Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
Genre: Western
Speelduur: 161 minuten / 179 minuten (re-release)
Alternatieve titels: The Good, the Bad and the Ugly / De Goede, de Slechte en de Gemene / The Man with No Name 3: The Good, the Bad and the Ugly / The Good, the Ugly, the Bad / De Goede, de Slechte en de Lelijke
Oorsprong:
Italië / Spanje / West-Duitsland / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sergio Leone
Met onder meer: Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach
IMDb beoordeling:
8,8 (883.828)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 22 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Il Buono, il Brutto, il Cattivo
"For three men the Civil War wasn't hell. It was practice."
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hebben de gunfighter Blondie (‘The Good’) en de gezochte Mexicaanse outlaw Tuco (‘The Ugly’) een deal gesloten: Blondie levert Tuco aan een sheriff uit, strijkt de hoge beloning op, redt hem dan op het nippertje van de strop en slaan vervolgens op de vlucht. Dit plan is diverse keren succesvol. Dan vernemen beiden van de stervende officier Bill Carson informatie over een gestolen geldkist met 200.000 dollar aan gouden munten. Onderweg maken Blondie en Tuco kennis met de meedogenloze premiejager Angel Eyes (‘The Bad’), die ook op zoek is naar de geldkist.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 883828)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Blondie
Tuco Ramirez
Sentenza / Angel Eyes
Alcoholic Union Captain
Father Pablo Ramirez
Maria
Storekeeper
Tuco Henchman
Bill Carson / Jackson
Baker
Reviews & comments
Hakunamatafaka
-
- 629 berichten
- 1734 stemmen
Dan zakt mij de broek af.
Inderdaad, dan breekt mijn hart.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dat gebeurt nooit
. Zodra de DVD uit is, zullen de mensen inzien dat ze zich hebben laten verblinden door de special effects
en dat de film opzich weinig voorstelt
.
Deze film is voor altijd en bedenk dat we al ruim 40 jaar later zijn en het nog steeds een topfilm is!
Deze film in 3D. Hoe geniaal zou dat zijn?
TonyCamonte
-
- 75 berichten
- 453 stemmen
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Maar die films zoals avatar zijn een dikke hype onder de jeugd. Types die vaak geen verstand van films hebben en waarschijnlijk nog nooit van deze film gehoord hebben.
Ik zal deze film voor altijd eren
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik heb geleerd dat het toch geen zin heeft om je druk te maken over die (nieuwe) overhypte films. Na verloop van tijd zullen ze allemaal het onderspit delven tegen klassiekers als deze!
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Nouja... Avatar is ook aardig revolutionair, maar enkel op het gebied van effecten. Ik moet je dus gelijk geven. 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Dat gebeurt nooit
. Zodra de DVD uit is, zullen de mensen inzien dat ze zich hebben laten verblinden door de special effects
en dat de film opzich weinig voorstelt
.
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Maar die films zoals avatar zijn een dikke hype onder de jeugd. Types die vaak geen verstand van films hebben en waarschijnlijk nog nooit van deze film gehoord hebben.
Al geweest, of zomaar je oordeel al klaar? Avatar is een moderne klassieker.
Nouja... Avatar is ook aardig revolutionair, maar enkel op het gebied van effecten. Ik moet je dus gelijk geven.
Zoals jullie aankaarten zijn we 40 jaar verder, dus is het na duizenden films wel lastig om ergens nog revolutionair te zijn. Wat een geweldige prestatie is natuurlijk.
Hakunamatafaka
-
- 629 berichten
- 1734 stemmen
Wat is eigenlijk het verschil tussen de re-release en de normale versie?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Ik ben niet van dat soort films en ik vind het zonde om daar mijn geld aan uit te geven
. Maar ik kan genoeg uit de reacties halen om een beetje een beeld te krijgen.
Bovendien gaat dit niet over de film Avatar 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Wat is eigenlijk het verschil tussen de re-release en de normale versie?
The Good, the Bad and the Ugly was not released in the US until December 1967.[11] The original Italian version was 2 hours, 57 minutes long; but the US version was 2 hours, 41 minutes - 16 minutes shorter. Since the scenes were deleted before the entire film was dubbed into English, that quarter-hour's-worth of story footage was rarely shown in US cinemas. Nevertheless, MGM's 1998 US DVD release includes them, in the original Italian, but with English subtitles.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Het enige wat geen zin heeft is je druk maken over de plaats van een film in een toplijst. Wat maakt het nou uit op welke plaats een film staat? De film wordt er niet beter of slechter van.
Persoonlijk vind ik het natuurlijk ook wel een beetje jammer dat een film te hoog, te laag of zelfs helemaal niet in een toplijst staat. Maar ik heb geleerd om die toplijsten te bagatelliseren.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Ik ben niet van dat soort films en ik vind het zonde om daar mijn geld aan uit te geven
. Maar ik kan genoeg uit de reacties halen om een beetje een beeld te krijgen.
Bovendien gaat dit niet over de film Avatar
Dat is in mijn ogen gewoon flauw. Je kunt geen volledig beeld krijgen van een film als je 'm niet gezien hebt dus kunt er niet over oordelen.
En Avatar was onderdeel van het gesprek betreffende de top250 notering, dus berichten niet te snel wegwuiven.
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Over de acteerprestaties:
Het komt mij bijna allemaal te geacteerd over. Bijvoorbeeld de blik die je vaak in de ogen van Clint Eastwood ziet ziet er te geacteerd stoer uit.
Het verhaal:
Dit liet op mij geen indruk diepe indruk na. Ik vond het zelfs redelijk simpel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Shawshank of American Beauty. In Shawshank wanneer Andy van helemaal niets op geniale wijze overgaat in het compleet naleven van z'n droom. En in American Beauty de hele visie die Lester (hem vind ik goed vertolkt!) ontwikkelt waarin het in het leven niet gaat om geld of spullen, maar leven! De scene met de 'dure' bank is erg representatief hiervoor.
De muziek vond ik ook niet bijzonder. Die vind ik bij Avatar nog mooier.
Ik ben sowieso niet heel erg onder de indruk van Ennio Morricone. Een Hans Zimmer of James Horner doet mij meer.
Wat heeft het jaartal van de film te maken met de kwalitetit van een verhaal?
Ik heb het maar druk met al die verontwaardigde reacties.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Niet eens de moeite om op in te gaan, je bent overduidelijk niet gevoelig voor onderkoelde humor, meesterlijke beelden, sfeer of geniale muziek (echt 1000x beter dan die afgelebberde kitschkots van LOTR-achtig peutervermaak!). Rare vergelijkingen sowieso met een gezinsdrama of een gevangenisfilm..
Kompleet andere genres met andere wetten
Deze film is de kroonjuweel op het genre western! Als je dat niet inziet, is ofwel het genre western niks voor je of kun je beter wat anders gaan doen dan film kijken..
Archaon
-
- 70 berichten
- 0 stemmen
Gelukkig draagt hij Juventus nog een warm hart toe. Dan doet ie toch nog wat goed. 
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Ach totaal verschillende films worden altijd vergeleken met elkaar in kwaliteit. Zo bestaat er een zekere wereldberoemde IMDB top 250. Films uit elk genre kunnen een indruk op je achterlaten en de films hebben die ik noemde hebben om de gegeven redenen een indruk op mij achtergelaten. Deze film film totaal niet. Laat de vuurwapens weg en je hebt bijna een kinderboek.
Ik heb niets gezegd over LOTR, dat zijn niet mijn films. Kijk maar eens naar de muziek in Gladiator. Mooie muziek en heel goed toegepast in de film. En het is niet zo eentonig als bij deze naar jouw mening prachtige muziek.
En ik heb, net als bij jouw LOTR gedoe, niets gezegd over deze film binnen het genre western. Insinueer alsjeblieft niet van die stomme dingen.
Maar stel dat (puur hypothetisch) ik niet in zou zien dat dit de kroonjuweel op het genre western is en het genre western niet niets voor mij zou zijn, dan kan ik maar beter iets anders doen dan film kijken? Haal asjeblieft die plank voor je kop weg.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, ga dan alsjeblieft iets nuttigers doen.. Als je serieus een flink aantal westerns hebt gezien, zie je wel in dat dit een toonaangevende, harde, cynische en vooral vrij realistisch ogende film is met alle juiste accenten waar ze moeten (zoals humor bijvoorbeeld, zit er humor in Shawshank??). Waarom denk je dat deze film zo hoog scoort in de imdbtop250 of hier tenslotte?
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Dankje, maar dit is nog van uit m'n pubertijd. Ik heb nu gewoon geen zin meer om overal op internet m'n gebruikersnaam te veranderen om verwarring te voorkomen. 
Juvefan
-
- 131 berichten
- 145 stemmen
Dus? Hoe kan een film als deze met een dergelijk simpel verhaal in jullie ogen zo goed zijn? Ik heb t nu wel over een, gemiddeld volgens de reguliere IMDB stemmer, op 3 na beste film ooit. Ik ken zooooveel betere films.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Misschien moet je proberen eens wat meer te kijken en dan deze eens terugkijken.. het zou kunnen dat de hoge waardering van deze niet op toeval berust?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dus? Hoe kan een film als deze met een dergelijk simpel verhaal in jullie ogen zo goed zijn? Ik heb t nu wel over een, gemiddeld volgens de reguliere IMDB stemmer, op 3 na beste film ooit. Ik ken zooooveel betere films.
Jij kan je blijkbaar niet indenken dat deze film gemaakt is, voor al die films die hierop gebaseerd zijn.
Het feit dat je zegt dat het verhaal standaard is, zegt eigenlijk al genoeg.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Dus omdat het een oude film is, die iet of wat van invloed heeft uitgeoefend op andere films binnen zijn genre verdient hij een hoog cijfer?
Wat een onzin.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Hoezo is dat onzin? Dit is sowieso geen standaardverhaal.
Iets wordt pas standaard zodra er heel veel films met hetzelfde soort verhaal zijn gemaakt.
Aangezien dit één van de 1e film is met zo'n verhaal, kan dit onmogelijk een standaardverhaal zijn.
Deja Vu
-
- 26 berichten
- 245 stemmen
Jij kan je blijkbaar niet indenken dat deze film gemaakt is, voor al die films die hierop gebaseerd zijn.
Het feit dat je zegt dat het verhaal standaard is, zegt eigenlijk al genoeg.
Alleen jammer dat je je eigen standpunt (voor al die films die op een klassieker gebasseerd zijn) falikant onderuit haalt door the godfather part 2 te beoordelen met een 1,5...
Weg geloofwaardigheid..
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Hoezo? Omdat hij één 'klassieker' een onvoldoende geeft...
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dat slaat nergens op. Ik vind Godfather niet een grondlegger van een genre. En dat is het ook niet:
Earliest "Mafia" Movies - imdb.com
Nou is dit natuurlijk ook niet de eerste western, maar voor mij is dit één van de eerste films waarbij Western naar het wereldwijde publiek is gebracht. Uiteraard is dat als spaghettiwestern
P.S. Ik vind Godfather, Part I een klassieker, maar Part II is voor mij alleen maar 3 uur saai gelul.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dus omdat het een oude film is, die iet of wat van invloed heeft uitgeoefend op andere films binnen zijn genre verdient hij een hoog cijfer?
Wat een onzin.
En omdat hij gewoon perfect is binnen het genre, met daarbij precies de juiste combinatie acteurs op hun piekleeftijd: Eastwood, Wallach en Van Cleef. Voeg daarbij de onovertroffen soundtrack en de heerlijke vergezichten van Leone toe en je hebt een film die in 42 jaar tijd inderdaad nog niet eens benaderd is door een andere! Geen onzin dus 
Pre- en sequels

Per Qualche Dollaro in Più
1965
398 reacties

Per un Pugno di Dollari
1964
396 reacties
Gerelateerd nieuws

Sergio Leone's 'Dollar Trilogy' krijgt nieuwe 4K releases: 'Grenst tegen het perfecte aan'

Ratelslangen, revolvers en rovers: Dit zijn de beste westernfilms

Sergio Leone gebruikte gebaren in plaats van woorden om Clint Eastwood te regisseren

Prime Video gaat binnenkort deze tien topfilms uit het aanbod verwijderen
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties
Gerelateerde tags
premie jagervluchtelinggoudanti herogallowshuurmoordenaarlegeroutlawgun battleschietpartijmoral ambiguityspaghetti westerngraveyardamerican civil warstolen gold complexhidden golddollars trilogyla trilogie dollarsthe dollar trilogy suspensefulgun deathcemetaryconfederate gold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









