vanwege de speciale stijl die Gaspar Noé hanteerde dan vanwege het simplistische verhaal.
4.0 sterren
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
als je de film gewoon in normale chronologie zou bekijken, zou je algauw merken, hoe stupide en nietszeggend deze film is.
met bovendien een uitgekauwde conclusie.
Ongelofelijk, jullie snappen werkelijk geen ene bal van deze film.
Iedereen legt de focus ook iets te veel op de inhoud terwijl de film vooral uitblinkt in vorm.
In Memento is het enkel op het verhaaltje gericht, Irréversible gebruikt de omgekeerde structuur om de emotionele beleving te veranderen (en te versterken). Alsof "nadenken" iets is wat deze film na zou streven.
Reservoir Dogs
-
- 1393 berichten
- 819 stemmen
Dolgedraaide film als je 't mij vraagt. Soms vaag gefilmd en dat het verhaal niet chronologisch wordt getoond wil ook iets speciaals mee geven aan de film.
Gerelateerd nieuws

Vijf films buiten het horrorgenre die evengoed als griezelijk beschouwd kunnen worden

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Amazon Prime Video voegde deze week onder meer deze titels toe

Vijf van de beste meest verontrustende films ooit gemaakt
Bekijk ook

La Haine
Drama / Misdaad, 1995
818 reacties

Ônibus 174
Documentaire, 2002
37 reacties

Bara no Sôretsu
Drama, 1969
37 reacties

Al-Mummia
Drama / Mystery, 1969
8 reacties

Dancer in the Dark
Muziek / Drama, 2000
393 reacties

Enter the Void
Drama / Experimenteel, 2009
1.318 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








